Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko nähnyt karhun luonnossa?

Vierailija
17.11.2020 |

Kerro kokemuksesta.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime kesänä olin poimimassa mustikoita suoalueen lähettyvillä ja eräässä kohdassa oli mustikan varvut yms painuneet alaspäin ja oli selkeä makoilukohta, kokoluokasta päätellen karhu oli siinä makoillut. Itse karhua ei kyllä näkynyt, jatkoin marjojen poimintaa.

Voi se olla kyllä hirviki.

Vierailija
22/42 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Olin lapsena ystävän kanssa pyöräilemässä ja yhtäkkiä kuului tien viereisestä metsiköstä räsähdys kun joku astuu oksien päälle ja siellä se karhu seisoi. Tehtiin sitten vastoin kaikkia ohjeita ja pyöräiltiin vaan kamalaa vauhtia takaisin kotiin.

Toisen kerran en nähnyt, mutta kuulin. Kävelin illalla töistä kotiin ja tien viereisessä metsikössä kuului karhun ärähdys tms. Eipä siinä oikein muuta voinut tehdä kuin vaihtaa tien puolta (eli siirtyä 5 metriä sivummalle) ja toivoa, että karhu antaa mennä rauhassa. Hyvin selvisin kotiin tuolloinkin.

Kolmannen kerran en taaskaan nähnyt, mutta satoi rankasti lunta ja mentiin koirien kanssa aamulla hakemaan posteja, niin postilaatikolla oli tuoreet karhunjäljet. Siitä sitten vain kotiin koirien kanssa reipasta tahtia.

Neljännen kerran olin naapurilta kuullut (oli syksy), että pihamme metsissä on ollut karhunjälkiä ja yhtenä aamuna mentiin koirien kanssa pihalle, niin uroskoirani kieltäytyi menemästä metsään lenkille ja painautui jalkaani vasten. Lähdettiin sitten eri suuntaan lenkille eikä tuolloinkaan kohdattu karhua.

Pelkään paljon karhuja, vaikka omista kokemuksistani voi huomata, että eipä niistä ole koskaan ollut vaaraa omalle kohdalleni. Okei, lapsuudessani karhu kävi pellollamme syömässä lampaita ja koiramme kun meni puolustamaan, niin sai jalkaansa haavan karhun kynsistä, mutta eipä tuotakaan tilannetta oltu näkemässä.

Nämä tapahtunut siis kaikki Etelä-Savossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En karhua, mutta suden, ilveksen ja ahman olen nähnyt. Ilves tuli pihaan ihan ikkunan alle, susi juoksi auton edestä ja ahma jolkutteli järven jäällä. Poikani näki kaksi kesää sitten karhun syömässä mökkinaapurin pellolla. Siitä on hienoja kuvia.

Eli olet nähnyt ahman luonnossa? Vai näitkö senkin jostain lentokoneesta?

Vierailija
24/42 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena mummon kanssa hillassa lapissa. En nähnyt, mutta kuulin. Kysyin mummolta, kuka viheltää? Mummo vastasi, eytei vihellä vaan lähellä karhu haistaa ihmisen ja haistelee. Karhu kyllä jänkhällä pakenee ihmistä. Ja niin tuo tekikin ja me lähdimme rauhallisesti aitoa kohden.

Vierailija
25/42 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohdannut karhun kerran ja suden useamman kerran. Kerroin kohtaamisista tutuille ja sukulaisille vasta reilusti jälkeenpäin, koska täällä on tosi vahva petopelko enkä halunnut että niitä olisi ruvettu jahtaamaan ihmisiin tottuneina vaarallisina eläiminä.

Sudet ja karhut ovat hienoja eläimiä jotka ehdottomasti kuuluvat Suomen luontoon. Ihminen on se jonka kuuluu väistää. Toivottavasti joskus törmään myös ilvekseen ja ahmaan.

Vierailija
26/42 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En karhua, mutta suden, ilveksen ja ahman olen nähnyt. Ilves tuli pihaan ihan ikkunan alle, susi juoksi auton edestä ja ahma jolkutteli järven jäällä. Poikani näki kaksi kesää sitten karhun syömässä mökkinaapurin pellolla. Siitä on hienoja kuvia.

Eli olet nähnyt ahman luonnossa? Vai näitkö senkin jostain lentokoneesta?

Vierailija
27/42 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena mummon kanssa hillassa lapissa. En nähnyt, mutta kuulin. Kysyin mummolta, kuka viheltää? Mummo vastasi, eytei vihellä vaan lähellä karhu haistaa ihmisen ja haistelee. Karhu kyllä jänkhällä pakenee ihmistä. Ja niin tuo tekikin ja me lähdimme rauhallisesti aitoa kohden.

*Ettei

* Autoa

Vierailija
28/42 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kohdannut karhua, olen kyllä nähnyt jätöskasan joka hyvin suurella todennäköisyydellä oli karhun... karhuja oli liikkunut juuri tuolla suunnalla ( Savo ), ihan näköhavaintoja oli tehty muutaman sadan metrin päässä.

Etelä-Suomessa nähnyt myös raapimisjälkiä puussa ja revitty mehiläispesän kenno. Eiköhän sekin ollut karhu.

en halua kyllä kohdata karhua missään olosuhteissa, vaikka harvemmin ne vaaraksi ihmiselle ovatkin...

Vierailija
29/42 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kertaa. Kummallakin kerralla olin onneksi itse autossa.

Vierailija
30/42 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen metsässä, etäisyyttä oli riittävästi ja karhu onneksi jatkoi matkaansa rauhassa vähän eri suuntaan.

Lähdin itsekin rauhassa päinvastaiseen suuntaan sydän pamppaillen.

Vierailija
31/42 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en. Jälkiä olen nähnyt. Kaikesta vuosien elukoiden kyttäämisestä huolimatta täällä harvoin näkee edes oravaa.

Höh. Asun vilkkaan tien vieressä, ja kotipihassa vierailee oravat, jänikset ja ketut.

Niitä näkee jopa H.gissä.

Vierailija
32/42 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en. Jälkiä olen nähnyt. Kaikesta vuosien elukoiden kyttäämisestä huolimatta täällä harvoin näkee edes oravaa.

Höh. Asun vilkkaan tien vieressä, ja kotipihassa vierailee oravat, jänikset ja ketut.

Niitä näkee jopa H.gissä.

No näinhän se on että ne on tainneet muuttaa sinne kaupunkeihin.

Se orava, jos sitä kerran vuosikymmeneen näkee, on myös kohtalaisen arka täällä.

Vierailija
33/42 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, jätösläjän vain.

Vierailija
34/42 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, paitsi verovirkailijoita.

Vierailija
35/42 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mutta oon nähny vaellusrippileirillä luonnontilaisia poroja sekä kerran metsälenkillä koiran kanssa hirven.

Vierailija
36/42 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt kerran karhun luonnossa, auton ikkunassa. Oli todennäköisesti ns. erauspentu eli ei mikään suuri karhunköriläs. 

Vierailija
37/42 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt, mutta karhun ulosteita ja jälkiä. Meidän pellon läpi kävellyt kuitenkin karhu. Molemmat vanhempani ovat olleet lähellä karhua, kuullet viheltävän ja nuuskivan jne. Itse oon nähnyt suden luonnossa, oli tappanut joutsenen poikaset. Ei kovin kiva kohtaaminen.

Vierailija
38/42 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain jäljet. Tosin nekin riittivät siihen että käännyin takaisin mökkiä kohden.. 🙈

Vierailija
39/42 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kertaa.

Ensimmäinen juoksenteli pellolla ja katselimme sitä autosta.

Toisen kerran äitikarhu ja muutama poikanen ylittivät tien automme edestä.

Vierailija
40/42 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kertoa hirvestä. Kesämökillä yöllä, heräsin. Hirvi katsoi ikkunasta. Jumatsuikka kun huusin. Hirvi pakeni.