Miten suunnitella valaistus kodissa??
Nyt on niin pimeetä ja synkkää, ei ole voimia tehdä mitään. Antakaa kivoja vaihtoehtoja miten voisi varsinkin aamulla valaista asunnon mukavan näköiseksi?
Kommentit (14)
en osaa sisustaa valaistuksella ja se on erittäin kallis projekti.
Vierailija kirjoitti:
en osaa sisustaa valaistuksella ja se on erittäin kallis projekti.
En osaa sanoa että onko kallista jos on varma mitä haluaa.Toki itsekään en tiedä.
Sen tiedän että olen alkanut inhota ulkovaloja missä valo valaisee ulkoseinää. Ensin alkuun nöytti kivalta mutta nykyään vain typerältä. Eihän ole mitään järkeä valaista talon seinää?
Jos joku tietää että mikä idea on valaista talon seinää niin kertokoon?
Jos laittaa googleen ulkovalaistus ja katsoo kuvia niin 99% toteutetuista valaistuksista valaisee talon seinää. Ei ole hyvän näköistä.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa ammattilainen.
Vaikka on kuinka ammattilainen suunnittelemassa, niin asiakkaan pitää tietää ensin mitä haluaa.
No makkariin ainakin punainen valaistus ja sängyn yläpuolelle kattoon iso peili.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sinulle mukava? Itse tykkään hämyisästä epäsuorasta valaistuksesta varsinkin aamuisin.
Kaikki valot päälle aamuisin on tyylini. Enempi parempi ja auttaa heräämään.
Minulla on yleisvalaistukseen kolmiossani vain pöytälamppuja ja jalkalamppuja. Kohdevalaisimia lukemiseen. Kattovalaisimia pidän päällä siivotessani. Pidän brittityylistä, paljon pöytävalaisimia.
Vierailija kirjoitti:
Jos laittaa googleen ulkovalaistus ja katsoo kuvia niin 99% toteutetuista valaistuksista valaisee talon seinää. Ei ole hyvän näköistä.
Ikimaailmassa en laittaisi ulkovalaistusta, missä valaistus piirtää ulkoseinään jonkun "tortun" kuvion, kokonaisen tai puolikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sinulle mukava? Itse tykkään hämyisästä epäsuorasta valaistuksesta varsinkin aamuisin.
Kaikki valot päälle aamuisin on tyylini. Enempi parempi ja auttaa heräämään.
No tää on helppo nyt kaamosajalla. Hankit kirkasvaloja ja sijoittelet niitä niin, että valottomia paikkoja ei tule.
Eipä tarvi miettiä, onko pehmeä valaistus. Ehkä se, jos haluat, että ne kirkasvalot on jotain design-mallia.
Himmennettävä valo, jonka kirkkauden voi säätää itselle sopivaksi ja toinen vielä huomattavasti kirkkaampi valkoinen valo sitten, jos ei valoisuus riitä. Meidän himmennettävään ei ainakaan saanut lähimainkaan samoja lumeneita kuin tuohon toiseen, joka menisi vaikka kirkasvalolampusta. Sitten on vielä himmennettävä keltavaloinen jalkalamppu erikseen iltaan, jolla saa tunnelmavaloa. Tuo toinen himmennettävä on siis valkoinen ja katossa, eikä oikein sovi iltaan, mutta on loistava tuomaan valoa päiväsaikaan, jos ei ikkunoista tule tarpeeksi.
Meillä on ainakin himmennettävät valaisimet, jolloin voidaan aamuisin herätessä laittaa ne täysille ja vaikka sitten iltaisin TV:tä katsellessa himmentää sopivalle teholle. Lisäksi meiltä löytyy myös muutamia sisustukseen sopivia jalkalamppuja ja pöytälamppuja. Sisustus- & valaistusideoita olen etsinyt Pinterestistä ja sitten myös netti on täynnä erilaisia valaisin DIY ja muita blogeja, joista löytyy ideoita valaistukseen esim. https://omakotivalkoinen.casablogit.fi/2013/08/24/valaisin-diy-work-lam… https://www.winled.fi/blogi/artikkeli/LED-valot-kotiin-%E2%80%94-kuinka…;