Saako opiskelija jotain tukia kesälomakuukausilta?
Jos ei ole töissä kuin osan kesälomasta(esim.3-8 viikkoa), niin saako muulta ajalta jotain tukea kelasta?
Kommentit (48)
Ei saa, eikä saa toimeentulotukeakaan ennen kuin opintolaina on nostettu.
Kyllä voi hakea kesäopintotukea, mutta en nyt muista pitääkö sitä vastaan saada myös opintopisteitä.
saa jos opiskelee 5op tai 3ov /kk kysy kesäopintoja oppilaitoksestasi
Jos teet kesäopintoja. Sääntö taitaa olla 5 op / kuukausi. Normaalin opintotuen saa.
joissain kunnissa sosiaalituen sijasta tarjotaan työtä
Itse tein jokunen kesä sitten niin, että kun en saanut kesätyöpaikkaa hain kesätuen ilmoittamalla kelalle kursseja, joita "aion" opiskella. Lukuvuoden aikana oli tullut tarpeeksi opintopisteitä, että ne riittivät näihin kesätukiin. Sain pitää koko kesän lomaa ja hoitaa omia projekteja.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 14:21"]
ei, miks ihmeessä pitäis
[/quote]
ihan vaan siksi,että alan kesätyöpaikkoja ei ole saatavilla kaikille halukkaille tai esim.mulla en saanut töitä kuin vaan max.2 kk :-) onhan opiskelijankin jollain tultava kesälläkin toimeen!!
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 14:25"]
Itse tein jokunen kesä sitten niin, että kun en saanut kesätyöpaikkaa hain kesätuen ilmoittamalla kelalle kursseja, joita "aion" opiskella. Lukuvuoden aikana oli tullut tarpeeksi opintopisteitä, että ne riittivät näihin kesätukiin. Sain pitää koko kesän lomaa ja hoitaa omia projekteja.
[/quote]
Jep, mun kaveri teki kanssa noin muutama vuosi sitten. Ja sitten siitä tuli myös pari vuotta sen jälkeen tukien takaisinperintää, koska kelalle oli selvinnyt, että opinnot oli suoritettu ennen kesää. Peri tuet takaisin ja vielä 15% korolla. Että ei välttämättä kannata keplotella.
Mutta kesäopinnoista jaa kyllä tukea, jos niitä kertyy tarpeeksi.
Minä sain opintolainaa ja opintotukea kesällä kun suoritin koko kesän amiskan työharjoittelua. Kannattaa tehdä, niin valmistuu nopeammin. Tietty jos oppilaitoksesi suostuu siihen. Meidän alalla ei ollut määrättyjä jaksoja työssäoppimiseen vaan se piti suorittaa omalla ajalla tai asiakaspalvelupäivien sijasta, kuitenkin yhteensä 850h. Tämä siis kauneudenhoitoalalla Kuopiossa.
Esimerkiksi yliopistosta löytyy kyllä jotain mukavaa tentittävää kesäksi, ellei oikeasti löydä opintoja todellisesti edistäviä kursseja. Myös avoimen tarjonta kannattaa tsekata. Ottaa jotain, jonka voi tunkea vapaa valintaisiin tai muuten vaan on esimerkiksi helppo perustentti.
Tuosta en tiedä, perivätkö takaisin, jos op:t ei ole kesältä. Itse aikanaan nostin tukea kesän ja en päässyt siitä isoimmasta kurssista läpi ekalla yrittämällä. Tentin uusiksi syksyllä ja Kela ei koskaan kysynyt mitään.
[/quote]
Näin tosiaan pystyi ainakin ennen tekemään, ainakin siis ne joille Kela maksaa opintotukea (aikuiskoulutusrahastoista ja vastaavista en sitten tiedä). Kannattaa vielä varmistaa toki asia, ennen kuin heittäytyy tämän tiedon varaan :) mutta ainakin aiemmin oli niin, että Kela katsoi kertyneet opintoviikot (nyk. -pisteet) koko vuodelta, ja jos niitä oli riittävästi, ei tukia tarvinnut maksaa takaisin. Suoritusajankohdalla ei ollut merkitystä. Kun haki kesäopintotukea, piti toki toimittaa opintosuunnitelma hakemuksen liitteeksi. Siitä piti näkyä, että kurssien/tenttien ajankohta on kesällä (1.6. - 31.8.) ja että ne ovat opintoja, jotka voi hyväksilukea tutkintoonsa.
Tässä on vielä monta kuukautta aikaa hakea kesätöitä
Tytär sai sossusta rahaa viime kesänä, on nostanut lainat, eikä saanut kesätöitä. En usko että saa sieltä rahaa jos on 2kk ollut töissä, kaipa siitä saa palkkaa jo sen verran että pärjää kesän ajan.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 14:36"]
Tässä on vielä monta kuukautta aikaa hakea kesätöitä
[/quote]
Niin,paitsi että lähes jokainen työpaikka on jo tässä vaiheessa tehnyt kesätyöntekijöiden valinnan. :-)
Kyllä on harvinaisen typerä käytäntö, että opiskelija ei saa tukia kesällä, mikäli ei ole ottanut opintolainaa. Itsekään en nuorena päässyt kesätöihin, vaikka hain kaikkiin paikkoihin mihin sovelluin. Onneksi sitten sain vanhemmilta vähän rahaa, niin pärjäsin. Kaikilla kun ei ole sitäkään mahdollisuutta.
Mun vanhimmat lapset 22 ja 20v. Ei saa tukea käsäisin, Tyttö oli 16v kun muutti omaan asuntoon mutta oli pakko pärjätä meidän avulla ja menemällä töihin. Hänellä olikin 3 eri työpaikkaa - mcD, grilli ja kioski - olen hänestä erittäin ylpeä. Täytyy muistaa ettei vuoden aikana tienaa enempää kun se sallittu määrä koska sitten kyllä perivät takaisin, raja just alle 12 000e.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 14:34"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 14:25"]
[/quote]
Näin tosiaan pystyi ainakin ennen tekemään, ainakin siis ne joille Kela maksaa opintotukea (aikuiskoulutusrahastoista ja vastaavista en sitten tiedä). Kannattaa vielä varmistaa toki asia, ennen kuin heittäytyy tämän tiedon varaan :) mutta ainakin aiemmin oli niin, että Kela katsoi kertyneet opintoviikot (nyk. -pisteet) koko vuodelta, ja jos niitä oli riittävästi, ei tukia tarvinnut maksaa takaisin. Suoritusajankohdalla ei ollut merkitystä. Kun haki kesäopintotukea, piti toki toimittaa opintosuunnitelma hakemuksen liitteeksi. Siitä piti näkyä, että kurssien/tenttien ajankohta on kesällä (1.6. - 31.8.) ja että ne ovat opintoja, jotka voi hyväksilukea tutkintoonsa.
[/quote]
Joo, onhan se käytäntö voinut muuttua. Kävin itseasiassa tätä kysymässä kelalta silloin (ennen kesää) ja eivät edes itse osanneet vastata että voidaanko tukia periä takaisin jos kursseja ei saakaan kesällä suoritettua. =D Huomaa, että byrokratia mennyt liian vaikeaksi, kun edes tuet myöntävä taho ei tiedä, millä perusteilla niitä myönnetään.
Eivät perineet ainakaan minulta takaisin, onneksi.
Tää on niin perseestä. Maassa on pitkä rivi niitä jotka eivät ole hankkineet minkään sortin koulutusta tai edes töitä tehneet. Ei vaan huvita. On mukava lojua himassa ja kitata vaikka kaljaa keskellä päivää. Yhteiskunta maksaa ja kaikki mahdolliset lisätuet päälle, ruokajonoa, tuettua lomaa sun muuta. Raha juoksee, niin asumistuki kuin muutkin tuet ja loput haetaan sossusta, niin vuokravakuuksiin kuin vuokriinkin. Juuri opiskelijoita pitäisi tukea mutta he ovat kaikkein tiukimmilla. .
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 14:34"]
[/quote]
[/quote]
On tuo edelleen mahdollista. Varsin moni opiskelukaveri teki juuri noin viime kesänä, ja mielestäni Kelan lappusissa ilmaistaan, että opintopisteiden määrä tarkastetaan alkusyksystä.
Toimeentulotukea saattaa saada, jos ei ole lainkaan säästöjä.