Miksi vanhuksille marjat on niin tärkeitä?
Kommentit (60)
Mä olen vissiin ennenaikaisesti mummoutunut 28v. Täytin pakastimen syksyllä mustikalla ja puolukalla, mutta käytän niitä niin paljon, että pian joutuu jo ostamaan kaupasta taas.
No, kun lueskelette vähän historiankirjoja, tai juttelette niiden vanhustenne kanssa, ymmärrätte paremmin, minkä jäljen ne kaikki menneet pulavuodet ovat heihin jättäneet. Ja se auttaa ymmärtämään myös vastauksen tuohon ap.n kysymykseen.
Mutta onneksi nykyäänkin taas on lähiruuan arvostus herännyt ja ihmiset haluavat mahdollisimman puhdasta ruokaa.
Tarkoitatko myös sitä, että joka vuosi pitää kytätä, milloin torilla on paras marja-aika ja oletetaan, että se on itsestäänselvä kiinnostuksen kohde kaikille?
No kyllähän marjat on tärkeä osa päivittäistä ruokavaliota. Ei ne mitään piirakan täytettä pelkästään ole. Minulle ne on ollut tärkeitä lapsuudesta asti. Äiti huolehti että aina oli marjoja pakkasessa ja niitä syötiin. Näin jatkuu myös minulla ja lapsillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä haalivat perunoitakin ja pitelevät niitä käsissään kuin jotain timantteja.
Välillä tulee mieleen näistä yli viisikymppisistä perunaa pitelevistä vanhuksista tarinan Klonkku.
Minun aarteeni! Minun aartööni!
Perunankasvatusta en ymmärrä nykyaikana, kun kaupasta saa halvalla hyviä perunoita. Ja on valinnanvaraa lajikkeistakin, vaikka joka ruokaan eri lajiketta. Kalliimmaksi se tulee itse kasvattaa ja säilyttää, jos ei ole maakellaria.
Näköjään et ole syönyt omasta maasta nostettuja perunoita, ei voi puhua samana päivänäkään.
Musta on niin liikuttavaa aina se kesäinen pyhä pakastussessio. Ikäänkuin mansikoita ei saisi kaupasta samaan hintaan 😄
Miten niin vain vanhuksille? Siskoni täytti äsken 30v ja kasvattaa pihassaan useampaa marjapensasta, on omenapuita ja luumupuita ja kasvimaata. Lapsilleen syöttää itse kasvatettua lähiruokaa. Joo, osa keitetään mehuiksi mutta siellä syödään kesäisin marjat mieluiten tuoreina joka päivä. Näin teen minäkin vaikka en voi yhtä paljon pihassani kasvattaa. Käyn sen lisäksi metsässä keräämässä mustikoita, puolikoita, vadelmia ja sieniä. Ilmaista ruokaa ja hyötyliikuntaa. Syökää te niitä kaikkea muuta kuin ilmastoystävällisiä avokaadoja ja kiiwiä.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa kysymys edes joskus. Miksi marjat on nimenomaan vanhuksille niin kamalan tärkeitä? Suhteettoman tärkeitä.
Ei ap
Kunhan siitä vähän kasvat ehkä sullekin valkenee.
Marjojen sisältämät flavonoidit ja vitamiinit ovat tavattoman hyvin säilyviä ja kun niitä marjoja on tuossa lähellä niin miksi niitä ylenkatsomaan?
Nuoriso ostaa kaukaa lennätettyjä chia-siemeniä kun parempilaatuisempaa ja huomattavasti vähemmän kuormittava tapa saada vastaavat olisi mm. mustikassa.
Meillä syödään marjat kaurapuuron kanssa.
Marjat on kalliita kaupoissa ja me ostetaan ne kaupasta koska pakko.
Marjojen terveellisyyttä ei alleviivaa kun tyhmä.
Mehut juodaan ilman sokeria eli ne kaupasta.
Jaha. Äiskän marjapuskat on helmi. Rakastan mustaherukoita. Ne ON tärkeitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä haalivat perunoitakin ja pitelevät niitä käsissään kuin jotain timantteja.
Välillä tulee mieleen näistä yli viisikymppisistä perunaa pitelevistä vanhuksista tarinan Klonkku.
Minun aarteeni! Minun aartööni!
Perunankasvatusta en ymmärrä nykyaikana, kun kaupasta saa halvalla hyviä perunoita. Ja on valinnanvaraa lajikkeistakin, vaikka joka ruokaan eri lajiketta. Kalliimmaksi se tulee itse kasvattaa ja säilyttää, jos ei ole maakellaria.
Jos seuraisit yhden satokauden ajan ammattimaista perunanviljelyä, niin sinäkin alkaisit mieluummin itse kasvattamaan niitä.
en ole vanhus ja kasvatan ja syön tosi paljon marjoja. Lähiruokaa, ilmaista ( pensaat maksaa n. 10 e ja tuottaa heti rahan takaisin), vitamiinipitoisia, ei tarvi ostella kaupasta sokerijogurtteja, saa hyviä leivonnaisia ja kiisseliä, on aina pakkasessa jotain syötävää jos on rahat tiukilla ja monta muuta perustetta vielä löytyisi. Poimin satoja litroja joka vuosi ja aina edellisen vuoden ylijäämämarjat teen mehuiksi. Mehujakaan ei tarvi kaupasta kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Musta on niin liikuttavaa aina se kesäinen pyhä pakastussessio. Ikäänkuin mansikoita ei saisi kaupasta samaan hintaan 😄
jos on ne mansikantaimet olleet jos vuosia kuten meillä ja tuottaa niin ne on jo aikaa sitten maksaneet itsensä takaisin ja on ilmaista marjaa.
He ovat kokeneet sen, että yhtäkkiä sieltä kaupasta ei saakaan sitä, mitä on totuttu saamaan. Tai vähintäänkin heidän vanhempansa ovat sen kokeneet. Ja nämä tämän päivän vanhukset muistavat ajan, jolloin kaupasta ei saanut melkein mitään.
Vanhalle ihmiselle tuo turvallisuudentunnetta se, kun pakasteessa on tuttua ja turvallista syötävää sillekin varalle, että kaupassakäyntiväli pitenee.
Jos pihassa on marjapuskat täynnä marjoja, on tuhlausta jättää ne poimimatta ja säilömättä. Ja niiden makuun on totuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos on ne mansikantaimet olleet jos vuosia kuten meillä ja tuottaa niin ne on jo aikaa sitten maksaneet itsensä takaisin ja on ilmaista marjaa.
Tällöin se on varmasti ihan ymmärrettävää. Minä puhun vanhemmista ihmisistä, jotka kantavat laatikkokaupalla marjoja torilta pakastimen täyteen. Sitten pitkin talvea työnnetään niitä sokeroituja lössyköitä kaikille mukaan kun ”ei mahu muuten pakastimeen mitään”.
Kyllä minäkin pakastan kotipihalta herukoita ja karviaisia, tykkään niistä. Sokeria en laita ollenkaan ja mehuksi keittäminen on mitä suurinta marjojen tuhlausta IMO.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että ovat viisaita. Kotimaista, luomua, läheltä, ilman säilöntäaineita, meidän ilmanalaan sopeutuneet kasvit, jotka antaa meille vitamiinit mitä täällä pohjoisella pallonpuoliskolla tarvitsemme.
Luonto kiittää, ei synny päästöjä ja käytetä lentokoneita tämän ruuan tuottamisessa.Tätä elintapaa takaisin Suomeen! Onneksi on herukka-mummot ja mustikka-papat!
Olet oikeassa!
Mut kun kaupoissa on esimerkiksi bataattia, senkin voi hyvädyntää: istutat sen luomumultaan nyt, uudenkuun aikaan tehtynä se tekee kauniit kukkaset ja lehdet, alakuun aikana jos istutat, saat siitä pikkubataatteja myöhemmin. Bataatti ei tarv valoa enempää kuin 4 tuntia vuorokaudessa. Valitse sitten sellainen missä ei ole hometta - ne vaan ei idä. Tai jos ei idä, on siinä itämisenestoainetta eikä sitä syödäkään kannata:-X
Olipa ihana kesä ja syksy! Oltiin mökillä etätöissä ja saatiin joka päivä tuoreita marjoja jugurtin joukkoon ja muutenkin syötäväksi juhannuksesta marraskuun alkuun. Myös viinimarjoja pakastettiin omista puskista 40l ja saman verran laitettiin mehumaijalla mehuiksi.
Ja ne omat perunat ja porkkanat - maku on mahtava ja tietää, mitä syö, kun on täyttä luomua.
Suhteettoman tärkeitä??? En ole tavannut yhtäkään vanhusta, jolle marjat olisivat suhteettoman tärkeitä. Normaalia huolestumista pensaiden kunnosta tms.
Suhteetonta olisi silloin jos vanhus huolestuisi esim. Game if Thronesin seuraavasta jaksosta tai jostain muusta täysin yhdentekevästä.