Juoko miehenne joka viikonloppu ja paljonko?
Mua on alkanut harmittamaan, kun mieheni juo joka viikonloppu joko kotona tai kavereiden kanssa. Kotona juominen kaljoittelua ja tissuttelua. Kavereiden kanssa oltuaan tulee hoippuvana anteeksipyydellen kotiin eli silloin menee reilummin. En ole raivonnut tästä, mutta puhunut kyllä ja pyytänyt miettimään miksi juo joka viikonloppu? On asiansa hyvin hoitava, käy töissä, kohtelee mua hyvin ja on lasten kanssa, mutta musta alkoholinkäyttö on kuitenkin nykyään liiallista. Ikääkin jo 40 eli ei mikään teini kyseessä. Olen puhunut asiasta jo puolisen vuotta, mutta juominen ei muutu. Noin vuosi sitten alkoi juominen siis lisääntymään. Hänen mielestä ongelmaa ei ole. Mielestäni on jonkinasteinen, sillä joka viikonloppu kaljat kaivetaan esiin. On alkanut tuntumaan, ettei vaan kestä tätä tasaista perhe-elämää selvinpäin ja siksi juodaan viikonloppuisin iltapäivästä iltaan. Tästä alkanut muodostumaan ongelma meidän välille. Vaadinko liikaa, kun pyydän ettei joka viikonloppu joisi? Miten teillä?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää aina kun juhlimisen yhteydessä mainitaan, että ikää on jo sen ja sen verran, ei ole enää mikään teini, biletysikä jäänyt päälle, ei osaa aikuistua ja niin edelleen.
Mikä ihmeen etuoikeus se on vain nuorena pitää hauskaa?! Pitääkö sitä oikeasti taantua joksikin harmaaksi pallogrilli-isäksi tai tuulipuku-tarjaksi kun ikää on yli 27v? Ei juhlimisen pitäisi olla yhtään hyväksyttävämpää kaks'vitosena kuin nelivitosenakaan, tai yhtä hyväksyttävää molemmissä ikäluokissa.
Ja puolustus ei ole se, että lasten edessä ei sovi... ei sovikaan. Ei silloin vedetä humalaan saakka. Mutta mitä sitten jos käydäänkin silloin tällöin ulkona viihteellä, tai vetäistään se neljä konjakkia saunakaljoineen illan päätteeksi lasten mentyä jo petiiin. Ei elämistä pidä lopettaa kun ikää tulee jonkin verran mittariin.
Joillakin ihmisillä se eläminen = juopottelu. Jotkut löytävät uutta sisältöä sen sijaan.
Omalla miehellä meni alkoholin käyttö liialliseksi yhdessä vaiheessa. Viimeistään keskiviikkona hän alkoi ärtyä, perjantaina hän kehitti riidan, jotta pääsi lähtemään baariin ovet paukkuen. Hän tuli kotiin aamuyöllä ja herätti minut jorinoillaan, suuttui, kun en halunnut hänen kanssaan puhua. Kun kerran hän kiskoi minut rappukäytävään ja löi oven kiinni, tajusin, että mikään ei muutu. Olin jo tuossa vaiheessa alkanut nukkua päivävaatteet päällä avain taskussa. Sanoin miehelle, että juokoon niin paljon kuin haluaa, mutta minä ja lapset ei sitä katsella. Mies säikähti ja alkoi etsiä apua. Muutaman kerran homma meinasi levitä taas käsiin, mutta pikkuhiljaa mies tajusi, että hänen pitää ihan oikeasti tehdä valinta viinan ja perheen välillä.
Aloittajan miehellä on alkoholiongelma ja se jatkuu ja pahenee.
Ei tietenkään juo. Mitä se kertoisi minusta jos sietäisin sellaista äijää?
Vierailija kirjoitti:
Oon aina super ilonen siitä, että kaiken muun ihanan lisäksi, mun mies ei juo. Ei häntä kiinnosta. Sama itsellä. Ehkä mökkireissulla saunakaljat menee, ei muuta . Ei esim ikinä biletä. Ikäää meillä 24 ja 27.
Minulla sama ilo, wau. Meillä ei edes saunakaljoja kummallakaan. Turhaa.
N 45 ja M 49.
Vierailija kirjoitti:
Juodaan molemmat joka viikonloppu. Eilen otin illalla yhden siiderin, mies kaksi olutta. Tänään varmaan menee pari viinilasillista molemmilla kun tehdään ruokaa. Huomenna ehkä taas pari siideriä tai lonkeroa. Työpäivinä ei sitten mitään otetakaan.
