Miksi vanhuksille marjat on niin tärkeitä?
Kommentit (60)
Superfoodia, lähes ilmaista, lähiruokaa, ekoteko.
Ap syö varmaan ulkomaisia lentokoneella rahdattuja hedelmiä tai ottaa vitamiinit purkista. Tai sitten on jäänyt vitamiinit kokonaan saamatta kun tälläisiä kyselee.
Meillä voi mökillä elää vaikka viikon marjoilla. Mutta asiaan , Suomessa oli vielä v. 1920 kovalapsikuolleiuus ja silloin valistettiin naisia lasten hyvästä ruokinnasta. Marjat pelastvat lapsia elämälle. Muualta ei tuotu vielä hedelmiä Suomeen. Talvella oli kova puute C-vitamiinista ja muistakin. Jos oli aliravittu sai helpommin sen tappavan tuberkuloosin, jota vastaan kovastikoitettiin taistella. maMajat oilvat elintärkeätä ruokaa suurissa perheissä. Korvessa niitä lapsia vaan tuli ja tuli . eikä .ymmärretty miksi. Vain terveitä lapsista kasvoi aikuisia , muut kuolivat tauteihin.
Ha-Haa. Puupäät syövät mielummin kiinalaisten kasvattamia Chia siemeniä, kusesssaliotettuja. Yök.
Vierailija kirjoitti:
Meillä voi mökillä elää vaikka viikon marjoilla. Mutta asiaan , Suomessa oli vielä v. 1920 kovalapsikuolleiuus ja silloin valistettiin naisia lasten hyvästä ruokinnasta. Marjat pelastvat lapsia elämälle. Muualta ei tuotu vielä hedelmiä Suomeen. Talvella oli kova puute C-vitamiinista ja muistakin. Jos oli aliravittu sai helpommin sen tappavan tuberkuloosin, jota vastaan kovastikoitettiin taistella. maMajat oilvat elintärkeätä ruokaa suurissa perheissä. Korvessa niitä lapsia vaan tuli ja tuli . eikä .ymmärretty miksi. Vain terveitä lapsista kasvoi aikuisia , muut kuolivat tauteihin.
Olen ymmärtänyt että lanttu ja nauris ovat olleet se pelastus c-vitamiinin suhteen, niissä kun on yhtä paljon kuin appelsiinissa.
Vierailija kirjoitti:
Syövät mielummin niitä kuin menevät pizzalle. Ovat tottuneet.
Marjat ovat terveellisempiä kuin pizza. Pohjoisessa kasvaneet marjat sitä paitsi sisältävät enemmän elimistölle välttämättömiä vitamiineja ja flavonoideja kuin etelässä kasvaneet hedelmät. Toisin sanoen, vanhat ihmiset ovat viisaampia kuin nuoret!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että lanttu ja nauris ovat olleet se pelastus c-vitamiinin suhteen, niissä kun on yhtä paljon kuin appelsiinissa.
Vitamiinien suhteen on ollut muitakin hyviä lähteitä kuin kaalikasvit: Puolukkaa on säilötty survoksena viileässä (kellarissa) iät ajat. Mustikkaa puolestaan säilöttiin kuivaamalla. Kumpikin säilöntätapa on hyvä vielä nykyäänkin.
Ne muistuttaa haudasta maan povessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on niin liikuttavaa aina se kesäinen pyhä pakastussessio. Ikäänkuin mansikoita ei saisi kaupasta samaan hintaan 😄
jos on ne mansikantaimet olleet jos vuosia kuten meillä ja tuottaa niin ne on jo aikaa sitten maksaneet itsensä takaisin ja on ilmaista marjaa.
Tällöin se on varmasti ihan ymmärrettävää. Minä puhun vanhemmista ihmisistä, jotka kantavat laatikkokaupalla marjoja torilta pakastimen täyteen. Sitten pitkin talvea työnnetään niitä sokeroituja lössyköitä kaikille mukaan kun ”ei mahu muuten pakastimeen mitään”.
Kyllä minäkin pakastan kotipihalta herukoita ja karviaisia, tykkään niistä. Sokeria en laita ollenkaan ja mehuksi keittäminen on mitä suurinta marjojen tuhlausta IMO.
Turvallisuudentunne samaa kuin vessapaperia hamstrataan nyt koronan aikaan.
Mulla on pakkasessa n 60kg marjoja (herukoita, karviaisia, vadelmia, karhunvatukoita, mustikoita, aroniaa ja vähän puolukkaa). Tottakai poimin kun ilmaiseksi saan omasta pihasta ja lähimetsästä!
Päivittäin käytän smoothiessa, leivon viikoittain. Hillona myös n 10 purkkia (ja noista pakastetuistakin osa päätyy vielä hilloksi myöhemmin), syömme leivän päällä ja croissantin kanssa.
Uskon että terveyteni ainakin osittain perustuu näille marjoille. Ei ole verensokeri-, kolesteroli-, ylipaino- tms ongelmia.
Oma mummoni oli fanaattinen sen suhteen että marjoja ei saa lapsenlapsi syödä tuoreena, että riittää säilöntään ja keitettäväksi. Mummo keitti erittäin sokeripitoista mehua ja pakkasessa oli aina vuosikertamarjoja, ja silti piti uusia säilöä. Muistan kun äiti tästä joskus huomautti, että marjat on terveellisempiä syödä tuoreina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä haalivat perunoitakin ja pitelevät niitä käsissään kuin jotain timantteja.
Välillä tulee mieleen näistä yli viisikymppisistä perunaa pitelevistä vanhuksista tarinan Klonkku.
Minun aarteeni! Minun aartööni!
Perunankasvatusta en ymmärrä nykyaikana, kun kaupasta saa halvalla hyviä perunoita. Ja on valinnanvaraa lajikkeistakin, vaikka joka ruokaan eri lajiketta. Kalliimmaksi se tulee itse kasvattaa ja säilyttää, jos ei ole maakellaria.
MISSÄ kaupassa on hyvää perunaa myynnissä? Halpaa tai ei, mutta jok'ikisessä kaupassa on vain nosto- ja lajittelukoneen kolhimaa perunaa. Kauppa vielä tekee oman osansa tuotteen pilaamiseksi asettamalla perunat kirkkaiden lamppujen loisteeseen. Hyi helv**, vain ruokaloiden rikkihapokkeessa lilluneet valmiiksi kuoritut kumiperunat ovat vielä huonompia.
Vanhuksille? Olen nelikymppinen ja marjat ovat olleet aina tärkeä osa lapsuuden perheeni ja nyt oman perheeni ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitamiinien suhteen on ollut muitakin hyviä lähteitä kuin kaalikasvit: Puolukkaa on säilötty survoksena viileässä (kellarissa) iät ajat. Mustikkaa puolestaan säilöttiin kuivaamalla. Kumpikin säilöntätapa on hyvä vielä nykyäänkin.
Toki, mutta mitä nyt omaa sukuani ajattelen niin ei se marjanpoiminta ole varmaan ollut se tärkein lähde. Puolukkaa on ehkä säilötty muutama purkki, mutta mustikkaa sun muita ei kovin paljoa lähettyvillä kasva. Tekemistä on ollut navetassa ja pellolla ja kotitöissä varmaan ihan riittämiin, ettei niin paljoa ole jaksettu metsissä haahuilla. Ne nauriit ja lantut on kasvaneet siinä pihapiirissä.
Oli miten oli, noiden juuresten osuudesta olen juttuja lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että ovat viisaita. Kotimaista, luomua, läheltä, ilman säilöntäaineita, meidän ilmanalaan sopeutuneet kasvit, jotka antaa meille vitamiinit mitä täällä pohjoisella pallonpuoliskolla tarvitsemme.
