Haastattelusta maksaminen? Seiska joo, mutta esim. sanomalehdet?
Maksavatko sanomalehdet haastatteluista haastateltaville? En puhu nyt lööppilehdistä, kuten Seiskasta. Asiasta on tosi vaikea kaivaa tietoa mistään. Vaikea kuvitella, että Hesari maksaisi haastatteluista - luulisi sen olevan kiellettyä. Tai niin, tietääkö joku, maksaako Vauva-lehti haastateltaville?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 20:19"]Varmasti MeNaisten kansikuva nainen saa palkkion haastattelusta. Sitähän on useampi sivu ja usein eri vaatteissakin.
[/quote]
Juu eivät saa rahaa. Mallit onkin sitten aivan erikseen (esim. Trendi tsi Olivian kannet), mutta esim. MeNaiset-lehden tai Annan kansinaiset eivät saa palkkaa.
T. Toimittaja naistenlehdestä
[/quote]
Vahvistan. Haastateltavalle ei makseta palkkiota siitä, että hän antaa haastattelun eikä siitäkään, että hänestä otetaan kuvia. Ei vaikka kuva olisi kannessa.
Lehtijutusta saavat rahaa vain toimittaja ja kuvaaja. Kuukausipalkkaisilla jutut kuuluvat normaaliin liksaan, freetoimittajat ja freekuvaajat saavat palkkion joka keikasta erikseen.
Toimittaja minäkin, aikakauslehdestä (ja olen ollut monissa niistä töissä)
Minusta on tehty pari haastattelua työni vuoksi, pojasta on tehty muutama lehtijuttu paikalliseen sanomalehteen kun on menestynyt joissain kilpailuissa ja vastaus on: Ei. Ei ole edes tullut mieleenkään että niiistä maksettaisiin.
Myöskään iltapäivälehdet eivät maksa haastatteluista palkkioita.
terv. Iltapäivälehtitoimittaja
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 20:21"]Haastatteluista en tiedä mutta iltapäivälehdet maksavat ainakin uutiskuvista ja videoklipeistä erittäin hyvin. Olen muutaman kerran lähettänyt sinne onnettomuuskuvia tai kuvia hälykeikoista, joihin on poliisi kutsuttu paikalle ja joka kerta olen useamman satasen saanut. Kerran tarjosin paikallislehdelle myös hälykuvaa niin se ei maksanut. Jäivät sitten ilman kuvaa.
[/quote] mihin näitä voi tarjota?
[/quote]
Iltapäivälehtiin. Yhteystiedot löytyvät nettisivuilta.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 19:04"]
Minun työnantajani kannustaa antamaan lehdille asiantuntijahaastatteluja aina, kun pyytävät, koska firma saa ilmaista mainosta. Minä en tietenkään saa mitään erillistä korvausta jutuista.
[/quote]
Usein niitä "asiantuntija" haastatteluja pyytää lehdet, joissa firma mainostaa. Minäkin olen antanut asiantuntija haastatteluja sen jälkeen, kun oli ollut jotain yhteistä proggista yhden lehden kanssa. Joku kuukausi myöhemmin soittivat ja sovittiin haastattelu. Tarjosivat kahvit kahvilassa, jossa haastattelu pidettiin. Sen jälkeen lehden myynti oli ollut yhteydessä myyntiimme ja kysyi, että haluammeko mainostaa samassa lehdessä ja antoivat "edullisen" tarjouksen, johon myynti tarttui.
Briteistä yksi lehti kyseli haastattelussa yhteistyökumppaneitamme. Arvelin, että heitä ei varmasti haittaa näkyvyys, kun kehuin tuotteita. Olivat soittaneet yhteistyökumppanimme läpi ja kertoneet, että meistä tulee juttu. Yksi yhteistyökumppaneistamme soitti, että saivat englanninkielisen kirjeen, josta ymmärsivät sen verran kuin meidän nimi oli mainittu. He faksasivat sen meille ja siinä aika selkeän painostavasti meidän nimissä yritettiin saada mainosta samaan lehteen. He eivät päätyneet mainostamaan, mutta olivat pohtineet ainakin yhden kahvitauon, minkä takia me kirjoitetaan heille englanniksi. Lehti oli ihan laadukas englanninkielinen alamme ammattijulkaisu.
No ainakin julkkistuttuni on aina saanut kuvaustyörahan ollessaan laitettavana ja kuvauksissa+haastateltavana lehtiin. Miksi ilmaiseksi myisi kasvoillaan lehteä? Ihan tavallista työtä, että saa mallin hommista palkkaa
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 20:19"]Varmasti MeNaisten kansikuva nainen saa palkkion haastattelusta. Sitähän on useampi sivu ja usein eri vaatteissakin.
[/quote]
Juu eivät saa rahaa. Mallit onkin sitten aivan erikseen (esim. Trendi tsi Olivian kannet), mutta esim. MeNaiset-lehden tai Annan kansinaiset eivät saa palkkaa.
T. Toimittaja naistenlehdestä