Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako opiskelija jotain tukia kesälomakuukausilta?

Vierailija
12.03.2014 |

Jos ei ole töissä kuin osan kesälomasta(esim.3-8 viikkoa), niin saako muulta ajalta jotain tukea kelasta? 

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 14:30"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 14:25"]

Itse tein jokunen kesä sitten niin, että kun en saanut kesätyöpaikkaa hain kesätuen ilmoittamalla kelalle kursseja, joita "aion" opiskella. Lukuvuoden aikana oli tullut tarpeeksi opintopisteitä, että ne riittivät näihin kesätukiin. Sain pitää koko kesän lomaa ja hoitaa omia projekteja.

[/quote]

Jep, mun kaveri teki kanssa noin muutama vuosi sitten. Ja sitten siitä tuli myös pari vuotta sen jälkeen tukien takaisinperintää, koska kelalle oli selvinnyt, että opinnot oli suoritettu ennen kesää. Peri tuet takaisin ja vielä 15% korolla. Että ei välttämättä kannata keplotella.

Mutta kesäopinnoista jaa kyllä tukea, jos niitä kertyy tarpeeksi.

[/quote]

Niin kun Kela on nykyään tukkinut tuon porsaanreiän. Enää ei voi saada kesäopintotukea sillä perusteella, että on saanut muun lukuvuoden aikana riittävästi opintopisteitä vaan kesäopintotukea vastaan pitää nykyään saada opintopisteitä kesäkuukausien aikana, eli kesäkuussa, heinäkuussa ja elokuussa.

Vierailija
2/48 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 17:39"]

minkä alan työpaikka?

kyllä suurin osa paikoista on mennyt jo :-) 

[/quote]

Valmistava teollisuus. Paikkoja niin kunnossapidossa kuin tuotannossakin. 

4 + 1 kesäkesäharjoittelijaa 4kk työsuhteisiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 14:36"]

Tässä on vielä monta kuukautta aikaa hakea kesätöitä

[/quote]

Niin,paitsi että lähes jokainen työpaikka on jo tässä vaiheessa tehnyt kesätyöntekijöiden valinnan. :-) 

[/quote]

Höpöhöpö, monessa paikassa on haku auki vielä ainakin maaliskuun loppuun asti, joissakin on haku auki vielä huhtikuussakin.

Itse olen päässyt kerran kesätöihin paikkaan, joka teki valintansa kesätyöntekijöiden suhteen vasta toukokuussa. Haku oli toki päättynyt jo paljon aikaisemmin.

Vierailija
5/48 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä nykytilannetta, mutta mulla on aikoinaan ollut tilanne, ettei koulun päättyessä ole ollut mitään, kesäkuun elänyt säästöillä ja sitten yhtäkkiä löytynyt työ tyyliin "tule huomenna". Piti aluksi olla kuukausi, mutta kun olin sen verran hyvä, pitivät kaksi ja olisin saanut jatkaakin, mutta koulu alkoi. 

Vierailija
6/48 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 17:58"]

Itse tein jokunen kesä sitten niin, että kun en saanut kesätyöpaikkaa hain kesätuen ilmoittamalla kelalle kursseja, joita "aion" opiskella. Lukuvuoden aikana oli tullut tarpeeksi opintopisteitä, että ne riittivät näihin kesätukiin. Sain pitää koko kesän lomaa ja hoitaa omia projekteja.

[/quote]

Jep, mun kaveri teki kanssa noin muutama vuosi sitten. Ja sitten siitä tuli myös pari vuotta sen jälkeen tukien takaisinperintää, koska kelalle oli selvinnyt, että opinnot oli suoritettu ennen kesää. Peri tuet takaisin ja vielä 15% korolla. Että ei välttämättä kannata keplotella.

[/quote]

Niin kun Kela on nykyään tukkinut tuon porsaanreiän. Enää ei voi saada kesäopintotukea sillä perusteella, että on saanut muun lukuvuoden aikana riittävästi opintopisteitä vaan kesäopintotukea vastaan pitää nykyään saada opintopisteitä kesäkuukausien aikana, eli kesäkuussa, heinäkuussa ja elokuussa.

[/quote]

Onko se tullut nyt puolen vuoden sisällä? Koska viime kesänä onnistui ihan nätisti tai sitten Kela on laiska tarkistelemaan noita asioita.

Vierailija
7/48 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 14:20"]

Ei. Sossusta saa jos olet nostanut opintolainaa.

