Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oudot hermosto-oireet pitkin kehoa

MitäTämäOn
18.11.2020 |

Löytyisikö täältä kohtalotoveria taikka jopa ihan terveysalan ammattilaista kaveriksi pohdiskelemaan outoja oireita?

Sairastuin paniikkihäiriöön 2010 parin isomman traumaattisen kokemuksen jälkeen. Söin lääkkeitä pari vuotta ja kävin terapiassa, vuodesta 2013 saakka olen ollut käytännössä oireeton ja lääkkeetön. Oireeton siis ainakin niin, että itse tiedostaisin ja tunnistaisin oireet samantapaisiksi kuin vuosina 2010-2013. Kilpirauhasen vajaatoimintaa olen sairastanut pian 15 vuotta.

Nyt minulla on kesästä saakka ollut omituisia hermostosävytteisiä oireita, joiden tiimoilta olen käynyt kahdesti työterveyslääkärillä. Tutkimuksina katsottu verikokeilla perusjutut (verenkuva, tulehdusarvot, maksa-arvot, munuaiset, nestetasapaino, sokerit, kilpparit) sekä tehty hoitajan toimesta jonkinlainen hermoratatutkimus, jossa sain sähköiskumaisia naputuksia kaikkiin raajoihini. Neuloja ei käytetty. Mitään ei näissä ole löytynyt.

Oirelista on kuitenkin varsin laaja:

- jalkojen kova särky (etenkin polvista alapäin ihan varpaisiin saakka)
- jaloissa myös kihelmöintiä ja polttelua, sekä kylmän ja kuuman tuntemuksia, sekä varpaissa ajoittain kovia pistoksia (kuin neuloilla pistäisi).
- jaloissa kireyden tunnetta ihan pakarasta varpaisiin ja maitohapoilla olemisen tuntua, lihasvoimat kuitenkin ok.
- elohiiriä/nykinöitä pitkin kehoa, vaihtavat paikkaa
- sisäistä värinää jaloissa, lantiossa
- selkä, kyljet kramppailevat
- polttelua ja voimattomuuden tuntua myös kämmenissä, käsivarsissa, rintakehällä

Lisäksi jo useamman vuoden olen kärsinyt kovasta ummetuksesta ja ajoittaisesta tihentyneestä virtsaamistarpeesta.

Oireet painottuvat enemmän vasemmalle puolelle, mutta oikeallakin niitä on- ei vain niin voimakkaana. Jalkojen oireet painottuvat jalan etupuolelle mutta esim. kiristys tuntuu takana. Jalkojen oireet tulevat esiin pääasiassa levossa, eli esim. kun istun pidempään tai makaan, myös yöllä. Liikkeellä olo helpottaa oireita.

Työterveyslääkäri ajattelee, että oireet tulevat alaselästä/lannerangasta. Kipua siellä ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan. Yläselässä kylläkin, mukaan lukien enemmän tai vähemmän krooninen jännitysniska. Odotan pääsyä fysiatrian poliklinikalle, jonne jonotusaika voi olla kuulemma kuukausia.

Itse olen miettinyt myös ms-taudin mahdollisuutta. Lääkäri ei tähän asiaan kommentoinut oikein juuta eikä jaata.

Tai voisiko koko ranka olla niin jumissa lihaksineen että siitä nämä oireet?

Hulluksi en ihan vielä ole valmis leimautumaan, joskin sekin vaihtoehto kannattanee pitää vielä avoinna :D

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi vastaavan tyyppinen oireilu kolmikymppisenä ja ei siitä selvää saatu. Söin lihasrelaksanrteja ja amitriptyyliä pientä annosta kioukynnyksen nostamiseen. Vasta parikymmentä vuotta myöhemmin tuli pahempi vaihe ja silloin sain ms diagnoosin. Tokenin tolpilleni ja vielä olen työelämässä outoine oireineni ja melkein samalla lääkityksellä kuin kolmikymppisenä.

Vierailija
22/25 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibromyalgia mm. voi oireilla noin. Ja ei, se ei ole psyykkinen sairaus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja linjoilla. :)

Ei ylipainoa, liikun n. 3x viikossa + työssäni olen jatkuvassa liikkeessä eli jalkojen päällä siis menossa. Ja tosiaan lisäksi olen nyt kotijumppaillut jo sieltä heinä-elokuulta saakka lähes päivittäin selkää, vatsaa ja jalkoja. Olen myös venytellyt.

Fibromyalgiaakin olen pohtinut, sen selvittelyyn tuo fysiatri on varmasti omiaan.

Neurologille menoa olen myös miettinyt, mutta mitä katselin niin näyttävät olevan melkoisen arvokkaita, puhumattakaan jos täytyisi selkää ja/tai päätä magneettikuvata.

Todella kiusallisia oireita, tälläkin hetkellä jalkaterät aivan tulessa. Eivät kuitenkaan tunnu kädellä koittaen kuumilta. Ja jalkoja särkee silleen, kuin olisi koko päivän just ravannut töissä ees taas, vaikka olen tänään ollut vapaapäivällä.

Vierailija
24/25 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja linjoilla. :)

Ei ylipainoa, liikun n. 3x viikossa + työssäni olen jatkuvassa liikkeessä eli jalkojen päällä siis menossa. Ja tosiaan lisäksi olen nyt kotijumppaillut jo sieltä heinä-elokuulta saakka lähes päivittäin selkää, vatsaa ja jalkoja. Olen myös venytellyt.

Fibromyalgiaakin olen pohtinut, sen selvittelyyn tuo fysiatri on varmasti omiaan.

Neurologille menoa olen myös miettinyt, mutta mitä katselin niin näyttävät olevan melkoisen arvokkaita, puhumattakaan jos täytyisi selkää ja/tai päätä magneettikuvata.

Todella kiusallisia oireita, tälläkin hetkellä jalkaterät aivan tulessa. Eivät kuitenkaan tunnu kädellä koittaen kuumilta. Ja jalkoja särkee silleen, kuin olisi koko päivän just ravannut töissä ees taas, vaikka olen tänään ollut vapaapäivällä.

Fibromyalgia minullekin ensin diagnosoitiin. Myöhemmin sitten ms.

Vierailija
25/25 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

24, mitä sun oireet oli?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi