Miksiköhän äiti kielsi pienenä taikinan syömisen?
Ihan parasta herkkua! Nykyään lempiherkkuni on mutakakku, jota on paistettu vaan jotain 5-10 minuuttia.
Salmonellaako se pelkäsi? Pyh ja pah, sehän on todella harvinaista Suomessa ja yleensä bakteeria esiintyy vaan munien kuoren päällä. Olen ikuisesti katkera äidilleni!
Kommentit (21)
Mutakakku on joo jees, mutta jos syö liikaa pulla- tai kakkutaikinaa, tulee kyllä maha kipeäksi. Kokemusta on.
Olen 19- vuotias, eli en usko että tilanne on noin kymmenessä vuodessa mihinkään muuttunut. Pullataikina-juttu pitää kyllä paikkansa. -ap
Mikä on liikaa pullataikinaa? Eiköhän kaikesta tule maha kipeäksi, jos syö liikaa.
No meiltä ainakin äiti kielsi liian pullataikinan syömisen, ettei maha tule kipeäksi.
Liittyisiköhän se pullataikinakielto jotenkin hiivaan? Eihän vastapaistettu leipäkään ole kuulema hirmuisen hyväksi suolistolle sen hiivan vuoksi, muutaman päivän vanha on jo parempaa. -ap
Ei se muuhun liittynyt kuin siihen, että äitiäs ärsytti, kun söit taikinat eikä niitä saanut leivottua.
Söin kerran järkyn läjän pullataikinaa. Vatsanväänteet oli aika pahat. Ainoa hyvä puoli oli puoli minsaa kestäneet röyhtäykset, joilla viihdytin itseäni, kun en untakaan saanut.
Tyhmä äiti :) niin minullakin oli... taikina oli aina parempaa kuin valmis leipomus.
Mummi alussa anto vain nokareen pullataikinaa juuri sen takia, että maha tulee kipeeksi. Vuosien mittaan mun pyynnöt tuotti tulosta ja nokare kasvo isommaksi ja isommaksi. Viimeisinä elin vuosinaan anto mulle kolmasosan takinasta. Ei tuntunut missään
Nykyään teen perheelle pullat ja omani jätän.paistamatta. Oma tupa, oma lupa
Mä taidan olla immuuni
Noo, meillä äideillä on tapana kieltää monia juttuja ihan perimätiedon perusteella. Esim. lumen syönti on ollut varmaan aika monessa perheessä kielletty. Ja mikäs sen ihanampaa olikaan lapsena kuin syödä pakkaslunta talviurheilun jälkeen. Ja jotkut perustelevat tuon kiellon vielä nykyäänkin sillä, että lumesta tulee muka matoja.
Noo, meillä äideillä on tapana kieltää monia juttuja ihan perimätiedon perusteella. Esim. lumen syönti on ollut varmaan aika monessa perheessä kielletty. Ja mikäs sen ihanampaa olikaan lapsena kuin syödä pakkaslunta talviurheilun jälkeen. Ja jotkut perustelevat tuon kiellon vielä nykyäänkin sillä, että lumesta tulee muka matoja.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 19:59"]
Ei se muuhun liittynyt kuin siihen, että äitiäs ärsytti, kun söit taikinat eikä niitä saanut leivottua.
[/quote]
Tätä se varmaan oli. No, onneksi nykyään minä saan syödä taikinani rauhassa ja niin saa äitikin leipoa :)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 19:59"]
[/quote]
Tätä se varmaan oli. No, onneksi nykyään minä saan syödä taikinani rauhassa ja niin saa äitikin leipoa :) -ap
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 19:56"]
Liittyisiköhän se pullataikinakielto jotenkin hiivaan? Eihän vastapaistettu leipäkään ole kuulema hirmuisen hyväksi suolistolle sen hiivan vuoksi, muutaman päivän vanha on jo parempaa. -ap
[/quote]
No ilmankos mulla tulee maha kipeäksi tuoreesta leivästä!
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 19:56"]
[/quote]
No ilmankos mulla tulee maha kipeäksi tuoreesta leivästä!
[/quote]
No itseasiassa pullataikinan syöttäminen lapselle on oikeasti vaarallista, koska vahingossa henkitorveen joutuessaan onkin aikamoinen temppu saada se ulos. Sama koskee muitakin venyviä ja sitkeitä taikinoita. Kyllä se hiiva ja raaka kananmuna on myös ihan hyvä syy olla taikinaa syömättä.
Luultavasti siksi, että on ärsyttävää, kun lapset ronkkivat koko ajan paloja taikinasta. Tai sitten sillä oli joku luulo taikinan vaarallisuudesta, tai jopa sen verran herkkä vatsa, joka menee sekaisin hiivasta.
Ei ole kovin montaa makeaa leivonnaista, joka olisi paistettuna parempaa kuin taikina.
Ehkä kypsentämätön vehnäjauhokaan ei ole niin hyvästä vatsalle? Toisaalta, nykyäänhän on noita keksitaikinatryffeleitä ym. cookie dough -reseptejä, joissa on kypsentämätöntä taikinaa (oon tosin joskus ihmetellyt, miksi niissäkin ohjeissa taikinassa on joskus leivinjauhetta, kun eihän siitä oo mitään hyötyä paistamattomassa taikinassa, ja maistuukin pahalta).
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 19:59"]
[/quote]
Tätä se varmaan oli. No, onneksi nykyään minä saan syödä taikinani rauhassa ja niin saa äitikin leipoa :) -ap
[/quote]
Pieni lapsi voi tukehtua taikinaan. Että antakaa vaan.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 19:59"]
[/quote]
[/quote]
Pieni lapsi voi tukehtua taikinaan. Että antakaa vaan.
[/quote]
No ehkä riippuu kuitenkin taikinasta. Tai tietysti teoriassa pieni lapsi voi tukehtua mihin tahansa, mutta tietenkin jotkut jutut on riskialttiimpia. Pullataikina ja hiivaleipätaikina on tossa mielessä vaarallisia, mutta ei joku piparitaikina tai sokerikakkutaikina. Ja erityisesti just jotkut keksitaikinat on aina parempia raakoina kuin paistettuina, eikä niihin kyllä liity mitään erityistä tukehtumisriskiä. Eikä niihin usein tarvii kananmunaakaan, joka, vaikka salmonellariski ei Suomessa ookaan iso, maistuu mun mielestä raakana aika ällöltä. Rasvaa ja sokeria on ihan ok syödä kypsentämättöminä (tai oikeestaan ei, mutta siis ne on ihan yhtä epäterveellisiä raakoina tai paistettuina), eli ainoastaan raaka vehnäjauho jää arveluttamaan.
Olisiko ennen ollut enemmän salmonellaa raaoissa kananmunissa?