Ovatko nämä teidän mielestä tyypillistä noin 65-vuotiaille (ikäpolvijuttu?), vai pelkästään äitini erikoispiirteitä?
- Ehdoton ja pyhä luotto Ylen puoli yhdeksän uutisiin. Pitää katsoa, aina, oli tilanne mikä tahansa. Jouluillallinenkin mitoitetaan siten, että ehditään katsoa puoli yhdeksän uutiset.
- Ainoa luottamus Yle puoli yhdeksän uutisten säätiedotukseen. Luottamuksen puute sää-applikaatioihin. Mökillä pitää katsoa iltauutisista, millaista säätä huomenna, mennäänkö lenkille aamulla vai illalla. Jos aamulla sanon, että itseasiassa FMI:n appi näyttää paikallisia sadekuuroja 80% todennäköisyydellä ja reaaliajassa oleva sadetutka näyttää mökkiä lähestyvää sadealuetta, se ei voi pitää paikkaansa, koska sateista ei mainittu edellisen päivän yle uutisissa.
- Ehdoton luottamus "lehteen", joka on siis Hesari ja pitää lukea joka päivä. Ihminen, jolle ei tule nimenomaan paperihesaria ja joka ei lue sitä joka päivä, ei ole kunnon sivistynyt ihminen. Esim. minä, joka luen mm. HuffPostin eri maiden versioita, Guardiania ja sitä hemmetin Hesaria, joskin verkkotunnuksilla. Verkkohesarissa kun ei kuulemma ole muuta kuin otsikot ja lyhennettyjä juttuja, eikä kuin murto-osa "oikean" Hesarin jutuista.
- Muut kuin Hesari ja Ylen uutiset, kuten Ilta-Sanomat tai MTV:n uutiset, ovat roskaa eikä kunnon ihminen harrasta tuollaisia.
- Ikuisella laihdutuskuurilla oleminen vuodesta 1980. Kyseessä normaalipainoinen, jopa hoikanpuoleinen ihminen. Vuosien varrella kokeiltu niin Painonvartijat, Cambridget, Herbalifet, kaalikeittodietit, Atkinsonit, lentoemäntädietit jne, ilman että alunperinkään olisi ollut mitään syytä laihduttaa.
- Kamala syyllisyys yhdestä pullasta tai kakkupalasta. Kovasti tekee mieli kuitenkin herkkuja mutta ne herkut pitää tehdä 40% margariinista ja canderel-makeutusjauheesta. Tyypillinen esimerkki juustokakku, jossa pohjalla vauvanruokasosetta ja täysjyväkeksimuskaa, täytteenä hirveä määrä sokeritonta (=keinomakeutettua) jugurttia, vaahtoutuvaa vanijlakastiketta (tai nykyään kaurapohjaista sellaista), munanvalkuaista makeutusjauhetta, sitruunanmehua, vaniljaesanssia, jotain muuta esanssia, hedelmäsoseita (sokeriton), liivatetta, päällä kiille liivate + hedelmäsoseet. Sitten hehkutetaan kun on "kaloriton" (= vähärasvainen ja sokeriton) kakku ja se syödään lähestulkoon kerralla.
- maaninen jumppailu ja lenkkeily, liittyen nimenomaan kalorien polttamiseen. Jos syöty vaikka korvapuustin, se pitää sitten jumpata heti pois. Jumpat aina pienillä painoilla ja aika tehottomilla liikkeillä, koska "muuten kasvaa isot ja rumat lihakset".
En siis mitenkään ilkeile äidilleni mutta olen huomannut hänen ystävilläänkin samanlaista mentaliteettia ja mietinkin, että onkohan tuo tyypillistä toimintaa 80-luvun nuorille aikuisille?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Aika tarkkaan jaksat kyllä äitiäsi ruotia. :) Ja ihan hyvällä tietty siis.
Olisko ap:lla pientä aggressio-ongelmaa suhteessa äitiin? ja tämän sanon ihan hyvällä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä kyllä lihoo erittäin helposti, joten ihan hyväkin tarkkailla painoa.
Ja Yle ja Hesari ovat hyviä medioita, huonomminkin voisi valita. Hyvä, että edes seuraa uutisia, nuoremmissa ikäpolvissa on sakkia, joka on ihan kuutamolla siitä, mitä maailmassa tapahtuu, koska eivät seuraa kuin somea.
Tietyntyyppinen tapoihinsa jumiutuminen yleistyy usein ikääntyessä. Koeta suhtautua siihen ap huumorilla, todennäköisesti olet itse siinä iässä ihan samanlainen, persoonallisuus ja temperamentti kun tuppaavat periytymään.
N53
Olen varmasti jopa pahempi sitten kun olen äitini iässä. Voin kuvitella, miten 60+ vuotiaana vielä kyykkään ja mavetan salilla isoilla painoilla lääkärin varoituksista huolimatta ja rikon niveleni.
ap
Jos tuota teet säännöllisesti, ei sinun rutiinisi ole sen "oikeammat" kuin äitisikään.
Mummo on 93v, hän on samanlainen. Uutiset kertovat totuuden ja lehteen painettuna asiat ovat totuuksia ja lihavuus on erittäin paha asia.
Miksi näet äidistäsi noin paljon vaivaa? Tuon nyt voi sivuuttaa ajatuksella, että me ihmiset ollaan erilaisia. Ei ole mitään yhtenäistä ikäpolvea, joka toimii ja ajattelee samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunnista itseäni tuosta. Olen nettiajan ihminen ja katson aniharvoin uutisia telkkarista, viimeksi eduskuntavaalien tulosseurantaa. Uutiset luen läppärillä ja tunnistan niiden sisältämän mielipiteen muokkauksen sekä propagandan, tai ainakin suuren osan siitä. Sääennusteen katson puhelimen äpistä ja suhtaudun siihen varauksella.
Miehenä en ole ikinä harrastanut laihdutuskuureja, liikun kyllä paljon mutta vyötäröllä on pari kiloa liikaa.
m66v
Joo. Minunkin työpaikan eläkeikää lähestyvät työkaverit ovat kovia käyttämään nettiä, käyttävät älypuhelimia ja ipadejä monipuolisesti ja aktiivisesti. Heillä erona esim. omaan äitiini on, että he alkoivat jo 90-luvulla aktiivisesti käyttää niin tietokoneita kuin internettiä. Äitini suhtautui sekä tietokoneisiin että nettiin pitkään nihkeästi, vaikka hänellä on ihan yliopistosta kandin paperit ja teki asiantuntijatöitä, joskaan ei tietokoneiden kanssa. Älypuhelimenkin hankki vasta pari vuotta sitten (sai lahjaksi kun jäi eläkkeelle) eikä ekaan kahteen vuoteen halunnut ladata siihen whatsappia kun se tuntui liian vaikealta ja oudolta.
ap
Niin, että mikä oli sinun pointtisi aloittaa tämä ketju? Haluaisitko, että äitisi surffailisi enemmän netissä ja ei katsoisi puoli yhdeksän uutisia? Itsekin katson aina ylen pääuutislähetyksen, en ymmärrä mitä pahaa siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Mummo on 93v, hän on samanlainen. Uutiset kertovat totuuden ja lehteen painettuna asiat ovat totuuksia ja lihavuus on erittäin paha asia.
Onpa fiksu mummo!
Vierailija kirjoitti:
"Muut kuin Hesari ja Ylen uutiset, kuten Ilta-Sanomat tai MTV:n uutiset, ovat roskaa eikä kunnon ihminen harrasta tuollaisia."
Äitisi on oikeassa. Sori siitä.
Olen samaa mieltä ja kun katson Ylen uutisia, tiedän suurin piirtein, mikä on maailmassa tärkeää.
Jos jää pelkästään "lööppi"lehtien, blogien ja podcastien ( niin muodikas nimi radio-ohjelmille) varaan, hämärtyy oikeat uutiset. En tee sellaisilla uutisilla mitään, että kuka erosi ja kuka sai lapsen. Sellaisiahan uutisia nuo iltapäivälehdet ensimmäiseksi työntävät ruudulle. En ole pätkääkään kiinnostunut noiden julkkisten uutisista, niitä ei tarvitse ylen uutisissa väistellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa miten tyypillistä tuo on. Hyvä asia kuitenkin on tuo ruokavalion tarkkailu. Vaikka esimerkkisi kuulostaakin hieman huvittavalta, on totuus se, että ikääntyessä energiantarve vähenee ja voi ehkä olla (ei siis välttämättä), että äitisi olisi päässyt oikeasti lihomaan mikäli ei tarkkailisi energian saantia ja kulutusta. Voi myös olla, että hänen "oppinsa" ravitsemuksesta ja liikunnasta on myös hieman 80-lukulainen. Mutta jos se toimii äidilläsi, mikäs siinä.
