Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masentunut kiloistani

Vierailija
11.03.2014 |

Mittani 175cm / 92 kg :( :( :(

Nyt yritän täydellistä elämäntapojen muutosta, mutta masentaa niin kovin ettei millään jaksaisi odotella puolta vuotta ennen kuin muutosta näkyy.

Aiemmin olen syönyt niin kuin kiloista näkyy: järjettömiä annoksia roskaruokaa, pastaa, riisiä ym. hiilareita tuhottomat määrät ja juonut paljon colaa jne. Hedelmiä ja vihanneksia ei lautasella juuri ole näkynyt :/

Tuleekohan tästä mitään. Olen niin ruokariippuvainen, mutta ikää vasta 33 enkä haluaisi plata loppuelämääni läskeillä...

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olehan pirteämpi, äläkä huoli, tuloksia tulee varmasti nopeammin kuin vasta puolen vuoden päästä!!!

Eli, kerrohan tarkemmin, mitä aiot tehdä...

Vierailija
2/23 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 19:05"]

Mittani 175cm / 92 kg :( :( :(

Nyt yritän täydellistä elämäntapojen muutosta, mutta masentaa niin kovin ettei millään jaksaisi odotella puolta vuotta ennen kuin muutosta näkyy.

Aiemmin olen syönyt niin kuin kiloista näkyy: järjettömiä annoksia roskaruokaa, pastaa, riisiä ym. hiilareita tuhottomat määrät ja juonut paljon colaa jne. Hedelmiä ja vihanneksia ei lautasella juuri ole näkynyt :/

Tuleekohan tästä mitään. Olen niin ruokariippuvainen, mutta ikää vasta 33 enkä haluaisi plata loppuelämääni läskeillä...

[/quote]

Juuri tuon pitkäjänteisen työskentelyn puutteen vuoksi olet tuollainen.

No, suurin osa suomalaisista tuon ikäisistä on enemmän tai vähemmän pullukoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän liikkua ainakin 3x viikossa tunnin.

Jätän colan ja mehut ja vähennän viinan juontia paljon. Vaihdan pastat ym täysjyvään ja syön niitä 10x vähemmän kuin ennen. Yritän syödä puolet lautasesta kasviksia. Ja syödä kalaa ainakin kerran pari viikossa.

Näytän tällä hetkellä siltä kuin olisin vähintään 5. Kuulla raskaana ja moni on kysynytkin odotanko lasta ;( itkettää miten ihminen voi päästää itsensä tähän kuntoon...

Vierailija
4/23 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 19:22"]

Yritän liikkua ainakin 3x viikossa tunnin.

Jätän colan ja mehut ja vähennän viinan juontia paljon. Vaihdan pastat ym täysjyvään ja syön niitä 10x vähemmän kuin ennen. Yritän syödä puolet lautasesta kasviksia. Ja syödä kalaa ainakin kerran pari viikossa.

Näytän tällä hetkellä siltä kuin olisin vähintään 5. Kuulla raskaana ja moni on kysynytkin odotanko lasta ;( itkettää miten ihminen voi päästää itsensä tähän kuntoon...

[/quote]

No mutta tuohan kuulostaa hyvältä. Hidas ja pysyvä muutos on aina parempi kuin kitukuuri.

Vierailija
5/23 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Mitenköhän kauan menee, että saisi 20kg pois?

Tavoitteena olisi 65kg paino, mutta jos edes tuohon 72kg pääsisi ensin...

Vierailija
6/23 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi?

Vierailija
7/23 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä turhia kaloreita karsimalla laihtuu yllättävän paljon. 200 gramman painonpudotus viikossa tarkoittaa kymmenen kilon vuosivauhtia. Suosittelen blenderin ostamista. Tee smoothieita jotka vievät nälän ja virkistävät.

Vierailija
8/23 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö hyviä proteiineja (kala, kana, pavut, linssit, pähkinät, enintään vähän punaista vähärasvaista lihaa, vuohenjuusto, siemenet), rasvoja (oliivi- ja avokadoöljy) ja paljon kasviksia (kaalit, porkkana,salaatit, kurkku, tomaatti, paprikat, chili, hunaja- ja cantaloupe melooni, bataatti, munakoiso...) Sokerina hunajaa. Laittaisitko ikkunalle kasvamaan jotain omaa syötävää vihreää, kun on kevättalvikin? Sinulla voi olla puutetta monesta aineesta, josta aiheutuu väsymystä ja nälän tunnetta. Kunhan elimistösi saa riittävästi suojaravinteita, on helpompaa jaksaa laihduttaakin. Mieti tätä kun heikottaa ja nälättää. Voisitko ajatella tankkaavasi terveellisiä ruoka-aineita ja toissijaisesti vasta se painosikin alkaisi tippumaan, kun kalorit vähenesivät ja lisäisit liikuntaa? Vettä ehkä 2 litraa/vrk?

Vierailija
9/23 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pavut, linssit, siemenet minulle tosi outoja. Millaisiin ruokiin niitä laitettaisiin? Minulla on kyllä varmaan puutostila kaikesta, kun olen syönyt vain juuri niitä mitä ei saisi...

Vierailija
10/23 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pavut, linssit, siemenet minulle tosi outoja. Millaisiin ruokiin niitä laitettaisiin? Minulla on kyllä varmaan puutostila kaikesta, kun olen syönyt vain juuri niitä mitä ei saisi...

Vierailija
11/23 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häntä pystyyn! Kyllä sinä laihdut ja tuloksia näkyy jo nopeammin kuin puolessa vuodessa.

Minäki olin syksyllä masentunut kiloistani. Painoin 98-99 kg ja olen vain 161 cm pitkä. Puolitoista vuotta aiemmin olin pudottanut 10 kg, mutta ne oli tulleet pikavauhtia takaisin. Ajattelin, etten koskaan enää laihdu, olen ikuisesti kamala läski ja mitkään vaatteet ei sovi ja istuminenkin inhottaa, kun rasvamakkara istuu sylissä ja rintsikatkaan ei mahdu kunnolla päälle ja kun solmi kengännauhoja, kerääntyi paine päähän.

Masentuneena mätin vaan lisää karkkia ja herkkuja. Ei ollut edes nälkä, mutta menin itsekseni mussuttamaan hampurilaisateriaa. Ja kärsin morkkista. Mieskin jo huolehti, että mun lihavuus on iso terveysriski.

Sitten naps, kaksi kuukautta sitten tuli olo, että tähän on tultava muutos! Mulla oli suklaakonvehti suussa ja mietin, että eihän tämä edes maistu miltään, voisinko olla viikon ilman sokeriherkkuja. Pitsat yms. sallin itselleni edelleen.

Viikko sujui yllättävän hyvin. Söin välissä yhden jäätelön ja päätin pitää toisen herkuttoman viikon. Lisäksi kävelin 15 min/päivä.

Sitten aloin lukea verkosta tieteellisiä tutkimuksia sokerin, pizzan yms. vaikutuksista elimistössä. Ja toisaalta marjojen, vihannesten, yms. vaikutuksista myös. EI siis mitään naistenlehtiartikkeleita, joissa todetaan vaan soosoo, sokeri paha, porkkana hyvä. Vaan artikkeleita, joissa kunnolla käydään läpi, mitä aineita siinä pizzassa on ja miten ne toimii elimistössä - ja vastaavasti mansikan ravintoaineet jne. Tämä oli mulle iso motivaatio jättää pizzat, ranskikset, yms. myös pois ruokavaliosta.

Seuraavalla viikolla käveli 30 min päivittäin. Sitten 45 min. Ja nyt teen joka päivä 45min-1,5h kävelylenkkejä. Tähän en olisi tammikuussa pystynyt!

Painoa on pudonnut 10 kg kahdessa kuussa. Ja jo se näkyy! Mulle sopii kaapista jo kokoa pienemmät vaatteet. Syksyllä teettämäni korsetti on nyt liian iso. Olenhan mä 89 kg painavana vielä lihava, mutta mulla itselläni on sellainen olo, että olen jo vaikka kuinka hoikka! Kasvoissakin muutos jo näkyy. :)

Nälkää ei ole tarvinnut kärsiä. Syön niin paljon kuin nälättää - mutta pääasiassa marjoja, kasviksia, hedelmiä. Joka aamu vähintään 100 g marjoja + puuroa/viiliä/tms. Joka aterialla ensin puoli lautasellista kasviksia. Sitten vasta lihaa/kalaa/kanaa. Ei joka aterialla perunaa/pastaa/riisiä. Kaksi palaa täysjyväruisleipää/pvä.

Mulla myös tavoitteena syödä kalaa 2-3x/vko. Punaista lihaa ei enempää kuin n. 3 x/vko. Ja nyt tällä viikolla aloitin uuden tavoitteen: joka päivä perusvihannesten (kurkku,tomaatti, salaatti, paprika, jne) lisäksi joku vihannes tms, jota en yleensä syö. Vaikka ruusukaaleja.

Avainsana on, että aloita asteittain. Kertarysäys on haastavaa, ei ehkä onnistu.

Toinen avainjuttu on se, ettet ajattele olevasi dieetillä. Älä mieti, että kyllä sitten puolen vuoden päästä voit taas mättää pizzaa ja kokista miten haluat! Niin ei vaan voi tehdä - enää ikinä. Joskus voi syödä pizzaa, tms. Ehkä kerran kuussa. Itsekin olen laihtunut, vaikka syön 1-2 herkkua/viikko ja esim viime viikolla söin kolme siivua pizzaa. Mutta en sitten ollutkaan syönyt pizzaa kahteen kuukauteen. Enkä hampurilaisia tms. myöskään.

Aseta tavoitteet matalalle. Jos rima ylittyy, niin onnistumisentunne on mahtava! Itse ajattelin, että laihdun 0,5 kg/vko ja -10kg on saavutettu kesäkuun alussa. Nyt laihtuminen olikin nopeampaa ja se tuo onnistumisen tunteita! Jos olisin ajatellut, että pitää olla -10kg maaliskuun lopussa ja se ei olisi toteutunut, olisin pettynyt. Eli ei liian tiukkoja tavoitteita. Tärkeintä on, että on terveemmät elämäntavat, ei ole kiire minnekään.

Vierailija
12/23 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki personal trainer.

Vierailija
13/23 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 20:08"]

[/quote]

Mä olen myös opetellut käyttämään papuja ja linssejä! Siemeniä en oikein vielä...

Papuja ja linssejä voi lisätä mihin tahansa ruokaan, syödä salaatin kanssa sellaisenaan myös. Mä laitan linssejä esim. tomaattikastikkeeseen, johon tulee muitakin vihanneksia ja sitten kanaa tai chorizomakkaraa. :) Papuja voi laittaa vaikka risottoon, tee risotto speltistä, vihanneksista ja grillikanasta, esim.

Vierailija
14/23 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 20:08"]

[/quote]

Käy printtaamassa resptejä sivulta www.vegaaniliitto.fi. Kokkaa uusia ruokia. Korvaa makkarat pavuilla ja linsseillä. Chili sin carne keitetyn ohran kanssa on jumalaista herkkua kun otat vielä lautaselle salaattia jonka päälle valutat ohuelti Neito-sitruunarypsiöljyä ja ripottelet vaikkapa muutaman saksanpähkinän sen lisäksi.

Opettele! Et menetä mitään!

Vierailija
15/23 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 12!

Minua huolettaa kilojen lisäksi myös ne terveysasiat ja olenkin koittanut ajatella myös sitä, että söisin mahdollisimman terveellisesti jatkossa. Ettei hauta kutsu jo nelikymppisenä.

Vierailija
16/23 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile rohkeasti uusia ruoka-aineita. Yhtä kerrallaan. Papuja ja linssejä saa kaupasta valmiiksi kypsennettyinä tetroissa ja tölkeissä, ne pitää tosin huuhdella ja lämmittää. Terveellisintä on, jos keität ne itse kypsiksi kuivista pavuista/linsseistä.

Päätä, että huomenna kokeilet yhtä uutta vihannesjuttua. Ihan mitä hyvänsä. Ei kerralla kaikkea! Näin mäkin teen. Mies on tosin helisemässä, kun koko ajan tulee jotain terveyshuttua eteen, välillä se sitten itselleen kokkaa makkaraperunoita ja manaa mun papusörsseleitä. :D Mutta kun laittaa hyvät mausteet (kokeile paputomaattikastikkeeseen esim. savustettua paprikajauhetta, juustokuminaa), niin kyllä maistuu.

Vierailija
17/23 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 20:16"]

Kiitos 12!

Minua huolettaa kilojen lisäksi myös ne terveysasiat ja olenkin koittanut ajatella myös sitä, että söisin mahdollisimman terveellisesti jatkossa. Ettei hauta kutsu jo nelikymppisenä.

[/quote]

Itselle terveyspuoli oli suurempi motivaatio kuin pelkkä laihtuminen. Ihmiset on tietty erilaisia, mutta kannattaa hankkia tietoa vaikka siitä, miten ravitsemus ja liikunta vaikuttaa aivojen rakenteeseen. Kummasti tulee siitä lisää motivaatiota lähteä kävelylle, ainakin mulle. :)

Oikeasti, ole itsellesi salliva. Mä olen aiemmin yrittänyt laihduttaa kaikenmaailman kieltäytymiskuureilla. Ei tullut mitään pidemmän päälle. Nyt olen tajunnut, että mun on tehtävä kokonaisvaltainen muutos elämässä ruokailun ja liikkumisen suhteen. Ja se motivoi ihan eri tavalla kuin kuuri. Mä en nyt ole kuurilla vaan opettelen terveempiä valintoja koko elämää varten.

Kyllä mä laskiaisena söin laskiaispullan ja ensi viikonlopun juhlaillallisilla syön tyytyväisenä jälkiruokaa. Mutta esim. tänään houkutteli kyllä kaapista löytynyt suklaarasia. Otin siitä kaksi konvehtia talteen ja vein loppurasian hoikalle naapurille. Välillä täytyy todella muistuttaa itseään, että ei, lisättyä sokeria EI syödä joka päivä.

Mulla naposteluun on auttanut pakastemarjat. Puolijäähileiset vadelmat, mansikat ja mustaherukat on tosi hyviä. Ja kun jättää sokrun vähemmälle, niin marjojen oma makeus korostuu ihan eri tavalla.

Kokeilepa olla viikko-pari ilman sokeria ja nassuta sitten joku aiemmin tykkäämäsi sokerinen herkku. Mä ainakin huomasin, etten edes pysty enää vetämään makeaa entiseen tahtiin, siitä tulee jos ei nyt huono olo, niin sokerihumala kuitenkin!

12

Vierailija
18/23 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaisia linssejä keitetään 15 min ja sekaan heitetään vähintään loraus öljyä, liemikuutio, basilikaa, timjamia tai jotain muita kuivayrttejä, vähän tomaattipyrettä, hitunen valkosipulia tai sipulia (kuivamauste käy hyvin). Syödään. Aikaa valmistukseen meni siis 15 min.

Variaatioita. Sekaan voi kuoria ja pilkkoa bataattia ja tai porkkanaa ja lisätä vähän maustetua sulatejuustoa, kunhan miettii, ettei mene överiksi kaloreiden kanssa. Tällöin ei laiteta lorausta ruokaöljyä. Voi soseuttaa sauvasekoittimella tai nauttia karkeampana. Hyvää myös seuraavana päivänä.

Cantaloupe, Hunaja- tai Pile de sapo-meloonisalaattiin pilkotaan kuorittua melonia. Päälle lisätään teflonpannussa lämmitettyt/sulavat vuohenjuustosiivut (joko valkohomereunoilla tai ilman, mutta valkohoneesta tulee ihanan makeaa rapeaa juuri paistinpannussa ja hunajan kanssa) ja paahdetaan samalla ruokalusikallinen kuorittuja auringonkukansiemeniä kevyesti ilman rasvaa. Annoksen kruunaa nokare tai loraus hunajaa. Tähän ruokaankin menee enintään 15 min. Nautitaan heti.

Vierailija
19/23 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkä sä mitään personal traineria tarvi, alkuun ainakaan. Valitse joku liikuntamuoto, josta tykkäät ja aloita sillä. Pikku hiljaa.

Mä olen aina rakastanut kävelyä ja sellaista urban explorer-meininkiä. Olen jo löytänyt ihan tästä tunnin kävelymatkan päästä paikkoja ja nurkkia ja puistoja ja polkuja, joissa en ollut aiemmin käynyt. Nyt kaksi kuukautta käveltyäni olen alkanut miettiä, että jatkossa kaivan pari kertaa viikossa kävelysauvat esiin.

Aion myös aloitella pikku hiljaa jotain kotijumppaa. Työstän sitä vielä. Venyttelyn 3x/vko olen jo aloittanut kävelyn ohella.

Haluisin aloittaa shovaperunan juoksukoulun, ohjeet googlaamalla netistä. Kokeilin sitä jo viime viikolla, mutta mun nilkan nivelet ei vaan kestä sitä vielä tällä painolla, edes sitä 2 min juoksua. Olen loukannut joskus 5 vuotta sitten sen nilkan pahasti juostessa ja yhä siis vaivaa. Mutta ehkä juoksua voin aloitella, kun painoa on 79 kg! :D

Sitä odotellessa. Ja tsemppiä toivotellen.

12

12

Vierailija
20/23 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 20:27"]

Punaisia linssejä keitetään 15 min ja sekaan heitetään vähintään loraus öljyä, liemikuutio, basilikaa, timjamia tai jotain muita kuivayrttejä, vähän tomaattipyrettä, hitunen valkosipulia tai sipulia (kuivamauste käy hyvin). Syödään. Aikaa valmistukseen meni siis 15 min.

Variaatioita. Sekaan voi kuoria ja pilkkoa bataattia ja tai porkkanaa ja lisätä vähän maustetua sulatejuustoa, kunhan miettii, ettei mene överiksi kaloreiden kanssa. Tällöin ei laiteta lorausta ruokaöljyä. Voi soseuttaa sauvasekoittimella tai nauttia karkeampana. Hyvää myös seuraavana päivänä.

Cantaloupe, Hunaja- tai Pile de sapo-meloonisalaattiin pilkotaan kuorittua melonia. Päälle lisätään teflonpannussa lämmitettyt/sulavat vuohenjuustosiivut (joko valkohomereunoilla tai ilman, mutta valkohoneesta tulee ihanan makeaa rapeaa juuri paistinpannussa ja hunajan kanssa) ja paahdetaan samalla ruokalusikallinen kuorittuja auringonkukansiemeniä kevyesti ilman rasvaa. Annoksen kruunaa nokare tai loraus hunajaa. Tähän ruokaankin menee enintään 15 min. Nautitaan heti.

[/quote]

Namnam, kiitos vinkeistä! Aion kokeilla.

Ja hei ap, satsaa hyvälaatuiseen ruokaan. Esim. liemikuutiot olen itse korvannut Puljongin kana- ja lihaliemellä, tulee makoisaa. Ja jos sitten syön jotain hyvää, ostan vähän ja aika hintavankin jutun. Jos ennen ostin kaksi suklaalevyä tarjouksesta, ostan nyt vaikka kaksi käsintehtyä konvehtia sillä rahalla. Ennemmin vähän mutta hyvää!

12