Tämä sama juomatahti meillä on ollut vuosikaudet, emme koe sitä ongelmaksi, eikä se vaikuta haitallisesti elämäämme.
Autoilut sitten saa viikonloppuna unohtaa ja muut menot.
Mulle tuollainen kotona nyhjöttäminen olisi äärimäisen tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juodaan molemmat joka viikonloppu. Eilen otin illalla yhden siiderin, mies kaksi olutta. Tänään varmaan menee pari viinilasillista molemmilla kun tehdään ruokaa. Huomenna ehkä taas pari siideriä tai lonkeroa. Työpäivinä ei sitten mitään otetakaan.
Tämä sama juomatahti meillä on ollut vuosikaudet, emme koe sitä ongelmaksi, eikä se vaikuta haitallisesti elämäämme.
Meillä kertyy työmatkaa miehellä 100 km päivässä ja minulla 90 km. Se, ettei tarvitse enää viikonloppuna lähteä autolla minnekään, on pelkästään positiivinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kertyy työmatkaa miehellä 100 km päivässä ja minulla 90 km. Se, ettei tarvitse enää viikonloppuna lähteä autolla minnekään, on pelkästään positiivinen asia.
No sitten ilmanmuuta täytyy vetää viinaa joka viikonloppu, sehän se on elämän tarkoitus.
Tässäkin ketjussa hyvin kiteytyy se alkoholin paheksunta. Siis otetaan jotenkin henkilökohtaisesti itseensä täysin ventovieraiden alkoholinkäyttö. Mitä se teitä yhtään haittaa, jos joku haluaa viettää viikonloppunsa päissään?
Kiitos vastauksista! Itsekin epäilen, että on alkoholisoitumisen teillä. Puhuu usein, että nyt täytyy rajoittaa/pitää taukoa, mutta näin ei tapahdu. Ei ilmeisesti pysty. Puhuu myös alkoholisoituneista kavereista ja heidän juomatavoista, jotka ”paljon pahemmat”. Joku jo mainitsi, että miehelläsi on tylsää. Tämä on varmasti totta, sillä elämämme on tosi tasapaksua. Täytyy aktivoitua ja katsoa vaikuttaako tilanteeseen. Mainitsin miehen iän, en sen vuoksi että 40 v. tulisi olla joku absolutisti, vaan sen että kyllä mun mielestä 40v. pitäisi jo osata olla vetämättä kunnon perseitä JOKA kerta, kun tapaa kavereitaan. Etenkin, kun itse voivottelee asiaa myöhemmin, myös omaa kotikännäilyään ajoittain. Harmittaa myös se, että lapsille toi kaljankittaaminen ihan tavallinen näky, on kuin vettä joisi. Itse juon sillointällöin saunaoluen tai ruoan kanssa lasin viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Teettekö yhdessä mitään viikonloppuisin? Ei tuo miltään riippuvuudelta vaikuta vaan ennemmin siltä, että miehellä on viikonloppuisin tylsää.
Mulla syynä on tämä. Viikossa/kuukaudessa on tarpeeksi päiviä jolloin joutuu vain väkisin kestämään tylsyyttä siitä että mitään ei tehdä, eikä mitään tapahdu. Mulla tosin syynä ennemminkin se ettei ole rahaa kalliisiin juttuihin,(kaljarahoista säästäminen on typerä neuvo, koska joutuisi kuitenkin vuoden säästämään, ja jokaisena niinä vuoden päivänä olisi hemmetin tylsää, ja sitten joku pikku vkl hotelliloma, ja taas pitäisi jaksaa vuosi) ei työtä kuin vähän, ja tulesairaudet, joten en pääse enää nauttimaan vaelluksista kuten ennen.
Jos mieheni alkaisi vänkäämään että alkonkäytön pitää loppua, niin saisi sitten itse kustantaa minulle jotain mielekkäämpää tekemistä kerran viikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teettekö yhdessä mitään viikonloppuisin? Ei tuo miltään riippuvuudelta vaikuta vaan ennemmin siltä, että miehellä on viikonloppuisin tylsää.
Mulla syynä on tämä. Viikossa/kuukaudessa on tarpeeksi päiviä jolloin joutuu vain väkisin kestämään tylsyyttä siitä että mitään ei tehdä, eikä mitään tapahdu. Mulla tosin syynä ennemminkin se ettei ole rahaa kalliisiin juttuihin,(kaljarahoista säästäminen on typerä neuvo, koska joutuisi kuitenkin vuoden säästämään, ja jokaisena niinä vuoden päivänä olisi hemmetin tylsää, ja sitten joku pikku vkl hotelliloma, ja taas pitäisi jaksaa vuosi) ei työtä kuin vähän, ja tulesairaudet, joten en pääse enää nauttimaan vaelluksista kuten ennen.
Jos mieheni alkaisi vänkäämään että alkonkäytön pitää loppua, niin saisi sitten itse kustantaa minulle jotain mielekkäämpää tekemistä kerran viikkoon.
Tosi ikävää ettei ihmisellä ole mitään muita kiinnostuksen kohteita elämässä.
mun nainen juo joka viikonloppu 1 laatikon eli 24 tölkkiä.. jos lauantai on työpäivä niin sit vähemmän mutta vastaavasti juo sit viikolla vapaapäivää edeltävänä iltana 8-12 tölkkiä..
kirkkaita ei mene yhtään, viiniä silloin tällöin,ehkä 1-2 pullo kuukaudessa, vähentää sit kyllä oluen määrää.
itse juon vähemmän, ei joka viikonloppu laatikolista.
Oon maininnut että pitäis vähentää mutta eipä vähene. toisaalta hoitaa työt, liikkuu ym. niin mitä sitten..
eksä oli absolutisti ja se oli pahempi, yhden oluen kun joi niin oli sotatila päällä...
Vierailija kirjoitti:
Ääneen naurua!!!!
No, miksi se sitten tylsyytensä Tee jotain muuta?
Kyllä se on riippuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan kyllä provon, kun sellaisen näen, mutta jos joku muu ei tunnista niin muistutukseksi, että pari-kolme alkoholiannosta illalla ei vaikuta mitenkään seuraavan päivänä autolla ajamiseen, liikuntaharrastuksiin tai muihin menoihin.
Niin, kyllähän alkoholisti aina juomiselle syyn löytää:
-tylsyys
-ilo
-suru
-normaaliolo
-yms..
Alkoholisti elää valheessa, ensimmäinen askel toipumiseen on ongelman myöntäminen. Mikäli juomisesta luopuminen ei onnistu omin voimin, on syytä hakea apua. Itse sain avun minnesota-hoidosta.
T. Raitis sekakäyttäjä
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllähän alkoholisti aina juomiselle syyn löytää:
-tylsyys
-ilo
-suru
-normaaliolo
-yms..Alkoholisti elää valheessa, ensimmäinen askel toipumiseen on ongelman myöntäminen. Mikäli juomisesta luopuminen ei onnistu omin voimin, on syytä hakea apua. Itse sain avun minnesota-hoidosta.
T. Raitis sekakäyttäjä
Lisäyksenä vielä että määrät ei sinänsä määrittele alkoholismia, vaan kontrollikyvyn menetys päihteiden suhteen.
Vaimoni juo. Piilottelee jo pulloja. Pahaksi on mennyt
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa hyvin kiteytyy se alkoholin paheksunta. Siis otetaan jotenkin henkilökohtaisesti itseensä täysin ventovieraiden alkoholinkäyttö. Mitä se teitä yhtään haittaa, jos joku haluaa viettää viikonloppunsa päissään?
Ei se haittaakaan jos on viikonlopun päissään, ellei siinä ole lapsia katsomassa ja se vaimo, jota sekoilu alkaa häiritä!
Alkoholistit ottaa aivan super helposti nokkiinsa. Herne on nenussa ihan vaan siitä, kun ilmoittaa, että säännöllinen juominen tekee ihmisestä alkoholistin.
Jos juot 10 vuotta joka viikonloppu, niin kyllä, alkoholiongelma on jo alkanut.
Suomessa on 500 000 alkoholistia, ja miettikää kuinka moni lapsi elää kännisten vanhempien vaikutuspiirissä!
Rattijuoppous on rikollista ja sitä sietääkin paheksua, enkä nyt puhunut siitä, enkä muita ihmisiä satuttavista juopoista, esim kännissä räyhäävistä ja riehuvista. Vaan ihan siitä, että edes yksin kotona ollessaan ei saisi olla humalassa vaan jonkin ihmeen paheksumisperinteen takia pitää pitää jotain periaatteellista kieltolakia yllä.