Ovatko nämä teidän mielestä tyypillistä noin 65-vuotiaille (ikäpolvijuttu?), vai pelkästään äitini erikoispiirteitä?
- Ehdoton ja pyhä luotto Ylen puoli yhdeksän uutisiin. Pitää katsoa, aina, oli tilanne mikä tahansa. Jouluillallinenkin mitoitetaan siten, että ehditään katsoa puoli yhdeksän uutiset.
- Ainoa luottamus Yle puoli yhdeksän uutisten säätiedotukseen. Luottamuksen puute sää-applikaatioihin. Mökillä pitää katsoa iltauutisista, millaista säätä huomenna, mennäänkö lenkille aamulla vai illalla. Jos aamulla sanon, että itseasiassa FMI:n appi näyttää paikallisia sadekuuroja 80% todennäköisyydellä ja reaaliajassa oleva sadetutka näyttää mökkiä lähestyvää sadealuetta, se ei voi pitää paikkaansa, koska sateista ei mainittu edellisen päivän yle uutisissa.
- Ehdoton luottamus "lehteen", joka on siis Hesari ja pitää lukea joka päivä. Ihminen, jolle ei tule nimenomaan paperihesaria ja joka ei lue sitä joka päivä, ei ole kunnon sivistynyt ihminen. Esim. minä, joka luen mm. HuffPostin eri maiden versioita, Guardiania ja sitä hemmetin Hesaria, joskin verkkotunnuksilla. Verkkohesarissa kun ei kuulemma ole muuta kuin otsikot ja lyhennettyjä juttuja, eikä kuin murto-osa "oikean" Hesarin jutuista.
- Muut kuin Hesari ja Ylen uutiset, kuten Ilta-Sanomat tai MTV:n uutiset, ovat roskaa eikä kunnon ihminen harrasta tuollaisia.
- Ikuisella laihdutuskuurilla oleminen vuodesta 1980. Kyseessä normaalipainoinen, jopa hoikanpuoleinen ihminen. Vuosien varrella kokeiltu niin Painonvartijat, Cambridget, Herbalifet, kaalikeittodietit, Atkinsonit, lentoemäntädietit jne, ilman että alunperinkään olisi ollut mitään syytä laihduttaa.
- Kamala syyllisyys yhdestä pullasta tai kakkupalasta. Kovasti tekee mieli kuitenkin herkkuja mutta ne herkut pitää tehdä 40% margariinista ja canderel-makeutusjauheesta. Tyypillinen esimerkki juustokakku, jossa pohjalla vauvanruokasosetta ja täysjyväkeksimuskaa, täytteenä hirveä määrä sokeritonta (=keinomakeutettua) jugurttia, vaahtoutuvaa vanijlakastiketta (tai nykyään kaurapohjaista sellaista), munanvalkuaista makeutusjauhetta, sitruunanmehua, vaniljaesanssia, jotain muuta esanssia, hedelmäsoseita (sokeriton), liivatetta, päällä kiille liivate + hedelmäsoseet. Sitten hehkutetaan kun on "kaloriton" (= vähärasvainen ja sokeriton) kakku ja se syödään lähestulkoon kerralla.
- maaninen jumppailu ja lenkkeily, liittyen nimenomaan kalorien polttamiseen. Jos syöty vaikka korvapuustin, se pitää sitten jumpata heti pois. Jumpat aina pienillä painoilla ja aika tehottomilla liikkeillä, koska "muuten kasvaa isot ja rumat lihakset".
En siis mitenkään ilkeile äidilleni mutta olen huomannut hänen ystävilläänkin samanlaista mentaliteettia ja mietinkin, että onkohan tuo tyypillistä toimintaa 80-luvun nuorille aikuisille?
Kommentit (73)
Aika tarkkaan jaksat kyllä äitiäsi ruotia. :) Ja ihan hyvällä tietty siis.
Tuo uutis- ja sääjuttu ei ainakaan oman äitini 65v. kohdalla päde. Hän ei juuri halua katsoa Ylen "tylsiä" uutisia vaan katsoo aina MTV:n uutiset.
Maaninen laihduttaminen ja herkkusyyllisyys taas pitää paikkansa hänenkin osaltaan.
En osaa sanoa miten tyypillistä tuo on. Hyvä asia kuitenkin on tuo ruokavalion tarkkailu. Vaikka esimerkkisi kuulostaakin hieman huvittavalta, on totuus se, että ikääntyessä energiantarve vähenee ja voi ehkä olla (ei siis välttämättä), että äitisi olisi päässyt oikeasti lihomaan mikäli ei tarkkailisi energian saantia ja kulutusta. Voi myös olla, että hänen "oppinsa" ravitsemuksesta ja liikunnasta on myös hieman 80-lukulainen. Mutta jos se toimii äidilläsi, mikäs siinä.
Oma äitini on pari vuotta vanhempi ja aivan päinvastainen. Siis täysin. Tosin jotain ehdottomuutta löytyy kyllä eli jos on saanut päähänsä jotain niin se on sitten niin riippumatta siitä, mitkä muut tahot on asian kumonnut.
Mutta 10 v vanhempi anoppini on äitisi kaltainen kalorivahtija. Pullaa tekee mieli, joten se leikataan neljäsosapaloihin, niin ei tule läskiä. Maaninen liikkuminen kuuluu asiaan mutta se on mielestäni jopa aika tervettä tuon ikäiselle. Saa raitista ilmaa ja pysyy kunnossa. Ei ole ryhtynyt tuohon makeutusainehömppään, mutta välillä aprikoi, miten pitäisi. Sen sijaan syö ruoaksi pelkästään kasviksia ja hedelmiä (parsaa, avokadoa, sitruunaa, joskus greippiä). Lihaa syö vain, jos tulee vieraita, kun ei kuulemma tee mieli. On silti ihan lihansyöjä ja esim. ravintolassa tilaa aina pihvin.
Tuossa iässä kyllä lihoo erittäin helposti, joten ihan hyväkin tarkkailla painoa.
Ja Yle ja Hesari ovat hyviä medioita, huonomminkin voisi valita. Hyvä, että edes seuraa uutisia, nuoremmissa ikäpolvissa on sakkia, joka on ihan kuutamolla siitä, mitä maailmassa tapahtuu, koska eivät seuraa kuin somea.
Tietyntyyppinen tapoihinsa jumiutuminen yleistyy usein ikääntyessä. Koeta suhtautua siihen ap huumorilla, todennäköisesti olet itse siinä iässä ihan samanlainen, persoonallisuus ja temperamentti kun tuppaavat periytymään.
N53
En tunnista itseäni tuosta. Olen nettiajan ihminen ja katson aniharvoin uutisia telkkarista, viimeksi eduskuntavaalien tulosseurantaa. Uutiset luen läppärillä ja tunnistan niiden sisältämän mielipiteen muokkauksen sekä propagandan, tai ainakin suuren osan siitä. Sääennusteen katson puhelimen äpistä ja suhtaudun siihen varauksella.
Miehenä en ole ikinä harrastanut laihdutuskuureja, liikun kyllä paljon mutta vyötäröllä on pari kiloa liikaa.
m66v
Epäluulo tamppooneja kohtaan, koska terveyssiteet itsellä olleet se järkevin vaihtoehto vailla tamppoonitaudin vaaraa. Kuukautiskuppien tussukkaansa tunkijoista ja niitä kuppejaan keittelevistä hörhöistä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika tarkkaan jaksat kyllä äitiäsi ruotia. :) Ja ihan hyvällä tietty siis.
Kieltämättä :D Mutta olin siis pari viikkoa lomautettuna ja äitini kutsui tuoksi ajaksi hänen luokseen käymään, niin oli pari viikkoa aikaa ihmetellä äitini rutiineja.
ap
Kuulostaa aika pelottavalta, että ihminen on täysin Ylen ja Hesarin varassa, olkoot vaikka Maikkari siinä lisänä.
N56
Ole iloinen että äitisi on kiinnostuntu uutisista ja pitää itsestään huolta.Pitäiskö sen syödä pullaa ja sika.nautajauhelihaa ja saada aivoinfkvarti ja kulkea sen jälkeen rollaattorilla? Oonkade sulle sun äidistä.
Monta juttua oli samaa kuin omassa äidissäni, mutta moni oikealta ohi ja kovaa. Tasapainon vuoksi äitini on ihan sekopää monessa muussa asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Mivit!? Täytän ensi viikolla 65, en tunnista itseäni tuosta yhtään!
En minäkään , 65 ensi kuussa.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa miten tyypillistä tuo on. Hyvä asia kuitenkin on tuo ruokavalion tarkkailu. Vaikka esimerkkisi kuulostaakin hieman huvittavalta, on totuus se, että ikääntyessä energiantarve vähenee ja voi ehkä olla (ei siis välttämättä), että äitisi olisi päässyt oikeasti lihomaan mikäli ei tarkkailisi energian saantia ja kulutusta. Voi myös olla, että hänen "oppinsa" ravitsemuksesta ja liikunnasta on myös hieman 80-lukulainen. Mutta jos se toimii äidilläsi, mikäs siinä.
Ymmärrän kyllä, että energiantarve vähenee, kyllä huomaan sen jo itselläni (olen 40 v). Eli siinä mielessä hyvä tarkkailla syömisiä. Mutta kun ne laihdutuskuurit ovat alkaneet jo ihan lapsuudestani saakka, vaikka äitini oli silloin vähän päälle 50 kg. Muistan lapsuudestani 80-luvulta esim. äidin naistenlehdestä poimiman greippidietin (olisiko ollut lentoemäntädietti), sitten tuli Painonvartijat, kaalikeitto, 2000-luvun alussa Atkinson jne. Eli jonkinlainen elämäntapa kai tuo joka diettien kokeilu ja ikuinen laihdutus, vaikka varmasti ihan lautasmallilla ja satunnaisilla herkuilla pärjäisi vähintäänkin yhtä hyvin ja ehkäpä paremmalla mielenterveydellä. Ellei sitten se ikuinen laihdutus itsessään tuota jotain hyvää mieltä tai toimi vähän niinkuin harrastuksena?
ap
Täytin just 65v ja olen just tuollainen kuin ap;n äiti. Hesasi vaan on Lapin Kansa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä kyllä lihoo erittäin helposti, joten ihan hyväkin tarkkailla painoa.
Ja Yle ja Hesari ovat hyviä medioita, huonomminkin voisi valita. Hyvä, että edes seuraa uutisia, nuoremmissa ikäpolvissa on sakkia, joka on ihan kuutamolla siitä, mitä maailmassa tapahtuu, koska eivät seuraa kuin somea.
Tietyntyyppinen tapoihinsa jumiutuminen yleistyy usein ikääntyessä. Koeta suhtautua siihen ap huumorilla, todennäköisesti olet itse siinä iässä ihan samanlainen, persoonallisuus ja temperamentti kun tuppaavat periytymään.
N53
Olen varmasti jopa pahempi sitten kun olen äitini iässä. Voin kuvitella, miten 60+ vuotiaana vielä kyykkään ja mavetan salilla isoilla painoilla lääkärin varoituksista huolimatta ja rikon niveleni.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ole iloinen että äitisi on kiinnostuntu uutisista ja pitää itsestään huolta.Pitäiskö sen syödä pullaa ja sika.nautajauhelihaa ja saada aivoinfkvarti ja kulkea sen jälkeen rollaattorilla? Oonkade sulle sun äidistä.
Tottakai arvostan äidissäni sitä, että hän on aktiivinen ja liikunnallinen, eikä mikään rasvaa ja lihaa syövä sohvaperuna. Mutta jotenkin soisin hänelle niin syömisten kuin liikunnan suhteen tiettyä rentoutta ja armollisuutta. Esim. liikkua voi siksi, että se on kivaa, ei tarvitse aina miettiä paljonko tässä poltetaan kaloreita. Tai välillä syödä aidon suklaakakkupalan eikä korviketta.
ap
onhan niissä tuollaisia luulottelijoita ja paisuttelijoita vaikka kaikki heillä olisi hyvin. Mutta siksi en halua edes perehtyä heidän sielunelämäänsä, koska ärsyttää.
Mieheni on 65-vuotias, minä vähän alle 60. Hän katsoo puoli yhdeksän uutiset, ellei ole jotain erityistä. Ei sentään jouluaterioita ja vastaavia niiden mukaan ajoiteta. Myös Kymppiuutiset katsoo ellei tule jotain muuta katsomista tai ole muuta tekemistä. Minä en katso televisiota käytännössä laisinkaan, vain joitakin suoratoistopalveluita ja Yle Areenaa. Mies tilaa ja lukee Hesarin paperilla, minä verkossa. Hän ei lue iltapäivälehtiä ellen erikseen lähetä niistä jotain kiinnostavaa artikkelia, minä luen. Säätiedotus katsotaan netistä/kännykästä. Mies ei käytä somea käytännössä juuri lainkaan, vaikka FB-tili ja WA käytössä ovatkin, minä olen aktiivinen somen käyttäjä. Molemmilla on hyvät tietotekniset perustaidot, minulla paremmat. Minä hoidan meillä tarvittaessa asennukset, päivitykset, ajurit yms.
Molempien perusruokavalio on terveellinen, paljon kasviksia, miehelle hyvälaatuista lihaa (so. ei mitään eineslihapullia koneellisesti irrotetusta lihasta ja korppujauhoista vaan kotona tehtyä), minulla on kasvisperäiset proteiinin lähteet. Kumpikaan ei jumppaa mutta pelaamme säännöllisesti sulkapalloa, kävelemme, teemme patikointiretkiä, joskus kesäisin pyöräilemme, talvisin lumikenkäilemme jos on lunta.
Vastasin myös omasta puolestani, koska itsekin olin 80-luvun nuori aikuinen.
Hän on Jane Fonda-ajan nainen. Melko tyypillistä.