Miksi puutarhan työntekijät eivät menneet testeihin?
Ensin uutisissa sanottiin, että sairastuneet olivat oireettomia. Sitten lääkärin haastattelussa paljastui, että olihan niillä ollut oireita, oireet vain olivat lieviä.
Vaan kun lievissäkin oireissa pitää jäädä kotiin ja hakeutua testiin. Ja tätä on korostettu kesästä asti. Niin miksi ihmeessä nämä nyt sitten eivät ole menneet testeihin? Ja miksi heitä ei ole testattu jo maahan tullessa?
Onko niin, että tällaiset ulkomaalaistaustaiset eivät ymmärrä Suomen koronaohjeita, eikä kukaan niitä heille tähdennä? Vai ovatko vain välinpitämättömiä? Eivät tiedä, että suomalaiset ovat tunnettuja tunnollisuudestaan, jolloin heidän välinpitämättömyytensä pomppaa täällä silmille?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa Suomen puutarhaviljelmät ovat muuttuneet tällaisiksi satoja ulkomaalaisia työntekijöitä työllustäviksi tehtaiksi?
Siinä vaiheessa kun suomalaiset halusivat 20 tulppaanin kimppuja alle 5 euron hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Me suomalaiset tehdään kaikkemme, ettei korona leviäisi. Lapset käyttävät puoli koulupäivää käsienpesuun. Riskiryhmäläisten perheissä ei harrasteta. Ulkomaanlomailu on vaihtunut kotimaanmatkailuun. Isovanhempia tavataan pihalla.
Ja sitten ulkomaalaiset saavat vain marssia maahan korona kainalossa!
Minä sain koronan työkaverilta, joka "ihan vain käväisi" kesällä Italiassa.
Meillä on maatila, ja hyvin ollaan pärjätty ilman ulkomaista työvoimaa. Mutta ei meillä puutarhaa ole, joten en tunne sitä alaa.
Tästä nyt tuli kuitenkin kesällä hyviäkin kokemuksia, että monella mansikkatilalla pärjättiin sittenkin suomalaisella työvoimalla. Kyllä hallituksen olisi kannattanut antaa kannustimia suomalaisen työvoiman käyttöön, ja näin olisi saatu ehkä ihan pysyvämpääkin muutosta alalle.
Hankaluus vain on se, että kaikki Länsi-Euroopan maat käyttävät halpatyövoimaa puutarhoilla, teurastamoissa, jne. Ja kauppa toimii niin, että se ottaa myyntiin halvempaa kurkkua sitten ulkomailta, jos ei Suomesta saa kuin kalliimpaa. Ja ihmiset ostavat sitä halvempaa, vaikka gallupeissa sanovatkin, että haluavat suosia suomalaista. Halusta huolimatta ostoskärryyn päätyy halvempi kurkku.
Itsekin olen aina valinnut paikallisen tuottajan kurkun. Mutta konkkaan se lafka meni silti, koska minä en selvästikään kuulu tässä asiassa valtavirtaan. Valtavirta määrää markkinat. Ja sen kautta työvoiman. Ja tässä tapauksessa koronan leviämisen. Todellinen vastuu on silti tietenkin niillä tulijoilla, sillä työnantajalla ja hallituksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"tartunnan saaneilla ollut oireita
Testauksen ja jäljityksen aikana on selvinnyt, että osalla tartunnan saaneista on ollut oireita. Joillakin on ollut poikkeavuuksia haju- ja makuaistissa, toisilla väsymystä ja osalla nuhaa.– Jos oireettomat ja lieväoireiset eivät ymmärrä sairastavansa tautia, se aiheuttaa hankaluuksia"
Omalla isälläni (ikää 70+) on jo kaksi kertaa ollut flunssaoireita tässä korona-aikana. Ei vaan mene testeihin, käy kaupassa jne. niin kuin ennenkin.
" Ei tää nyt mitään koronaa ole kun ei ole kuumetta"Minä taas en ole päässyt testeihin, koska lääkärin mukaan oireeni eivät ole koronaa. Olen siis ollut ihan oikeasti lääkärin vastaanotolla, keuhkot on kuunneltu jne. Voisin mennä niin, että maksan itse, mutta ainakin Päijät-Hämeessä pitää olla oikeat oireet, jonkun hengitysvaikeuksia ja painontunnetta rinnassa ei riitä, jos ohessa ei ole keukojen rahinaa ja kuumetta.
Jos lähipiirissä olisi ollut joku sairastunut, niin pääsisin testeihin. Eli niin kauan kun koko lähipiirillä on vain lievät oireet, kukaan meistä ei testiin pääse ja saatamme sairastaa tautia.
Kuulostaa omituiselle. Pohjois-Pohjanmaalla testeihin kyllä pääsee.
Niin kuluttajat haluaa halpaa ja silloin se on orjatyövoimalla tehtyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa Suomen puutarhaviljelmät ovat muuttuneet tällaisiksi satoja ulkomaalaisia työntekijöitä työllustäviksi tehtaiksi?
Siinä vaiheessa kun suomalaiset halusivat 20 tulppaanin kimppuja alle 5 euron hintaan.
Onkohan näille tähän hintaan kimppunsa haluaville kerrottu mikä tämän "kotimaisen" tuotannon taustalla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan näille tähän hintaan kimppunsa haluaville kerrottu mikä tämän "kotimaisen" tuotannon taustalla on?
Onhan tämän koronan myötä selvinnyt paljon mielenkiintoisia globaaleja liikesalaisuuksia:
Suomen maatilojen ja puutarhojen puolalaiset ja ukrainalaiset työntekijät. Kotimaiset kasvikset - heh.
"Made in Italy" onkin teetetty kiinalaisilla, jotka lentävät Pohjois-Italiaan töihin.
Englannista tiesinkin jo, että eräät "Made in England" -vaatteet on halpoja, koska ne ommellaan kyllä Englannissa, mutta ei englantilaisten toimesta.
Eivät tainneet päästä terveyskeskukseen ilamiseen testiin. Eivät ainakaan ukrainalaiset. Eikä pienellä palkalla mennä omakustanteiseen testiin.
Vierailija kirjoitti:
Eivät tainneet päästä terveyskeskukseen ilamiseen testiin. Eivät ainakaan ukrainalaiset. Eikä pienellä palkalla mennä omakustanteiseen testiin.
ilmaiseen
Miksi niistä Skopjen lennoista venkuiltiin julkisuudessa? Hallitus erityisesti. Kukaan ei kertonut, mitä ne oikeasti ovat. Ja nyt on jo aiemmin arvattu salaisuus rävähtänyt julki.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun me kuluttajat alettiin mussuttaa salaattia talvellakin.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se olisi ollut työnantajan tehtävä maksaa testit. Mutta ehkä halusi säästää. Tuli pieni säästö nyt vähän kalliimmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testauksen ja jäljityksen aikana on selvinnyt, että osalla tartunnan saaneista on ollut oireita. Joillakin on ollut poikkeavuuksia haju- ja makuaistissa, toisilla väsymystä ja osalla nuhaa.– Jos oireettomat ja lieväoireiset eivät ymmärrä sairastavansa tautia, se aiheuttaa hankaluuksia"
Omalla isälläni (ikää 70+) on jo kaksi kertaa ollut flunssaoireita tässä korona-aikana. Ei vaan mene testeihin, käy kaupassa jne. niin kuin ennenkin.
" Ei tää nyt mitään koronaa ole kun ei ole kuumetta"Minä taas en ole päässyt testeihin, koska lääkärin mukaan oireeni eivät ole koronaa. Olen siis ollut ihan oikeasti lääkärin vastaanotolla, keuhkot on kuunneltu jne. Voisin mennä niin, että maksan itse, mutta ainakin Päijät-Hämeessä pitää olla oikeat oireet, jonkun hengitysvaikeuksia ja painontunnetta rinnassa ei riitä, jos ohessa ei ole keukojen rahinaa ja kuumetta.
Jos lähipiirissä olisi ollut joku sairastunut, niin pääsisin testeihin. Eli niin kauan kun koko lähipiirillä on vain lievät oireet, kukaan meistä ei testiin pääse ja saatamme sairastaa tautia.Kuulostaa omituiselle. Pohjois-Pohjanmaalla testeihin kyllä pääsee.
Myös Tampereella pääsee, kun on vaan vähän kurkku kipeä tms. Ehkä tästä johtuukin, miksi Pirkanmaan koronaluvut ovat pysyneet alhaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lähipiirissä olisi ollut joku sairastunut, niin pääsisin testeihin. Eli niin kauan kun koko lähipiirillä on vain lievät oireet, kukaan meistä ei testiin pääse ja saatamme sairastaa tautia.Kuulostaa omituiselle. Pohjois-Pohjanmaalla testeihin kyllä pääsee.
Myös Tampereella pääsee, kun on vaan vähän kurkku kipeä tms. Ehkä tästä johtuukin, miksi Pirkanmaan koronaluvut ovat pysyneet alhaalla.
Samoin Kymenlaaksossa, pelkällä kurkkukivulla pääsee samana päivänä testiin. Tää oli lokakuussa, Ja kaveri ololla "ihan kuin olisin tulossa kipeäksi" pääsi testiin tällä viikolla.
Itsekkyys on vahvana näissä, valehtelevissa loisissa, koronatutkijoissa, jotka kertoivat taudin 50-100x influenssaa vaarallisemmaksi. Viruksen nimikin on tätä samaa valetta sars tulee suoraan sanoista Severe Acute, ja niin edelleen. Nimi annettiin jo alussa ilman mitään kunnollisia tutkimuksia, ja osoittautuu, ettei se pidä paikkaansa. Loisivat tutkijat, valeen lapamadot ottavat itselleen mitä saavat.