Rv32 - kipeät supistukset ja terkkarin selitykset - onko totta?
Odotan toista lastani ja olen nyt viikolla 32, parin päivän päästä viikko 33. Mulla on ollut todella kipeitä supistuksia parin viikon ajan ja tänään niistä kerroin neuvolassa terkkarille. Terkkari kuitenkin on sitä mieltä ettei kohdallani ole mitään hätään ja se on aivan normaalia, että näin paljon sattuu supistukset tässä vaiheessa. Perusteli sitä sillä, että esikoinen oli yliaikainen ja jouduttiin jopa käynnistämään, joten tuskin tämä toinenkaan vielä oikeasti on maailmaan pyrkimässä.
Mutta mulla ei ekassa raskaudessa ollut mitään kipeitä supistuksia ennnen kuin synnytys käynnistettiin. Eli tämä siis tuntuu aivan erillaiselta kuin mitä viime raskauden aikana. Tässä raskaudessa ei olla tehty mitään sisätilantutkimusta ainoastaan ne perus ultrat ja kuunneltu sydänääniä.
Onko totta, että koska viime raskaudessa meni yli ei mun kannata kiinnittää mitään huomiota kipeisiin supistuksiin tässä raskaudessa? Huolestuttaa, koska en halua olla sellainen joka turhaan juoksee äitipolilla, mutta en myöskään olla täydessä shokissa jos yht'äkkiä lapsivedet huljahtaakin lattialle ennen laskettua aikaa. Kertokaa muut kokemuksianne..
Huom! Mitään muita fyysisiä vaivoja ei ole ja kaikki mun arvot ovat erinomaisia...kyse siis ainoastaan näistä kipeistä supistuksista.
Kommentit (24)
Lisäys edelliseen: Mun äidillä ei ollut mitään tulehdusta tms kun sisko syntyi etuajassa. Arvio oli, että olisi johtunut stressistä tuo noin aikainen synnytys. Mä olen stressannut lähes koko raskauden. Vasta viime viikkoina olen yrittänyt levätä enemmän ja "kuunnella kehoa". -ap
Mulla oli sama juttu. Olin huolestunut kipeistä supistuksista, ja terkkari vain väitti, ettei ole mahdollista, että toinen syntyisi ennen aikojaan, kun ekakin oli täysiaikainen. Tiesin kyllä, että puhuu puppua. Toinen syntyi sitten keskosena (rv 32).
No mulle on perinatologi (=riskiraskauksien erikoislääkäri) todennut että jokainen raskaus on erilainen, siis samalla naisella, eli mitään kovin kauaskantoisia johtopäätöksiä ei edellisen raskauden yliaikaisuudesta kannata vetää... Lisäksi se streptokokki pitää kyllä ihan testaamalla testata, ei näy mistään yleisestä terveydentilasta. Ja jos ei terkkari ole tarkastanut kohdunsuun tilannetta (eikä sitäkään pelkällä käsikopelolla vaan ultralla, koska se on ainoa tapa saada varma tulos), niin todellakaan hänellä ei ole mitään perusteita sanoa että kipeät supistuksesi ovat vaarattomia; kunhan puhuu lämpimikseen. Tsemppiä!
Tulen huomenna kertomaan miten meni. Nyt kun aloin huojentuneena synnärin vastauksesta ( eli helpottaa tätä jännitystä kun tietää, että joku ottaa tosissaan tämän) miettimään tunnenko itse ketään jolla olisi eka mennyt yli ajan ja seuraava syntynyt keskosena tuli tosi tyhmä olo kun muistin... Mä olen itse syntynyt 2 viikkoa lasketun ajan jälkeen ja mun pikkusisko syntyi keskosena viikolla 35!! Eli ei sen kauempaa tarvinnut mun lähteä esimerkkiä kuitenkaan hakemaan. :) Pregnancy brain? :) -ap