Miksei perunaa saa syödä paleo-dieetissä?
Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta en ole niin kauhean hyvin perehtynyt paleoon. Mutta mietin, että miksi perunaa ei saisi syödä? Sehän on kasvis eikä vilja. Olen ajatellut vatsaongelmieni vuoksi ryhtyä viljattomalle dieetille, mutta perunaa haluaisin syödä vähän niinkuin viljan tilalla. Onko perunassa jotain pahaa?
Kommentit (34)
Paleossa on tarkoitus jäljitellä kivikauden ruokavaliota, ja silloin ei syöty perunaa.
Sisältää runsaasti tärkkelystä joka ei kuulunut kivikaudella ruokavalioon. Lisäksi perunaa alettiin viljellä vasta paljon myöhemmin, Suomessa 1800-luvulla.
Kivikauden ruokavalioon ei peruna kuulunut. Lähes kaikki se, mikä kuului, oli hyvin ravinteikaista ruokaa. Peruna on pääosin tärkkelystä ja ravintoköyhä moniin muihin kasviksiin nähden. Perunasta saa siis paljon energiaa mutta ei kovin paljon ravintoaineita, siksi se ei oikein sovellu uuspaleoonkaan.
Ainakin viljoista sanotaan, että ovat pahoja elimistölle. Mutta onko perunakin? Lähinnä tätä siis haen näköjään.
- ap
Kuten mammutinpaskaa, juuria ja lehtiä. Miksi niitä syödä tässä muotidieetissä?
4: Anteeksi, että nipotan. Peruna tuli Suomeen 1700-luvun lopulla. Muistan tämän tv-sarjasta Hovimäki :).
Peruna kuuluu viljeltyyn ravintoon eikä se alunperin ole ollut ihmiskeholle sopivaa. Perussa josta se on alunperin kotoisin sitä ei hyödynnetty juuri ruokavaliossa mutta sitä tuotiin ruokapulaa kärsivään Eurooppaan ja se on alunperin ollut korvike vähän samaan tyyliin kuin pettuleipä. Ihminen kuitenkin voi sitä kuten sokeriakin syödä kun keho on siihen totutettu pienestä pitäen. Kummatkin ovat kuitenkin enemmän haitaksi kuin hyödyksi keholle. Sama viljojen kanssa. En ole syönyt perunaa, sokeria tai viljoja viiteen vuoteen. Suosittelen.
Olen kyllä melko varma, että kivikauden keräilijä-metsästäjäihmiset söivät erilaisia juurimukuloita.
Eikä kai se perunakaan ole ihmisen aikaansaannos, vaan alunperin luonnonkasvi. Kuten kassava/maniokki ja bataattikin.
Seiska: ok sorry, mun lähdesivulla oli väärä tieto. Uskon sua ennemmin!
Paleo ei ole muotidieetti eikä sitä pitäisi toteuttaa dieettinä. Toivottavasti sitä ei markkinoida sellaisena. Paleoliittinen ruokavalio:)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:28"]
Olen kyllä melko varma, että kivikauden keräilijä-metsästäjäihmiset söivät erilaisia juurimukuloita.
Eikä kai se perunakaan ole ihmisen aikaansaannos, vaan alunperin luonnonkasvi. Kuten kassava/maniokki ja bataattikin.
[/quote]
Totta kai söivät, mutta tuskin yhtä yksittäistä juurimukulaa siinä määrin kuin mitä tänä päivänä perunaa. Kyllä minäkin voin kerran pari vuodessa uusia perunoita syödä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:28"]
[/quote]
Ero vain on siinä että bataatti on elimistölle sopiva kun sitten taas peruna ei, sitä ei siis alunperin ole edes pidetty ihmisen ruokavalioon sopivana.
Muistaakseni olen joistain ravinto-opuksista likenut, että kaikkia koisokasveja (tomaatti, peruna, munakoiso jne) pitäisi välttää. Ja aika myrkyllisiähän ne syötäviä osia lukuunottamatta ovatkin. Mutta en oikein jaksa uskoa paleoliittisen kauden ihmisten ravinnon hiilihydraatittomuuteen, tokihan he söivät esim. hedelmiä. Siihenhän nykyihmisenkin makeanhimo perustuu, että kaikki makea on ollut ennen teollista ruuantuotantoa arvokas ja tarpeellinen lisä ruokavalioon. Esim. hunaja, sokeriruoko + hedelmät.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:31"]
Kyllä saa syödä.
[/quote]
Ruokavalioni on paleoliittinen eikä siihen todellakaan kuulu peruna. Elän muutenkin melko luonnonmukaisesti, perunaa voi käyttää mainiosti liimana.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:30"]
Paleo ei ole muotidieetti eikä sitä pitäisi toteuttaa dieettinä. Toivottavasti sitä ei markkinoida sellaisena. Paleoliittinen ruokavalio:)
[/quote]
dieetti = ruokavalio
Eli dieetti ei ole yhtä kuin laihdutuskuuri
Bataatti siis käy kuitenkin? Sehän on hyvin samantapainen perunan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:35"]
Ruokavalioni on paleoliittinen eikä siihen todellakaan kuulu peruna.
[/quote]
Aha. Kyllä perunaa silti syödä paleoruokavaliossa.
Dieetin idea on, että syödään, kuten kivikauden ihminen. Kivikaudella ei vielä tunnettu perunaa.
Höpsö muotihullutus tuokin dieetti :D