Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten elää n. 3000 euron kuukausipalkalla?

Vierailija
15.03.2014 |

Olen abiturientti ja ammatinvalintaa tekemässä. Lähipiirissäni ei oikein ole ketään, jolta voisi tällaisia kysellä. Ja toki tiedostan sen, että elämänlaatua määrittelevät monet muutkin tekijät kuin palkka, mutta mielestäni siitäkin on ihan ok olla kiinnostunut.

Tietysti mahdollisen puolisonkin tulot vaikuttavat asiaan, mutta jos taloudessa on vaikkapa kaksi n. 3000 euroa tienaavaa: miten ja millaisella paikalla asutte, onko autoa (millainen?), voitteko vapaasti harrastaa, tarvitseeko kaupassa katsoa ruuan hintaa kuinka tarkkaan, onko varaa ostaa vaatteita sun muuta turhaa...? Olisiko vanhemmilla päivillä ja säästäväisellä asenteella esim. sijoitusasunto täysin mahdoton ajatus?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ainakaan näin Helsingissä asuvana sinkkuna mitenkään leveästi elä. Bruttopalkkani on 3400 euroa kuussa, mutta kun käteen jää vain noin 2200 ja siitä asuntoon tonni, autolainaan 350 euroa jne niin eipä sitä kauheasti ylimääräistä jää. Toisaalta en nyt voisi sanoa että tiukkaakaan on, ruoan, vaatteet jne voin ostaa hintoja katselematta, mutta esim. matkoihin ei ole varaa useinkaan eikä mihinkään ylellisyyksiin.

Vierailija
22/47 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin Espoossa: mun brutto 3400 / netto 2400 ja miehellä 4700 / 3000. Ollaan molemmat opettajia.  Asutaan vähän ahtaasti rivarissa hyvällä alueella. Perus perhefarmariauto on ostettu uutena mutta nyt sillä on ikää viisi vuotta. Ostamme ruokaa, vaatteita ja tarpeellisia huonekaluja ym. miten tarvitsemme,  tilit eivät mene tyhjiksi. Lapset harrastavat mitä haluavat. Ainoa mihin varsinaisesti tuhlaamme on matkustelu, teemme useita pitkiä ulkomaanmatkoja joka vuosi.

Olemme tyytyväisiä elämäämme. Rahankäyttö on keskituloiselle valintoja. Voisimme ostaa isomman asunnon jos luopuisimme matkoista. Voisimme ostaa sijoitusasunnon jos tinkisimme harrastuksista ja olisimme tarkemipia ruokakaupassa ja kävisimme vaikka kirpparilla. Mutta nyt haluamme elää näin :)

Mielestäni sinun kannattaa miettiä  eri ammattien työllisyystilannetta, palkkatasoa ja työn mielekkyyttä. Meidän lakimieskaverit tienaavat noin neljä kertaa enemmän kuin me ja tekevät kyllä töitäkin paljon enemmän kuin me. Mutta meillä on lyhyet työpäivät ja 3,5 kk lomaa vuodessa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa'a, neuvoisin mielelläni, mutta minä ja avokkini elämme n. 1650 eurolla kuussa (kun verot lähtee) pk-seudulla. Siinä on hieman vähemmän kuin teillä, mutta pärjätään, joten etköhän sinäkin.

Niin ja tarjousruokia kytätään, kuljetaan polkupyörillä ja kävellen (bussilippuun ei ole varaa), ja eletään kädestä suuhun.

Vierailija
24/47 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on miehen kanssa brutto noin kolme tonnia molemmilla, asumme Espoossa. Lapsettomina elimme aika kivasti: kerrostalokolmio, jonka lainaa makselimme hyvään tahtiin eikä tarvinnut erityisemmin katsella ruuan hintoja. Vaatteitakin pystyin ostamaan hyvin, tosin en mitään satasen paitoja tai kahdensadan takkeja kuitenkaan. Ulkomailla kävimme kerran, pari vuodessa (jotain halvahkoja viikonloppumatkoja Eurooppaan). Auto oli käytettynä ostettu, uudehko pikkuauto.

Nyt kun on lapsia ja sadan neliön rivitalo, josta paljon velkaa, emme elä leveästi. Ulkomailla emme ole olleet kuin kerran viiden vuoden aikana ja olemme siirtyneet ostamaan ruuat Lidlistä. Vaatteet ostan alennuksista tai kirppariltakin. Mutta kun säästeliäästi elää, pärjäämme ihan hyvin eikä ole silti tunnetta, että pitäisi ihan hirveästi venyttää senttiä, vaan voimme viettää satunnaisen kylpyläviikonlopun tai käydä joskus ravintolassa ilman, että täytyy miettiä, mistä riittää sitten rahaa loppukuulle.

Vierailija
25/47 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 19:37"]

Jaa'a, neuvoisin mielelläni, mutta minä ja avokkini elämme n. 1650 eurolla kuussa (kun verot lähtee) pk-seudulla. Siinä on hieman vähemmän kuin teillä, mutta pärjätään, joten etköhän sinäkin.

Niin ja tarjousruokia kytätään, kuljetaan polkupyörillä ja kävellen (bussilippuun ei ole varaa), ja eletään kädestä suuhun.

[/quote]

Mitä teillä on brutto? Bruttotulojahan tässä vertailtiin, joten pelkkä netto ei paljon kerro, kun haluaa vertailla muiden viesteihin.

Vierailija
26/47 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 18:53"]

Miten tuolla summalla elää? Minun näkökulmastani hiton leveästi. Ole vaan onnellinen jos ylipäänsä joskus saat töitä, äläkä mieti tuollaisia joutavuuksia...

[/quote]

Hah, no jopa oli perus av-mamman katkera ja perusnegatiivinen tilitys. Olisiko itse kannattanut miettiä ammattia valitessa kovempipalkkaista alaa sen sijaan että katkeroituu? Mun mielestä ap:n kysymys on ihan asiallinen.

Vierailija
27/47 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan käteen noin 2500e kuussa, mies about samanverran. Asumme helsingissä kaupungin vuokramurjussa, ei lapsia. Auto on, mutta vanhahko ja ihan perus. Ruokakaupassa ei tarvitse pahemmin nuukailla, toki järki kädessä ruokaostoksetkin tehdään. Jos mieli tekee ostaa vaikka uusi talvitakki tai mitä tahansa, sen pystyy toteuttamaan. Sellaista asuntolainaa, jolla ostaisi suht kivan kämpän Helsingistä, emme saa (eli 250-300t€). Olemme sitten ilman.

Vierailija
28/47 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 19:43"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 19:37"]

[/quote]

Mitä teillä on brutto? Bruttotulojahan tässä vertailtiin, joten pelkkä netto ei paljon kerro, kun haluaa vertailla muiden viesteihin.

[/quote]

brutto on n. 1700e plus 200e asumistukea. käteen jää verojen jälkee n.1650e

Vierailija
29/47 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 18:55"]

Kunnon vittuilua. :D abiksi vaikutat harvinaisen typerältä.

[/quote]

Tai lellityltä/siltä, että vanhemmilla ei ole rahasta ollut pulaa.

Mutta minä, abi myöskin, voin sanoa, että 3000 euroa kuussa riittää aika hyvään elämään, jos tällä mun kolmellasadallakin pärjää.

Vierailija
30/47 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 19:48"]

[/quote]

Mutta minä, abi myöskin, voin sanoa, että 3000 euroa kuussa riittää aika hyvään elämään, jos tällä mun kolmellasadallakin pärjää.

[/quote]

Ikävä sanoa, mutta sinä abi et kyllä tiedä elämästä vielä yhtään mitään. Fakta on että 3000e/kk bruttopalkalla ei pk-seudulta ole nykyään enää helppoa ostaa edes perus-perheasuntoa.

Se, että sinä pärjäät opiskelijana 300e/kk on aika kaukana niistä realiteeteista mitä vanhempana tuli vastaan. Itsekin pärjäsin 6-7 vuotta yliopisto-opiskelua lainalla ja tuilla, mutta nyt perheen elättämiseen 4500-5000e/kk on ehdoton minimi per kuukausi, jos ei oikeasti halua alkaa kärvistelemään. Jo pelkästään lainoihin menee yli pari tonnia kuussa kun ei viitsi 1500 eur/kk vuokrakämpässä asua.

Vierailija
31/47 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on n. 100 000 työtöntä naista, hyvin koulutettuja ja pitkällä työkokemuksella. Koulutuksen valinnassa kannattaa miettiä, oletko valmis työskentelemään pitkää päivää vai arvostatko vapaa-aikaa. Muitakin itsestäänselvyyksiä on syytä miettiä, esimerkiksi Suomessa on jostakin syystä vallalla omistusasuminen, mutta vuokralla asuminen on hyvä vaihtoehto jos haluaa rahaa jäävän muuhunkin. Ja niin edelleen. 3000 brutto takaa jo ihan hyvän toimeentulon.

Vierailija
32/47 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista! Helsingissä asuminen ei ole mikään välttämättömyys, mutta ihan pienelle paikkakunnallekaan en mielelläni muuttaisi. Jossain Lempäälässä/Sipoossa/vastaavassa ympäryskunnassa asumista en pitäisi pahana :)

Vierailija
33/47 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvin. Meillä on vajaa tuo 3000 brutto kummallakin. Omistusasunto 4 huonetta ja keittiö lähellä Helsingin keskustaa. Osa asuntovelasta vielä jäljellä, lyhennämme maltillisesti. Pari lasta. Voimme ostaa mitä haluamme, matkustelemme useamman kerran vuodessa ja joka palkasta jää rutkasti säästöön. Tehdään sitten niillä ylimääräisiä lainanlyhennyksiä. Autoa meillä ei ole, koska sillä ei tee mitään näin lähellä keskustaa.

Vierailija
34/47 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsia elettiin kohtuullisen leveästi. Nyt on kolme lasta ja tuntuu että kaikki menee mitä tulee. 

Vierailija
35/47 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 19:57"]

[/quote]

[/quote]

Ikävä sanoa, mutta sinä abi et kyllä tiedä elämästä vielä yhtään mitään. Fakta on että 3000e/kk bruttopalkalla ei pk-seudulta ole nykyään enää helppoa ostaa edes perus-perheasuntoa.

Se, että sinä pärjäät opiskelijana 300e/kk on aika kaukana niistä realiteeteista mitä vanhempana tuli vastaan. Itsekin pärjäsin 6-7 vuotta yliopisto-opiskelua lainalla ja tuilla, mutta nyt perheen elättämiseen 4500-5000e/kk on ehdoton minimi per kuukausi, jos ei oikeasti halua alkaa kärvistelemään. Jo pelkästään lainoihin menee yli pari tonnia kuussa kun ei viitsi 1500 eur/kk vuokrakämpässä asua.

[/quote]

En huomannut missään puhuttavan pk-seudusta tai perheestä. Tampereella yksinasuva pärjää tolla summalla oikein mainiosti.

Siis kolmesataa muun muassa asumiskustannusten jälkeen. Ei sillä leveästi elä tietenkään, mutta jotenkin olen elossa kuitenkin.

Vierailija
36/47 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä on molemmilla ollut palkka 3000-4000 välillä suunnilleen siitä saakka kun täytimme 30v. Nyt olemme 35 ja minulla palkka 3500 ja miehellä reilu 4000 brutto.

Asumme n. 300 000 maksaneessa asunnossa. Meillä olisi varaa hieman kalliimpaankin, mutta halusimme tämän. Asumiskulut on n. 1600e/kk. Yksi vanha auto on, saatu miehen vanhemmilta, eli ei velkaa siitä. Auton muut kulut eivät ole ongelma. Asumme lähellä H:gin keskustaa, joten meillä ei varmaan olisi autoa, ellemme olisi sitä saaneet. Yksi lapsi ja toinen tulossa. Ruokakaupassa emme katso hintoja, vaatteita ostamme vapaasti (mutta kummallakaan ei ole kallis maku) ja harrastamme mitä haluamme ja lapsi myös (mutta 4v ei vielä ole kovin kalliita harrastuksia, eikä meilläkään). Käymme mielellään hyvissä ravintoloissa syömässä suht usein.

