Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työaikana käydä toisessa paikassa työhaastattelussa?

Ines
14.11.2020 |

Onko siihen laillinen oikeus? Vai voiko pomo kieltää? Oletteko kertoneet rehellisesti työhaastatteluissa käymisistänne? Olen vakituisessa työsuhteessa mutta nykyinen työ ei tunnu omalta.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voithan sanoa pomolle, että sulla on henkiläkohtainen meno, johon tarvitset vapaata. Ei sun syytä tarvitse kertoa. Toki se voi olla palkatonta.

Vierailija
2/30 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole laillista oikeutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla laillinen oikeus. Itse kerroin reilusti, ja pyysin vielä pomoa suosittelijaksi. Olin pari tuntia pois, mutta tein sitten työni illalla. En saanut paikka, vaan jatkan nykyisessä.

Omalla alallani on niin pienet ympyrät, että kyllä se työnhakuni olisi joka tapauksessa tullut ilmi.

Vierailija
4/30 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei kerro työpaikalla menevänsä työhaastatteluun paitsi, jos on irtisanomisajalla ja oikeus käydä työaikana haastatteluissa.

Vierailija
5/30 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut että on sovittu meno, jota varten tarvitsen vapaata, tullut töihin myöhemmin tai lähtenyt sieltä aiemmin. Tai sitten olen ottanut vapaapäivän.

Vierailija
6/30 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut että on sovittu meno, jota varten tarvitsen vapaata, tullut töihin myöhemmin tai lähtenyt sieltä aiemmin. Tai sitten olen ottanut vapaapäivän.

Palkallista työaikaa omien asioiden hoitaminen ei tietenkään missään ole.

Vierailija
7/30 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän asian vierestä, mutta kerronpa kuitenkin. Itse anoin lomapäivän keskelle viikkoa ja esimies tivasi minulta mitä olen lomalla tekemässä?

No kerroin hakeuteeni alani tehtävien koulutukseen niin hän vielä uteli kuka koulutusta järjestää ja saanko siihen osallistua vapaapäivänä!

Vierailija
8/30 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään tapauksessa ole kertonut käyväni työhaastatteluissa muualla. Siihen tuskin olisi suhtauduttu hyvin. Työnhaku voi kestää pitkään eikä olisi kiva, jos sen takia työpaikalla alettaisiin suhtautua ikävästi.

Vierailija
9/30 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän asian vierestä, mutta kerronpa kuitenkin. Itse anoin lomapäivän keskelle viikkoa ja esimies tivasi minulta mitä olen lomalla tekemässä?

No kerroin hakeuteeni alani tehtävien koulutukseen niin hän vielä uteli kuka koulutusta järjestää ja saanko siihen osallistua vapaapäivänä!

Hitto mikä kyylä!

Vierailija
10/30 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voit käydä. Pitää vain ottaa vapaapäivä haastattelun ajaksi. Palkallista työaikaa se haastattelussa käynti ei ole.

Vierailija
11/30 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo ajatus, että työhaastattelu olisi työaikaa. Yhteenkin työpaikkaan voi olla monta haastattelukierrosta ja soveltuvuustestit päälle.

Kyllä nuo on aina saanut sumplittua.

En kerro töissä, jos haen uutta paikkaa.

Vierailija
12/30 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuen paikasta minne haet, voit myös kysyä onnistuisiko haastattelu aikaisin aamusta tai hieman myöhemmin iltapäivästä nykyisten töidesi vuoksi. Jatkuvasti rekrytoiva ei välttämättä viitsi pomppia jokaisen työnhakijan aikataulun mukaan, mutta itse kun rekrytoin harvoin, ei olisi mikään ongelma pitää haastattelu klo 7 tai 17. Itse olen tätä joskus ehdottanutkin haastatteluun tulevalle, kun olen tiennyt olevan töissä.

Vierailija
13/30 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millainen työehtosopimus työpaikallasi on ja millaisessa työajassa olet. Oletettavasti kuultu kuitenkin miehin, joilla on joko liukuva työaika tai työvuorot suunnitellaan. Et voi käydä palkallisella työajalla haastattelussa, sillä palkka maksetaan ajastasi suorittaa työnantajasi asettamia työtehtviä. Sen sijaan ruokatunnit ovat omaa aikaasi. Jos voi leimauksilla säädellä työaikaa, voi leimata itsesi ulos lähtiessä haastatteluun ja sisään kun palaat työpaikalle. Helpointa kuitenkin käydä aikaisin aamulla tai työpaivän loppupuolella, eli käytät liukumaan joko aamusta tai illasta. Jos sinulla ei ole likuvaa työaikaa, kerro esihenkilöllesi, ett sinulla on henkilökohtainen meno, jolloin erittäin todennäköisesti saat vapaata pyytämäsi määrän. Tuo vapaa ei kuitenkaan ole palkallista, vaan pakatona. Eli työaikana on sopimusehtojen puitteissa, tai erikseen sopmalla mahdollisuus käydä esim työhaastattelussa, mutta palkallista työaikaaa se ei ole, vaan palkatonta.

Vierailija
14/30 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi, se on irtisanomisperuste. Työtekijällä on lojaliteettivelvoite.

Vierailija
15/30 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos on irtisanottu, silloin on oikeus työnhakuun työaikana, työsuhteen pituudesta riippuen saa käyttää tietyn määrän työpäiviä työnhakuun.

Vierailija
16/30 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitto mikä kyylä!

Niinpä. Ihmisillä on oikeus yksityisyyteen.

Vierailija
17/30 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Itse olen 8 - 16 töissä jossa todella on istuttava työn äärellä tuo aika. Ei ole liukumaa yhtään. Tosi hankalaa. Työnhaku meinaa ihan tyssätä ajatukseen työhaastatreluun menon vaikeudesta. :(

Ap

Vierailija
18/30 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Itse olen 8 - 16 töissä jossa todella on istuttava työn äärellä tuo aika. Ei ole liukumaa yhtään. Tosi hankalaa. Työnhaku meinaa ihan tyssätä ajatukseen työhaastatreluun menon vaikeudesta. :(

Ap

Sitten joko tyydyt kohtaloosi tai irtisanoudut.

Ps. Eihän tollasia töitä oikeesti enää ole olemassa muualla kuin jossain Kiinan hikipajoissa!

Vierailija
19/30 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siinä tapauksessa on kaksi vaihtoehtoa: hae vapaapäivä tai ilmoita töihin olevasi haastattelupäivänä sairaana. Suosittelen näistä ensimmäistä. Jälkimmäisestä voi tulla hankaluuksia.

Vierailija
20/30 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi, jos on irtisanottu ja tes tai työnantaja on määritellyt, että työhaastatteluissa saa köydä työaikana, palkallisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi