Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tanskalaistutkimus: Kasvomaskit eivät suojaa käyttäjäänsä koronatartunnalta

Vierailija
18.11.2020 |

Koronavirus tarttui kasvomaskien käyttäjiin lähes yhtä paljon kuin maskittomiin.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä maskeihin luotetaan varmaan liikaa. Tärkeintä olisi minimoida kontaktit ja pitää turvavälit aina kuin mahdollista.

Eri asia on kun käytetään maskeja ja muita suojavarusteita täysin ammattimaisesti tarkkojen ohjeistuksien mukaisesti ja noille maskeille ja muille varusteille on kovat laatukriteerit myöskin silloin.

Vierailija
2/43 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Eihän niitä itseään suojellakseen pidetäkään, vaan ettei pärski muiden päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tässä jotain uutta? Koko maskisuositus on perustunut siihen, että maskin käytöllä suojataan muita omilta pärskeiltämme.

Vierailija
4/43 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikilla olisi maski, niin kyllähän se sitten suojaisi.

En uskokaan, että maski suojaisi minua sataprosenttisesti. Itse käytännmaskia sen takia, että jos saan taudin, saan sen lievempänä kuin muutoin. https://www.hs.fi/tiede/art-2000006581585.html

Vierailija
5/43 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idea on se että jos kaikki käyttää niin kukaan ei sairastu.

Hieno juttu maskien käyttäjille on kuitenkin se että he saavat maskin kautta vähemmän virusta kuin maskittomat ja todennäköisesti lievemmän taudin.

Vierailija
6/43 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uskokaan, että maski suojaisi minua sataprosenttisesti. Itse käytännmaskia sen takia, että jos saan taudin, saan sen lievempänä kuin muutoin. https://www.hs.fi/tiede/art-2000006581585.html

Maskin kautta tulee lievempänä.

Vierailija
7/43 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole todellakaan mikään automaatio ja yksinkertaistat nyt roimasti. Tuosta ei ole toistaiseksi mitään kunnollista, vertaisarvioitua tutkimusta.

Vierailija
8/43 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, oikein hyvä Jonne

Katsos kun se suojaa muita siltä pärskijältä jos tartuttajalla on maski.

Ajattele vaikka kusemista: Joku on sinusta metrin päässä puhuu sinulle samalla kun hän alkaa kusemaan. (rintamasuunta: sinua kohti)

Jos kummallakaan ei ole housuja jalassa, sä saat kuset nilkoilles

Jos sulla on housut jalassa mutta tollolla ei, sun housut kastuu

Jos sillä on housut jalassa ja sulla ei, sä voit saada vähän osumaa iholle

ja jos molemmilla on housut jalassa, katselet että mitähän tuokin tollo tekee mutta et kastu

Vierailija
9/43 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maski ei suojaa yhtään mitään, eikä ketään. Maskin suodattamat hiukkaset ovat jättiläisiä verrattuna virukseen. Virukset läpäisevät maskin vaikeuksitta.

Vierailija
10/43 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskien huono puoli on se että ihmiset saavat väärän turvallisuudentunteen, turvaväleistä ei välitetä, yskitään ilman käsivarren suojaa eli niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
11/43 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maski ei suojaa yhtään mitään, eikä ketään. Maskin suodattamat hiukkaset ovat jättiläisiä verrattuna virukseen. Virukset läpäisevät maskin vaikeuksitta.

Huoh. Nykytiedon mukaan koronan tärkein tartuntareitti on pisaratartunta. Maski estää pisaroiden, ja niiden sisältämien virusten leviämisen ympäristöön, ja vähentää siten sen pisaratartunnan riskiä.

Vierailija
12/43 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole todellakaan mikään automaatio ja yksinkertaistat nyt roimasti. Tuosta ei ole toistaiseksi mitään kunnollista, vertaisarvioitua tutkimusta.

Tämä katsantokanta on outo. Ei tehdä mitään, koska ei ole tutkimustuloksia

=> tutkimustulokset kestävät viisi vuotta

=> viisu vuotta vain odotellaan niitä tuloksia.

Oletettavaa tuo päätelmä kuotenkin on. Kuten ylläolevassa artikkelissa todetaan.

Eri

Vierailija
13/43 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se maski käyttäjää suojaa vaan muita siltä sairaalta maskin käyttäjältä.

Vierailija
14/43 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nÄiN oN

-JoNnE

Vierailija
15/43 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan, oikein hyvä Jonne

Ajattele vaikka kusemista: Joku on sinusta metrin päässä puhuu sinulle samalla kun hän alkaa kusemaan. (rintamasuunta: sinua kohti)

ja jos molemmilla on housut jalassa, katselet että mitähän tuokin tollo tekee mutta et kastu

😂

Hyvin havainnollistettu! Nyt luulisi yksinkertaisemmankin ymmärtävän.

Vierailija
16/43 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähinnä ajatellut muiden suojaamista. Vieras ajatus?

Vierailija
17/43 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletettavaa tuo päätelmä kuotenkin on. Kuten ylläolevassa artikkelissa todetaan.

Eri

Miten niin ei tehdä mitään? Käytän kyllä maskia suojatakseni muita, ja se myös suojaa samalla minua jos on suojatakseen, vaikka en levittelisi alustavia tutkimustuloksia taivaan totena ympäri nettiä.

Vierailija
18/43 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämähän on ollut tiedossa koko ajan ja siksi sitä maskisuositusta ei tullut heti. Maski suojaa muita. Käytän kyllä kuitenkin ja mulle tulee psykologisesti sellainen olo kuin olisin turvassa.

Vierailija
19/43 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan, oikein hyvä Jonne

Mutta jos sulla on kurahousut jalassa, et kastu, vaikka tollolla ei olisi housuja lainkaan. Sen vuoksi mä käytän ffp3-hengityssuojainta maskin sijasta, jos on pakko mennä paikkaan, missä turvavälien pitäminen ei ole mahdollista. 

Vierailija
20/43 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Miten niin ei tehdä mitään? Käytän kyllä maskia suojatakseni muita, ja se myös suojaa samalla minua jos on suojatakseen, vaikka en levittelisi alustavia tutkimustuloksia taivaan totena ympäri nettiä.

Sori, en tarkoittanut sinua. Jollekin toiselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi