Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuulostaako tämä fibromyalgialta?

Vierailija
18.11.2020 |

Osaako joku asiasta tietävä/kokemusta omaava vastata? Kipujen kanssa olen elänyt jo pitkään, nyt on ollut yli kuukauden inhottavaa lihasten nykimistä/elohiirtä siellä täällä, enimmäkseen jaloissa ja pakaroissa, mutta myös ylähuulessa ja ikäänkuin vatsan sisällä ja selässäkin. Magnesium ei ainakaan ole tuonut helpotusta, ei kunnon yöunet, liikunta tai lepo, nesteytys.. Kuuluuko tämmöiset oireet fibromyalgiaan? On myös ajoittain polttelua, pistelyä, lämpötilan säätelyssä selvästi myös häikkää, raajat välillä tulikuumat ja hetkessä jääkylmät jne, kovat säryt raajoissa ja nivelissä, migreenimäiset päänsäryt ja vatsavaivat, pahimpana nyt alaselän kivut jotka säteilevät jalkoihin, ahdistuneisuutta/masennusta vuosikaudet jne. Mulle tosiaan diagnoosi annettiin pitkän oirekuvan perusteella, eikä varsinaisesti tutkittu muuta kuin verikokeet. Itsellä oireet lisääntyy selkeästi etenkin stressaavina aikakausina ja "jäävät päälle". Oireet alunperin alkoivat yhdessä päivässä vuosia sitten voimakkaan ahdistumisen purkautumisen jälkeen, ja lisääntyvät kokoajan. Välillä oli kausia, kun oireita ei ollut ollenkaan, raskausaika oli aika mukavaa kaikinpuolin näiden osalta ja imetyksen loputtua kivut alkoi taas. Lähinnä mietityttää, kun lääkäri sanoi kuitenkin, ettei tämä varsinaisesti etene, toisinkuin mulla.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös! Kiitos tsempeistä. Laitoin nyt yhteydenottopyyntöä taas lääkärille, jos näiden nykinöiden kanssa pääsis katsomaan edes jotain labroja, neurologille haluaisin ihan vaan varmuuden vuoks mutta saapa nähdä. 

ap

Vierailija
22/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan rauta-arvot(ferritiini) katsottu, edes joskus? Tai B12? Yhdellä naisella oli vaikka mitä hermosto-oireita: sähköiskumaisia kipuja, puutumista vuosien ajan jne. Lopulta syynä oli raudanpuute. En siis yhtään vähättele fibromyalgiaa tai ole epäuskoinen etteikö se voisi sitä olla, mutta jos saisit yhtään apua noin "helpolla" keinolla kuin vitamiini-/kivennäisainetankkauksella, niin mielestäni kannattaisi tutkia ja kokeilla. Hyvä hb ei sitten kerro rautavarastojen tilanteesta mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan rauta-arvot(ferritiini) katsottu, edes joskus? Tai B12? Yhdellä naisella oli vaikka mitä hermosto-oireita: sähköiskumaisia kipuja, puutumista vuosien ajan jne. Lopulta syynä oli raudanpuute. En siis yhtään vähättele fibromyalgiaa tai ole epäuskoinen etteikö se voisi sitä olla, mutta jos saisit yhtään apua noin "helpolla" keinolla kuin vitamiini-/kivennäisainetankkauksella, niin mielestäni kannattaisi tutkia ja kokeilla. Hyvä hb ei sitten kerro rautavarastojen tilanteesta mitään.

On joo katsottu (useampaankin otteeseen vuosien mittaan), sitä itsekin oon epäillyt pitkään mutta sekä ferrit että hb on hyvät. Ferritiini jossain sadan paikkeilla. B12 syön purkista, mutta nuorempana oli kyllä sekä ruokavalio että vitamiineista huolehtiminen aika retuperällä, että ainakin on hyvin mahdollista että ainakin aikaisemmin on ollut jotain puutosta. Haluaisin kyllä selvittää nykyisen vitskutilanteen laajemmin, mutta ainakin omakustanteisesti kunnon tutkimus maksaa ihan hitokseen. Eli toivottavasti pääsisin nyt pian sinne lääkärille, ja sais asian sitä kautta eteenpäin. 

ap

Vierailija
24/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fibromyalgia on luulotautisten sairaus.

Lääkisläinen vastaa. Fibromyalgia on itse asiassa ihan oikea kehon häiriötila. Siinä olet ihan oikeassa, että sairaus se ei ole. Etiologisesti se johtuu kehon reagoimisesta systeemiseen inflammaatioon. Tämä ilmenee lihas- ja hermokipuina, kehon leimahduksina, flaktuoivana fatiikkina yms sekalaisina ja ailahtelevina oireina. Tähän ei ole julkisella mitäänä parannuskeinoa, sillä syy on esim. käypä hoidon mukaan tuntematon.

Fibromyalgian hoito tulevaisuudessa:

D3 750-1000 ug tämä poistaa kehon tulehdusta. Muista ottaa k2 aina d-vitamiinin kanssa. Omega 3-6-rasvahapposuhteen korjaaminen vähentämällä omega 6 rasvojen käyttöä ja lisäämällä reilusti EPA:a sekä DHA:ta. (Muista että nämä ohentavat verta, joten konsultoi ensin erikoislääkäriäsi).

Tulehduksen poistoon ja kipuun auttaa parhaiten kehon oma autofagia, jonka aktivoit/tehostat paastoamalla. Ala siis syömään 16:8- tai mieluiten 20:4-mallin mukaisesti. Tsemppiä.

Vierailija
25/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkisläinen vastaa. Fibromyalgia on itse asiassa ihan oikea kehon häiriötila. Siinä olet ihan oikeassa, että sairaus se ei ole. Etiologisesti se johtuu kehon reagoimisesta systeemiseen inflammaatioon. Tämä ilmenee lihas- ja hermokipuina, kehon leimahduksina, flaktuoivana fatiikkina yms sekalaisina ja ailahtelevina oireina. Tähän ei ole julkisella mitäänä parannuskeinoa, sillä syy on esim. käypä hoidon mukaan tuntematon.

Fibromyalgian hoito tulevaisuudessa:

D3 750-1000 ug tämä poistaa kehon tulehdusta. Muista ottaa k2 aina d-vitamiinin kanssa. Omega 3-6-rasvahapposuhteen korjaaminen vähentämällä omega 6 rasvojen käyttöä ja lisäämällä reilusti EPA:a sekä DHA:ta. (Muista että nämä ohentavat verta, joten konsultoi ensin erikoislääkäriäsi).

Tulehduksen poistoon ja kipuun auttaa parhaiten kehon oma autofagia, jonka aktivoit/tehostat paastoamalla. Ala siis syömään 16:8- tai mieluiten 20:4-mallin mukaisesti. Tsemppiä.

Morjens lääkisläinen taas. Unohtui lisätä tuohon äskeiseen viestiini pari juttua. Elohiiret varsinkin jatkuvat sellaiset sekä myös muiden lihasten nykimiset ja esim parestesia eivät johdu magnesiumin puutteesta, vaan tiamiinin eli B1-vitamiinin puutteesta. B1 sekä folaatti (oikea muoto on metyylifolaatti, jotta imeytyy ) ja b3 ovat tärkeitä pitämään hermoston kunnossa. Ravintohiivasta tai erittäin laadukkaasta b-kompleksi-tuotteesta saat nämä kaikki.

Eli lyhyesti selitys, miksi nämä hermosto-ongelmat ilmenevät: hermoston viestien kulkemiseksi tehokkaasti tarvitaan myeliinia insulaattoriksi sekä nopeuttajaksi. Demyelinaatiossa, joka on osallisena esim. fibrossa tämä myeliini on rapautunut ja b-vitamiinia tai oikeita rasvahappoja tai koliinia ei ole riittävästi kehossa tarjolla, jotta myeliini saataisiin palautettua ja hermosto takaisin normaaliksi.

Vierailija
26/29 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
27/29 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni on tämä ja kaipaisin vertaistukea. Pitääkö minun luoda facebook-tili, jotta pääsen siellä fibro-ryhmiin?

Vierailija
28/29 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähempänä alipainoa, kun ylipainoa, kiitos vain. Ikääkin vielä alle 30v. Aina yhtä mukavaa kuulla tästä luulosairaudesta. Olisipa teistäkin varmasti mukavaa, kun kärvistelisitte päivästä toiseen vuodesta toiseen tämmöisissä kivuissa ja kun joinain päivinä pystyy vaan makaamaan ja toisina pakko vetää vahvaa kipulääkettä pysyäkseen jotenkuten toimintakunnossa. Ihan huvikseni olen viimeiset 2vuotta ollut sairauslomalla varmasti.

Ja kiitos toisille vastauksista! Tosiaan hieman ihmetyttää, että omalääkäri antoi tämän diag, vaikka mietti lähetettä reumalääkärille ja neurologille, ja selkä piti kuvauttaa jos on kipeänä yli 3kk, mutta eipä näitä tehnyt. Sen sijaan lähete fysioterapiaan josta ei hyötyä, itse kaikki mahdolliset hoitokeinot ja hieronnat kokeillut tuloksetta.

ap

Yritä taistella lääkäreiden kanssa, että asia tutkitaan kunnolla. Fibromyalgia on haastava diagnosoitava ja siksi laiska lääkäri heittää helpolla tuon diagnoosin. Kaverilleni kävi näin ja meni viisi vuotta ennen kuin hän sai vihdoin oikean diagnoosin.

Ja mitä tuohon ylipainopäpinään tulee, työkaverin hoikka, urheilullinen tytär sai fibro-dg:n 22-vuotiaana.

Voimia sinulle, Ap!

Kuulostaa tutulta.

Tiedän ihmisiä joilla fibromyalgian dg saamiseen meni vuosi, ja heidän oireet ihan erilaiset kuin minulla.

Mulla meni 2 kertaa tk-lääkärillä, eli 2 viikkoa. Ja ehdotin hänelle toista diagnoosia, vastasi "juu kylhä noi oireet sopii mut eiköhän oo jotain muuta" eikä tutkinut niitä oireita enempää.

Selkä ollut aina minun ongelma, lapsesta lähtien, muttei olla kuvattu ikinä.

Vierailija
29/29 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoo ihminen, joka Ei TIEDÄ oireyhtymästä mitään.

Lue alan artikkeleita ja sivistä itseäsi ennen kuin päästelet suustasi tällaista.

Ap :kuulostaa fibrolta. Tsemppiä! Ajan, hyvän lääkärikontaktin, sulle sopivien lääkkeiden ja asian hyväksymisen kanssa pystyy elämään. Ei ole aina kyllä helppoa.

T. Fibroihminen, dg saatu 17 v sitten neurologilta.