Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60% suomalaisista kokee keskustelukulttuurin huonontuneen

Vierailija
16.11.2020 |

https://areena.yle.fi/1-50688298

Mitä mieltä? Minusta 60 % voi olla jopa alakanttiin.
Tuossa haastattelussa huomionarvoista oli se, ettei puhuttu vain v*hapuheesta, vaan myös tahallisesta väärinymmärtämisestä ja kaikesta pöyristymisestä. Nuo mainitut tuhoaa kaiken rakentavan keskustelun mistä tahansa aiheesta.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on huonontunut. Väärinymmärrys on tuikitavallista. Nettipalstoilla se korostuu, kun teksti jää näkyviin ja voi huomata miten usein ja pahasti metsään menee luetun ymmärtäminen. Rakentavaa eikä mielenkiintoista keskustelua synny, kun toisesta perspektiivistä nähtyä asiaa ei edes haluta ymmärtää. Jokainen huutaa vain omaa totuuttaan. Surullista ja pelottavaa. Eri mieltä voi olla, mutta voisi silti edes yrittää nähdä asiat toisestakin vinkkelistä.

Vierailija
2/22 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katsonut vielä linkin  takana olevaa ohjelmaa. Mutta mun mielestä hyvin usein keskusteluissa toimitaan ikäänkuin yritettäisiin "käännyttää" keskustelukumppani ja saada hänet muuttamaan mielipidettään. Tästä seuraa, että toinen asettuu puolustuskannalle. Syyn tähän uskoisin löytyvän vastakkainasettelusta eli joko kuulut meihin tai muihin. Olipa asia mikä tahansa, aina tuntuu olevan kuvioissa mukana vastakkainasettelu. Ja tästä sitten seuraa, että kiinnitetään herkästi huomiota asiakokonaisuuden sijasta toisen yksittäisiin sanoihin ja käytetään sitä hyväksi, kun yritetään kumota toisen mielipide ja saada toinen ajattelemaan samalla tavalla kuin itse ajattelee. Loppujen lopuksi kinastellaan, kun toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuo käännyttäminen tympii!

Kaipaan sitä aikaa, kun ihmiset pystyivät puhumaan keskenään ja olemaan eri mieltä, mutta keskustelusta syntyi silti hedelmällinen, eikä kumpikaan yrittänyt kääntää toisen päätä väkisin.

Tänä päivänä kaikki on yhtä mustavalkoista juupas-eipäs -sotaa. Ei sellaista jaksa.

-ap-

Vierailija
4/22 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisistä on tullut lapsia kun kaikkien psyyke muuttuu netin välityksellä kun siellä voi aukoa päätään ja mielipiteitään ihan miten sattuu. Menemme takaisin keskiajalle käytöstavoissa. Ja sehän on valtaa pitäville vain hyvä asia että massat typeröityy. Ihmiset on ihan uskomattomia ääliöitä nykyään.

Vierailija
5/22 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuo käännyttäminen tympii!

Kaipaan sitä aikaa, kun ihmiset pystyivät puhumaan keskenään ja olemaan eri mieltä, mutta keskustelusta syntyi silti hedelmällinen, eikä kumpikaan yrittänyt kääntää toisen päätä väkisin.

Tänä päivänä kaikki on yhtä mustavalkoista juupas-eipäs -sotaa. Ei sellaista jaksa.

-ap-

Niinpä. Mä saatan ottaa keskusteluun jonkun ihan muun näkökulman kuin mikä on mun henkilökohtainen näkökulmani tai oma mielipiteeni. Esim keskusteluun köyhyydestä saatan ottaa köyhän ihmisen näkökulman ja hyvin äkkiä keskustelukumppani olettaa, että mä olen köyhä. Jotenkin ei osata enää käsittää, että asioita voi katsoa muutenkin kuin oman napansa kautta. Tai jos keskustelun aiheena on vaikka yksityisautoilu Helsingin keskustaan sekä suunnitellut tietullit ja katson asiaa autoilijoiden näkökulmasta, heti oletetaan, että olen juuri niitä, jotka menee joka paikkaan autolla. Noh, mulla ei ole koskaan ollut ajokorttiakaan ja olen tottunut käyttämään joukkoliikenettä koko elämäni ajan. Kaikki keskustelu tuntuu olevan puolesta tai vastaan ja keskustelun tavoite on jollain tavalla "voittaa" keskustelukumppani. Mun mielestä taas hyvä keskustelu on sellainen, jossa tulee esille mahdollisimman monia erilaisia näkökulmia. 

