Miten elää n. 3000 euron kuukausipalkalla?
Olen abiturientti ja ammatinvalintaa tekemässä. Lähipiirissäni ei oikein ole ketään, jolta voisi tällaisia kysellä. Ja toki tiedostan sen, että elämänlaatua määrittelevät monet muutkin tekijät kuin palkka, mutta mielestäni siitäkin on ihan ok olla kiinnostunut.
Tietysti mahdollisen puolisonkin tulot vaikuttavat asiaan, mutta jos taloudessa on vaikkapa kaksi n. 3000 euroa tienaavaa: miten ja millaisella paikalla asutte, onko autoa (millainen?), voitteko vapaasti harrastaa, tarvitseeko kaupassa katsoa ruuan hintaa kuinka tarkkaan, onko varaa ostaa vaatteita sun muuta turhaa...? Olisiko vanhemmilla päivillä ja säästäväisellä asenteella esim. sijoitusasunto täysin mahdoton ajatus?
Kommentit (47)
Miten tuolla summalla elää? Minun näkökulmastani hiton leveästi. Ole vaan onnellinen jos ylipäänsä joskus saat töitä, äläkä mieti tuollaisia joutavuuksia...
Kunnon vittuilua. :D abiksi vaikutat harvinaisen typerältä.
Eipä tuolla 3000€:n palkalla niin kovin komeasti elä. Verotus tasaa tulot. Teet töitä ihan pirusti enemmän, mutta käteen jää suhteessa paljon vähemmän.
Juu, ajan 10 vuotta vanhalla autolla, ostan tarjossapuskaa jne. Sijoitusasunto on, totta kai. Palkkatuloni on kuitenkin yli 5000€/kuussa.
Kuule, nyt kyselet ihan väärästä paikasta sillä täällä ei kukaan tienaa alle 6000€/kk, joten meillä ei ole tietoa miten moisella pikkusummalla voisi pärjätä.
Abin kannattaisi miettiä, miten tulla toimeen reilulla tonnilla.
Me eletään hyvin Hesassa rivarinpätkässä, 2+2 perhe kolmella tonnilla kuussa. Ei autoja, kun palvelut lähellä ja julkinen liikenne kulkee hyvin
meillä mies tienaa n.2500 bruttona ja minä 2900 bruttona, käteen jää miehellä 1590 ja minulla 1900. ei siinä leveästi elä mutta pärjätään ihan hyvin eikä olla rahan ja materiaalin perään ikinä oltukaan. rakkautta on paljon ja 1 lapsi.
Miksi noin paljon alapeukkuja AP:lle?
Suomalaisilla näyttää olevan melko omituinen suhtautuminen rahaan. Aineellista hyvinvointia kyllä arvostetaan korkealle, mutta sitä pidetään jotenkin paheksuttavana, jos joku haluaa suunnitella elämänsä myös taloudellisesti järkeväksi.
Ehdottomasti ON järkevää miettiä, millaisen elintason haluaa tulevaisuudessa saavuttaa ja miten pyrkiä sitä kohti. Milloinkaan muulloin se ei ole yhtä helppoa kuin abiturienttina, jolloin oikeastaan kaikki ovet ovat auki, joitain henkilökohtaisia ominaisuuksia (esim. äärimmäisen huono matikkapää) lukuunottamatta. Monissa perheissä ei paljoakaan puhuta rahasta ja siksi voi olla valmistumisen jälkeen ikävä ylläri, kun se lähihoitajan 2000 euroa bruttona ei ihan riitäkään uudenkarheaan kolmioon hyvältä alueelta tai että yksinhuoltajana noilla kolmen tonnin tuloillakin on taloudellisesti tosi herkässä tilanteessa.
AP, taloudellisten kysymysten miettimisessä ei todellakaan ole mitään väärää! 3000 euroa ei ole paljon, se on suunnilleen suomalainen keskipalkka. Miten keskivertosuomalainen mielestäsi elää? Isoissa kaupungeissa tuolla summalla ei mitään unelmakartanoita ostella, mutta kehyskunnissa kahden keskituloisen palkalla ostaa/rakennuttaa ihan mukavan omakotitalon (pitkällä laina-ajalla tosin), ajelee uudella Fordilla tai Toyotalla vaan ei Mersulla jne. Erot Helsingin ja vaikka Lieksan välillä ovat kuin yö ja päivä, kun puhutaan palkan riittävyydestä.
Molemmat tienaamme noin kolme tonnia kuussa. Mies hieman yli ja minä hieman alle. Lapsia on kolme. Vanhin on yksitoistavuotias. Asumme hieman alle 200000 asukkaan kaupungissa, omakotitalossa kolmen kilometrin päässä kauppatorilta.
Asuntolainaa on noin 180000 euroa jäljellä. Autoja on kaksi, joiden yhteisarvo on nykyään ehkä reilut 20000 euroa. Lapsien harrastukseen menee vuodessa noin 6500 euroa ja sen määrä tulee kasvamaan. Me aikuiset emme harrasta mitään maksullista. Meille tulee neljä aikakausilehteä ylimääräisinä menoina. Kaupassa emme katsele elintarvikkeiden hintoja. Vaatteitakin hankintaan hintaan katsomatta, jos tarve vaatteelle on todellinen. Emme harrasta shoppailua. Perussisä- ja ulkoiluvaatteet maksavat 50-200 euroa kappale. Nuoremmat lapset kierrättävät vanhimmalle hankittuja.
Näillä tuloilla ja menoilla ei sijoitusasuntoa hankita, eikä huvin vuoksi ostella mitään turhaa tai muuten vain "ihanaa". Lasten hintava harrastelaji on ylimääräinen kulutuskohteemme, jonka vuoksi olemme esim. lakanneet matkustelemasta ulkomaille. Säästöön jää kuussa noin 300 euroa. Tilillä on noin 20000 euroa puskurirahaa yllättäviä menoja varten. Sitä ei ole budjetoitu mihinkään, eikä sitä myöskään käytetä.
Yllättävät lääkäri-, lääke- tai autonkorjausmenot eivät aiheuta lovia kuukausibudjettiimme. Eikä puskurirahaan kosketa sellaisten vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 19:01"]
meillä mies tienaa n.2500 bruttona ja minä 2900 bruttona, käteen jää miehellä 1590 ja minulla 1900. ei siinä leveästi elä mutta pärjätään ihan hyvin eikä olla rahan ja materiaalin perään ikinä oltukaan. rakkautta on paljon ja 1 lapsi.
[/quote]
Sulla jää käteen 400 e enemmän ja se on jo iso summa tavalliselle rahvaalle paitsi palstan av mammoille jotka tienaavat vähintään 7000 kuussa.
Voi voi palstamammat. Kannattaa tehdä työtä jolla tienaa. ;D
Se riippuu hyvin paljon siitä, asutko pääkaupunkiseudulla. Jos asut, brutto kolmella tonnilla kuussa ei elele erityisen leveästi. Jossakin pienemmässä kaupungissa taas asunnot ja palvelut ovat aivan eri hintaisia ja saat samalla rahalla enemmän.
Minulla ja miehelläni on molemmilla kuukausipalkka vähän alle 3000€. Meillä on omakotitalo (n. 160 m2), kaksi autoa ja kolme lasta. En juokse tarjousten perässä, yritän ostaa luomuruokaa ja muutenkin laadukkaita elintarvikkeita ym. Rahaa riittää 1-2 ulkomaan matkaan vuodessa. Harrastaminen ei ole rahasta kiinni, suurin este on ajan puute. En juurikaan kuluta rahaa sisustukseen, koska se ei kiinnosta. En myöskään ostele tolkuttoman kalliita merkkivaatteita, vaan löydän päälle pantavaa esim H&M:ltä, mutta hiuksiini kulutan helposti 1000€ vuodessa.
Rahaa olennaisempaa minun mielestäni on työssä viihtyminen. En luultavasti vaihtaisi kurjaan työhön, vaikka palkka nousisi. Viihdyn työssäni erittäin hyvin, enkä siis ole sitä palkan takia valinnut. Elintasomme on mielestäni hyvä, ja siihenkin olen oikein tyytyväinen. Mielestäni siis 3000€ palkalla elelee oikein mukavaa elämää. Tosin emme asu pääkaupunkiseudulla, missä eläminen on kalliimpaa.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 19:01"]
[/quote]
Sulla jää käteen 400 e enemmän ja se on jo iso summa tavalliselle rahvaalle paitsi palstan av mammoille jotka tienaavat vähintään 7000 kuussa.
[/quote]
en mä ymmärrä kenelle jää enemmän käteen kuin kenellä ja mitä se vaikuttaa ja mihin??
No johan on katkeraa kommenttia :D Olisi kannattanut ulisijoidenkin varmaan itse abeina miettiä paremmin, niin ei tarvitsisi AV:lla huudella, kuinka 3000 euron kuukausipalkalla elää suorastaan herroiksi eikä sellaisia kannata tavoitella, kunhan jotain työtä saa... :D
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 19:01"]Me eletään hyvin Hesassa rivarinpätkässä, 2+2 perhe kolmella tonnilla kuussa. Ei autoja, kun palvelut lähellä ja julkinen liikenne kulkee hyvin
[/quote]
Kolmetonnia netto siis.
Sama.
no lähemmäksi 3000 palkka on suurin mitä olen ikinä saanut ja olen korkeakoulutettu ja hyvällä mutta naisvaltaisella alalla. pidän työstäni ja elämästäni =)
Minä tienaan bruttona vähän alle 3000e, käteen jää n 2000e/kk. Mies tienaa hieman vähemmän, Olemme kolmekymppisiä, kaksi lasta joista toinen koululainen, toinen tarha-ikäinen.
Meillä menee ihan kivasti ottaen huomioon ikämme. Asuntolainaa meillä on rempatusta, vanhemmasta talosta pikkukaupungissa 78000e. Sijoitusasuntolainaa 30 000e (omistamme ystävien kanssa kaksion puoliksi)
Ihan kivasti pärjäillään, koska emme ole ottaneen kovin suurta asuntolainaa.
Kaksi velatonta autoa, tosin ei uusia. Kaksi moottoripyörää. Lapsilla harrastuksia, ei tosin kovin kalliita. Kaikki ok.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 18:47"]
Olen abiturientti ja ammatinvalintaa tekemässä. Lähipiirissäni ei oikein ole ketään, jolta voisi tällaisia kysellä. Ja toki tiedostan sen, että elämänlaatua määrittelevät monet muutkin tekijät kuin palkka, mutta mielestäni siitäkin on ihan ok olla kiinnostunut.
Tietysti mahdollisen puolisonkin tulot vaikuttavat asiaan, mutta jos taloudessa on vaikkapa kaksi n. 3000 euroa tienaavaa: miten ja millaisella paikalla asutte, onko autoa (millainen?), voitteko vapaasti harrastaa, tarvitseeko kaupassa katsoa ruuan hintaa kuinka tarkkaan, onko varaa ostaa vaatteita sun muuta turhaa...? Olisiko vanhemmilla päivillä ja säästäväisellä asenteella esim. sijoitusasunto täysin mahdoton ajatus?
[/quote]Miten koulu sujuu? Onko matematiikka vahva, entäs kemia ja fysiikka. Siihen biologia niin voit pyrkiä lääkikseen, teknilliseen korkeakouluun
Up!:)