24v ja lapsettomuushoidot pian käyty loppuun, haluatko kysyä jotain?
Olen tosi onnellinen että tämä on tässä vaiheessa, kohta kaikki on ohi. Sitä esikoista on nyt tehty se 3 vuotta miehen kanssa. Koko tämä aika on ollut henkisesti ja fyysisesti todella uuvuttavaa.
Olemme päättäneet että jos ei tänä keväänäkään kuulu raskautta lopuilla pas:seilla (pakastetun alkion siirto menneestä ivf-hoidosta) niin sitten sitä ei tule. On toisaalta helpottavaa että pääsee työstämään sitä asiaa jo näin nuorena etten voi saada (biologisia) lapsia. Lapsettomuuden syy on minussa ja sitten on myös jotain selittämätöntä.
Kysy mitä haluat?
Kommentit (32)
Haluaisitko vauvan? Minä odotan kevätvauvaa yksin, on tosi vaikea elämäntilanne enkä meinaa edes jaksaa itsekään enää elää? Meinasin juuri tulla kysymään neuvoa täältä miten jaksaisin elää edes tämän päivän. Mieltäni parantaisi edes se jos lapsen synnyttyä tietäisin että se saa hyvän perheen? Yritän jaksaa elää edes sinne asti :/
Oletteko harkinneet adoptiota jos biologista lasta ette saa?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 09:01"]
Millaista lapsetonta elämää lähdet rakentamaan, jos lapsia ei tule? Miten aiot hyödyntää sen kaiken ajan, rahan ja energian, joka vanhemmilla kuluu lapsiin?
[/quote]
En oikeastaan tiedä osaanko ajatella niin että hyödynnän muualle sitä rahaa joka muilla kuluu lapsiin. Koska kun ei ole lapsia, niin ei ole sitä käsitystä paljonko rahaa menisi. Tiedän vaan että hoidot on vieneet ja paljon, jotenka hoitojen jälkeen todennäköisesti keskityn töihin varmasti ainakin pari vuotta ja elän säästeliäästi. :)
Vaikka julkisella puolella on oltu ja kaikki kulut on tulleet vähän "ripottelemalla" eli olen ostanut aina lääkkeitä kun on tarvis ja maksellut pkl-maksuja kun niiden aika on ollut niin pitkällä tähtäimellähän tämä on vienyt rahaa. En siis ole yrittänytkään laskea vielä hintaa koko prosessille. Tiedän vain että kerran on mennyt Kela-katto, eli lääkkeitä on pitänyt ostaa silloin se vähän päälle 600e/vuosi yhteensä.
Sen jälkeen kun olen säästänyt ja käynyt töissä saatan vielä opiskella jos pääsen kouluun, haaveissa on toinen ammatti. Muuten jatkan ystävien tapaamista (perheellisten kuin lapsettomienkin), käyn harrastuksissa, panostan parisuhteeseen ja luultavasti matkustellaan sitten aina kun pystymme. ap.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 09:02"]
Haluaisitko vauvan? Minä odotan kevätvauvaa yksin, on tosi vaikea elämäntilanne enkä meinaa edes jaksaa itsekään enää elää? Meinasin juuri tulla kysymään neuvoa täältä miten jaksaisin elää edes tämän päivän. Mieltäni parantaisi edes se jos lapsen synnyttyä tietäisin että se saa hyvän perheen? Yritän jaksaa elää edes sinne asti :/
[/quote]
Voimia paljon tuohon tilanteeseen. <3 Sinun täytyy varmasti ottaa yhteyttä adoption suunnitteluun jos olet aivan varma että et halua äidiksi. esim. Pela ja kaupungin adoptiopalvelut varmasti voi auttaa... ap.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 09:10"]
En oikeastaan tiedä osaanko ajatella niin että hyödynnän muualle sitä rahaa joka muilla kuluu lapsiin. Koska kun ei ole lapsia, niin ei ole sitä käsitystä paljonko rahaa menisi. [/quote]
Lapsen kustannuksiksi tulee keskimäärin 600-700 euroa kuussa kahdeksantoista vuoden ajalle jyvitettynä.
Onko teille kuitenkin teoriassa mahdollista saada lapsia?
Terv. Olen ollut samassa tilanteessa ja muuttunut osaksi kerrottuja kaupunkilegendoja
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 09:03"]
Harkitsetteko adoptiota?
[/quote]
Kyllä minulla on ollut myös adoptiohaaveita tosi pitkään, myös siinäkin tapauksessa että saisin sen biologisen lapsen. Mies ei vaan ole oikein vielä innostunut, koska haluaa katsoa tämän prosessin ihan loppuun asti ennen adoptioneuvontaa. ja joudumme odottamaan ikänikin takia vajaan vuoden ennen neuvontaa, eli on aikaa vielä miettiä. Adoptio on niin pitkä ja iso prosessi että se tuntuu tosi kaukaiselle että saisin sen adoptiolapsen, mutta toivottavasti joskus. ap.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 09:14"]
Terv. Olen ollut samassa tilanteessa ja muuttunut osaksi kerrottuja kaupunkilegendoja
[/quote]
Minulla on ollut kemiallisia luomu raskauksia ja kyllähän ivf-hoidossakin saatiin alkioita aikaiseksi, eli kyllähän se hedelmöittyminen sinällään on mahdollista. Mutta sen hedelmöittymisen jälkeen en usko siihen raskauden jatkumiseen, kun kertaakaan ei ole alkiot tarranneet kiinni eikä ole syytä löytynyt. Olisi melkoinen ihme jos sattuisi sellainen kombinaatio kohdalle että sillä olisi mahdollisuudet selvitä tuolla kohdussa. ap.
Meillä saman tapaine tilanne. Yritystä takana 8 vuotta, joista 2 vuotta hoitoja yksityisellä. Kunnallisella puolella emme saa hoitoja erinäisistä syistä. 3 x tehty ICSI-hoidot. Joka kerta saatu paljon munasoluja, hyvin alkioita, mutt akertaakaan ei yksikään ole selvinnyt pakkaseen. Tuoresiirtoja tehty 2:llä alkiolla, joista kerran yksi yritti tarttua, mutt ameni kesken jo heti alkuunsa. Rahaa on palanut varmaankin lähemmäs 10000 euroa. Nyt onm mietintäaika menossa, mitä halutaan. Säästöt on loppu, hoidot todella rankkoja sekä fyysiseti että psyykkisesti, mutta lapsen kaipuu raastaa rintaa. Ehkä me vielä joskus yritetään uudestaan, nyt ei voimat riitä.
Ap, haluaisin vielä antaa sinulle toivonkipinän vaikka tiedän, että monesti ne kipinät ovat kaikista kipeimpiä. Me saimma oman luomuvauvan hoitojen loputtua kun toivosta oli kokonaan luovuttu. Siis viiden vuoden yrittämisen jälkeen! Ja meillä oli juuri tuo tilanne, että ivf-hoidoissa saatiin alkioita aikaiseksi, mutta ne eivät vain kiinnittyneet. Nyt meillä on jo toinen luomu"vauva", joka jo 2 vuotta. Toivotan teille paljon jaksamista ja hedelmällisiä päiviä :) Tsemppiä! Tiedän mitä suota tarvotte <3
Kustannatko hedelmöityshoidot itse eli kävitkö yksityisellä vai toteutetaanko haaveet yhteisestä kassasta?
Kerron nyt tämän vaikka henkilökohtaisesti pidin hoitojen aikana näitä tarinoita kaikista ärsyttävimpinä.
Meillä oli vastaava tilanne paitsi ikinä en ollut raskaana. Alussa suurin ongelma oli siemennesteen laatu, mutta myöhemmin myös alkioista paljastui vikaa. Saimme hoidoissa alkioita ihan kivasti (yleensä reilun 10), jotka hedelmöitettiin mikroinjektiolla. Alkiot lähtivät jakautumaan ensimmäisenä päivänä todella hyvin. Toisena päivänä alkioiden laatu romahti ja ne fragmentoitui pahasti. Tähän auttoi usein blastokysti. Kuitenkaan yhtään raskautta ei hoidoista tai PAS:sta alkanut. Neljännen suuren hoidon jälkeen loppukesällä, lääkärit sanoivat ja kehottivat meitä miettimään jo jotain muuta. Olimmekin jo olleet adoptioinfossa.
Huilasimme syksyn ja seuraavan vuoden. 1,5 vuotta myöhemmin hoitojen lopettamisesta huomasin olevani "luomusti" raskaana, jota tietysti epäilin vaihdevuosiksi. Raskaana, minäkö?? Sitten siitä 5 vuotta myöhemmin miehen kanssa päätimme antaa raskaudelle mahdollisuuden. Varauduimme siihen että on suuri todennäköisyys sille, ettei meille toista lasta tule. Mutta jos ei anna edes mahdollisuutta, olisimme katuneet. Hoitoihin emme enää halunneet. Siitä meni 5 kk (!!!!) kun olin raskaana. Ensin "tahkosimme" esikoista 3 vuotta ja sitten toinen lapsi saa alkunsa noin pian.
Terv. 9
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 09:20"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 09:14"]
[/quote]
Minulla on ollut kemiallisia luomu raskauksia ja kyllähän ivf-hoidossakin saatiin alkioita aikaiseksi, eli kyllähän se hedelmöittyminen sinällään on mahdollista. Mutta sen hedelmöittymisen jälkeen en usko siihen raskauden jatkumiseen, kun kertaakaan ei ole alkiot tarranneet kiinni eikä ole syytä löytynyt. Olisi melkoinen ihme jos sattuisi sellainen kombinaatio kohdalle että sillä olisi mahdollisuudet selvitä tuolla kohdussa. ap.
[/quote]
Juu tiedän että on paljon naisia jotka ovatkin raskaana onnellisesti sitten hedelmöityshoitojen jälkeen ja näitä on varmasti eniten juuri meissä nuorissa naisissa. Nuorena koetut Hedelmöityshoidothan saattaa antaa potkua omalle hedelmällisyydelle ja hormonitoiminnalle, kuten on antaneet minullekin koska ovuloin hoitojen jälkeen melko säännöllisesti.
Mutta se ei tarkoita sitä että voisin jäädä sitä raskautta odottelemaan, vaan täytyy tässä vaiheessa alkaa rakentamaan jo muunlaista elämää kuin vauvahaaveiden kanssa elämistä. ap.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:14"]
Kustannatko hedelmöityshoidot itse eli kävitkö yksityisellä vai toteutetaanko haaveet yhteisestä kassasta?
[/quote]
Tutkimukset tehtiin aluksi yksityisellä ja siellä kävin ultrassa Clomikiertojen aikana. Sitten lääkäri ehdotti itse että laittaisi lähetteen julkiselle puolelle siitä eteenpäin, koska sen jälkeen olisi tullut klinikalla jatkaminen todella kalliiksi. Julkisella on siis tehty varsinaiset hoidot. ap.
[/quote]
Tällaisille kyselijöille tekisi mieli sanoa, että jos sinulla on lapsia, niin maksatko itse kokonaan heidän päivähoitonsa ja koulutuksensa? Ei kai niihin oteta rahoja yhteisestä kassasta? Entä sairastumiset, omat ja lapsen? Kai hoidat yksityisellä kaikki?
Yksi tarvitsee yhteiskunnan apua toimeentuloon, toinen asumiseen, kolmas lastenhoitoon, neljäs vaikean sairauden hoitamiseen, viides lapsettomuuteen. Miksi, kun tulee lapsettomuushoidoista kyse, joku aina alkaa vinkua, että ei kai niitä sun hoitoja yhteisestä kassasta makseta? Yhtä hyvin ei sitten pitäisi maksaa MITÄÄN siitä yhteisestä kassasta.
Sitä vartenhan meillä on korkeat verot ja nk hyvinvointiyhteiskunta, että mahdollisten riskien (kuten sen, että on vaikea tulla raskaaksi) realistoituessa yhteiskunta tukee ja auttaa. Mitä mieltä on maksella korkeita veroja, jos vastineeksi ei saa mitään?
Tuttavapiirissäni on neljä perhettä, joissa lapsi on saatu aikaan hedelmöityshoidoilla. Olen sivusta seurannut ja yrittänyt tukea ja nähnyt, miten kipeää se on, kun käydään vuosia hoidoissa ja lasta ei vain kuulu. Nämä ihmiset ei kaipaa yhtään enempää painolastia elämäänsä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:24"]
[/quote]
Tällaisille kyselijöille tekisi mieli sanoa, että jos sinulla on lapsia, niin maksatko itse kokonaan heidän päivähoitonsa ja koulutuksensa? Ei kai niihin oteta rahoja yhteisestä kassasta? Entä sairastumiset, omat ja lapsen? Kai hoidat yksityisellä kaikki?
Yksi tarvitsee yhteiskunnan apua toimeentuloon, toinen asumiseen, kolmas lastenhoitoon, neljäs vaikean sairauden hoitamiseen, viides lapsettomuuteen. Miksi, kun tulee lapsettomuushoidoista kyse, joku aina alkaa vinkua, että ei kai niitä sun hoitoja yhteisestä kassasta makseta? Yhtä hyvin ei sitten pitäisi maksaa MITÄÄN siitä yhteisestä kassasta.
Sitä vartenhan meillä on korkeat verot ja nk hyvinvointiyhteiskunta, että mahdollisten riskien (kuten sen, että on vaikea tulla raskaaksi) realistoituessa yhteiskunta tukee ja auttaa. Mitä mieltä on maksella korkeita veroja, jos vastineeksi ei saa mitään?
Tuttavapiirissäni on neljä perhettä, joissa lapsi on saatu aikaan hedelmöityshoidoilla. Olen sivusta seurannut ja yrittänyt tukea ja nähnyt, miten kipeää se on, kun käydään vuosia hoidoissa ja lasta ei vain kuulu. Nämä ihmiset ei kaipaa yhtään enempää painolastia elämäänsä.
[/quote]
Sairastumiseni, päivähoidot, koulutukseni yms. on maksettu yhteisin verovaroin ja nyt vuorostani maksan osatani veroillani toisten saamat palvelut. En kuitenkaan katso lapsettomuutta sairaudeksi, jota pitäsi kalliisti tukea jopa useamman vuoden ajan. Hoidot pitäisi kustantaa omin varoin jos se jälkeläinen on pakko saada.
Meidän lapsettomuushoidot käytiin ikävuosina 27-20. Raskaaksi tulin luomusti 31 vuotiaana ja toisen kerran 36 vuotiaana. Että ei se aina niin nuorilla.
Totta on kuitenkin mitä sanoit, että ihmettä ei voi eikä kannata jäädä odottelemaan. Siinä ei muuta kuin katkeroidu.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:59"]
Juu tiedän että on paljon naisia jotka ovatkin raskaana onnellisesti sitten hedelmöityshoitojen jälkeen ja näitä on varmasti eniten juuri meissä nuorissa naisissa. Nuorena koetut Hedelmöityshoidothan saattaa antaa potkua omalle hedelmällisyydelle ja hormonitoiminnalle, kuten on antaneet minullekin koska ovuloin hoitojen jälkeen melko säännöllisesti.
Mutta se ei tarkoita sitä että voisin jäädä sitä raskautta odottelemaan, vaan täytyy tässä vaiheessa alkaa rakentamaan jo muunlaista elämää kuin vauvahaaveiden kanssa elämistä. ap.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:24"]
[/quote]
[/quote]
Sairastumiseni, päivähoidot, koulutukseni yms. on maksettu yhteisin verovaroin ja nyt vuorostani maksan osatani veroillani toisten saamat palvelut. En kuitenkaan katso lapsettomuutta sairaudeksi, jota pitäsi kalliisti tukea jopa useamman vuoden ajan. Hoidot pitäisi kustantaa omin varoin jos se jälkeläinen on pakko saada.
[/quote]
Peesi! Kaikkien ei vain ole tarkoitus lisääntyä. Mitä tästä maailmasta tulisi, jos kaikki saisi lapsia biologisia lapsia? Lisäksi liian usein naiset alkaa yrittämään lasta vasta joskus +35vuotiaana, ja sitten ihmetellään kun lasta ei kuulu ja aika alkaa loppumaan, vaikka biologinen fakta on, että hedelmällisyys on parhaimmillaan 20-25vuotiailla.
Millaista lapsetonta elämää lähdet rakentamaan, jos lapsia ei tule? Miten aiot hyödyntää sen kaiken ajan, rahan ja energian, joka vanhemmilla kuluu lapsiin?