onko ib-lukio hyvä valinta?
Meillä on alkanut mietinnät peruskoulun jälkeisestä elämästä. Kenelle tuo ib-lukio erityisesti sopii?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Lääkis ulkomailla ilmeisesti? Suomeen pyrkiessä ilmeisesti samat pääsykokeet kuin muilla? Vai onko joku eri kiintiö ulkomailla tutkinnon suorittaneille tai IB linjalaisille?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 10:19"]
Poikani on juuri ib-lukion loppusuoralla (ulkomailla). Hyvin menee ja hänelle on tarjottu paikkaa lääkiksestä. Tavallisella paikallisella yo-todistuksella lääkispaikan saaminen olisi ollut paljon epätodennäköisempää. Niitä kympin tyttöjä on pilvin pimein mutta ib seuloo jyvät akanoista tarkemmin kuin yo ja antaa pienen etulyöntiaseman niihin vaikeimpiin yliopistopaikkoihin.
Suomessa on lääkikseen pääsykokeet. Ei auta IB.
Olen yläasteella, ja lukiovalinnat mietityttävät, sillä haluaisin kansainväliseen työhön. Helsingissä kun kuitenkin asun, en koe Ressua tai Sykkiä hyvänä vaihtoehtona, sillä sinne on vaikea päästä, eikä ilmapiiri ole kuulemani mukaan hirveän hyvä ( tietenkin riippuu omista kokemuksista, mutta en uskoisi sen sopivan minulle). Kuitenkin englanti on 10 ja ka 9.7. Nyt suurin kysymys on, laitanko edelle lukion mukavuuden vai aineet ja koulusuoritusen. Ja onko Helsingissä muita kieliä painottavia lukioita?
Kulosaaressa on englanninkielinen linja. Lapseni viihtyy siellä hyvin, kuulemma kiva koulu, vaikka täynnä kokoomuslaisia :-)
Vierailija kirjoitti:
Olen yläasteella, ja lukiovalinnat mietityttävät, sillä haluaisin kansainväliseen työhön. Helsingissä kun kuitenkin asun, en koe Ressua tai Sykkiä hyvänä vaihtoehtona, sillä sinne on vaikea päästä, eikä ilmapiiri ole kuulemani mukaan hirveän hyvä ( tietenkin riippuu omista kokemuksista, mutta en uskoisi sen sopivan minulle). Kuitenkin englanti on 10 ja ka 9.7. Nyt suurin kysymys on, laitanko edelle lukion mukavuuden vai aineet ja koulusuoritusen. Ja onko Helsingissä muita kieliä painottavia lukioita?
Huippulukioiden ilmapiiristä puhuvat pahaa yleensä ne, joilla ei ole itsellään näistä kouluista mitään kokemusta, vaan he puhuvat vain omista kuvitelmistaan. Tyttäreni kävi Ressun muutama vuosi sitten, ja tykkäsi siitä kovasti.
Komppaan edellisiä vastauksia. Eli IB sopii niille, jotka haluavat mahdollisesti ulkomaille töihin ja muutenkin kansainvälistyä. Olen myös kuullut tuosta, että suomalaiseen yliopistoon voi olla hankalampi päästä IB:n loppukokeilla. Tästä kertoi eräs perhetuttumme, että hänen tyttärensä oli juuri IB:n käyneen takia vaikea saada paikkaa Suomen yliopistosta.
Itse hain ja pääsin aikanaan ib:lle(pääsykokeita ei silloin kotipaikkakunnalla järjestetty) mutta vaihdoin sieltä tavalliseen lukioon. Syynä tähän se, etten enää ollutkaan varma haluanko ulkomaille ja lisäksi kielipää ei riittänyt tarpeeksi asioiden ylläpitämiseen. Niin joten näin ollen koulumenestys laski jo pre-vuonna. Kaikki kaverit saivat parempia, liki täydellisiä numeroita ja tuloksia. Itse en ollut kummoisen hyvä enkussa peruskoulussakaan. N. 8 tasoa)) Hyvänä puolena IB:ssä siis on tuo tiivis luokkahenki ja kansainvälistyminen, sekä kaikenlaiset yhteistyöt
Onnea sinne hakeville, ja aina voi vaihtaa pois jos siltä tuntuu!!
Miten tämmöinen melkein 10 vuotta vanha keskustelu on taas löydetty. Alun viestit ei välttämättä vastaa yhtään nykypäivää.
Vastaan tähän nyt näin vuoden myöhässä :D
Valmistun tänä kesänä Turusta IB-linjalta ja voin sanoa ettei tämä pidä paikkaansa. Turussa käytössä on kaksi ns. luokkaa, joista toinen sisältää opiskelijat, joiden äidinkieli on jokin muu kuin suomi tai ovat opiskelleet aiemmin ulkomailla. Toisella luokalla taas on oppilaita, jotka puhuvat joko suomea tai ruotsia äidinkielenään ja tulevat tavallisista peruskouluista lähiseuduilta. Toki muutama näistä on käynyt esim. englantipainotteisen peruskoulun, mutta suurimmalle osalle IB-lukio on ensimmäinen koulu englanniksi.
Näin yleisesti sanottuna suosittelen IB-lukiota ulkomaille yliopistoon haluaville. Opiskelu vaatii enemmän IB:llä, mutta toisaalta näin omaksutaan jo yliopistoon vaadittavat taidot. Jos kuitenkin runsas itsenäisten töiden kotona ahertaminen ei vielä lukiossa kiinnosta niin kannattaa valita tavallinen lukio, vaikka ulkomaille haluaisikin. Suomalainen ylioppilastutkinto on kansainvälisesti arvostettu, eikä sen avulla ulkomaisiin yliopistoihin hakeminen lisää paljoakaan vaivaa.
Jos kuitenkin suunnittelet Suomeen jäämistä, en IB:lle lähtisi. Hyvät arvosanat vaativat enemmän, ja sanoisinkin, että Suomessa yliopistoon sisään pääsee helpommin tavallisella YO-tutkinolla. IB- ja YO-lukiot ovat niin erilaisia, että todistuksien tuloksia on vaikea vertailla esimerkiksi yliopistoon hakiessa laskettavissa lähtöpisteissä. Koska rakenne ja aineiden opiskelu eroavat lukioissa toisistaan, omasta mielestäni suomalaiset yliopistot eivät arvosta IB-tutkintoa samalla tavalla kuin perinteistä YO-tutkintoa. Olen itse suorittanut YO-tutkinnon jo viime syksynä ja IB-tutkinnon tänä kesänä ja jatko-opiskelupaikkoihin Suomessa tutustuessani saan jokaisessa hakuvaihtoehdossani paremmat pisteet YO-tutkinnolla IB-papereihin verrattaessa. Tulokset molemmissa ovat kuitenkin suhteellisen samaa tasoa.
Vaikka Suomeen jäisinkin, IB-tutkinto on antanut minulle paljon. Olen päässyt opiskelemaan aineita, joita tavallisessa lukiossa ei opeteta. Toisaalta olen myös saanut keskittyä ja syventyä enemmän aineisiin, jotka minua erityisesti kiinnostavat. Olen myös oppinut itsenäistä opiskelua sekä erilaisten akateemisten tutkielmien tekimistä ja kirjoittamista. Ennen kaikkea kielitaitoni on kehittynyt huimasti niin englannissa kuin muissakin vieraissa kielissä. Suullista kielenkäyttöä painotetaan IB-tutkinnossa aivan eri tavalla suullisten kokeiden lukeutuessa osaksi tutkinnon arviointia. Toisaalta kielioppi ja sanakokeet monesti unohdetaan täysin ja opetus keskittyy lähinnä videoiden katsomiseen. Itse oopiskelisin sanastoa ja kielioppia mielummin ensin enemmän, jotta on jotakin sanottavaa suullisissa harjoitteissa.
Negatiivisena puolena IB-lukiota miettiessä mainittakoon vielä se, ettei kaikkia aineita ole mahdollista opiskella, vaikka ne kiinnostaisivatkin. Esimerkiksi maantietoa, uskontoa ja taideaineita (pre-vuotta lukuunottamatta) ei opeteta lainkaan. Näitä kursseja voi kuitenkin ottaa tavallisen lukion puolelta ja opiskella vaikka iltalukiossa, jos lukujärjestyksessä on tilaa. Joskus myös kaksi ainetta menee päällekäin, ja sen vuoksi vain toinen on mahdollista valita osaksi tutkintoa. Jos mielessä on jo ennen hakua jotkut tietyt aineet, joita haluaa opiskella, kannattaa esimerkiksi opolta varmistaa, ettei lukiossa ole tapana laitta juuri niitä aineita päällekäin. Toki pre-vuoden aikana kaikkia aineita opiskellessa uudet kiinnostukset saattavat syntyä ja mieli aineiden valinnasta muuttua.
Näin pitkän kirjoitukseni jälkeen tiivistän vielä, että IB-lukio on mahtava paikka opiskella, jos tietää mihin on ryhtymässä ja on valmis opiskelun eteen työskentelemään. Näin jälkikäteen ajateltuna en ehkä olisi IB-lukioon hakenut, mutta toisaalta en päätöstä kadukaan. IB on kuitenkin opettanut minulle paljon tulevaisuutta ajatellen!