Miten laktoosi-intoleranssi todetaan? Pitääkö
mennä jonkinlaiseen laboratoriotestiin? Millainen se on?
Kommentit (18)
Verikokeista se voidaan tutkia ainakin kahdella tavalla; laktoosirasituksella (juot laktoosilitkua ja säännöllisin väliajoin mitataan verensokeriasi) tai laktoosi-dna-tutkimuksella. Lääkärit pyytelee noita vähän miten sattuu, toiset määrää mielummin dna tutkimuksen ja toiset rasituksen.
Tietenkin voit tehdä kotitestin juomalla puoli litraa maitoa ja jos paskot housuun ja pieret niin että vihreä pilvi peittää auringon niin sulla on laktoosi-intoleranssi. Joillekin lääkäreille tämä tieto riittää diagnoosiin.
Laktoosirasitus on joo nimeltään labrassa tehtävä testi. Eli juodaan sitä litkua ja sit otetaan verikokeita.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 21:03"]
http://www.apteekkituotteet.fi/Geenitesti-laktoosi-intoleranssi
[/quote]
Onpa hintava. No, ehkä jostain ulkomailta löytyy halvempi? ap
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 21:04"]
Verikokeista se voidaan tutkia ainakin kahdella tavalla; laktoosirasituksella (juot laktoosilitkua ja säännöllisin väliajoin mitataan verensokeriasi) tai laktoosi-dna-tutkimuksella. Lääkärit pyytelee noita vähän miten sattuu, toiset määrää mielummin dna tutkimuksen ja toiset rasituksen.
Tietenkin voit tehdä kotitestin juomalla puoli litraa maitoa ja jos paskot housuun ja pieret niin että vihreä pilvi peittää auringon niin sulla on laktoosi-intoleranssi. Joillekin lääkäreille tämä tieto riittää diagnoosiin.
[/quote]
Miten se dna-näyte otetaan?
Tosi usein on ihan kauhea ripuli maidon/maitotuotteen jälkeen, mutta joskus vain ilmavaivoja ja kipua. Siksi mietityttää, mitä tämä voisi olla.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 21:03"]
[/quote]
Julkisessa terveydenhuollossa DNA testi maksaa muutaman kympin. Säästää aika pitkän pennin.
DNA-tutkimus tehdään verestä. Otetaan siis vain yksi hassu verikoe.
Voi helvetti! Siis nykyään on jotain dna-testejä tähän? Ai niitä aikoja kun seitsenvuotiaana vuonna 1990 sain juotavakseni aivan tolkuttoman saavillisen vielä senaikaista hylamaitoa pahemmanmakuista litkua... Ja sitten vielä tultiin pistelemään neuloilla :/
Nyt sen sanon: kyllä nykyajan lapsilla on helppoa!! (Muistaen kuitenkin miten mun vanhempien lapsuudessa kouluun piti hiihtää vaikka lämpötila oli -30)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 21:08"]
Voi helvetti! Siis nykyään on jotain dna-testejä tähän? Ai niitä aikoja kun seitsenvuotiaana vuonna 1990 sain juotavakseni aivan tolkuttoman saavillisen vielä senaikaista hylamaitoa pahemmanmakuista litkua... Ja sitten vielä tultiin pistelemään neuloilla :/
Nyt sen sanon: kyllä nykyajan lapsilla on helppoa!! (Muistaen kuitenkin miten mun vanhempien lapsuudessa kouluun piti hiihtää vaikka lämpötila oli -30)
[/quote]
Mutta nykyajan lapset altistuvat enemmän kaikelle netti- ja somesaastalle. Ole iloinen, jos sait elää lapsuutesi ilman kaikkea sitä törkyä.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 21:07"]
[/quote]
Tosi usein on ihan kauhea ripuli maidon/maitotuotteen jälkeen, mutta joskus vain ilmavaivoja ja kipua. Siksi mietityttää, mitä tämä voisi olla.
ap
[/quote]
Vaikuttais kyllä laktoosi-intoleranssista. Ei ne oireet ole aina ihan samanlaisia, ne riippuu siitäkin paljonko sitä maitotuotetta käytät. Mulla siis laktoosivamma ja juuri samanlaiset oireet. Välillä tulee kauheat vatsakivut ja ripuli ja välillä selviää vain muutamalla pierulla. Oletko kokeillut laktoosittomia tuotteita, aiheuttaako ne oireita? Mulle ne sopii hyvin.
Pierusta sen kuulee. Jos on pahasti, niin näkee.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 21:07"]
[/quote]
ap
[/quote]
Vaikuttais kyllä laktoosi-intoleranssista. Ei ne oireet ole aina ihan samanlaisia, ne riippuu siitäkin paljonko sitä maitotuotetta käytät. Mulla siis laktoosivamma ja juuri samanlaiset oireet. Välillä tulee kauheat vatsakivut ja ripuli ja välillä selviää vain muutamalla pierulla. Oletko kokeillut laktoosittomia tuotteita, aiheuttaako ne oireita? Mulle ne sopii hyvin.
[/quote]
Käytän aika vähän maitotuotteita, mutta esimerkiksi joskus jo tavallisen jugurttipurkin näkemisestä alkaa vääntää vatsaa. Joskus jäätelöpuikosta on tullut heti vetinen ripuli ja todella tuskainen olo. Pelkkää maitoa käytän harvoin ja se on silloin lähes aina laktoositonta. Mutta juuri oireiden vaihtelevuus on ollut tyypillistä. En vain ole keksinyt muutakaan syytä kuin laktoosin.
ap
No jos tulee laktoosituotteista oireita niin eikö vain voi lopettaa niiden käyttöä? Mihin sitä testiä enää tarvitaan?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 21:18"]
No jos tulee laktoosituotteista oireita niin eikö vain voi lopettaa niiden käyttöä? Mihin sitä testiä enää tarvitaan?
[/quote]
Haluaisin tietää, onko tämä laktoosi-intoleranssia vai ehkä jotain muuta. Jos on jotain muuta, niin voisi sitten vältellä täsmällisemmin tiettyjä ruokia. Välillä kun on ollut pahoja vatsavaivoja, on sellainen olo, että ei tee mieli syödä mitään. Kai se on jokin psykologinen reaktio.
ap
[/quote]
Peukku. Vaikka sinne, jos vaivaa. Mutta hei, pitää olla tiaknoosi! Tärkeää on. Jos ei ole niin ei ole ja silloin ei voi olla. Ei voi sanoa että on. Jos ei siis ole. Vaikka olisikin. Ei riitä oma arvio.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 21:23"]
[/quote]
Peukku. Vaikka sinne, jos vaivaa. Mutta hei, pitää olla tiaknoosi! Tärkeää on. Jos ei ole niin ei ole ja silloin ei voi olla. Ei voi sanoa että on. Jos ei siis ole. Vaikka olisikin. Ei riitä oma arvio.
[/quote]
En siis ole mitenkään innoissani diagnooseista. Maitotuotteita pitäisi syödä oman hyvinvoinnin tähden enkä välttämättä halua maksaa laktoosittomista tuotteista, jos vika ei ole laktoosissa. Kyse on kuitenkin isosta ruoka-aineryhmästä eikä vain parista tuotteesta. Omin päin olen jättänytkin pois esimerkiksi tietyt marjat, koska niistä tulee haavoja suuhun.
ap
Minä aloitin just kokeilun, että oon kaks viikkoa täysin laktoosittomalla ruokavaliolla ja katson sitten näkyyks oireita.. aloitin siis maanantaina ja heti katos pahimmat vaivat. Olen helpottunut jos vaivani on laktoosi-intoleranssi, jos se tarkoittaa sitä, että pääsen mahavaivoista eroon. En kyllä tiedä jos tämä ratkaisee pulman, että tarviiko mun mitään diagnoosia hankkia enää..
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 21:27"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 21:23"]
[/quote]
[/quote]
En siis ole mitenkään innoissani diagnooseista. Maitotuotteita pitäisi syödä oman hyvinvoinnin tähden enkä välttämättä halua maksaa laktoosittomista tuotteista, jos vika ei ole laktoosissa. Kyse on kuitenkin isosta ruoka-aineryhmästä eikä vain parista tuotteesta. Omin päin olen jättänytkin pois esimerkiksi tietyt marjat, koska niistä tulee haavoja suuhun.
ap
[/quote]
Parin viikon kokeilu ei paljoa maksa, jos kerran et muutenkaan maitotuotteita paljoa käytä. Jos niistä laktoosittomista ei ole apua niin sitten alkaisin selvitellä tarkemmin.