Millä alalla on mahdollisuus etätöihin ja osa-aikaan?
Lähinnä haen akateemisia aloja yliopistosta, mutta myös amk-aloja saa ehdottaa. Tiedän, että kauppojen kassat ovat yleensä osa-aikaisia, mutta toivon kuitenkin jotain mielenkiintoisempaa työtä ja edes hieman parempaa palkaa. Arvostan kuitenkin vapaa-aikaa niin paljon, ettei ajatus 40h/vko työstä fyysisesti työpaikalla houkuttele, joten haluaisin tietää, millä aloilla on hyvät mahdollisuudet osa-aikaisuuteen ja etätöihin, mielellään esimerkiksi liukuvalla työajalla. Olen miettinyt hakemista logopediaan puheterapeutiksi, mutta se työ on varmaan melko sidottua työpaikalle, koska tavataan asiakkaita. Myös oikeustiede kiinnostaa, mutta käsitykseni on, että se on uraohjusten ala, jossa täytyy olla valmis ylipitkiin työpäiviin. Hoitoalan hyvä työtilanne houkuttelee, mutta palkka on pienehkö etenkin pienemmällä tuntimäärällä ja vaihteleviin vuoroihin voi olla vaikea sopeutua. Voisin hyvin tehdä pelkkää yövuoroa kyllä, koska olen yökukkuja. Uravinkkejä siis satelemaan, kiitos.
Kommentit (5)
It-alalla. Pidän yleensä kaksi etäpäivää viikossa. Myös osa-aikaisia työntekijöitä meiltä löytyy, yleisimmin opiskelijoita, mutta myös muutamia perheellisiä.
It-alalla ja viestintäalalla etätyöt yleisiä.
Lyhennetty työaikakin usein mahdollista, mutta saattaa tarkoittaa lähes samojen töiden tekemistä lyhyemmässä ajassa.
Jep, it-alalla ainakin. Itse teen 2-3 päivää viikossa etänä kotoa käsin. Meillä on duunissa jopa tyyppejä jotka asuu parinsadan km päässä työpaikalta ja käyvät tosi harvoin konttorilla. Neuvottelutkin onnistuu lähes aina muuten kuin fyysisesti paikalle tulemalla, ja työkaverit on office communicatorin päässä koko ajan.
Monet lääkärit voivat hyvin tehdä lyhennettyä viikkoa.
Onkohan lakialalla ollenkaan mahdollisuus tehdä osa-aikaista? Olisin kiinnostunut oikeustieteelliseen hakemisesta, mutta jatkuvat ylityöt eivät kuulosta houkuttelevalta vaikka työstä pitäisinkin. Entä aineen opettajana tai missään julkisen sektorin työssä? Tuntuu, että kaikissa työaika on cirastotyöaika.