Luonto kiittää, ei synny päästöjä ja käytetä lentokoneita tämän ruuan tuottamisessa.Tätä elintapaa takaisin Suomeen! Onneksi on herukka-mummot ja mustikka-papat!
Olet oikeassa!
Mut kun kaupoissa on esimerkiksi bataattia, senkin voi hyvädyntää: istutat sen luomumultaan nyt, uudenkuun aikaan tehtynä se tekee kauniit kukkaset ja lehdet, alakuun aikana jos istutat, saat siitä pikkubataatteja myöhemmin. Bataatti ei tarv valoa enempää kuin 4 tuntia vuorokaudessa. Valitse sitten sellainen missä ei ole hometta - ne vaan ei idä. Tai jos ei idä, on siinä itämisenestoainetta eikä sitä syödäkään kannata:-X
Kiitos vinkistä! Bataatti on Suomessa niin kallista etten raaski ostaa mutta jos voin itse kasvattaa niin voin kokeilla.
Miksipä ei eläkeläiset poimisi kun hyvin moni on hyvässä kunnossa ja tottuneet siihen? Appivanhemmat yli 85 v poimivat kaksi pakastinta täyteen metjämarjoja joka kesä! Itse olen huono keräämään ja töiden jälkeen ei jaksa elokuussa lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Tottumus. Sitä ikäluokkaa että marjoja veivät kouluun ja tehtiin puuroa. Mikäs siinä jos tykkää , itse inhoan yli kaiken marjoja myös mansikoita ja lakkoja. Jos joku tuo heitän vieraan poistuttua heti roskiin (ovat tietoisia makumieltymyksistäni, mutta "kyllä sinustakin marjantykkääjä tehdään"). Ja eikun seuraavana vuonna taas sama homma. Yäks!
Mikset voi niitä marjoja vaan antaa eteenpäin sen sijaan että v*tutuksesta nakkaat roskiin? Koska sua niin v*tuttaa?
Yaiks
Olen alle 35v. Hiki hatussa poiminut pakkasen tayteen viimeiset 20v. Ja viimeiset 5v viela vahan extraa.
Kiva, etta olen ollut vanha heti syntymasta. Kiitti vaan.
Istutin myos perunoita, vaikka olen kaupunkilainen.
Marjat on ihania. Itsekin syön joka aamu kaurapuuron kanssa. Äidin tekemä hillo on kaikista parasta, kaupan hillot maistuvat ihan liian sokerisilta. Punaherukka on ainoa mistä en ole oppinut tykkäämään. Olen 23v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa kysymys edes joskus. Miksi marjat on nimenomaan vanhuksille niin kamalan tärkeitä? Suhteettoman tärkeitä.
Ei ap
Juuri näin. Toki marjat ovat kevyttä ja erittäin terveellistä, usein vielä ilmaistakin syötävää. Mutta tuo suhteeton tärkeys. Metsässä pitää rampata viimeisillä voimilla, tai se punaherukkapensas tyhjentää, vaikkei oikein ehtisi tai jaksaisi. Mansikoita ei saa syödä tuoreeltaan, kun pitää riittää pakastimeen talven varalle. Tätä en ole koskaan käsittänyt, kun juuri tuoreenahan ne olisi parhaimpia ja vitamiinit tallella.
Kotimaisia marjoja saa kaupastakin, pakasteena tai vaikka netistä tilaamalla.
Mieti, kuka ne on poiminut, ei kiitos,🤮
Tottumus. Sitä ikäluokkaa että marjoja veivät kouluun ja tehtiin puuroa. Mikäs siinä jos tykkää , itse inhoan yli kaiken marjoja myös mansikoita ja lakkoja. Jos joku tuo heitän vieraan poistuttua heti roskiin (ovat tietoisia makumieltymyksistäni, mutta "kyllä sinustakin marjantykkääjä tehdään"). Ja eikun seuraavana vuonna taas sama homma. Yäks!