Mitä tekemistä 8 vuotiaan lapsen kanssa iltaisin? Ainoa lapsi.
Ainokaisena haluaa koko ajan seuraa, mutta ei halua leikkiä kavereidensa kanssa joka ilta vaan tykkää olla rauhassa kotona. Haluaa leikkiä mun kanssa, äitinsä siis, mutta kun en kertakaikkiaan meinaa aina jaksaa.
Ei halua pelata, lukea kirjaa, vaan leikkiä.. uuh. Mitä sitä keksisi muuta? Sisällä siis.
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 09:12"]
Yllättävän vähän suostuu tekemään itsekseen, seuraa kaipaa nimenomaan minulta. Välillä tuntuu että leikkii mielummin minun kuin kavereidensa kanssa.
Joo, toista lasta kyllä yritettiin mutta ei vaan tullut.
[/quote]
Kyllä vietistäsi paistaa ulos joku ongelma kaverisuhteissa. Itse et sitä näköjään suostu ymmärtämään. Mikäli meidän (ainoa lapsi myöskin) 9v tytär sanoisi, että leikkii iltaisin mieluummin minun kuin kavereidensa kanssa niin olisin kyllä aika ihmeissäni.
Toki välillä haluaa olla minunkin kanssani ja puuhastellaan silloin kaikkea mahdollista, tehdään salaattia, lueskellaan, leivotaan ja osaa olla todella paljon myös yksin, mutta kyllä leikit leikkii mieluiten kaveriporukalla. Ei äiti voi korvata samanikäisten kanssa touhuilua, ei sitten millään vaikka se sinusta normaalilta tuntuukin. Yritä kysellä tyttäreltäsi, että mikä näiden kavereiden kanssa ollessa tökkii ja miksi ei halua olla ikäisensä kaltainen?
No, lapsuudenperheessämme oli kolme lasta mutta veljet leikkivät keskenään ja minä kinusin äidiltä seuraa aina vaan - ei se ole aina lapsimäärästä kiinni, kuten joku mainitsi ;) Uskon, että äitiä uuvuttu ja ymmärrän että vei minua paljon leikkikavereille kylään.
Tehän voitte myös olla yhdessä mutta puuhastellen omia juttuja - vierekkäin luette omia lehtiä tai kirjojanne. Ja käykää yhdessä vaikka kävelylenkeillä! Teen mieluummin jotain tuollaista hyödyllistä (itsellekin siis) lasten kanssa. Ei illassa paljon jää aikaa enää muulle. Sitten kotiin tekemään yhdessä iltapalaa.
Minä olen varmaan outo poikkeus mutta olen leikkinyt lasteni kanssa paljon ja TYKKÄÄN leikkiä. Sehän on kivaa =)
mä en leiki lasteni kanssa. Voin pelata, leipoa, lukea, viedä uimaan, kirjastoon, lähteä pyöräilemään jne. Mutta en leiki barbeilla enkä legoilla.
Mä sanoisin tytöllesi, että lapset yleensä leikkii toisten lasten kanssa (varsinkin 8 vuotiaat) eikä äitiensä kanssa. Ja lopettaisin kylmästi kokonaan sen leikkimisen, luultavasti sitten alkaisi myös kaverien kanssa leikkiminen kiinnostaa.
Jos viihtyy yksinään sisällä, voi yrittää kehitellä jonkin kivan jutun jonka parissa lapsi viihtyy monta tuntia. Mitä lapset tekivät ennen? Hyppivät twistnarua, keräsivät ja vaihtelivat kiiltokuvia/ postimerkkejä, innostuivat lukemaan jotain kirjasarjaa - neiti etsivät, hevoskirjat. Sarjakuvan piirtäminen, päiväkirjan pito, ystäväkirjan täyttäminen kavereiden kanssa jne. (tässä nyt konservatiivisesti tyttöjen juttuja). Nykyään on tietysti ihan uudet jutut ja kuviot, mutta olennaista on se innostus ja uppoutuminen johonkin. Silloin ei koskaan ole mitään vapaa-ajanongelmia. Ja noita juttuja on tietysti kiva tehdä jonkun "samanhenkisen" kaverin kanssa. :-)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 10:01"]
Kyllä vietistäsi paistaa ulos joku ongelma kaverisuhteissa. Itse et sitä näköjään suostu ymmärtämään. Mikäli meidän (ainoa lapsi myöskin) 9v tytär sanoisi, että leikkii iltaisin mieluummin minun kuin kavereidensa kanssa niin olisin kyllä aika ihmeissäni.
Toki välillä haluaa olla minunkin kanssani ja puuhastellaan silloin kaikkea mahdollista, tehdään salaattia, lueskellaan, leivotaan ja osaa olla todella paljon myös yksin, mutta kyllä leikit leikkii mieluiten kaveriporukalla. Ei äiti voi korvata samanikäisten kanssa touhuilua, ei sitten millään vaikka se sinusta normaalilta tuntuukin. Yritä kysellä tyttäreltäsi, että mikä näiden kavereiden kanssa ollessa tökkii ja miksi ei halua olla ikäisensä kaltainen?
[/quote]
Jotkut lapset vaan eivät ole henkisesti samalla tasolla ikäistensä kanssa. Muistan tämän omasta lapsuudestani. Olin ollut hyvin pienestä asti vakava, syvämietteinen lapsi. Opin lukemaan 4-vuotiaana ja luin kaikenlaisia tietokirjoja pääasiassa, olin kiinnostunut niin avaruudesta, kansojen historiasta kuin kasvi- ja eläinkunnastakin. Kouluun kun menin, niin koin ettei minulla ollut mitään yhteistä niiden lapsellisten tyyppien kanssa jotka luokallani oli. Eikä oikeasti ollut. EI ollut mitään yhteisiä kiinnostuksen kohteita.
Oliko tuo sitten joku ongelma? Minusta ei. Toisaalta minä en kyllä sitten vanhemmiltakaan seuraa kinunnut, minä olen aina saanut viihdytettyä itseäni eritttäin hyvin vain ajattelemalla kiinnostavia asioita, mielikuvittelemalla ja pohtimalla.
Aika tökerö huomio. Harvoin ne eri ikäiset sisaruksetkaan haluaa leikkiä keskenään.
Eikä koko ajan tarvitse leikkiä. 8-vuotias voi jo lukeakin :)
jos lapsella hyvä mielikuvitus ja on jo tuon ikäinen voisiko hän kirjoittaa/keksiä esim. tarinoita sinun piirtämiin kuviin tai vaikka tehdä näytelmän (barbeilla,nukeilla,pehmoleluilla)ja esittää sen sinulle, ja toki olet haltioissasi hänen saavutuksistaan.. tai kuvata elokuvan leluilla :) mielikuvitusta kannattaa käyttä hyödyksi..
minulla oli pienenä vihkoja johon äiti liimasi kiiltokuvan,tarran tai piirsi kuvan,ja pyysi minua keksimään runon tai tarinan siihen liittyen..olin silloin ekalla luokalla, noita vihkoja löysin 6 kpl ja olipas niitä hauska lukea.. 8 vuotiaana olin jo myös kirjeen/korttien vaihtoa mummon, parhaan kaverin, ja serkkuni kanssa :)
tuli vaan mieleen oma kummityttö 9v, joka ei enää hirveästi halunnut olla kavereiden kanssa ja vaati äitiään leikkimään. Ilmeni että hänen koulukaverinsa ei enää leiki, ja häntä hävetti olla heidän kanssaa koska halusi vielä itse leikkiä ja olla lapsi niinkuin tuon ikäisen kuuluu olla. kaverit kuulemma vaan on netissä,puhelimessa,kiroilee ja istuskelee jossain koulun nurkalla/kaupan nurkalla eikä halua tehdä mitää järkevää tai leikkiä,ei pelata pihapelejä tai muuta..kiusaavat muutamaa harvaa jotka vielä leikkivät...kummityttöni löysi yhden samanikäisen tytön jonka kanssa nyt askartelee ja tekee hienoja nukkeja nukketeatteri esityksiin, tekee tanssi esityksiä ja leikkii vielä barbeilla ja legofriendseillä, pelaa pihapelejä kuten twistiä ja hyppii narua. Kummityttöni äiti sanoi ettei koskaan halunnut tyrmätä lapsensä leikkihalua hnen kanssaan koska tuon ikäisen kuuluu vielä leikkiä ja olla lapsi...ehkä siksi moni lapsi ja nuori on " pikkuaikuisia" liian aikaisin koska vanhemmat eivät tee lastensa kanssa ja leiki lastensa kanssa tarpeeksi!..ja anna lasten olla lapsia
Onko lapsella mitään kodin ulkopuolisia harrastuksia? Jos veisit lapsen pari kertaa viikossa jonnekin hänelle mieluisaan, niin tekemistä riittäisi. Muina iltoina sitten näitä aikaisemmin ehdotettuja leikkejä ja yhtieisiä kotitöitä.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:06"]
