8-luokkalaiseni luokan tupakointigallup.
Opettaja paljasti tänään oppilaille annetun nimettömän kyselyn tulokset:
19 oppilaasta
6 polttaa säännöllisesti
8 on kokeillut tupakkaa
5 ei ole koskaan maistanutkaan
Herää kysymys kuka ihme noille pennuille sitä tupakkaa ostaa? Ostoikäraja on 21(?), joten aikuiset ihmiset kyseessä. Kellä kasiluokkalaisella on aikuisia kavereita ja miksi on sellaisia aikuisia kavereita, jotka ovat valmiita ostamaan ne säännölliset tupakat?
Eikö päihdekasvatus toimi suurimmassa osassa kotia, vai mistä ihmeestä voi olla kysymys?
Ja ei, meidän omat teinit eivät polta, eivät ole edes kokeilleet. Epäilijöille tiedoksi, kyllä tiedän sen varmasti, ja eivät polta salassa nurkan takana kavereiden kanssa.
Näistä ollaan juteltu omien lasten kanssa pitkään ja jutellaan avoimesti vieläkin.
Miten ihmeessä nykyisessä tupakkavastaisessa valtiossa kukaan teini päätyy polttamaan??
Kommentit (25)
Kun itse vielä poltin, varastin koulupäiväksi 3-4 röökiä vanhempien askista. Helppoa, polttivat niin paljon etteivät kärryillä olleet. Harjoitin sitä niin kauan kuin asuin kotona. (ei ollut rahaa röökiin) eli kukaan ei ostanut mulle
Missä maassa asutte?
Suomessa yliopisto- ja korkeakouluopiskelijoiden tupakointi on romahtanut.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 23:33"]
Ostoikäraja 21? Mistä lähtien? :D
[/quote]
Kysymysmerkillä se olikin, jos huomasit. No 18 sitten?? Mitä eroa oikeastaan kaveraako 14v 21veen kanssa vai 18veen kanssa saadakseen tupakanostajan?
Ja millainen 18- vuotiaskaan oikeasti jaksaa ja viitsii ja haluaa ostaa tupakkaa 14v pennuille?
ap
ap
Olen 21. Aloitin tupakoimaan heti samana syksynä kun menin seiskaluokalle, olin 12-vuotias.
Jäin isälleni kiinni tupakoinnista 17-vuotiaana, äidille vasta viime jouluna. Kummatkin olivat järkyttyneitä eivätkä olleet osanneet aavistaa lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 23:33"]
[/quote]
Kysymysmerkillä se olikin, jos huomasit. No 18 sitten?? Mitä eroa oikeastaan kaveraako 14v 21veen kanssa vai 18veen kanssa saadakseen tupakanostajan?
Ja millainen 18- vuotiaskaan oikeasti jaksaa ja viitsii ja haluaa ostaa tupakkaa 14v pennuille?
ap
ap
[/quote]
Meillä kaverien isosisarukset ostivat tupakkaa ja sidukkaa kun oltiin jotain 16 ikäisiä. Nuorempanakin olisi varmaan saatu jos oltaisiin oltu kiinnostuneita.
Kyllä niitä hakijoita aina löytyy. Yleensä ne olivat niitä kylän pultsareita. Usein myös väitin, että täytän parin kuukauden päästä 18, jolloin normaalitkin kaverit saattoivat ostaa. Tokana listalla on ne sossun kultapojat, jotka ovat muutenkin henkisesti jälkeenjääneitä. Ja syy miksi sitä tupakkaa pennuille kannetaan: siitä jää harvemmin kiinni (kukaan ei kehtaa käräyttää) ja siitä saa rahaa. Yleensä "hakuja" maksetaan 1-5 euroa. -18v tupakoitsija
Niin ja joka koulussa on varmaan useampi tyyppi, jolle vanhemmat ostaa. Tai siskot tai veljet tai perhetutut... ja ne nyt ostaa vaan ystävällisyyttään.
Kun vietin pitkiä aikoja sairaalassa pyörätuolissa, niin taksikuskit hakivat minulle ja monelle muulle aina tupakkaa sairaalaan. Olin 15- vuotias. (Sairaalassa ei myydä tupakkaa.) Kun oli rahat vähissä sairaalassa, niin sairaalan edessä oli aina hirveästi porukkaa tupakalla, sieltä vain pummimaan. Kun on ystävällinen ja valehtelee sujuvasti, niin ei kukaan kehtaa sanoa ei.
Kerran myös eräs sellainen ystävällinen, ihana ja sydämellinen mummo haki minulle tupakkaa, kun valehtelin rupatellessani kaupan edessä sivulauseessa, että odottelen tässä kaveriani jonka pitäisi tulla tunnin päästä hakemaan mulle tupakkaa.
Eli aina niitä hakijoita jostain saa, ja kyllä nuoret ne keinot keksii. -9
Miten ap:lle 14 alapeukkua?
Miksi ihmeessä?
Asia, joka on jokaisen perheen huolenaihe varmasti.
Mun nuoruudessa oli eräs kioski, josta sai tupakkaa ostettua jo 12-vuotiaana. Ostin silloin itse yhen askin Marlboroa, taisi maksaa 24 markkaa. Niitä tupakoita polttelin sitten varmaan vuoden, aina vain muitten edessä. Samaan aikaan leikin vielä salaa barbeilla. Kieroutunutta aikaa, toivon omista lapsistani paljon fiksumpia.
Ai niin, säännöllisesti poltin 16-21-vuotiaana, n.puoli askia päivässä, vieläkin poltan kun juon (kerran-kaksi vuodessa). Vanhempani luulevat etten ole koskaan edes tupakkaa maistanut.
Vielä ikävämpää on, että kahdeksasluokkalaisissa on jo muutama prosentti (noin 3/100) designhuumeiden tai lakan käyttäjiä. Välillä huumeiden käyttö tuntuu leviävän kuin kulovalkea teinien keskuudessa.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 04:54"]Mun nuoruudessa oli eräs kioski, josta sai tupakkaa ostettua jo 12-vuotiaana. Ostin silloin itse yhen askin Marlboroa, taisi maksaa 24 markkaa. Niitä tupakoita polttelin sitten varmaan vuoden, aina vain muitten edessä. Samaan aikaan leikin vielä salaa barbeilla. Kieroutunutta aikaa, toivon omista lapsistani paljon fiksumpia.
Ai niin, säännöllisesti poltin 16-21-vuotiaana, n.puoli askia päivässä, vieläkin poltan kun juon (kerran-kaksi vuodessa). Vanhempani luulevat etten ole koskaan edes tupakkaa maistanut.
[/quote]
Markka-aikana ikärajakin taisi olla 16, muuta siltikin olit alaikäinen 12-vuotiaana. Mutta että et niin paljon kuin jos nykyään 12-vuotias yrittäisi ostaa.
Eipä tarvinut ainakaan n. 10 vuotta sitten olla hakijaa Helsingissä, monelta kioskilta sai ihan itse ostettua. Esimerkiksi Krunassa Tarmon ja Espalla yhden lippakiskan myyjät eivät koskaan kysyneet henkkareita.
No minä olen kasiluokkalainen, ja voin kertoa, että ympäri stadia on kauppoja joista voi käydä ostamassa alkoholia ja tupakkaa. Myös monia aikuisia ei tarvitse kauaa suostutella. Itse en polta, enkä juo, paitsi juhlatilanteissa kohtuudella jotain siideriä. Meidän koulussa on myös paljon oppilaita jotka käyttävät säännöllisesti huumeita. Ihan seiskojakin löytyy
Itse kasiluokkalainen (14v) ja tekstissä kohta ''Kellä kasiluokkalaisella on aikuisia kavereita'' ei juurikaan pidä paikkaansa. Monella nuorella on aikuisia kavereita, itsellänikin useita yli kakskymppisiäkin kavereita, muutama jopa 30-40 v, internet on hassu paikka tutustua ihmisiin. Yksikään täysi-ikäinen kaverini ei myöskään tupakkaa minulle hae, eikä mieleeni tulisi edes pyytää. Kyllä ne tupakkani saan ihan joltain täysin tuntemattomalta kysymällä.
15v sitten kun olin kasiluokalla, tupakoivat kaverit saivat tupakkaa esim. niin, että menivät lähikiskalle tekaistun lapun kanssa. Lapussa oli väärennetty vanhemman allekirjoitus, että on muka annettu lupa käydä ostamassa tupakkaa vanhemmalle. Kun lähikiskan pitäjä tiesi, että lapsen vanhemmat polttavat ja tiesi tupakkamerkinkin, niin ostaminen onnistui kyllä melkein aina.
Alapeukutin ap:tä siksi, ettei hän millään voi varmasti tietää, etteivätkö hänen teininsä olisi kokeilleet tupakkaa. Oli niin kovin syvällä rintaäänellä lausuttu juttu, ettei voinut kuin alapeukuttaa tuollaista varmuutta lastensa tekemisistä.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 23:33"]Ostoikäraja 21? Mistä lähtien? :D
[/quote]
Porvoon valtakunnan lainsäädännön mukaan. ;)
Mää oon maistanu kerran sähkötupakkaa, mut en oikeeta. Hirmu vaarallista tää, jos haluaisin vaikkapa amfetamiinia nyt niin saisin parin päivän sisällä. En siis rehentele tällä tarkoitan vain että täälläpäin huumeet ovat helposti saatavaa..
T.15v poika
Meillä esikoinen jäi tupakasta kiinni heti yläkoulun alussa ja sen jälkeen useita kertoja. Helppoa sitä näköjään on saada, samoin kuin alkoholia. Tupakan välittäjiä en tiedä, mutta sen tiedän, että alkoa saa eläkeläismiehiltä, jotka ottavat pienen hakupalkan. Yhteystiedot ovat kaikkien asiasta kiinnostuneiden nuorten tiedossa.
Kotivalistuksessa näköjään epäonnistuimme esikoisen kanssa. Minulle tupakointi edustaa wt-leimaa numero yksi. Tosin en tiedä mikä on esikoisemme suhde tupakointiin tänään (ei asu enää kotona). Ei ainakaan myönnä.