Kuinka paljon seuraat alakoululaisen läksyjen tekemistä?
Lapseni on tokalla luokalla koulussa ja en ole koskaan katsonut hänen läksyjään tai tehnyt niitä hänen kanssaan. Koulusta on tullut vain hyvää palautetta että lapsi oppii ja aina on läksyt tehtynä. Kysyn häneltä päivittäin, että onko läksyt tehty, mutta en katso niitä.
Nyt hänen kaverin äiti alkoi ihmetellä, että miksi ovat äidinkielessä vasta siinä ja siinä kohdassa ja matikassa taas niin pitkällä jne. eli oli hyvin tietoinen siitä, mitä opiskelevat ja minä en tiennyt yhtään mitään. Olenko liian luottavainen lapsen koulun hoitamiseen, pitääkö lapsen läksyjä tehdä hänen kanssaan..
Kommentit (7)
Vanhemman 1 tehtävistä on osallistua ja olla kiinnostunut lapsensa koulunkäynnistä. Kysellä niistä ja välillä edes katsoakin niiden "perään".
Tätä mieltä olen vaikka 6-lk poikani tehnyt aina oma-aloitteisesti ja itseohjautuvasti kaikki läksynsä ja vetelee kokeista oli aine mikä hyvänsä 9+ viiva 10 numeroita.
Häneltä siis kysyn useamman kerran viikossa mitä heille tuli läksyksi ja joskus että onko tehnyt mutta en sen kummemmin koska ei ole kertaakaan tullut koulusta viestiä etät olisi esim läksyt tekemättä tms.
4-lk on hieman erilainen vaikka onkin hyvin tunnollinen, häneltä kysyn päivittäin läksyistä ja tekee ne suurimmaksi osaksi itsekseen. Koulumenestys hyvää, koepisteet 26-30/30.
Sama linja kuin sinulla. En kyttännyt että onko tenyt läksynsä. Joskus kyselin että onko lähksyt tehty ja onko kokeita tulossa ja onko niihin luettu. Vastaa läksyjen tekemisestä on lapsella, eikä vanhempien tarvi puuttua jos homma toimii. Jos lapsi alkaa laiminlyödä läksyjään, niin sitten pitää keksiä jotain keinoja saada tekemään läksynsä. Sekään ei ole hyvä jos tekee läksyt vain vanhempien vahtiessa, kyllä ne kuuluu hoitaa omatoimisesti.
Meillä ekaluokan opettaja sanoi, että vanhempien on hyvä tarkastaa läksyt ja ohjata lapsi korjaamaan mahdolliset virheet kotona, koska vaikka läksyt luokassakin tarkastetaan, ope ei ehdi jokaisen kirjasta katsomaan, onko virheitä. Lisäksi opettaja on ohjeistanut, että lukuläksy pitäisi lukea aina ääneen vanhemmalle.
Näin olen tehnyt. Neljäsluokkalaisen läksyihin en puutu muuten kuin enkun osalta.
Meillä ope toivoi, että vanhemmat tarkastais että läksyt on tehty ja laittais puumerkin sivun laitaan. Itse tehtäviä ei tarvitse tarkastaa vaan siis sen että ne on tehty. Oppilasta pitäis myös kannustaa siihen että itse muistaisi läksynsä ja tekisi ne omatoimisesti ilman että niistä aina muistutellaan. Lukuläksyt pitää myös kuunnella ja allekirjoittaa. Sillä taataan se että lapsi ne todella lukee.
joka päivä tarkistan kysymällä, onko läksyt tehty. kysyn myös, onko kokeita määrätty. poika vitosella ja todella hyvä koulussa, hoitaa itse koulunkäynnin. toivottavasti pärjääminen jatkuu yläasteella.
Kysyn joka päivä kaikilta kolmelta onko läksyt tehty (2., 4. ja 5.). Autan, jos joku tarviii apua eli sitä pyytää. Välillä eli pari kertaa viikossa käyn selän takana vähän kurkkaamassa millaisia läksyjä kenelläkin on ja mitä aiheita käsittelevät. Yksi lapsista täysin omatoiminen näissä asioissa, kaksi tarvii muistuttelua ja patistelua asian suhteen. Kokeisiin käydään koealue yhdessä läpi ja yleensä lukuaineista myös kuulustelen eli kyselen joitain kysymyksiä ennen koetta. Lapset pitävät siitä.
Minä tai mieheni tarkastamme joka päivä läksyt, poika nyt kolmannella. Hän on kyllä tosi omatoiminen ja hyvä koulussa, mutta tuleepa tsekattua silti. Varmaan pärjäisi itsekin, mutta tuntuu ihan tykkäävän, kun äitiä ja isää kiinnostaa.