Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita
Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.
Kommentit (1734)
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Toimeentulotukea. Perheessä jos isä juo kalijaa, tupakoi samoin äiti nin ei oo silloin ihan rahasta kiinni.-
Jos iPhonen pyytäminen on joku rikos niin ulistaanko jos lapsi pyytää lahjaksi 2 tonnin Samsungin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Eivät saa ja tavararoiden lahjoittaminen on sikäli hyvä, että rahat voivat mennä vaikka vanhemman peli- tai päihdeongelmaan. Tosin härskeimmät myyvät nuo lahjoitetut tavarat.
Mikä keräys tässä on kyseessä? Voisin osallistua.
Jouluapua.fi
Eräs henkilö kerjäsi netissä joskus lasten vaatteita. Annoin ison kassillisen, tuli hakemaan autolla. Sitten hoksasin, että meni myymään ne kirppiksellä. Itsekin olisin ne rahat tarvinnut, kun olin lasten kanssa kotona, ilman mitään tukia eläen miehen palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, asumistuki, elarit ja jopa lapsilisä lasketaan tuloiksi tt-tuessa. Eli niitä et saa jos olet tt-tuella. Lisäksi lähes kaikki vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin ne kelan hyväksymät kohtuulliset asumismenot, jopa kaupungin asunnot, kaikkia lääkkeitä ei kela suinkaan korvaa.
Lapsilisää tai asumistukea ei saa, jos on tt-tuella???
Höpöhöpöä, tottakai saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, asumistuki, elarit ja jopa lapsilisä lasketaan tuloiksi tt-tuessa. Eli niitä et saa jos olet tt-tuella. Lisäksi lähes kaikki vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin ne kelan hyväksymät kohtuulliset asumismenot, jopa kaupungin asunnot, kaikkia lääkkeitä ei kela suinkaan korvaa.
Et taida puhua nyt ihan totta. Ja miksi moni peukuttaa virheellistä tietoa?
Selventäiskö tämä?
Ensin lasketaan kaikki hakijan ruokakunnan tulot yhteen (työttömyysturva + asumistuki + mahdolliset palkkatulot sekä muut tulot jotka huomioidaan tuloiksi esim. eläkkeet ym).
Tästä kokonaissummasta vähennetään määritellyt normimenot eli asuminen, sähkö ja kotivakuutus.
Sen jälkeen tarkistetaan TT-tuen kokonaismäärä ruokakunnalle joka on paikkakunnittain tietyn suuruinen. TT-tuki on tarkoittettu ruokaan, vaatteisiin, matkakuluihin ym. ym. peruskuluihin mutta ei virallisesti asumis-, kotivakuutus-, ja sähkökuluihin. Tosin monet joutuu sitä niihinkin käyttämään mutta tällöin toki esim. ruokamehoihin jää siitten vain vähemmän.
Jos hakijalla on velkaa sitä ei huomioida menoksi. Moni on joutunut ottamaan ns. pikavippejä mielettömillä koroilla mutta näitä ei tosiaan menoiksi lasketa.
Loppulaskelmassa tarkistetaan minkä verran TT-tukea lopulta jää maksettavaksi. Hakijalle laskelman mukaan määritellystä TT-tuen normimäärästä vähennetään vielä hakijan kaikkien tulojen ja KELAN HYVÄKSYMIEN NORMIMENOJEN EROTUS. Toisin sanoen jos hakijalla on laskelman jälkeen jäämässä enemmän rahaa kuin mitä hänelle kuuluisi jäädä sen TT-tukinormin mukaan niin se yli menevä osa siis vielä vähennetään tuen määrästä ja jos viivan alle jää jotain niin se sitten maksetaan..
Toivottavasti tämä selvensi miten tuo lasketaan. Lisäksi sen tosiasian ettei kenellekään suoraan makseta toimeentulotukea miten sattuu vaan tiukkojen normien mukaan. Nuo normirajat esim. asumismenoissa ovat melkoisen tiukat kuten Helsingissä normivuokra sinkulle on noin 700 e/kk.
Todellisessa elämässä normin mukaisia asuntoja ei löydy edes kaupungin vuokra-asunnoista ja vielä vaikeampaa tulevaisuudessa kun kaupungien vuokra-asuntoihin vuokrankorotuksia tulossa reippaasti v. 2024 alkaen. Se yleinen harhaluulo että KAIKKI hakijat saisivat suoraan sen TT-tuen normimäärän ei pidä paikkaansa. Normimäärät kunnittain löytyvät Kelan sivuilta.
Huom! Tuo normin mukainen vuokrameno kirjataan laskelmaan asumismenoksi ellet sitten ole esittänyt todisteellisesti hakeneesi joka kuukausi normivuokran mukaisia asuntoja jolloin todelliset asumismenot voidaan hyväksyä kokonaisuudessaan menoksi. Huom! Tämä on poistumassa kun Orpon hallituksen laatimat uudet lait astuvat voimaan 2024. Tällöin pakkomuutto halvempaan asuinkuntaan edessä jos normien mukaisella määrällä ei asuntoa löydy.
Vierailija kirjoitti:
tuet suht pienet ja elmä kallista. muakin itketti viime jouluna kun pikku poika toivoi sukkia ja alushousuja. voi vain kuvitella mitä se ruoka on. ja toinen perhe, ei tukia ja työssäkäyvä vanhempi yh, loppukuusta vain puuroa ja laihaa kesäkeittoa, vaikka ei röökaa, dokaa, ei käy missään, ei harrasta kuin ulkona kävelee. elmä kallista, loppukuu tosi tiukkaa, entäs jos joku menee rikki, ihan kuralla talous. heikkoa ravintoa,miten jaksaa käydä koulua ja töissä, veto on poissa. onneksi lapsi saa edes koulussa ruokaa,mutta ne viikonloput kaihistuttaa. ei ihme jos lapset oirehtii ja vanhemmilla hermo kireellä ja siitä k'ärsii työpaikalla muut ja lapsille tiuskitaan,jopa pahempaa.
Todella huonoa vanhemmuutta jos ei saa hankittua lapselleen edes sukkia tai alushousuja. Tai jos loppukuusta lapsen pitää kituutella pelkällä puurolla ja laihalla kesäkeitolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ehkäsy näille ilmaiseksi kirjoitti:
Miksi köyhät imiset ylipäänsä tekee lapsia. Valitus alkaa heti kaikesta mikä liittyy lapseen. Hyvänen aika olkaa tekemättä niitä mukuloita jos teillä ei ole mitään antaa niille. Ei yhteiskunta ole joku maksuautomaatti , että joka hiton asian on maksettava. En ymmärrä.
Mitä itse tekisit nyt, jos tipahtaisit jostain syystä köyhyyteen?
Miten sinne pudotaan? Minulla on vakivirka, paikka ei ole häävi mutta toisaalta oli varaa shampooseen ihan opiskelijanakin, jolloin tt olisi ollut lottovoitto.
Kun on ammatti ja työ, sairastuessaan saa paremman eläkkeen. Koti on jo maksettu, eli ei tarvitse maksaa hulluja vuokria.
Mutta mulle kelpasikin aikanaan monenlaiset paskaduunit, hampurilaisbaarista siivoamiseen ja kaupan kassaan, jo ihan lukioaikana.
Esim. menettämällä työpaikka tai työkyky.
Ei minua itketä ollenkaan. Lahjoitan rahaa järjestöjen kautta.
sen verran lapsia että pystyy elättämään
Voisin lahjoittaa ulkomaille järjestön kautta että tytötkin pääsee kouluun
Vierailija kirjoitti:
Mutta KUKAAN ei muista vanhaa kadunmiestä, ei yksinäistä keski-ikäistä pienipalkkaista naista, ei maaseudun nurkkaan jäänyttä nuorta miestä... Lapsiperheet, perheet, autoilevat perheet, sukulaistensa mukaan pääsevät perheet, lapset, lapsenlapset...heille on oikein joulun erityiskeräyksiä! Eiköhän niillä lapsilla ole jo sitä lämpöä ja hyvää, vuoden ympäri, rahaa ja ajanvietettä, lämmin ateria kouluissa, katto pään päällä, vaatetta ja kavereita muille jakaa, mutta lisää lisää lisää nämä ylevät hyvistahot muka jouluilona jallittaa kansalaisilta rahapusseistaan jakamaan! Sairasta. Ei itketä suomalaiset lapset kyllä tippaakaan, eikä heidän perheensä.
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi valehdella. Jos olet noin katkera ja kitsas, ei ole pakko antaa mihinkään keräykseen. Mätäne yksinäsi!
Usein se menee kuten sanonta kuuluu: köyhä antaa vähästään, rikas ei paljostakaan.
Mutta voi olla myös niin, kuten itse huomannut, että vaikka köyhänä antaisikin omastaan, niin se kelle antaa, olikin oikeasti paljon rikkaampi kuin itse. Loppui rahanjako.
Ja vähävaraisuus lisääntyy. Fassarihallitus tekee köyhälistöä oikein urakalla. Koht on liikkeellä ruokaa kerjääviä lapsiakin.
Vierailija kirjoitti:
hallitsematonta lisääntymistä pitäisi saada rajoitetuksi. nykyään kaikki itsekkäät mammat tekevät lapsia, vaikka ei olisi minkäänlaista aikomustakaan mennä töihin ja elättää lapsensa.
sitten käytetään veronmaksajien maksamat tuet tupakkaan, siideriin ja tatuointeihin ja kerjätään kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne muilta ihmisiltä
Ikävä kommentti. Moni muu käyttää veronmaksajien "tukea" ajamalla autollaan ylinopeutta ja holtittomasti
tiellä, joka on kustannettu veronmaksajien rahoilla. Kiitollisuuden sijaan osa autoilijoista aiheuttaa pahoja
onnettomuuksia ja pilaa muiden ihmisten elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ainoat tulot on työttömyysraha ja lapsilisät.
kohta onneksi leikataan jos vaikka hankkisit työtä tekemällä tuloja.
Jänniä nää vauva-sivuston kalenterit, tämä on aloitettu 18.11.2020 ja on tuolla tasan viisi vuotta sitten nostona. EIlen oli kolme vuotta sitten nostona vuoden takainen aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hallitsematonta lisääntymistä pitäisi saada rajoitetuksi. nykyään kaikki itsekkäät mammat tekevät lapsia, vaikka ei olisi minkäänlaista aikomustakaan mennä töihin ja elättää lapsensa.
sitten käytetään veronmaksajien maksamat tuet tupakkaan, siideriin ja tatuointeihin ja kerjätään kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne muilta ihmisiltä
Ikävä kommentti. Moni muu käyttää veronmaksajien "tukea" ajamalla autollaan ylinopeutta ja holtittomasti
tiellä, joka on kustannettu veronmaksajien rahoilla. Kiitollisuuden sijaan osa autoilijoista aiheuttaa pahoja
onnettomuuksia ja pilaa muiden ih
Hieno runo.
Ehkä vähävarainen aikuinen tarvitsisi enemmän niitä yksiä ja ainoita talvikenkiä sen sijaan, että joku lapsi saa miljoonannen muotilelun?
Vierailija kirjoitti:
JOS lapsilisää ei tarvitse, eli sen laittaa esim osakkeisiin niin silloin lapsilisää ei tulisi maksaa ollenkaan!
Köyhän yh:n pelastus on juurikin tuo lapsilisä - se "pyh, eihän se oo mitään" -raha rikkaalle.
Hallituksen tulee poistaa lapsilisä jos nettotulot on 15 000/kk/perhe.
Miksi olet yh?
Miksi teit lapsen sellaisen miehen kanssa, joka ei halunnut lastaan elättää?
Nyt olet sosialisoimassa niiden rahoja, jotka tätä yhteiskuntaa työnteollaan pyörittävät.
JOS lapsilisää ei tarvitse, eli sen laittaa esim osakkeisiin niin silloin lapsilisää ei tulisi maksaa ollenkaan!
Köyhän yh:n pelastus on juurikin tuo lapsilisä - se "pyh, eihän se oo mitään" -raha rikkaalle.
Hallituksen tulee poistaa lapsilisä jos nettotulot on 15 000/kk/perhe.