tuli vaan mieleen oma kummityttö 9v, joka ei enää hirveästi halunnut olla kavereiden kanssa ja vaati äitiään leikkimään. Ilmeni että hänen koulukaverinsa ei enää leiki, ja häntä hävetti olla heidän kanssaa koska halusi vielä itse leikkiä ja olla lapsi niinkuin tuon ikäisen kuuluu olla. kaverit kuulemma vaan on netissä,puhelimessa,kiroilee ja istuskelee jossain koulun nurkalla/kaupan nurkalla eikä halua tehdä mitää järkevää tai leikkiä,ei pelata pihapelejä tai muuta..kiusaavat muutamaa harvaa jotka vielä leikkivät...kummityttöni löysi yhden samanikäisen tytön jonka kanssa nyt askartelee ja tekee hienoja nukkeja nukketeatteri esityksiin, tekee tanssi esityksiä ja leikkii vielä barbeilla ja legofriendseillä, pelaa pihapelejä kuten twistiä ja hyppii narua. Kummityttöni äiti sanoi ettei koskaan halunnut tyrmätä lapsensä leikkihalua hnen kanssaan koska tuon ikäisen kuuluu vielä leikkiä ja olla lapsi...ehkä siksi moni lapsi ja nuori on " pikkuaikuisia" liian aikaisin koska vanhemmat eivät tee lastensa kanssa ja leiki lastensa kanssa tarpeeksi!..ja anna lasten olla lapsia
[/quote]
Meidän 9v tyttö ei todellakaan notku kiroilemassa kaupan kulmilla?!? Ei silti nysvää äitin kanssa illat pitkät, vaan leikkii kavereidensa kanssa ihan kuule oikeilla leluilla (barbit, betshopit yms...). Käyvät luistelemassa ja pyöräilemässä, eli eivät kaikki muut ap:n lapsen koulukaverit varmaankaan ole mitään koviksia, jotka turmelisivat ap:n lapsellisen (tämä oli sinun nimityksesi kummitytöstäsi) tytön.
Eiköhän kaikkein normaalein tapa ole se, että leikitään kavereitten kanssa leikit ja viihdytään myös yksin ja äidin kanssa. Mikäli ap:n tyttären mielestä kaikki kaverit ovat jotenkin "huononpaa leikkiseuraa" kuin oma äiti niin silloin siinä todellakin on joku onglema ja silloin se kannattaa selvittää hyvissä ajoin. Oli ongelma sitten se, että ap:n tyttö on mielestään jotenkin aikuisempi kuin "lapselliset" ikätoverit tai sitten joku ihan muu. Koulussa ollaan kuitenkin aika monta tuntia viikosta ja onhan se aika ikävää jos 8v tyttö ajattelee olevansa jotenkin erilainen kuin kaikki muut ikäisensä.
Minulla on kanssa valitettavasti kokemus, että monet 9 vuotiaat pojat ei enää leiki. He joko kuljeksivat, pelaavat tietokoneella tai pelaavat jalkapalloa/jääkiekkoa. Jos siis et ole innostunut ko lajeista (kuten oma poikani), ei leikkiseuraa kovin paljoa löydy. Omani rakastaa vielä leikkiä legoilla jne ja leikkii siksi paljon iltaisin yksin, rakentelee legoilla ja leikkii mielikuvistusleikkejä. Koulussa riittää kavereita ja pelailevat välitunnit yhdesä kirkkistä jne mutta koulun ulkopuolella lähialueen pojilla on aivan eri mielenkiinnon kohteet.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 11:06"]
[/quote]
Meidän 9v tyttö ei todellakaan notku kiroilemassa kaupan kulmilla?!? Ei silti nysvää äitin kanssa illat pitkät, vaan leikkii kavereidensa kanssa ihan kuule oikeilla leluilla (barbit, betshopit yms...). Käyvät luistelemassa ja pyöräilemässä, eli eivät kaikki muut ap:n lapsen koulukaverit varmaankaan ole mitään koviksia, jotka turmelisivat ap:n lapsellisen (tämä oli sinun nimityksesi kummitytöstäsi) tytön.
