Tuotteiden nimenvaihdokset aiheuttavat ölinää, koska osalla ei ole kykyä käsitellä koko asiaa
Aivan kuin yrittäisi kuunnella radiota taajuudella 110MHz, osalta ei löydy päästä sellaista taajuutta, jossa käsitellään ihmiskunnan valintoja laajemmin. Jäätelö on vain jäätelö, eikä käsitetä, mikä valinta siihen on sisältynyt, että erilaisia tuotteita on nimetty (osan mielestä vain hassusti ja viattomasti) vieraiden ihmisryhmien nimellä. Että mikä viesti siinä on, että erilaiset vähemmistöt ovat vain stereotyyppisten hassuttelujemme kohteena, ei täysivaltaisina ihmisinä ja yksilöinä.
Sama koskee keskusteluita vaikka sukupuolirooleista: ei kyetä näkemään, miten syviä ne edelleen ovat ja mitä haittaa siitä on, joten hyökätään samanmielisen pelkäävän lauman turvaa hakien koko keskustelua vastaan.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun loukkaantumisideologia-kortti on odotetusti lyöty pöytään, kumpiko huutaa kovemmin loukkaantuneena? Ne, joiden mielestä oli jo aika luopua eskimo-nekeri-tuotteista, vai ne, joilta nämä tuotteet törkeästi riistettiin?
Oletko itse eskimo? Jos et, niin olet rasisti joka tuossa juuri syyllistyi rasismiin koska puhuit toisen etnisen ryhmän puolesta. RASISTI!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Iso osa öyhøtyksestä ylipäätään johtuu siitä tunteesta, että ei pysy sivistyvän maailman mukana. 1900-luvun voimasuhteet ovat nopeasti murentuneet, esimerkiksi ei ole automaattisesti parempi vain siksi että on mies, ja koulutetut naiset vievät työpaikat nenän edestä.
Oletko itse eskimo? Jos et, niin olet rasisti joka tuossa juuri syyllistyi rasismiin koska puhuit toisen etnisen ryhmän puolesta. RASISTI!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole ikinä nähnyt eskimo-nimeä alentavana. Minulle se on aina ollut neutraali, ei-hassutteleva kansan nimi. Tai onko esimerkiksi Musti&Mirri sinusta eläimiä loukkava nimi brändille? Siksi minusta on tyhmää, että loukkaantumisideologian nimessä yritetään väkisin vääntää rakenteisiin sellaista syrjintää, jota siellä ei koskaan edes ole ollut. Sillä pyritään vain ja ainoastaan nostamaan itseään hyvejalustalle.
Tyypillisesti kaikki valtaväestöön kuuluvat eivät näe jotain ongelmaa. Se ei tarkoita, ettei ongelmaa olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että myös Eskimo Finland Oy on nykyään Fredman Group. Tekevät mm. leivinpaperia. Ihan hiljaisuudessaan vaihtaneet nimensä samaan aikaan kun eskimopuikosta kohkataan.
Niinhän olikin pakastusrasioita Eskimo-nimellä. Milloin lie vaihtanut nimeä?
Näemmä 2016 vaihtanut nimensä, mutta multa kyllä löytyy vielä tänä vuonna ostettuja tuotteita Eskimo -logolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Eskimopuikko ei millään muotoa hassuttele kenenkään kustannuksella. Se hassuttelu on vain loukkaantujien mielikuvituksessa.
Ja pitäisit ihan normaalina, että jäätelöaltaassa myytäisiin Valkoihoinen-nimistä tuotetta.
Eskimo ei ota mitään kantaa ihonväriin.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole ikinä nähnyt eskimo-nimeä alentavana. Minulle se on aina ollut neutraali, ei-hassutteleva kansan nimi. Tai onko esimerkiksi Musti&Mirri sinusta eläimiä loukkava nimi brändille? Siksi minusta on tyhmää, että loukkaantumisideologian nimessä yritetään väkisin vääntää rakenteisiin sellaista syrjintää, jota siellä ei koskaan edes ole ollut. Sillä pyritään vain ja ainoastaan nostamaan itseään hyvejalustalle.
Oletko itse eskimo (inuiitti)? Jos et, niin tottakai se ei SINUSTA ole alentava nimi, ja tietysti se SINULLE on neutraali. Eihän se sana sinua kosketa millään tavalla. Mutta oletko ajatellut, että sinä, joka et itse ole eskimo/inuiitti, et ole se, jonka näkemys on tässä tärkein?
Paljon rasisteja keskustelussa, jotka rasistisesti puhuvat toisten etnisten ryhmien puolesta. Se on kiellettyä valkoiselle ja se on rasismia!!!! Hävetkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso osa öyhøtyksestä ylipäätään johtuu siitä tunteesta, että ei pysy sivistyvän maailman mukana. 1900-luvun voimasuhteet ovat nopeasti murentuneet, esimerkiksi ei ole automaattisesti parempi vain siksi että on mies, ja koulutetut naiset vievät työpaikat nenän edestä.
Pyytäisin ettet spämmäisi viestäsi joka väliin. Tämä keskustelu on tärkeää, ja se olisi hyvä pitää asiallisena.
Mielestäni tämä on loistava esimerkki siitä, miten joku ryhmä kokee jonkin asian loukkaavan jotain toista osapuolta syystä, jonka tämä ryhmä on omassa narratiivissaan luonut. Sitten he alkavat syyllistää niitä, jotka eivät koe asian olevan loukkaava, eivätkä ole koskaan antaneet asioille sitä merkitystä, jonka loukkaantunut ryhmä on sille antanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse eskimo (inuiitti)? Jos et, niin tottakai se ei SINUSTA ole alentava nimi, ja tietysti se SINULLE on neutraali. Eihän se sana sinua kosketa millään tavalla. Mutta oletko ajatellut, että sinä, joka et itse ole eskimo/inuiitti, et ole se, jonka näkemys on tässä tärkein?
Jos sen jäätelöpuikon nimi vaihdettaisiin jostakin muusta syystä, esim. sitä valmistava yritys olisi vain kyllästynyt vanhaan nimeen ja vanhaan brändiin ja päättäisi uudistaa sitä muuten vain, nousisiko asiasta samanlainen öyhötysmekkala? Kun yrityksillä nyt kuitenkin on oikeus muuttaa valmistamiensa tuotteiden nimiä ihan mistä syystä tahansa. Kenenkään ei ole sitä uudennimistä jätskiä pakko ostaa, jos se nimenvaihdos on niin hirveä järkytys.
Mua ei ole koskaan koulukiusattu, niin ajattelen, että ne jotka loukkaantuu koulukiusaamisesta ovat vaan herkkähipiäisiä. Koska se ei loukkaa minua, niin siihen ei pitäisi puuttua.
Miten ihmeellä Eskimo-jäätelön nimi loukkaa eskimoita? Sen enempää kuin esim. Karjalanpiirakka karjalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole voinut olla Romani-nimistä jäätelöä, koska kyseinen ihmisryhmä on aina ollut keskuudessamme, ja tällainen nimeäminen koettaisiin oudoksi. Siksi on ihan loogista, että nimiä nyt muutetaan.
Mutta "Insinööri" merkkistä olutta voi? Insinöörit varmaan vähät välittää, mutta niin varmaan myös vähät välittää eskimot jos jäätelö on nimetty heidän mukaansa. Voivat vaikka tykätä. En osaa edes kuvitella loukkaantuvani tuotteesta joka olisi nimetty "suomalaiset" tyylillä.
Kyse on siis eskimo-sanasta, joka jo itsessään on monien inuiittien mielestä loukkaava, eivätkä he käytä sitä sanaa itsestään:
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d71df53b-e534-422b-9e02-c8b99cc5deaf
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole voinut olla Romani-nimistä jäätelöä, koska kyseinen ihmisryhmä on aina ollut keskuudessamme, ja tällainen nimeäminen koettaisiin oudoksi. Siksi on ihan loogista, että nimiä nyt muutetaan.
Mutta "Insinööri" merkkistä olutta voi? Insinöörit varmaan vähät välittää, mutta niin varmaan myös vähät välittää eskimot jos jäätelö on nimetty heidän mukaansa. Voivat vaikka tykätä. En osaa edes kuvitella loukkaantuvani tuotteesta joka olisi nimetty "suomalaiset" tyylillä.
Kyse on siis eskimo-sanasta, joka jo itsessään on monien inuiittien mielestä loukkaava, eivätkä he käytä sitä sanaa itsestään:
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d71df53b-e534-422b-9e02-c8b99cc5deaf
Inuiitti ja eskimo eivät tarkoita samaa asiaa ja on sekä loukkaavaa, sivistymätöntä ja tietämätöntä kuvitella näin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen miehet pääsivät sukupuolensa avulla valtion virkoihin, nykyään naiset pääsevät sukupuolensa avulla valtion virkoihin
Vierailija kirjoitti:
Singoalla-keksi ainakin löytyy. Tosin ruotsalaisen keksitehtaan, Singoalla oli yleinen romaninaisen nimi Ruotsissa joskus vuonna miekka ja kirves kun mustalaiselämää romantisoitiin. En tiedä onko kekseillä joku mu nimi nyt?
Eskimo emätinpuikko naiseksi itsensä kokeville inuiiteille & jupikeille.
Porun määrästä päätellen ap on oikeassa. Ei ole mitään yritystäkään ymmärtää, miltä asiat näyttävät vähemmistöistä käsin.
Vierailija kirjoitti:
Porun määrästä päätellen ap on oikeassa. Ei ole mitään yritystäkään ymmärtää, miltä asiat näyttävät vähemmistöistä käsin.
Juuri näin. Ja megalomaaninen kipuilu jostain jäätelöpuikosta, aivan kuin valkoisen luokan ego olisi yhdestä Eskimosta kiinni.
Olen samaa mieltä, mutta myös suvaitsevat tarvitsevat vihollisia, siksi heillä on tarve sukupuolittaa tai rodullistaa myös asioita joihin nämä asiat eivät liity mitenkään, moni brändi kyllä tarvitsee muutosta ja se on myös brändin etu ettei kukaan koe itseään loukatuksi ja brändi saa negatiivista julkisuutta.
M34