Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aina sanotaan "Muuta Helsinkiin". Ei ole ihan noin yksinkertaista.

Vierailija
15.03.2014 |

Monesti tälläkin palstalla huomaa, että jos joku on työttömänä tai muuten huonossa tilanteessa, niin ehdotetaan Helsinkiin / pääkaupunkiseudulle muuttoa.

Helsingissä on hirveän kalliit asunnot ja niitä on vaikea saada. Helsingin kaupunki ei vuokraa asuntoja muilta paikkakunnilta muuttaville henkilöille, joilla ei ole työpaikkaa valmiina.

Yksityiset harvemmin vuokraavat ilman vakituista työpaikkaa, samoin VVO ja Sato.

Eli ensin pitäisi olla se työpaikka valmiina, ei ole välttämättä kovin helppoa alkaa juoksemaan työhaastatteluissa Helsingissä toiselta puolelta Suomea asti.

Eli tarkoituksena vain sanoa, ettei Helsinkiin muuttaminen ole välttämättä niin yksinkertaista varsinkaan jos pitäisi olla kaksi työssäkäyvää ja vaikea ehkä molempien löytää samaan aikaan työtä Helsingistä. Itse ainakin yllätyin miten vaikeaa se on. En meinannut saada mistää vuokra-asuntoa, kun oli alkuun vain määräaikainen työsopimus.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiin ei kannata muuttaa, jos on perheellinen tai aikeissa hankkia lapsia. Kaupunkia kurjistaa ulkomaalaisten lisääntynyt määrä, tänä vuonna yli 80% kuntaan muuttamista on mamuja. Palveluita ja asuntoja on toki, mutta ne on mitoitettu lähinnä mamuille ja muille vähemmistöille, kuten esim. paperittomille eli maassa laittomasta oleskeleville. Nythän Helsinki päätti vielä, että veronmaksajien rahoilla kustannetaan paperittomien hoito terveyskeskuksissa, eli se ei riitä että jonotat samassa tilassa tuberkuloositapauksen kanssa, vaan myös maksat hänen laskunsa. Muutama vihreä valtuustossa pilaa kaiken työssäkäyvien osalta.

Helsingissä on ehkä enemmän avoimia työpaikkoja, mutta niistä käydään myös helvetin kovaa kilpailua ja 200 hakijaa per paikka on todellisuutta, tilanne voi olla huonompikin. Asunnot ovat sikahintaisia, asui sitten vuokralla tai omassa, ja ihan varmasti naapurissa on joku sosiaalitapaus, jos vuokralla asuu (meillä tästä huonoja kokemuksia). Kunnan asunnot menevät mamuille, esim. asuntoryöstöjä tehtaileva virolaisliiga viime vuodelta asui kunnan asunnoissa. Ehkä joku suomalainen yh saa sellaisen myös välillä. Jonossa on yli 20 000 hakijaa "kiireellisenä", mutta asuntoja ei jaeta sen perusteella. 

Julkinen liikenne toimii, mutta siitäkin ollaan karsimassa, ja esim. metro on kuin yksi avohoitola nykyään.

Vierailija
2/7 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun intistä pääsevä poika hakee töitä ja hakualue on koko suomi kehäkolmosen yläpuolelta sekä Ruotsi lukuunottamatta suurimpia kaupunkeja, koska Helsingin ongelmat. Mulla on sama ongelma tullut kyllä eteen aikoinaan pienemmässäkin kaupungissa: En saanut vuorotyöpaikkaa kun asuntoa ei ollut valmiina, muuten olisi otettu minut. Vuokralle taas mahdoton päästä ilman työpaikkaa ja ensin sitä haluaa koeajan olla enne asunnon ostoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma logiikkani sanoo, että toki pitää olla jotain "odottamassa" uudella paikkakunnalla ennen muuttoa. Eli tietenkin työpaikka ensin, ainakin toiselle!

Kuulostaa oudolta tuo, että pitäisi olla vakipaikka, jotta kämpän saa. Ehkä johonkin huippukohteisiin, mihin olisi jopa satoja tulijoita. En itse asu Helsingissä, mutta isälläni on siellä useita sijoitusasuntoja ja kavereitani opiskelee ympäri Suomea, eikä heillä ole ollut vaikeuksia kämpän vuorauksessa yksityiseltäkään.

Vierailija
4/7 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 21:19"]vaikea ehkä molempien löytää samaan aikaan työtä Helsingistä

[/quote]

Kuvittelisin, että vielä vaikeampi on molempien löytää yhtä aikaa työtä joltain pienemmältä paikkakunnalta.

Vierailija
5/7 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 21:26"]

Oma logiikkani sanoo, että toki pitää olla jotain "odottamassa" uudella paikkakunnalla ennen muuttoa. Eli tietenkin työpaikka ensin, ainakin toiselle!

Kuulostaa oudolta tuo, että pitäisi olla vakipaikka, jotta kämpän saa. Ehkä johonkin huippukohteisiin, mihin olisi jopa satoja tulijoita. En itse asu Helsingissä, mutta isälläni on siellä useita sijoitusasuntoja ja kavereitani opiskelee ympäri Suomea, eikä heillä ole ollut vaikeuksia kämpän vuorauksessa yksityiseltäkään.

[/quote]

Itse kun muutin Helsinkiin niin en saanut yksityiseltä asuntoa, jokaisessa oli niin paljon muitakin hakijoita ja näytöissä useampi kymmenen ihmistä.

Vierailija
6/7 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuka oikeasti haluaisi asua Helsingissä...

Vierailija
7/7 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sekin vielä, että kun yksityiseltä on vähän pakko se asunto vuokrata, ellei julkisen puolen kanssa käy huipputuuri, niin siellä vaaditaan muutaman kuukauden takuuvuokraakin etukäteen. Ja koska on vuokranantajan markkinat, niin voi voi, jos sitä ei ole.

Olen silti sitä mieltä, että tietysti muutto töiden perässä kannattaa, mutta jos takana on pienipalkkainen työ tai työttömyys, eikä jotain säästöjä enää ole, niin melkoisen ihmeteon se voi joissakin tilanteissa vaatia. Enkä tiedä, miten se onnistuu, jos se löytynyt työpaikka on pienipalkkainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme