"maailman imu ei vie" mitä tarkoittaa erityisnuorista puhuttaessa?
https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/76482/lisuri00078.pdf?sequ…
"Samalla tavalla kuin lapset ohjataan instituutioihin (päiväkoteihin, kouluihin, nuorisokerhoihin) ikävaiheensa mukaan Hockey & Allison (1993, 61) toteavat, että myös erityisnuoria ohjataan instituutioihin yhden tekijän eli poikkeavuuden perusteella. Jos peruskoulua käydään erityiskoulussa, se johdattaa myös jonkinlaisen oman profiloituneen ryhmän pariin. Tätä kulttuuriryhmää määritellään ulkoapäin enemmän kuin kenties mitään muuta nuorten kulttuurista ryhmää. Ryhmän sisäisestä dynamiikasta tai yksilöllisistä suuntauksista nousevia tendenssejä ei tule helposti näkyviin, koska erityisyys aiheuttaa muun muassa sen, että maailman imu ei vie mukanaan. Mukautetun opetussuunnitelman mukaan peruskoulunsa suorittaneelle nuorelle ei ole mahdollista lähteä Jyväskylästä Savonlinnaan taidelukioon ja sen jälkeen Turkuun viestintää opiskelemaan, vaikka olisi kuinka taiteellinen ja ajan trendit tiedostava nuori."
Selittääkää mulle rautalangasta, miten ymmärrätte tuon tekstin. Miksi maailman imu ei vie mukanaan ja miksi ei ole mahdollista muuttaa opiskelupaikan perässä?
Kommentit (5)
Koska mukautettu opetus ei anna samoja valmiuksia kuin normaali peruskoulu, vaan tehtävät ovat lapsen osaamista vastaavia, esim. kolmannella luokalla teet ensimmäisen luokan matematiikkaa.... Nää lapset eivät välttämättä koskaan ole valmiita jatko-opintoihin tai työhön.
"Maailman imu ei vie" = Käsitän tämän niin, etteivät ole kiinnostuneita ikäistensä tavoin ns. tavallisista asioista, esim. muoti, tietyt artistit jne. Ainakaan oma erityisteinini ei voisi vähempää välittää muiden kiinnostuksenkohteista, kulkee omia polkujaan näissä jutuissa.
Ja joo, mukautettu opetus tosiaan tarkoittaa sitä, että vaatimukset eivät yleensä ole samalla tasolla kuin muilla ikäisillään. Peruskoulusta pääsevät läpi, ja joku erityisryhmien "valmistava" tms. koulutus voi mennä vielä ok, mutta siihen yleensä tyssää. Kyllä minunkin nuorena nappaa ysejä ja kymppejä, mutta opiskelee käytännössä ala-asteen juttuja.
Tavallisella nuorella, jolla on hyvä itseluottamus ja koulupohja on nuoruuden tietynlaista rämäpäisyyttä, eräänlaista lähtöenergiaa. Hän haluaa omannäköiseensä elämään, pois lapsuudenkodistaan avaraan maailmaan kokeilemaan omia siipiään. Tällainen nuori hakeutuu opiskelemaan tai töihin vaikka vieraalle paikkakunnalle, jopa ulkomaille. Mahdollisuudet vetävät puoleensa, eli maailman imu vie.
Juuri sen takia, ettet ymmärrä.