Voiko työaikana käydä toisessa paikassa työhaastattelussa?
Onko siihen laillinen oikeus? Vai voiko pomo kieltää? Oletteko kertoneet rehellisesti työhaastatteluissa käymisistänne? Olen vakituisessa työsuhteessa mutta nykyinen työ ei tunnu omalta.
Kommentit (30)
Olet siis sitä mieltä että nykyisen työnantajasinpitää maksaa sinulle palkkaa siitä kun haet muualle töihin?
Ilmoitat että on kurkku kipeä niin sast 10pv korona vapaata., siinä ehdit käydä monessakin haastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Itse olen 8 - 16 töissä jossa todella on istuttava työn äärellä tuo aika. Ei ole liukumaa yhtään. Tosi hankalaa. Työnhaku meinaa ihan tyssätä ajatukseen työhaastatreluun menon vaikeudesta. :(
ApSitten joko tyydyt kohtaloosi tai irtisanoudut.
Ps. Eihän tollasia töitä oikeesti enää ole olemassa muualla kuin jossain Kiinan hikipajoissa!
Hmmm... keksi välittömästi kymmeniä töitä ja työpaikkoja, joissa ollaan todellakin paikalla sovittuna aikana, eikä liukuminen ole mahdollisuuksia. Pitäisikö sinun vähän katsella ympärillesi? Lähdet ihan miettimään miten toimivat vaikkapa kaupat, virastot, koulut, sairaalat, terveyskeskukset, elokuvateatterit, uimahallit, kuntosalit, päiväkodit, tai vaikkapa näissä paikoissa toimivat siivouspalvelut. Että miten onnistuisi vaikka lapsesi koulupäivä, jos opettaja lähtisi päivään parin tunnin liukumallla? Tai kuinka kävisit harrastuksessasi, jos tiskin takana ei olisikaan kukaan päästämässä sinua sisään, koska työntekijä nyt tänään tekeekin työnsä pari tuntia myöhemmin, itselleen paremmin sopivana aikana?
Vierailija kirjoitti:
Ok. Itse olen 8 - 16 töissä jossa todella on istuttava työn äärellä tuo aika. Ei ole liukumaa yhtään. Tosi hankalaa. Työnhaku meinaa ihan tyssätä ajatukseen työhaastatreluun menon vaikeudesta. :(
Ap
Sano vaikka että sinulla on hammaslääkärikäynti, nekin ovat ennalta sovittuna palkatonta poissaoloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSiinä tapauksessa on kaksi vaihtoehtoa: hae vapaapäivä tai ilmoita töihin olevasi haastattelupäivänä sairaana. Suosittelen näistä ensimmäistä. Jälkimmäisestä voi tulla hankaluuksia.
Itse olin valtiolla töissä asiakaspalvelussa ja työni oli päivystysluonteista ja meillä piti tietää vapaapäivät kuukausia ennemmin. ei niitä herunut kyllä jos pyysi lyhyellä varoitusajalla. Aika mahdoton oli työhaastatteluissa käydä muuta kuin sanomalla olevansa kipeä. Tällaisia työpaikkoja on usko tai älä.
Kokemuksen mukaan haastatteluissa voi käydä siinä missä muissakin menoissa, jos saa luvan lyhyeen poissaoloon. Nykyisen työpaikan suhtautuminen on eri asia.
Yliopistossa vakituisessa työssä olevan hakiessa toista työtä saman yliopiston uuden työpaikan rekrytoija saa ilmeisesti jopa ottaa yhteyttä nykyiseen pomoon. Määräaikaisen kohdalla tätä oikeutta ei ole, mutten tiedä, noudatetaanko ohjetta vai kysyykö haastattelija silti, jos tuntee nykyisen pomon. Aavistelen, että itse hakiessani määräaikaisena muualle yliopistossa uuden paikan rekrytoija otti yhteyttä ainakin yhdessä tapauksessa. Erikseen tilanne, jossa hakija itse nimeää suosittelijoita. Hankalaa, jos työn jatko voi riippua pomon suhtautumisesta. Vaihtoehtona olisi kollegojen kysyminen suosittelijoiksi, mutta kilpailijoina tai kielikelloina he vasta voisivatkin levittää tietoa.
Tuurista riippuu, miten käy ja onko myönteistä vai ei.
Monet sanoo olevansa kipeitä tai, että lapsi on kipeä. Tai pitää käydä pankissa, lääkärissä tms. Jos haastattelut ovat moni kierroksisia, niin poissaoloja kertyy. Ei siis mikään ihme, että porukka vaihtaa työpaikkaa usein lomien jälkeen, kun lomalla on ollut aikaa käydä haastatteluissa.
Taitaa olka kyllä yt-laki, joka määrittää tuon.