Eiköhän kaikkein normaalein tapa ole se, että leikitään kavereitten kanssa leikit ja viihdytään myös yksin ja äidin kanssa. Mikäli ap:n tyttären mielestä kaikki kaverit ovat jotenkin "huononpaa leikkiseuraa" kuin oma äiti niin silloin siinä todellakin on joku onglema ja silloin se kannattaa selvittää hyvissä ajoin. Oli ongelma sitten se, että ap:n tyttö on mielestään jotenkin aikuisempi kuin "lapselliset" ikätoverit tai sitten joku ihan muu. Koulussa ollaan kuitenkin aika monta tuntia viikosta ja onhan se aika ikävää jos 8v tyttö ajattelee olevansa jotenkin erilainen kuin kaikki muut ikäisensä.
[/quote]
mielestäni aijempi kirjoittaja kirjoitti vain asiaa? Ihan ymmärrettävää että lapsi haluaa oll aäitinsä kanssa jos kaverit ei leiki. Ei meilläkään koulussa jossa avustan läheskään kaikki leiki kun puhelimet ja tietokoneet on kiinnostavampia. En usko että ap:n lapsi on mitenkään kummallinen tai yliälykäs joka karttaa muita epäsosiaalisuutensa vuoksi.
tai jos kiusataan..sekin voi olla yksi juttu.. miksi viihtyy enempi kotona ja haluaa äitinsä kanssa leikkiä... tuskin tuolla on tarkoitettu että kaikki muut 9-vuotiaat olisi tuolla notkumassa, ei tarvitse vetää poroja nokkaan, hyvä jos sinun 9-vuotias einäin tee..sitä vaan on tosi paljon..nykyään kaikilla lapsilla ei riitä mielikuvitusta keksiä leikkejä yhdessä, saati luullaan että ollaan jo liian vanhoja leikkeihin...lapset ei osaa käyttää enää milikuvitusta kun kaikki tulee valmiina tai uppoudutaan vain peleihin/tv:seen...
Kyllä tuo kuulostaa ihan uskottavalta että 9-vuotiaan käyttää aikaansa samoin kuin yläasteelaiset. Notkuu vaan jossain ja esittää kovista. Ainakin minun luokallani oli tuollaisia tyttöjä joskus.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 15:07"]
tai jos kiusataan..sekin voi olla yksi juttu.. miksi viihtyy enempi kotona ja haluaa äitinsä kanssa leikkiä... tuskin tuolla on tarkoitettu että kaikki muut 9-vuotiaat olisi tuolla notkumassa, ei tarvitse vetää poroja nokkaan, hyvä jos sinun 9-vuotias einäin tee..sitä vaan on tosi paljon..nykyään kaikilla lapsilla ei riitä mielikuvitusta keksiä leikkejä yhdessä, saati luullaan että ollaan jo liian vanhoja leikkeihin...lapset ei osaa käyttää enää milikuvitusta kun kaikki tulee valmiina tai uppoudutaan vain peleihin/tv:seen...
[/quote]
Tässä keskusteltiinkin ap:n lapsesta ja siitä, että hän haluaa leikkiä vain äidin kanssa. Et voi olla sitä mieltä, että kaikki ap:n lapsen koulukaverit on jotenkin outoja ja vain tämä ap:n lapsi on järkevä joka vain karttaa pelailevia, puhelimeen tuijottavia ja kiroilevia ikäisiään.
Miten se on niin vaikeaa myöntää, että ehkä sittenkin omassa lapsessa on joku outous? Syitä haetaan aina kaikista muista. Tässäkin tapauksessa on haukuttu kaikki muut 8 ja 9vuotiaat tytöt. Kaikissa muissa on vika ja ap:n tytär on nyt se Suomen ainoa lapsi joka ei voi missään nimessä olla muiden lasten kanssa kun ne on viallisia.
Tässä on nyt ymmärretty ihan koko viestini väärin. Ei tyttöni halua "leikkiä vaan äidin kanssa", vaan "KUN on äidin kanssa niin haluaa VAAN leikkiä":..
Sille leikkimiselle koetin kysellä sijaistoimintaa, silloin kun ollaan kahden, eli kun tyttö ei ole kavereidensa kanssa.
Muistutuksena alkuperänen viesti: "ei halua leikkiä kavereidensa kanssa JOKA ILTA".
Ainokaisena haluaa koko ajan seuraa, mutta ei halua leikkiä kavereidensa kanssa joka ilta vaan tykkää olla rauhassa kotona. Haluaa leikkiä mun kanssa, äitinsä siis, mutta kun en kertakaikkiaan meinaa aina jaksaa.
Ei halua pelata, lukea kirjaa, vaan leikkiä.. uuh. Mitä sitä keksisi muuta? Sisällä siis.
Siis uimahallissa nyt vielä toistaiseksi... 20