Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset nettikaupat + Posti = Maailman hitain toiminta!

Vierailija
19.03.2014 |

Miten voi olla mahdollista että suomalaisten nettikauppojen tilaus-toimitusprosessi voi olla niin tuhottoman hidas, plus että siihen ketjuun lisätään vielä hitaista hitain Posti/Itella???

Tilasin viime keskiviikkona puolen päivän jälkeen suomalaisesta nettikaupasta tuotteen jota oli varastossa, paketti on lähtenyt vasta maanantaina päivällä mutta lojuu edelleen Itellan lajittelussa tuolla Vantaalla nyt keskiviikkona jonne saapunut maanantai-iltana? Olen tilannut sen tänne Helsinkiin ja vielä maksanut siitä täydet postikulut.

Vertailun vuoksi: mieheni tilasi Italiasta kengät perjantaina, DHL-kuriirikulu oli 12 euroa ja paketti oli perillä toissa päivänä eli maanantaina ennen kello 14.00! Näin sen pitääkin mennä; nopeasti ja edullisesti.

Aivan käsittämätöntä tämä suomalainen toimimattomuus nykyään! Briteistäkin tulee perusposti Royal Mail tänne kolmessa päivässä eli nopeammin mitä posti pääkaupunkiseudun sisällä! Ei ihme että moni tilaa ulkomailta, juuri tuon hitauden eikä välttämättä hinnan takia, vaikka sitä haluaisi tottakai pitää työpaikat Suomessa ja maksaa rahat tänne, mutta jos palvelutaso tätä luokkaa että tavaroita joita oikeasti myös tarvitsisi nopeasti, saa vain odottaa ja odottaa turhautuneena, joten taitaa käydä niin että vain ulkomailta tilaillaan jatkossa.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitan ap:n aloituksen. Suomessa ei ole asiakaspalvelukulttuuria ollut eikä sitä ole osattu aloittaa vieläkään.

Olen tilannut erilaisia tuotteita niin EU:n sisältä kuin ulkopuoleltakin ja toistaiseksi kaikkialla muualla kuin SUomessa palvelu pelaa. Tavallisesti tilaus on lähtenyt liikkeelle jo samana päivänä kun olen tilaukseni tehnyt. Kiinasta tilatessa mainitaan tavaran lähetyksen jälkeen, että Hong Konging postin suuren tavaramäärän vuoksi tilauksen käsittelyssä saattaa mennä 2-4 päivää, ei ole koskaan mennyt.

Samoin Yhdysvalloista tilatessa tavara lähtee, ainakin niistä liikkeistä mistä itse olen tilannut, aina saman päivänä asiakkaalle. Miksi se voi olla Suomessa niin vaikeaa, itse olen sitä mieltä, että täällä ei vaan välitetä asiakaspalvelusta niin kuin maailmalla.

Englannista tilattuani tuotteeni oli Suomessa kahden vuorokauden sisällä, mutta sitten hidastui, ja kumma kyllä, DHL:n vuoksi. Paketti oli saapunut monen eri maan kautta Vantaalle, sieltä Turkuun, tähän meni jo kaksi päivää. Odottelin soittoa Turusta, osatakseni olla vastaanottamassa pakettiani, ei kuulunut mitään. Tarkistin tilaukseni tilanteen netistä saamani seurantakoodin avulla, paketti oli kuskattu Tampereelle. Seuraavan päivän iltaan mennessäkään ei kuulunut mitään, joten soitin DHL:lle josta sanottiin sen toimitettavan seuraavana päivänä, ei toimitettu. Netissä näkyi, että paketti oli kuljetettu takaisin Turkuun, soitto jälleen DHL:n asiakaspalveluun jossa "asiakaspalvelija" väitti vielä, ettei pakettia ollut kuljetettu takaisin Turkuun. SIlloin oli pakko sanoa suoraan, että älä puhu paskaa kun se selkeästi näkyy netissä missä kaikkialla paketti on liikkunut.

Lupasivat sen seuraavaksi päiväksi, sovittiin, että olen ruokatunnilla vastaanottamassa pakettini. Yllätyksekseni sain kuitenkin jo iltaan mennessä soiton Porilaiselta yrittäjältä joka jakaa DHL:n paketteja Satakunnassa, sanoi tuovansa sen heti ja toikin myös, kiitos hänelle!

UPS on toiminut kohdallani moitteettomasti, samaa ei voi sanoa Suomen DHL:n toimiinasta. Ainoa asia mikä vaivaa näitä kaikkia, niiltä ei soiteta asiakkaalle kuin juuri muutamaa minuuttia aikaisemmin kuin toimittavat pakettia tai sitten ei ollenkaan, luulisi sen helpottavan heidänkin työtään kun tietäisivät milloin asiakas on paikalla jne.

Nämä ongelmat ovat suomalaisten yritysten asiakaspalvelua, vaikka olisivat osa kansainvälistä konsernia, kuten Fedex, DHL, UPS jne. ongelmat ovat kotimaisia!

Vierailija
22/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paketti Malesiasta: maksan maanantaina, paketti lähtee maanantai-iltana matkaan ja on tiistaina iltapäivästä perillä Suomessa. Seikkailee VIISI PÄIVÄÄ samalla paikkakunnalla kuin missä asun, kipaisee Tampereella(??) ja tulee vihdoinkin perille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin kaukosäätimen ke aamupvällä, oli minulla to aamupvällä. Helsingistä Pohjois-Pohjanmaalle, posti toi.

Vierailija
24/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä ihmettele jos paketit viipyilee Itellan toimituksessa!Eihän se toimita edes tavallista kirjepostia perille!Kymmenittäin kirjeitä hävinnyt yksin minulta viime vuoden aikana,joten enpä luota juurikaan tuohon Itellaan :(.Ja kun ei haluta myöntää että vika on nimenomaan heidän toiminnassaan...Kädet kyynerpäitä myöten ristissä odottelen aina postejani,että tulisivat edes myöhässä perille!Käsittämättömän ala-arvoista ja epäluotettavaa "palvelua"...

Vierailija
25/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 08:56"]

Miten voi olla mahdollista että suomalaisten nettikauppojen tilaus-toimitusprosessi voi olla niin tuhottoman hidas, plus että siihen ketjuun lisätään vielä hitaista hitain Posti/Itella???

Tilasin viime keskiviikkona puolen päivän jälkeen suomalaisesta nettikaupasta tuotteen jota oli varastossa, paketti on lähtenyt vasta maanantaina päivällä mutta lojuu edelleen Itellan lajittelussa tuolla Vantaalla nyt keskiviikkona jonne saapunut maanantai-iltana? Olen tilannut sen tänne Helsinkiin ja vielä maksanut siitä täydet postikulut.

Vertailun vuoksi: mieheni tilasi Italiasta kengät perjantaina, DHL-kuriirikulu oli 12 euroa ja paketti oli perillä toissa päivänä eli maanantaina ennen kello 14.00! Näin sen pitääkin mennä; nopeasti ja edullisesti.

Aivan käsittämätöntä tämä suomalainen toimimattomuus nykyään! Briteistäkin tulee perusposti Royal Mail tänne kolmessa päivässä eli nopeammin mitä posti pääkaupunkiseudun sisällä! Ei ihme että moni tilaa ulkomailta, juuri tuon hitauden eikä välttämättä hinnan takia, vaikka sitä haluaisi tottakai pitää työpaikat Suomessa ja maksaa rahat tänne, mutta jos palvelutaso tätä luokkaa että tavaroita joita oikeasti myös tarvitsisi nopeasti, saa vain odottaa ja odottaa turhautuneena, joten taitaa käydä niin että vain ulkomailta tilaillaan jatkossa.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa.

Olen jo vuosia tilannut melkein kaiken netistä ja suurimmalla osalla suomalaisista kaupoista prosessi on todella nopea.

Esim. NetAnttila toimittaa kotiinkuljetuksella tavarat 1-2 päivässä, samoin monet muut kaupat.

Jos joku kauppa on hidas, ei kannata yleistää sitä Suomea koskevaksi, vaan vaihtaa kauppaa. Kyllä niitä hitaita kauppoja on kaikkialla maailmassa. Esimerkiksi ruotsalainen H&M on tajuttoman hidas verrattuna suomalaisiin kauppoihin.

Vierailija
26/27 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei! Mä kun ehdin jo toivoa, että maanantaina tilaamani paketti tulisi jo tänään! :D kuulemma toimitus on1-2 arkipäivää... eikö tuokaan pidä nettikaupoissa paikkaansa, jos lupaavat jonkun toimitusajan?

Vierailija
27/27 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 08:56"]

[/quote]

Paitsi että DHL:n pakettikannon Suomessa hoitaa myös Itella. Hyvä, että teillä on kaikki sujunut noiden pakettien kanssa hyvin. Meillä on nyt puolen vuoden sisällä käynyt 3 (!) DHL:n toimittaman paketin kanssa niin, että DHL:n seuranta on kertonut paketin luovutetun jakeluun klo xx:xx. Koko päivän olen sitten juminut kotona odottamassa toimitusta, kunnes DHL:n sivulle on ilmestynyt "toimitus epäonnistunut" -viesti. Ovisummeria tai ovikelloa ei ole soitettu, paketti olisi noudettavissa postista, jonne on palautunut. Ja kyllä,  asiasta on käyty pitkä keskustelu Itellan asiakaspalvelun kanssa, samoin lähetetty DHL:lle ja verkkokaupoille tietoa yhteistyökumppanin toiminnasta.

Kun pakettiliikenne on aina vain tärkeämpi osa Itellan liiketoimintaa, tätä menoa seuratessa tulee väkisin mieleen, että halutaanko koko lafka lakkauttaa siirtämällä asiakkaat käyttämään ulkomaisten toimijoiden kuriiripalveluita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi