Millä perusteilla peukutatte kommentteja?
Kysymys otsikossa. Kun peukutatte ylös tai alas, niin mitkä ovat perusteenne? Syvemmin kuin "fiilispohjalta vastaaminen". Lukumäärät ja jakautuminen tuntuu omaan silmään varsin mielivaltaiselta.
Esimerkiksi jotkut peukuttavat alas, kun toinen kertoo aikovansa muuttaa elämän parempaan. Miksi? Jääkö päällimmäiseksi mieleen vain nykyisten tapojen huonous?
Joissain tyrmätään heti keskustelunavaus, vaikka se herättääkin mielenkiintoista keskustelua ja on selkeästi argumentoitu. Jälleen kysyn miksi.
Kertokaa jotain ajatuksianne, kiitos:D
Kommentit (10)
Jos olen samaa mieltä kommentoijan kanssa, laitan yläpeukun ja vice versa. Siinä nyt ainakin yksi syy. Riippuu siitä, mistä keskustellaan.
Peukutan ylös, jos olen samaa mieltä tai asia on erityisen hyvin sanottu. Alas peukutan, jos on törkeää kieltä, herjausta, kaatuneen potkimista tms.. En peukuta alaspäin pelkästään mielipide-eron vuoksi.
Olen muuten pohtinut yleisesti sitä, millä tavalla noita peukkuja pitää käyttää. Onko se peukutus sitä, että on joko kirjoittajan kanssa samaa mieltä tai eri mieltä. Vai että asia on kiva/tyhmä?
Kun joissain keskusteluissa olisi vaikka kuvailtu, että mitä kamalaa mies on tehnyt, niin kuuluuko siinä alapeukuttaa "joo tuo on kyllä tyhmää, en kannata tuota. tulee surku ap:n puolesta" vai yläpeukuttaa "olen sinun puolellas ap"
Peukutan alas ainakin sellaiset kommentit missä ilmaistaan esim. rasistisia, homofoobisia, antifeministisia sai muuten mielestäni suvaitsemattomia mielipiteitä.
Negatiiviset kommentit ylipäätään peukutan yleensä myös alas, esim. sellaiset missä ihmiset haukkuvat toisten ulkonäköä, työtä/koulutusta, saavutuksia tai vaikkapa lasten kasvattamistyyliä. (Siis jos nämä ovat mielestäni epäreiluja.)
Peukuttamisellani yritän rohkaista ihmisiä jotka näennäisesti jakavat arvomaailmani tai vastaavanlaisesti viestittä ilmisille ettei hänen kantamaan mielipide ole toisten mielestä ok.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 01:36"]
Peukutan alas ainakin sellaiset kommentit missä ilmaistaan esim. rasistisia, homofoobisia, antifeministisia sai muuten mielestäni suvaitsemattomia mielipiteitä.
Negatiiviset kommentit ylipäätään peukutan yleensä myös alas, esim. sellaiset missä ihmiset haukkuvat toisten ulkonäköä, työtä/koulutusta, saavutuksia tai vaikkapa lasten kasvattamistyyliä. (Siis jos nämä ovat mielestäni epäreiluja.)
Peukuttamisellani yritän rohkaista ihmisiä jotka näennäisesti jakavat arvomaailmani tai vastaavanlaisesti viestittä ilmisille ettei hänen kantamaan mielipide ole toisten mielestä ok.
[/quote]
tähän, sitten selkeesti hömppä ketjuissa laittelen peukkuja fiiliksen mukaan. Kummalla puolella on tyhjenpää.
alapeukkua miesten+teinien viesteille + jos en ole varma onko kirjoittaja nainen niin tulee alapeukkua.Jos olen varma että nainen kirjoittaa nii yläpeukkua tulee.
Ja tästä syystä Facebookki ei vieläkään ota alapeukkua käyttöön.
Ihmiset miettivät liikaa.
Aika erikoisia syitä tyypeillä... Itse peukutan ensisijaisesti faktapohjalta. Jos faktasi eivät ole kohdallaan, saat alapeukkua. Yläpeukkua saat faktoista. Ja idioottia saa kutsua idiootiksi, se on hyvin suotavaa etenkin vastenmielistä ideologiaa levittäville.
Yhteiskuntapoliittisissa asioissa alapeukutan ihmisiä, jotka kannattavat ihmisten jättämistä nälkään, viluun ja terveydenhoidon ulkopuolelle. Yläpeukkua saat humaanista suhtautumisesta kanssaihmisiisi.
Muissa asioissa yritän olla peukuttamatta, koska jos asia ei koske aluetta, joista tiedän faktat, niin yritän tosiaan olla peukuttamatta. Ei se ihan aina onnistu, mutta usein.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 01:34"]
Kun joissain keskusteluissa olisi vaikka kuvailtu, että mitä kamalaa mies on tehnyt, niin kuuluuko siinä alapeukuttaa "joo tuo on kyllä tyhmää, en kannata tuota. tulee surku ap:n puolesta" vai yläpeukuttaa "olen sinun puolellas ap"
[/quote]
Jälkimmäinen. Alapeukuilla ei koskaan osoiteta myötätuntoa.
Joskus peukutan alaspäin siksi kun en ole kiinnostunut aiheesta, tai kun itse vastaisin eri tavalla tai kun tulee vain sellainen olo että peukutan alaspäin, joskus peukutan melkein kaikkea alaspäin kun käy niin että kun yksi kommentti ärsyttää niin lumipilluefektinä ärsyttää loputkin.