[/quote] 

Paskapuhetta. Itse en ole koskaan edes hakenut opintolainaa ja 700 € sain kesällä toimeentulotukea per kuukausi. Tosin hain tt-tukea vasta kesäkuun puolella kun opintolainaa ei ollut enää mahdollista hakea.

Vierailija
8/48 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat jos tulee opintosuorituksia esimerkiksi nettikursseista.

Vierailija
9/48 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimessa yliopistossa voi kanssa kesällä opiskella, mutta se taitaa olla niin kallista, että meneekö tuki siihen? Jotkut kouluthan järjestävät myös jotain kursseja kesälläkin. 

Vierailija
10/48 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 14:40"]

Tytär sai sossusta rahaa viime kesänä, on nostanut lainat, eikä saanut kesätöitä. En usko että saa sieltä rahaa jos on 2kk ollut töissä, kaipa siitä saa palkkaa jo sen verran että pärjää kesän ajan.

[/quote]

Kuinka kauan se kesä sit kestää jos kahen kuun työt ja palkka ei riittäis, kuten sanoit. =)

Vierailija
11/48 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 18:13"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 17:58"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Onko se tullut nyt puolen vuoden sisällä? Koska viime kesänä onnistui ihan nätisti tai sitten Kela on laiska tarkistelemaan noita asioita.

[/quote]

Mäkin haluaisin tietää. Viime kesänä mullakin onnistui.

Vierailija
12/48 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 17:51"]

Näin se menee. Opiskelijat vain lainaa nostamaan ja ruokakauppaan ostamaan leipää. Kotona yhteiskunta-maksaa-kaiken-mammat lisääntyvät ja vievät tekeleensä päiväksi hoitoon ja sossu maksaa kaiken. Mutta kunnioitan näitä, jotka pyrkivät eteenpäin eivätkä jää yhteiskunnan eläteiksi.

[/quote]

Unohdit joukosta ne lukuisat sinkkumiehet joilla on nipinnapin peruskoulu läpäistynä eikä aikomustakaan tehdä töitä - ikinä. 

Vierailija
13/48 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 17:51"]

Näin se menee. Opiskelijat vain lainaa nostamaan ja ruokakauppaan ostamaan leipää. Kotona yhteiskunta-maksaa-kaiken-mammat lisääntyvät ja vievät tekeleensä päiväksi hoitoon ja sossu maksaa kaiken. Mutta kunnioitan näitä, jotka pyrkivät eteenpäin eivätkä jää yhteiskunnan eläteiksi.

[/quote]

Unohdit joukosta ne lukuisat sinkkumiehet joilla on nipinnapin peruskoulu läpäistynä eikä aikomustakaan tehdä töitä - ikinä. 

Vierailija
14/48 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista! :-)

en ole nostanut opintolainaa ollenkaan vielä (koulussa olen ollut elokuusta lähtien), niin voinko nostaa kesäksi varalle esim.1000e lainaa? täytyy miettiä tota kesäopintojuttua myös! 

Vierailija
15/48 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyllä törkeää, että mitään muuta ihmisryhmää ei Suomessa jätetä täysin heitteille osaksi vuotta kuin opiskelijoita. Kyllä se perustoimeentulo pitäisi kaikille turvata ton pakkolainan tuputtamisen sijaan. Itselleni on onneksi tiedossa töitä kesäksi, mutta koville ottaisi jos täysin tyhjän päällä pitäisi sinnitellä.

Vierailija
16/48 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 15:42"]

Ehei todellakaan ole vielä kaikkia työpaikkoja jaettu. Meillä hakuaikaa pidennettiin maaliskuun loppuun, koska hakemuksia tuli niin vähän (!) eikä sopivia henkilöitä löytynyt. 

[/quote]

minkä alan työpaikka?

kyllä suurin osa paikoista on mennyt jo :-) 

Vierailija
17/48 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/48 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelee myös kesällä sen 5 op/kk, niin erillisestä hakemuksesta voi saada tukea. Käsittääkseni palkaton harjoittelu käy tähän myös, kunhan se on opintoihin liittyvä pakollinen harjoittelu. Korjatakaa jos olen väärässä, mutta vuosituhannen vaihteessa ainakin kävi, itse olin silloin kesä- ja heinäkuun harjoittelussa ja sain opintotukea. 

Vierailija
19/48 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Sossusta saa jos olet nostanut opintolainaa.

Vierailija
20/48 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei, miks ihmeessä pitäis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi