Saako lapsen seurassa nauttia alkoholia?
Voisinko esimerkiksi mennä tyttäreni ja ystävättäreni kanssa kesällä ravintolan patiolle ja juoda ystäväni kanssa yhdet siiderit? lapsi voisi esimerkiksi juoda limua, syödä jäätelöä tai mitä nyt sattuu löytymään. 
Mielipiteitä?
Kommentit (32)
Tiukkapipot, joiden mies on juoppo ovat näköjään taas täällä moralisoimassa. Teille ohjeeksi, että pistää se oma juoppo äijänne ensin järjestykseen ja tulkaa vasta sitten moralisoimaan meitä, jotka osaamme käyttää alkoholia sivistyneesti!
Voi Luoja näitä keskusteluja...... :'D Et tietenkään voi, ettei lapsellesi vaan tule TRAUMA! Siitähän meidän luennoitsijakin puhui, että tietoyhteiskunta on tehnyt nykylasten vanhemmista avuttomia. Ei osata toimia vanhempina, koska lähes kaikesta pelätään syntyvän lapselle trauma..... huh huh.
Hitsi pahemmassa kännissähän ne lapset on D-vitamiinitipoista (niistä pirtupohjaisista) kuin normaalikokoinen aikuinen yhdestä siideristä :D Meillä lapset ovat käyneet sadoissa viinikellareissa, tunnistavat joitain rypäleitä tuoksusta ja osaavat jopa avata viinipulloja (ei tarkoita että joisivat), mutta me emme eläkään tynnyrissä ;) Kukin valitkoon oman elämäntapansa, jos se ei lapsia vahingoita, mutta pyrin itse olemaan valitsematta toisille heidän elämäntapojaan.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 19:39"]
Haluaisin lähinnä tietää, mitä laissa sanotaan asiasta.
Jos juon sen yhden siiderin ja lapsi loukkaa itsensä vaikka kaatuessaan ja vien hänet lääkäriin, voidaanko siitä todella tehdä lastensuojeluilmoitus vain ja ainoastaan sen yhden siiderin takia?
ap
[/quote]
Kuinka siitä tehtäisiin lastensuojeluilmoitus, jos et ole selkeästi päihtynyt? Siis mistä hoitohenkilökunta muka näkisi, että olet juonut yhden siiderin?
No itse en uskaltaisi juoda, kun jo ykkösolutkin nousee päähän :D Mutta en näe mustaa, jos joku paremmalla viinapäällä varustettu pari juo lapsen seurassa :)
Kyllähän se ärsyttää, jos jaloissa juoksee jotain kakaroita.
Silläkin on PIKKASEN eroa onko kotona olevat lapset 17 v. Vai pieni vauva kun vanhempi/vanhemmat nauttivat sitä alkoa kohtuudella
Tietysti saa, jos ei ole autolla liikenteessä. Sitten en ottaisi.
Osoittaa jotakin suomalaisten asenteista ja hysteriatasosta, jos ollaan sitä mieltä että aikuinen ihminen ei voisi juoda yhtä siideriä lapsen nähden, ja lapsen seurassa, terassilla.
Sen ainakin, miten paljon tässä maassa on alkoholivaurioituneita ihmisiä, joilla ei ole minkäännäköistä käsitystä siitä, mitä on kohtuukäyttö ja että se todellakin on normaaleille ihmisille ihan mahdollista.
Ja että tällaisen suhtautumisen pitäisikin olla normaalitila, eli se mistä lähdetään, eikä suinkaan hysteerisen absolutismin.
Sillä jos sille linjalle lähdettäisiin, niin sittenhän suuri osa espanjalaisista, ranskalaisista, italialaisista, kreikkalaisistakin lapsista pitäisi huostaanottaa aivan heti.
tSuomessa tämäkin on ongelma ja ihmisiä mietitytävä asia. Onneksi en asu Suomessa.
Ei hitossa, jos olisit halunnut jatkaa elämääsi ei olis kannattanut hankkia lasta, koska elämäsi tehtävä on vain huoltaa lastasi kunnes se muuttaa pois ja itse olet sisältäpäin kuollut.
Jos lasten aikana voi juoda yhden annoksen alkoholia, niin silloin lasten aikana voi myös polttaa yhden kannabissavukkeen tai pistää pienen annoksen jotain suonensisäistä huumetta.
Eihän siitä räkäkänniin tule, kuten perustelu aina kuuluu.
Olen miettinyt aina välillä että mistä johtuu suomalaisten kieroutunut ajattelu alkoholista. Ajatelaan yleensä seuraavasti:
1) alkoholia juodaan aina kännäystarkoituksessa ja tapahtuu pahoja. Toisin sanoen alkoholia ei voi käyttää muuten.
2) olet absolutisti ja alkoholi on edelleen paha.
Luulen että tälläinen mustavalkoinen ajattelu johtuu suomalaisesta edellisajan alkoholikulttuurista, jolloin vedettiin aina totaaliset tonut neuvostoliittolaiseen tyyliin. Itse juon silloin tälläin oluen tai lasin viiniä ja veikkaan että tälläinen alkoholinkäyttö opettaa nimenomaan järkevää alkoholin käyttöä nuorille, eikä vääristynyttä ei mitään tai perseet olalle mallia. Olen kuitenkin sitä mieltä, että on parempi jos ei käytä alkoholia ollenkaan tai jos sitten käyttää, niin juokaa rauhassa se viinilasi, skumppalasi, olut, siideri, mohito jne. Ei laki kiellä tälläistä ja se edistää jopa teidän terveyttä (verenkierto). Mutta ei sitä tarvitse vetää perseitä. Tälläinen on lasten kanssa mielestäni vastuutonta. Ainakin toisen on oltava tällöin täysin selvinpäin, jos jossakin juhlissa vahingossa toiselle käy.
viina on viisasten juoma ja siinä uimalla ei tule viisaammaksi. Jos olet myöskin absolutisti, niin ole eikä se tee sinusta huonopaa taikka parempaa. :)
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 09:43"]
Jos lasten aikana voi juoda yhden annoksen alkoholia, niin silloin lasten aikana voi myös polttaa yhden kannabissavukkeen tai pistää pienen annoksen jotain suonensisäistä huumetta.
Eihän siitä räkäkänniin tule, kuten perustelu aina kuuluu.
[/quote]
Haloo. Tässä on vissi ero. Kannabis luokitellaa suomessa huumeeksi ja alkoholia ei. Pienellä määrällä alkoholia on myös terveysvaikutuksia ajatellen verisuonisairauksia, kun taas kannabiksesta joka poltetaan ei ole mitään hyötyä. Lääkekannabis on täysin eriasia ja sitä ei edes polteta. Se että vertaat esim. Viinilasia huumeeseen, kertoo että sinulla on totaalisen vääristynyt käsitys alkoholista.
Olen av-luokituksella surkea vanhempi ja kriminaalitapaus: käyn perheen kanssa silloin tällöin ulkona syömässä ja juon oluen ruokajuomaksi. Olen vieläpä autolla liikenteessä.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 22:14"]
Kysyykö aikuinen ihminen oikeasti voiko juoda siiderin lapsen läsnäollessa? On hysteeriset viinanpelkääjät jotain saaneet manipuloinnillaan aikaan.
[/quote]
Saman huomannut.
Mä veikkaan, että lapset on tylsää ryyppyseuraa!
Saa juoda lasillisen lapsen seurassa. Mutta baariin (K18) ei saa viedä lapsia, menkää ruokaravintolaan.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 22:17"]
Lasi viiniä tai saunakalja ei venettä kaada, mutta muista jos kaadatkin kaksi kaljaa niin et ole enää ajokunnossa. Raja menee siinä.
[/quote]
Mielestäni ajokunto ei ole kyllä mikään kriteeri. Jos ei edes omista autoa niin mitä väliä on ajokunnolla?
Haluaisin lähinnä tietää, mitä laissa sanotaan asiasta.
Jos juon sen yhden siiderin ja lapsi loukkaa itsensä vaikka kaatuessaan ja vien hänet lääkäriin, voidaanko siitä todella tehdä lastensuojeluilmoitus vain ja ainoastaan sen yhden siiderin takia?
ap