Teinit Facebookissa-mitä hittoa?
Olin kerran harjoittelemassa eräällä koululla ekaluokassa puolen vuoden ajan. Mieleeni ovat jääneet suloiset ja aidot lapset, joiden kanssa vietin tosi kivan puolivuotisen. Tänään satuin Facebookiin selaamaan näiden oppilaiden kuvia, nykyisin ovat 8-luokkalaisia. Alkoi melkeinpä oksettaa.
Kaikkien tyttöjen profiilit olivat täynnä herutuskuvia, joista tykkäsi keskimäärin 60-120 ihmistä. Oli suhteellisen vähäpukeista kuvamateriaalia. Viimesimmät muotivaatteet päällä, tukka pöyhittynä, viimesen päälle meikattuna, huulet mutrulla ja perse pystyssä. Minisortseja, miniminimekkoja, rintsikat näkyvillä. 14-vuotiaalla. Joka kommentin perään vastaus "thänks, hani<3, ite oot<3.
Myös poikien profiilit täynnä samanlaista tuubaa, itse otetuilla naamakuvilla pahimmillaan satoja tykkäyksiä ja pitkä lista tyhjänpäiväisiä kommentteja ja sydämiä.
Siis tätäkö on nykyään teinin elämä? Facessa 800 "kaveria" näkemässä 14-vuotiaan vähäpukeisia kuvia? Mitataanko nykyään yläasteella ihmisen arvo kaveripiirissä sillä, kuinka monta kaveria on facessa ja kuinka moni tykkää kuvistasi? Huomionhaku on aivan säälittävissä mitoissa. Kuinka raadollista on jäädä tämän systeemin ulkopuolelle? Entä jos jonkun kuvista tykkääkin "vain" 10 henkilöä?
Itse olen käynyt yläasteen 2000-luvun alussa ja olen vain äärettömän kiitollinen siitä, että olen saanut elää varhaisnuoruuden ilman Facebookia ja Instagrameja yms. Maailma, jossa 13-14 vuotias huomiohuoraa itseään netissä, ei ole mistään kotoisin.
Kommentit (13)
Se ero nykyteineillä on meihin ysäreihin, että ei olisi tullut mieleenkään haukkua vanhempia ihmisiä julkisesti. Olen joskus puuttunut teini-ikäisen kummityttöni saamiin, kamaliin kommentteihin, ja vaikka olen vasta 30-vuotias, olen saanut todella inhottavia viestejä näiltä kiusaavilta finninaamoilta ja suoranaista haistatteluakin.
Kiusaaminen ja porukan ulkopuolelle sulkeminen on nykyään niin paljon raadollisempaa kuin joskus aikaisemmin. Facessa voi helposti satojen ihmisten edessä nolata toisen ja myös itsensä sopimattomilla kuvilla ja kommenteilla. Eivät tuon ikäiset tule ajatelleeksi minkälaista vahinkoa voivat aiheuttaa. Kuvat voivat jäädä nettiin pyörimään pysyvästi. Ulkokuori on ehkä aikuismainen, mutta sen takana on pelkkä lapsi, joka kerjää toisten hyväksyntää keinoja kaihtamatta.
Kyllähän niillä teineilläkin on väistämättä elämää myös facen ulkopuolella. Täytyy heidän kohdata kavereita muutenkin. Kulkea kaupungilla, jutella kavereiden kanssa ja muodostaa myös niin käsitys itsestään. Ei se auta heruttelukuvat jos kaupungilla kulkee haahuillen kuin aave eikä osaa jutella kenenkään kanssa oikein mitään. Se Face on teineille vain leikkiä, kyllä se tajuavat sen että oikea elämä on kaupungilla pyörimisessä sekä siinä mikä ilme siellä on sekä miten iloisia juttuja siellä heitetään.
Toisaalta tuon kauhistelun vuoksi teinit ovat hylkäämässä facen käyttöä ja siirtymässä jouhevampiin palveluihin jossa ei ole aikuisia pöllöilemässä.
Mitähän teinit ajattelee äitien blogeista joissa selitetään miten lapset sitä ja miten lapset tätä yrittäen saada suosiota epätoivoisesti sekä tehdä lapsilla rahaakin.
Voivat ajatella että mitä idiootteja.
Oon kyllä niin tyytyväinen että fb ja irc-galleria tuli vasta kun olin 20+ ja olin jo naimisissa ja esikoinenkin oli jo syntynyt. Oon ollu aikanaan järkyttävä huomiohuora ja draamakuningatar että tuskin voisin käydä edes kaupassa jos mut ois päästäny vähän avautuun teini-iässä ja vähän vanhempanakin.
Kiinnostais tietää mitä yksi sukulaistyttö, kohta jo 3kyt, on mieltä blogistaan jonka julkaisi muutamia vuosia facebookissakin jossa julisti kuinka on kiimainen ja haluaa vaan 'nussia naisen kanssa'. Nykyään valtion virkanainen ja miehen kanssa kihloissa.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:38"]
Se ero nykyteineillä on meihin ysäreihin, että ei olisi tullut mieleenkään haukkua vanhempia ihmisiä julkisesti. Olen joskus puuttunut teini-ikäisen kummityttöni saamiin, kamaliin kommentteihin, ja vaikka olen vasta 30-vuotias, olen saanut todella inhottavia viestejä näiltä kiusaavilta finninaamoilta ja suoranaista haistatteluakin.
[/quote]
Ikävä kyllä uskon, että puuttumalla teet vain hallaa kummitytöllesi.
Internet on pilannut nykynuorison.
Jokainen aikanaan huomaa että nettihöyryämiset sekä elämä ovat aivan erillään toisistaan.
Jostain teinistä voivat kertomukset täällä parhaita panoista ikinä yms. olla typerintä mitä ihminen voi keksiä.
Nuorille nettihöyryäminen ja elämä on sama asia. Jos ei ole suosittu tyyppi netissä, ei sitä ole tosielämässäkään.
Aika outoa. Tuntemillani nuorilla profiileista ei näe tuollaista, kyllä ne osaa aikuisia paremmin seinänsä suojata. Ettei vain olisi vanha tuttu provoilijamme taas paikalla?
Mä olen aina miettinyt, että missä noiden vanhemmat on?
Omille teineille tolkuttanut, ettei kuvia tarvii olla näytillä joka päivä kolmea uutta. Vaan näytille katotaan yhdessä sopivat ja todellakin joku tolkku! Lisäksi kavereiksi lisätään vain kenelle edes moikataan, ei kaikkia koulun oppilaita jne. On ne hyvin pysynyt ruodussa.
Toki me vahditaan lasten tekemisiä fb, insta, twitter... Niitä palveluita saa käyttää, joissa vanhemmatkin ovat. esim. Ask on ehdoton ei, näytin nettipoliisin varotuksiakin, joten tuntuivat ymmärtäneen. Nää saa tietokonettakin käyttää yleisissä tiloissa.
Veikkaan, ettei suurimman osan vanhemmat edes tiedä tai välitä asenteella (niinhän kaikki tekee, sehän kuuluu teini-ikään sanoi kaverini)
Itsellä ei olis 13-vuotiaana tullu mieleenkään et haluaisin jakaa koko koulun kanssa herutuskuviani (sanaa ei tosin sillon ollu vielä keksitykään).
Todella typerää lisätä koko koulun tyypit kavereiksi.
Puuttumatta kuviin ja satoihin "tykkääjiin" (minustakaan ei teinien pitäisi jakaa kuviaan huoletta, täysi-ikäisenä sitten voi mutta ne vaikuttaa nettimaailmassa niin pitkällä aika välillä ihmisenn tulevaisuuteen, pahimmassa tapauksessa huonosti jos kuvat on mitä on) niin minusta olet turhan ankara teineille. Siihen ikään kuuluu kokeilu, sukupuolensa ja seksuaalisuutensa tunnustelu ja testaus eikä aikuisten auta siinä päivitellä, että voi kun tämä oli niin suloinen ja viaton ekalla ja nyt pöyhii tukkaa ja haluaa näyttää vastakkaisen sukupuolen silmissä hyvälle, kamalaa mihin maailma menee...
Teinit haluaa ihailua, tuntea olonsa ihailluksi ja rakastetuksi ja toivon vaan, että kukaan vanhempi ei lapselleen mene sanomaan, että hei näytät naurettavalta kun yrität olla muka seksikäs ja oot vaan tyrkky :( Me aikuiset nähdään siinä sitä nuoruuden hölmöyttä ja "vaihetta" mutta sallitaan se kaikille, oli sitä ennen someakin, silloinkin teini tälläsi ja yritti näyttää seksikkäältä ja aikuiselta , oli tyylinä sitten grunge, punk, hippi tai hoppari.
T. Ysäriteini