Vierailija
6/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekka Saurin näkemys, johon Ylä-Anttila viittasi:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pekka-saurin-kolumni-ryhdyn-populis…

Vierailija
7/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja keskustelu kulttuurin heikentyessä sosiaalinen kanssakäyminenkin heikkenee. Se selittänee osittain yksinäisyyden.

Vierailija
8/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on se, että hyvä jos ymmärtää toista.

Englannin yleistyessä puhekielessä.

Vierailija
9/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koitan keskustella, kun toiset väittää vain vastaan. Turhauttaa nykyään edes avata suutansa.

Vierailija
10/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen suomessa oli keskustelukulttuuri, että keskustellaan miksi ei keskustella. Nykyään sentään joskus päästään asiaan. Eli keskustelut on parantuneet.

Vierailija
11/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös normaalissa netin ulkopuolisessa keskustelussa ei enää kuunnella muita vaan keskitytään omaan ääneen.

Vierailija
12/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en uskalla edes sanoa mistään asiasta omaa näkemystäni töissä, kun tiedän aina automaattisesti tulevani lytätyksi. Oli sitten aihe mikä tahansa. Tämä keskustelutason heikentyminen heikentää mielestäni suhteitakin.

Vierailija
13/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän palstan keskustelukulttuurin ongelma on älytön sensurointi. Välillä tuntuu että kaikki aiheet on poistossa. Vikana on se ettei tämä keskustelijoiden oma ilmoittelu toimi. Sillä tehdään jopa ihan kiusaa. Niin älyttömiä aiheita on poistettu. Siis sillain äylttömiä että tyyliin lemmikki-eläimet jotain. Muka sääntöjen vastaista.

Vierailija
14/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä tuon enimmistön kanssa. Mielestäni suurin syy on internet, joka on muokannut viimeisten vuosikymmenten aikana keskustelukulttuuria ja ihan ihmisten peruskielitaitoakin. Ei jakseta enää kirjoittaa hyvin tai edes lukea mitään paria riviä pidempää kunnolla. Toinen syy saattaa olla humanististen aineiden merkityksen ja suosion väheneminen peruskoulussa ja lukioissa. Niissähän looginen argumentointitaito ja yleinen äidinkielentaito ovat tärkeitä ja niitä myös treenataan paljon esseillä ja esitelmillä. Nämä aineet ovat myös hyvin yleissivistäviä eli opettavat tarkastelemaan maailmaa monesta eri näkökulmasta.

Vierailija
15/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki keskustelu on ääripäätä: r*sismia, h*mofobiaa, naisvihaa tai sitten vaihtoehtoisesti mielensäpahoittamista paljon pienemmistä asioista. En käsitä mistä tämä on peräisin! Vielä viime vuosikymmenen alussa Euroopassa naurettiin amerikkalaisten tyhmyydelle, niin nyt täällä on samanlaista.

Vierailija
16/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 % suomalaisista kokee sun takapuolesi leventyneen

Vierailija
17/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonontunut on. On selvästi "oikea" mielipide, "oikea" puoli, hyvesignaloidaaan, loukkaannutaan ja paheksutaan.

Oletetaan heti, että toinen osapuoli tarkoittaa asian kielteisesti, kun ennen lähtökohtana oletettiin toisen tarkoittavan hyvää tai neutraalia.

Vierailija
18/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keskustelussa tulee joku yhdentekevä erimielisyys, esim. vuosiluku, niin heti kaivetaan kännykkä ja google esiin, jotta voidaan osoittaa että olinpa oikeassa! Kännykkäkansa torppaa kaiken pohdiskelun ja mietiskelyn keskustelussa sillä s*tanan kännykällä.

Vierailija
19/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan "keskustelu" on sitä että se voittaa joka saa kommenttiinsa eniten tykkäyksiä.

Esim. Iltalehden Facebook-kommentteja lukiessa huomaa helposti, että joku "epätrendikästä" mieltä oleva kirjoittaa jotain, ja sitten joku saa sata tykkäystä vastaamalla siihen esim. "ei hyvää päivää", "nyt on 2020!!!", #LoveIsLove, #FckRcists tms.

Eli ei edes vastata siihen mitä toinen sanoo, vaan heitetään joku iskulause vaan siihen.

Vierailija
20/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmapiiri on koventunut ihan älyttömästi. En yhtään ihmettele miksi psykiatrisiin tutkimuksiin ja sitä kautta psykoterapiaan on niin vaikea päästä, kun yhä useammalla hajoaa pää. Lisäksi meillä on kulttuuri jossa pitää hammasta purren sietää kaikki p*ska ja mennä eteenpäin käsittelemättä traumoja. Kaikkia mielenterveysongelmaisia, niitä lievempiäkin, pidetään automaattisesti hulluina joille saisi laittaa napin kalloon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä