Oma läppäri lomakohteessa
Maksaako oman koneen käyttö Kanariansaarten lomakohteessa? Minulla on kiinteä laajakaista kotona ja sitten siihen nettitikku matkoille.
Kommentit (20)
Suomalaisen nettitikun käyttö ulkomailla on saatanan kallista.
Aika monessa hotellissa on aulatiloissa langaton verkkoyhteys, joka on joko ilmainen tai sitten siitä pyydetään muodollinen korvaus. Nyt kun taaksepäin ajattelen, olen joutunut useista matkustuskerroista vain kerran maksamaan eikä sekään paljoa ollut. Kannattaa katsoa hotellin omilta sivuilta, yleensä ilmoittavat tämä kyllä.
Miksi ihmeessä nettitikku matkoille? Ainakaan ulkomaanmatkoille koska se on a) aivan järkyttävän kallista surffata suomalaisella nettidatalla ulkomailla b) tarpeetonta koska nykyisin melkein kaikissa ja kaikkein surkeimmissakin hostelleissa jossain jumalan selän takana on wifi.
Yleensä kaikissa hotelleissa on wifi, joko ilmainen tai maksullinen. Maksullinenkin on paaaaljon halvempi kuin suomalaisen nettitikun kanssa surffailu, älä sitä nyt ainakaan käytä.
Kysy hotellista.
Miksi yleensä ottaa läppäri mukaan lomalle? Itse olen päivät pitkät työn takia kiinni koneella ja voi sitä onnea ja autuutta, kun ei moista välinettä tarvitse nähdäkään loman aikana. Facebookin perusteella tuntuu siltä, että monen tärkein tehtävä lomalla on päivittää tiloja ja postata kuvia aamusta iltaan, aika säälittävää.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 08:32"]
Miksi yleensä ottaa läppäri mukaan lomalle? Itse olen päivät pitkät työn takia kiinni koneella ja voi sitä onnea ja autuutta, kun ei moista välinettä tarvitse nähdäkään loman aikana. Facebookin perusteella tuntuu siltä, että monen tärkein tehtävä lomalla on päivittää tiloja ja postata kuvia aamusta iltaan, aika säälittävää.
[/quote]No esimerkiksi siksi että koneelle voi tallentaa valokuvia ja poistella huonoja yms. Lisäksi voi seurata uutisia kotoa ja tietysti päivittää faseen miten ihanaa on olla lomalla.
Mutta tosiaan kannattaa käyttää wifiä, nettikun käyttö voi maksaa todella paljon ja se kannattaa pitää mukana vain hätätapausta varten, mikä se sitten voisikaan olla.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 08:46"]
[/quote]No esimerkiksi siksi että koneelle voi tallentaa valokuvia ja poistella huonoja yms. Lisäksi voi seurata uutisia kotoa ja tietysti päivittää faseen miten ihanaa on olla lomalla.
Mutta tosiaan kannattaa käyttää wifiä, nettikun käyttö voi maksaa todella paljon ja se kannattaa pitää mukana vain hätätapausta varten, mikä se sitten voisikaan olla.
[/quote]
Minulla ainakin on pari-kolme muistikorttia kameraa varten, ei niitä kuvia tarvitse lomakohteessa koneelle tallentaa. Lisäksi kotimaan uutiset saati joku Naamakirja ei lomalla kiinnosta. Lomalle mennään lomailemaan ja siellä on aktiviteetteja aamusta iltaan, ilman tietokonettakin. En pidä edes kännykkää auki.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 08:32"]Miksi yleensä ottaa läppäri mukaan lomalle? Itse olen päivät pitkät työn takia kiinni koneella ja voi sitä onnea ja autuutta, kun ei moista välinettä tarvitse nähdäkään loman aikana. Facebookin perusteella tuntuu siltä, että monen tärkein tehtävä lomalla on päivittää tiloja ja postata kuvia aamusta iltaan, aika säälittävää.
[/quote]
No itse en kuljeta ihan läppäriä mutta tabletti on mukana sen vuoksi, että netistä on paljon näppärämpi katsella vaikka jotain ravintovinkkejä ja ehdotuksia paikoista joissa kannattaa käydä. Bussiaikataulut saa helposti netistä jos tykkää käydä jossain muuallakin, yleensä varaan reissun hotellit ja paikallislennot vasta paikanpäällä fiiliksen mukaan, en halua suunnitella reissuja etukäteen ja päättää koko reissun aikataulua ennen kun on edes Helsinki-Vantaalle päästy.
Meillä on läppäri mukana. Puoliso joutuu tekemään loman aikana muutamia tunteja töitä. Monesti on respan alueella maksuton netti tai huoneistoissakin. Toisinaan maksullinen. Meillä esimerkiksi viimeksi otettiin huoneistoon netti ja hinta oli 11€ vrk tai 30€ viikko.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 08:32"]Miksi yleensä ottaa läppäri mukaan lomalle? Itse olen päivät pitkät työn takia kiinni koneella ja voi sitä onnea ja autuutta, kun ei moista välinettä tarvitse nähdäkään loman aikana. Facebookin perusteella tuntuu siltä, että monen tärkein tehtävä lomalla on päivittää tiloja ja postata kuvia aamusta iltaan, aika säälittävää.
[/quote]
Kyllä, lopetin koko FBI!!
Yäks
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 09:14"]
[/quote]
Yäks
[/quote]
Pari tuttavaperhettä oli juuri siellä köyhien kaukolomakohteessa eli Thaimaassa ja en tiedä kuinka monta tuntia heilläkin päivästä meni pelkkien naamapäivitysten tekemiseen. Tietenkin myös päivittäiset kuvat kaljatölkeistä, drinkkilaseista ja jonkun kuppilan kana-annoksesta. Kai se sitten on niin tylsä paikka, ettei oikein muuta tekemistä ole kuin roikkua koneella ja Facebookissa :D
MIten sen Wifin saa "asenettua" koneeseen?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 09:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 09:14"]
[/quote]
Yäks
[/quote]
Pari tuttavaperhettä oli juuri siellä köyhien kaukolomakohteessa eli Thaimaassa ja en tiedä kuinka monta tuntia heilläkin päivästä meni pelkkien naamapäivitysten tekemiseen. Tietenkin myös päivittäiset kuvat kaljatölkeistä, drinkkilaseista ja jonkun kuppilan kana-annoksesta. Kai se sitten on niin tylsä paikka, ettei oikein muuta tekemistä ole kuin roikkua koneella ja Facebookissa :D
[/quote]
Kuule, kun joillakin on sellaiset puhelimet ihan, jolla pääsee vaikkapa sen ravintolan wi-fi verkkoon noin 2 sekunnissa, ja sieltä voi halutessaan FB-päivityksen vaikka toisissa 2 sekunnissa tehdä. Ei tarvitse istua pöydän ääreen, avata jollain vanhalla Windows-ohjelmalla toimivaa konetta, joka on niin tukossa, että siihen, että saat selaimen auki menee jo kymmenisen minuuttia.
Harvoin lomilta mitään FB-päivityksiä itse teen, kun tiedän aika monen vanhemman ystävän reaktion olevan juuri tämän. Mutta osoitteita tsekkailen, samoin ravintola- jne. arvosteluja, aikataluja, jopa matkaoppaita, jotka minulla on e-kirjana. Ja otan tietysti kuvat suoraan sillä puhelimella, koska ne synkkautuvat aina wi-fi:n kautta pilvipalveluun, ei tarvitse erikseen niitä joltain muistikortilta ruveta koneelle räpeltämään (ok, minulla on myös järjestelmäkamera, jolla ottaa ns. parempia kuvia, mutta jotkut ravintolaräpsyt ovat eri asia). Selviän yhdellä pienellä olkalaukulla sen valtavan repun sijasta, jota perinteinen, "lomasta nauttiva" matkailija puristaa hysteerisesti mahaa vasten, koska siellä on koko omaisuus.
[/quote]
Okei, eli koska sinä olet työn takia päivät pitkät kiinni koneella, niin kukaan muu ei voi nauttia lomalla tietokoneen käytöstä. Selvä!
Minä minä minä...
(Voihan sillä koneella tehdä jotain muutakin kuin Facebook-päivityksiä. Vaikka tutkia lomapaikkakunnan karttaa, menovinkkejä ja ohjelmatarjontaa, tarkistaa aikatauluja ja tehdä varauksia. Ja katsoa vaikka ihan jotain elokuvaa, jos sellaisesta tykkää. Ihan vinkiksi vaan ihmettelijöille.)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 12:28"]
[/quote]
Ehkä ei kannata sit ottaa sitä konetta mukaan jos tälläistä pitää kysyä..
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 12:28"]
[/quote]
Ei sitä mitenkään tarviia sentaa, kunhan meet sellaseen paikkaan jossa wifiyhteys on ja katsot koneen alapalkista sen kohdan jossa näkyy nettiyhteydet (samanlaiset palkit kuin kännyssä oosittamassa signaalin vahvuutta). Sieltä listasta valitset oikean (hotellilta voit kysyä minkä niminen) ja näpyttelet salasanan jos sellainen vaaditaan.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 08:50"]
[/quote]
Minulla ainakin on pari-kolme muistikorttia kameraa varten, ei niitä kuvia tarvitse lomakohteessa koneelle tallentaa. Lisäksi kotimaan uutiset saati joku Naamakirja ei lomalla kiinnosta. Lomalle mennään lomailemaan ja siellä on aktiviteetteja aamusta iltaan, ilman tietokonettakin. En pidä edes kännykkää auki.
[/quote]No kaikkien varmaan pitää tehdä sitten kuten sinä.
Itse tykkään käydä kuvani läpi tuoreeltaan ja poistaa ne joissa ei ole mitään säilyttämisen arvoista. Jos on kahden viikon lomakuvat korteilla, niin niitä voi olla satoja tai jopa tuhansia ja ne jää käymättä läpi jos sen jättää kotiin. Yleensä lomallakin tarvii lepoa ja hotellilla loikoillessa on tosiaan kiva käydä kuvat läpi.
Koneen käyttö ei maksa mitään. Jos haluaa internetyhteyden, niin se maksaa. Mokkulalla oikein perkuleesti, wifi hotellista riippuen paljon, vähän tai ei mitään.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 08:50"]
[/quote]
[/quote]
Ketään ei kiinnosta sun lomafilosofia.
Jos hotellissa on ilmainen wifi, niin ei maksa.