Ymmärrän kyllä, että energiantarve vähenee, kyllä huomaan sen jo itselläni (olen 40 v). Eli siinä mielessä hyvä tarkkailla syömisiä. Mutta kun ne laihdutuskuurit ovat alkaneet jo ihan lapsuudestani saakka, vaikka äitini oli silloin vähän päälle 50 kg. Muistan lapsuudestani 80-luvulta esim. äidin naistenlehdestä poimiman greippidietin (olisiko ollut lentoemäntädietti), sitten tuli Painonvartijat, kaalikeitto, 2000-luvun alussa Atkinson jne. Eli jonkinlainen elämäntapa kai tuo joka diettien kokeilu ja ikuinen laihdutus, vaikka varmasti ihan lautasmallilla ja satunnaisilla herkuilla pärjäisi vähintäänkin yhtä hyvin ja ehkäpä paremmalla mielenterveydellä. Ellei sitten se ikuinen laihdutus itsessään tuota jotain hyvää mieltä tai toimi vähän niinkuin harrastuksena?
ap
Se on nykyversio nuukailusta.
Vierailija kirjoitti:
Äitini (76) katsoo joka päivä uutiset. Useammat. Paperilehtiä tulee kotiin myös kaksi yhä.
Suoraan ikäpolveen liittyvänä en tätä koe, kyseessä on kuitenkin yli 40 vuoden uran ajankohtaistoimituksessa tehnyt entinen journalisti, joten ehkä kyseinen käyttäymismalli on vain hieman jäänyt päälle eläkkeelläkin. Ihan ymmärrettävästi.
En kyllä näe mitään "käyttäytymismallin päälle jäämistä", vaan kiinnostus on säilynyt maailman tapahtumiin ja sehän on aina positiivinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Antaisit äitisi nyt vain olla sellainen kuin on. Miksi ruodit, jos haluaa noudattaa dieettejänsä, uutisiansa ja uskomuksiaan? Anna hyvä ihminen jo olla. Mikä siinä nyt niin riepoo ja mitä se sinulle kuuluu anyway? Ole syömättä väsäämiänsä juustokakkuja jos tökkii.
Kamalaa olisi elää tyttärensä haukansilmien alla. Elä ja anna toisten elää omanlaistansa elämää.
Olisitko onnellinen, jos mutsi tekisi ja olisi just sellainen kun sinä haluat ja sinä elät?
Minä taas ihmettelen, miksi ap riepoo sinua noin.
On aika pakonomaista ja vaativaa käyttäytymistä äidilläsi. Ehkäpä rutiinit tuovat turvaa ja hallinnon tunnetta. Sitä tuo myös painontarkkailu. Kyse on neuroottisuudesta.
Tosi tutulta kuulostaa.
Tosin olen havainnut tuollaista enimmäkseen ns.suurilla ikäpolvilla, joihin äitisi ei ikänsä puolesta enää kuulu.
🇺🇦🇮🇱
Vanhempani eivät ole uskollisia Hesarille tai Ylelle, mutta pakko katsoa uutiset nimenomaan televisiosta maailmanlopunkin aikana, säiden katsominen ensisijaisesti uutisista (uskovat sinänsä sovelluksia, mutta eivät itse niitä käytä, ja kiireessäkin pitää nähdä se päivän sää) sekä äidin kohdalla laihduttaminen dieeteillä kyllä pitävät paikkaansa. Monilla saman ikäluokan ihmisillä olen nähnyt myös epäluottamusta tiettyyn mediakanavaan tai puolueeseen, varmaankin peruja ajasta jolloin uutiset katsottiin ennen kaikkea oman aatteen julkaisuista ja palkattiin ihmisiä töihin vaikkapa oikeistolaisen/keskustalaisen/vasemmistolaisen perhetaustan eikä ansioiden tai oman poliittisen katsantokannan perusteella. Tämä siis maalaispitäjässä, jossa ollaan asuttu jos ei nyt koko ikää, niin vähintään suurin osa siitä.
80-luvun nuorille aikuisille? Minä olen ap:n äitiä 10 vuotta nuorempi ja minä nimenomaan olin 80-luvun nuori aikuinen. Ei siihen aikaan kolmekymppisistä puhuttu enää minään "nuorina aikuisina" vaan kyllä he oli ihan sitä ihteään ilman mitään nuoruus liitteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että monelle vanhemmalle ihmiselle se Yle on se ainoa oikea uutiskanava. 3- ja 4-kanavan uutiset ovat viihteellisempiä, joten niitä ei pidetä vakavina "oikeina" uutisina. Minun äitini on samoja ikiä, ja hänkin on käynyt painonvartijat, lentoemäntä- , kaalikeittodieetit yms. läpi. Silti on lihava. Laihdutuskirjoista ei voi vieläkään luopua, vaikkei niitä luetakaan.
Älä suotta rupea vääntämään, anna äidin olla kuka hän on. Jokainen meistä on aikamme tuote, vaikka me nykyiset 40-vuotiaat luulemme olevamme niin erikoisen nuorekkaita yms.
Kuusikymppiset eivät omasta mielestään kuulu vielä vanhempiin ihmisiin vaan ovat nuorekkuudeltaan nykyisten nelikymppisten tasolla. Maailma on ottanut jonkin verran takapakkia ja nykynuoret paljon vanhoillisempia kuin heidän isovanhempansa ovat koskaan olleet.
Niin, omasta mielestään. Nämä ikuiset nelikymppiset ovat etupäässä 70 -vuotiaita, jotka roikkuvat entisessä elämässään kynsin hampain. Sen sijaan muutamaa vuotta nuoremmat ovat yllättävän vanhahtavia. Ehkä he ovat jollain tavalla väliinputoajia
Vierailija kirjoitti:
Mivit!? Täytän ensi viikolla 65, en tunnista itseäni tuosta yhtään!
Ja minä 61, ja vois ap:n äiti olla mun mummo :D Ihailtavaa on kurinalainen painonhallinta, arvostan todellakin, mulla on ylipainoa. Keinoista en sano mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että monelle vanhemmalle ihmiselle se Yle on se ainoa oikea uutiskanava. 3- ja 4-kanavan uutiset ovat viihteellisempiä, joten niitä ei pidetä vakavina "oikeina" uutisina. Minun äitini on samoja ikiä, ja hänkin on käynyt painonvartijat, lentoemäntä- , kaalikeittodieetit yms. läpi. Silti on lihava. Laihdutuskirjoista ei voi vieläkään luopua, vaikkei niitä luetakaan.
Älä suotta rupea vääntämään, anna äidin olla kuka hän on. Jokainen meistä on aikamme tuote, vaikka me nykyiset 40-vuotiaat luulemme olevamme niin erikoisen nuorekkaita yms.
Kuusikymppiset eivät omasta mielestään kuulu vielä vanhempiin ihmisiin vaan ovat nuorekkuudeltaan nykyisten nelikymppisten tasolla. Maailma on ottanut jonkin verran takapakkia ja nykynuoret paljon vanhoillisempia kuin heidän isovanhempansa ovat koskaan olleet.
Niin, omasta mielestään. Nämä ikuiset nelikymppiset ovat etupäässä 70 -vuotiaita, jotka roikkuvat entisessä elämässään kynsin hampain. Sen sijaan muutamaa vuotta nuoremmat ovat yllättävän vanhahtavia. Ehkä he ovat jollain tavalla väliinputoajia
Lisään, että monet olivat sellaisia jo nuorina. Oli ehkä vanhat vanhemmat ja koti jossain pikkupitäjässä. Musiikkimaku vaihtui nopeasti rokista iskelmään.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa miten tyypillistä tuo on. Hyvä asia kuitenkin on tuo ruokavalion tarkkailu. Vaikka esimerkkisi kuulostaakin hieman huvittavalta, on totuus se, että ikääntyessä energiantarve vähenee ja voi ehkä olla (ei siis välttämättä), että äitisi olisi päässyt oikeasti lihomaan mikäli ei tarkkailisi energian saantia ja kulutusta. Voi myös olla, että hänen "oppinsa" ravitsemuksesta ja liikunnasta on myös hieman 80-lukulainen. Mutta jos se toimii äidilläsi, mikäs siinä.
Tämä ruokavalio on kyllä ihan anuksesta.
Niin, tv:sthän ei tule muuta kuin roskaa. On suorastaan halveksittavaa, jos jossakin kodissa on vielä tv.
Kummallisesti niitä kuitenkin vielä ostetaan ja yhä suurempina versioina, koska nykytelkkarit ovat älytv:tä, johon kytkeä kodin muitakin laitteita.
Kommentoijan kodissa siis jokainen nyhjöttää oman läppärinsä tai tabletin ääressä niskat kenossa. Tai yrittää taiteilla pieni näyttöisen kännykän sivulta jotain...