Matkustaminen ei onnistu täysin vapaasti, esim. parin viikon Thaimaan matkaa varten pitäisi jo säästää reippaasti, varsinkin nyt kun toinen lapsi tulossa. Neljän hengen kaukomatka olisi meille "kallis". Sen sijaan lyhyelle kaupunkilomalle voimme rahan puolesta lähteä vain päättämällä niin. Esikoinen oli pienenä "hankala" joten matkustaminen jäi vähiin enkä ole täysin kartalla siitä millainen taloudellinen tilanne meillä olisi, jos olisimme hänen kanssa matkustelleet joka vuosi. Toisaalta olimme esikoisen kanssa 3v kotona, ja aiomme olla myös kakkosen kanssa, joten siihen menee ymmärrettävästi jonkin verran rahaa, jonka voisi käyttää matkusteluun jos laittaisimme lapset hoitoon aiemmin. Asuntolainan ja muiden perusasioiden hoito ei kärsi hoitovapaasta (olemme laskeneet ja jonkin verran myös säästäneet).

Vierailija
37/47 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 21:08"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 19:57"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En huomannut missään puhuttavan pk-seudusta tai perheestä. Tampereella yksinasuva pärjää tolla summalla oikein mainiosti.

Siis kolmesataa muun muassa asumiskustannusten jälkeen. Ei sillä leveästi elä tietenkään, mutta jotenkin olen elossa kuitenkin.

[/quote]

On muuten aika typerää arvostella toisten elämäntuntemusta yhden kirjoituksen perusteella eikä anna kenestäkään hirveän fiksua kuvaa. Jos elämäntuntemuksella tarkoitetaan nyt esimerkiksi rahaa eli sen puutetta, niin tiedän elämästä vähän liikaakin. Jotenkin yksinhuoltajaäitinikin on minimipalkallaan elättänyt jopa kaksi ihmistä, joten sen pohjalta todellakin väitän 3000 euron olevan sellainen summa, jolla yksi henkilö voi elää hyvin.

Vierailija
38/47 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jää 4 henkisessä perheessä n. 3000e käteen kuussa. Ei sitä paljoa turhaa shoppailla. Nytkin on säästölinjat menossa ja olen joutunut luopumaan ylellisyyksistä kuten pikkuhousunsuojat,vähän paremmat shampoot jne. Ostin lahjaksi saadulla lahjakortilla itselleni yhden paidan ja olen erittäin iloinen siitä. Nyt keväällä pitäisi laittaa uutta pihaa ja rakentaa uusi terassi ja lapsille hiekkalaatikko. Sinne sitä rahaa menee. Ostin kyllä lähemmäs sata kukkasipulia vain 10e ja mies suutahti jo siitäkin "törsäyksestä".

Vierailija
39/47 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 21:34"]

Meillä jää 4 henkisessä perheessä n. 3000e käteen kuussa. Ei sitä paljoa turhaa shoppailla. Nytkin on säästölinjat menossa ja olen joutunut luopumaan ylellisyyksistä kuten pikkuhousunsuojat,vähän paremmat shampoot jne. Ostin lahjaksi saadulla lahjakortilla itselleni yhden paidan ja olen erittäin iloinen siitä. Nyt keväällä pitäisi laittaa uutta pihaa ja rakentaa uusi terassi ja lapsille hiekkalaatikko. Sinne sitä rahaa menee. Ostin kyllä lähemmäs sata kukkasipulia vain 10e ja mies suutahti jo siitäkin "törsäyksestä".

[/quote]

Yhteensä kahdelta aikuiselta vai molemmilta erikseen? Jos erikseen, niin MIHIN menevät rahat, kun ei edes pikkuhousunsuojiin riitä?

Vierailija
40/47 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä abi voi tuota 3000€/kk pitää ihan realistisena. Ne amikset taas sen sijaan voi tyytyä siihen tonnin luokkaan.