Onko 3l viiniä kuukaudessa paljon?
Olen viime aikoina ostanut n kerran kuukaudessa hanapakkauksen viiniä, mikä tuntuu aika paljolta aiempaan kulutukseeni verrattuna. Mutta onko tuo absoluuttisesti paljon? Keskimäärin pullo viikossa, mutta ei jakaudu tasaisesti.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on 10 cl/päivä. Eli hyvin pieni lasillinen. Ei ole paljon.
t. pitkä matikka
Se on paljon eikä siitä muuksi muutu. Selvästi enemmän kuin yksi annos. Aivan hyvin voi olla ilmankin. Jos siis ei ole alkoholisti.
Yksi annos viiniä on kylläkin 12 cl. Miksi vääristellä, vaikka olisikin alkoholivastainen?
Niin on yksi annos viiniä mutta tuossa varmaan tarkoitettiin yhtä alkoholiannosta. Pässi.
Yrität kai olla hauska. Ei oikein nyt lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on 10 cl/päivä. Eli hyvin pieni lasillinen. Ei ole paljon.
t. pitkä matikka
Se on paljon eikä siitä muuksi muutu. Selvästi enemmän kuin yksi annos. Aivan hyvin voi olla ilmankin. Jos siis ei ole alkoholisti.
On vähemmän kuin yksi annos. Aivan hyvin voi juoda. Jos siis ei ole absolutisti.
Terve ihminen ei viinaa tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se pullo viikossa. Naiselle yli suurkulutuksen rajan.
Onko todella noin?
Ei ole noin. Kohtuullisen riskin rajana pidetään naisilla 7 - 9 annosta viikossa. Suurkulutuksen eli korkean riskin raja naisille on 16 annosta viikossa.
Eli pullo viikossa menee tuohon kohtuu kulutuksen ja kohtuullisen riskin kategoriaan.
Ennen lapsia meni n. 60 tölkkiä pilsua + terävät + ganjat yhteen viikkoon.
Eli ei minun korviin hirveältä määrältä kuullosta.
Ikävää tossa on se, että jos asuu yksin niin se tonkkahan on "pakko" juoda noin kuukaudessa. Muuten menee rahat ns. hukkaan. Eli pakko juoda kun kerran on ostettu. Ei siis ole enää kysymys siitä tekeekö mieli. Ja kun joka päivä juo niin siitä tulee tapa. Kohta se yksi pieni lasillinen illassa ei enää riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun faijalla menee yhdessä illassa yksi pänikkä.
Ikävää, varmasti raskasta läheisille.
On joo varmasti jos juo itse kaiken eikä tarjoa muille.
mitä äl edustaa; litraa, lasia, lastia, lekkeriä, lapasellista vai lapiollista?
Niin on yksi annos viiniä mutta tuossa varmaan tarkoitettiin yhtä alkoholiannosta. Pässi.