Yhteishaku - selittäkää..
Jos hakee lukioon 1 sijalla yhteen kouluun ja 2 sijalla toiseen, johon on valintakoe, niin mitä jos tulee valittua siihen ykköstoiveeseen ja pääsidi myös valintakokeesta läpi pisteiden perusteella, niin voiko päättää mennäkin 2 valintaan? Vai sulkeeko se, jos tulee valittua 1 vaihtoehtoon, pois mahdollisuuden mennä sinne kakkosvaihtoehtoon?
Kiitos selityksestä! Olen 9-luokkalaisen äiti, enkä ymmärrä tätä yhteishakua, kun sellaista ei ollut silloin, kun olin itse nuori. Kotiin tulleessa lukiohakuesitteessä ei lukenut mitään selitystä tähän asiaan. Siinä ei myöskään lukenut ollenkaan, että voiko hakea lukioon toiseen kaupunkiin, kuin missä asuu.
Kommentit (16)
Ja toki voi hakea ihan mihin vain kaupunkiin, ei ole sidottu asuinpaikkaan.
Voi hakea aivan mihin tahansa ja vain sen paikan saa, joka on ylimpänä, johon pisteet riittävät. Muihin paikkoihin voi päätä vain, jos paikkoja jää siellä tyhjäksi. Suosittuihin paikkoihin harvemmin jää.
Eli valinta parhaasta koulusta itselle pitää tehdä helmikuussa, ei kesäkuussa.
Jos pääsee ykköseen, ei voi valita menevänsäkin kakkoseen.
Se järjestys kannattaa oikeasti miettiä tqrkasti.
T ysiluokkalaisen äiti
Menee tosiaan hakutoivejärjestyksessä. Siksi kannattaa miettiä tarkkaan, mihin järjestykseen koulut laittaa.
4 jatkaa että tietenkin voi hakea muuallekin kuin asuinkuntaan.
Valitettavasti meidänkin lukioihin tunkevat kaikki...
Siis miten vanha oikein olet? Minä olen hakenut yhteishaussa lukioon ja muihin toisen asteen oppilaitoksiin vuonna - 82.
Kuinkakohan yleistä on, että monella on samat pisteet ja valitaankin monen samanarvoisen joukosta se hakija, jolla on ollut ko koulu ykkösvalintana?
Tilanne on siis, että oma yhtenäiskoulu on melko vaikea päästä lukioon, mutta voisi juuri ja juuri päästä. Toisaalta siinä koulu pitää etusijalla niitä, joille se on ykkösvalinta. Siellä on vain yleislinja
Lapsi on lahjakas tietyissä aineissa ja kannattaisi kokeilla pääsykoetta erikoislukioln. Sinne on kuitenkin erittäin vaikea päästä, on vaikea arvioida, olisiko oikrita mahdollisuuksia. Toisaalta olisi tyhmää olla edes kokeilematta.
Ikävää jos yrittämällä pääsykokeessa sössiikin sitten mahdollisuuden päästä sinne oman koulun lukioon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis miten vanha oikein olet? Minä olen hakenut yhteishaussa lukioon ja muihin toisen asteen oppilaitoksiin vuonna - 82.
50 v. En muista osallistuneeni mihinkään yhteishakuun. Menin aikoinaan vaan suoraan oman kouluni lukioon...
Tämä yhteishaku vaikuttaa huonolta systeemiltä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 v. En muista osallistuneeni mihinkään yhteishakuun. Menin aikoinaan vaan suoraan oman kouluni lukioon...
Ap
Häh? Miten niin huonolta? Miten tuo pitäisi mielestäsi järjestää?
Vierailija kirjoitti:
Kuinkakohan yleistä on, että monella on samat pisteet ja valitaankin monen samanarvoisen joukosta se hakija, jolla on ollut ko koulu ykkösvalintana?
Tilanne on siis, että oma yhtenäiskoulu on melko vaikea päästä lukioon, mutta voisi juuri ja juuri päästä. Toisaalta siinä koulu pitää etusijalla niitä, joille se on ykkösvalinta. Siellä on vain yleislinja
Lapsi on lahjakas tietyissä aineissa ja kannattaisi kokeilla pääsykoetta erikoislukioln. Sinne on kuitenkin erittäin vaikea päästä, on vaikea arvioida, olisiko oikrita mahdollisuuksia. Toisaalta olisi tyhmää olla edes kokeilematta.
Ikävää jos yrittämällä pääsykokeessa sössiikin sitten mahdollisuuden päästä sinne oman koulun lukioon.
Ap
Millä lailla? Panee koulut siinä järjestyksessä mihin eniten haluaa. Ei se pääsykoe mitään silloin sössi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Maailma on hieman muuttunut tässä 34 vuodessa. Mm. siten, että sekä koulussa että teillä kotona on tietokone, tai no teillä kotona saattaa olla vain mobiililaitteita. Myös koulutarjonta on tosi erilainen.
Tekin voitte ratkaista ongelman sillä, että lapsi hakee vain siihen lähilukioon, koska kaikki muu on äidin mielestä hankalaa.
Sillä, että saa heti vain yhdenh paikan, mahdollistetaan se, että useimmat tietävät koulupaikkansa heti, kun tulokset tulevat. Muutenhan hyvillä oppilailla olisi 5 koulupaikkaa ja isolla osalla ei mitään, koska lähilukio olisi viiteen kertaan täynnä niitä, jotka menevät kuitenkin muualle. Todennäköisesti silloin 80-luvulla ei edes saanut kuin sen yhden paikan, koska moninkertaiset varasijat on koulujen kanslioissa tosi hankala hallita kynällä ja paperilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aivan varmasti oli yhteishaku sinullakin.
En ymmärrä miksi yhteishaku omisi huono vaihtoehto. Mitä sitten haluaiait?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Muistisi ei ehkä toimi. Itsekin olen osallistunut Yhteishakuun vaikka samalla tavalla vaan menin lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Yleensä tuollaisissa tilanteissa on määritelty joku ehto, esim että tasapistetilanteessa valitaan se, jolla on parempi arvosana aineesta x.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApHäh? Miten niin huonolta? Miten tuo pitäisi mielestäsi järjestää?
Minä olen hakenut yhteishaussa vuonna 1979 ja uudelleen lukion jälkeen 1982. Tosin siihen aikaan saattoi päästä useampaan oppilaitokseen ja niistä sai valita.
Sulkee pois. Jos pisteet riittää useampaan paikkaan, mennään sinne mikä on valintajärjestyksessä ensimmäisenä.