Tyttäreni haluaa käydä lukion Helsingissä, ongelmana että asumme Hämeenlinnassa
En halua päästää tyttöä muuttamaan 16-vuotiaana Helsinkiin.
Onko kokemuksia pitkästä koulumatkasta lukioikäisellä? Matkaa Hämeenlinnasta Helsinkiin on siis noin 100 km / suunta.
Kommentit (28)
En katso salattuja eläimiä. Aivan hyvin voisi olla tottakin koska moni tulee Hkiin yli 9 ka lukioon.
Hml:saa on ihan hyvät lukiot, muuttakoon sitten vähän vanhempana.
Minä en ainakaan antaisi ala-ikäiseni muuttaa Helsinkiin, vain koska "siellä on kaikki tapahtumat". Voi niissä tapahtumissa käydä ilman muuttoakin!
Ai niin mutta tämähän olikin vain salkkareista kopioitua...
Jos lapsi olisi menossa johonkin erikoislukioon niin asiaa voisi harkita. Tavalliseen en suostuisi. Kaurialan lukio on erinomainen.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 18:49"]
En katso salattuja eläimiä. Aivan hyvin voisi olla tottakin koska moni tulee Hkiin yli 9 ka lukioon.
[/quote]
Niinpä. Ei mun mielestä tällaista voi edes kutsua provoksi. En tiedä, miksi ap haluaa jonkin salkkareiden juonikuvion tänne muka omana tarinanaan, varsinkin kun tuohan on ihan tavallista elämää lukemattomille perheille. Ehkä ap asuu jossain pikkukylässä eikä tätä tajua.
Joo todellakaan en päästäisi 16 veetä helsinkiin "tapahtumien takia", järki käteen. Mitä se lukio sillä paikkakunnalla hyödyttää? Kai niissä tapahtumissa voi käydä silloin kun niitä on, ihan vaikak kävis hmlssa lukiota. Hohhoh.
Jos perusteena on vain tuo että Helsingissä on enemmän tapahtumia, en päästäisi. Jos syynä olisi se että siellä on huippukoulu, johon haluaa mennä, päästäisin.
Sorry, mutta tyttösi taitaa olla hakoteillä realiteeteista. Ei se matka paha ole, tunti suuntaansa on ihan ok. Kuten joku sanoi, siinä voi tehdä läksyt samalla. Junakin tulee halvaksi kun saa puoleen hintaan matkat.
Mutta ne aikaiset kouluunlähdöt onkin toinen juttu. Aika usein lukiossa tunnit alkaa klo 8, se tarkoittaa sitä että junaan on jouduttava jo 6.15. Myöhemmällä ei ehdi, ellei koulu ole ihan rautatieaseman vieressä. Tämä tarkoittanee herätystä viimeistään viideltä, jos ette häntä heitä asemalle ja asutte muualla kuin ihan ydinkeskustassa.
Ehkäpä tästä kannattaisi puhua.
Jos ajatteli muuttoa Helsinkiin, niin ota Kelan laskuri esiin. Alaikäisen asumistukeen on ainakin ennen vaikuttaneet vanhempien palkka. Laskekaa yhdessä kuinka paljon saisi perusyksiöön asumistukea, kuinka paljon keskivuokra olisi ja miettikää kuinka paljon muita pakollisia kuluja tulisi (ruoka, kirjat, vastikkeen omavastuu, vesimaksut, netti yms). Kerrot vaikka että te autatte esim 200€lla/kk, mutta loput rahat pitäisi itse hankkia - mistä ja miten?
Laita hänet ajattelemaan ihan vakavasti mitä asuminen Helsingissä hänelle tarkoittaisi. Kaverit vaihtuisi, kun Hämeenlinnassa ei olisikaan iltaisin aikaa. Jos Helsinkiin muuttaisi, ei olisi varaa välttämättä uusiin vaatteisiin, meikkeihin yms.
Töissäkin olisi pakko käydä.
Mä muutin pois kotoa 16- vuotiaana ja olen sitä katunut. Naiivisti ajattelin että selviän kyllä. Selvisinkin, mutta rankkaa se oli. Vanhemmat maksoivat kirjani ja kaikki lukioon liittyvän, mutta itse maksoin kaiken muun. Ei paljon naurattanut käydä töissä 3 iltaa viikolla ja 2 päivää viikonloppuna.
Ei se matka tule paljoakaan maksamaan, kun saa matkaedun. Ihan "normaalin" hinnan. Ja tunti junalla ei ole paha!