Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuhlaan joka kuu n.1000-1500e turhuuteen, miten lopettaa?

Vierailija
14.11.2020 |

Käyn ulkona syömässä ja kahvilla, usein aina pari lasia viiniä samalla. Ostelen kauneusdenhoitotuotteita, jotka maksaa jopa 150-200e/purkki. Rakastan kalliita vaatteita, ja työn puolesta pitääkin pukeutua hyvin. Tykkään käydä ex tempore kylpylälomalla tms. Ajan joskus taksilla vain kun en jaksa ajaa itse.

Harmittaa, mutta tuntuu että nuo asiat on toisaalta sellaisia että niillä jaksan normiarkeani, joka on tosi raskasta. Siis perhe ja hemmetin stressaava työ. Mitä teen? Tiedän että elän typerästi, mutta en osaa lopettaa.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan. Ne laadukkaat vaatteet pysyvät hyvinä vuosia. Etenkin kun sinulla on niitä niin paljon, ettei tarvitse käyttää samoja päivittäin. Laadukkaat vaatteet eivät myöskään mene muodista nopeasti.

Vierailija
22/47 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jonkin verran sijoittanut, ja ymmärrän tuon pointin. Toisaalta välillä ajattelen, että mistä tiedän kuolenko 50v syöpään ja silloin ei osakesalkut lämmitä. Että nautin elämästä nyt kun olen vielä suht nuori.

Itse asiassa laitoin aiemmin tuon rahan säntillisesti säästöön, mutta jossain vaiheessa rahankäyttö levähti käsiin. Osin tämä liittyy rankkaan elämänvaiheeseen, kun tuntuu että elämänhallinta on päin helvettiä ja rahan käyttö antaa minulle edes hetkellisen "palkinnon" kaikesta raatamisesta ja pinnan kiristymisestä.

-ap

Onko tuo dopamiininarkkailu hyvä ja kestävä tai ainoa keino palautua? Tai no olet tämän jo selkeästi kyseenalaistanut. Ja onko työsi rahan arvoista?

Paremmat ja kestävämmät terveysvaikutukset saisit vaikka kuntosalilta, luonnossa liikkumisesta, saunomisesta yms. jutuista joihin ei rahaa uppoa juurikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki perhe. Siihen saat hyvällä mielellä tuon rahan kulumaan. Ja paljon enemmän.

Toisaalta, kun sulla on varaa ja tilaisuus, niin nauti.

Ska laittaa jonnekin tilille talteen puolet tuosta rahasta ja käytät sen toisen puolen.

Ala harrastaa jotain kivaa.

Syö säännöllisesti.

Itseä on turha syyllistää.

Tuo on nyt elämäntilanteesi. Saathan sinä nauttiakin.

Joskus kieltäytymisestä tulee myös kiva oli.

Tee jokin suunnitelma.

Vierailija
24/47 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki perhe. Siihen saat hyvällä mielellä tuon rahan kulumaan. Ja paljon enemmän.

Toisaalta, kun sulla on varaa ja tilaisuus, niin nauti.

Ska laittaa jonnekin tilille talteen puolet tuosta rahasta ja käytät sen toisen puolen.

Ala harrastaa jotain kivaa.

Syö säännöllisesti.

Itseä on turha syyllistää.

Tuo on nyt elämäntilanteesi. Saathan sinä nauttiakin.

Joskus kieltäytymisestä tulee myös kiva oli.

Tee jokin suunnitelma.

Kyllä minulla on perhe. Tuhlaan myös lasten vaatteisiin ja harrastusvälineisiin, leluihin jne. Välillä ajattelen kuten kirjoitat, että nyt piru vie nautin tästä omasta rahasta kun voin, enkä elä yli varojeni. Mutta tunnen huonoa omaatuntoa, kun monella on rahat tiukalla ja olisi niin paljon järkevämpää säästää ja sijoittaa.

-ap

Vierailija
25/47 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa on mun 2kk tulot.

Mene kerran leipälonoon ja katsele ympärille, niitä ihmisiä, mikä on oikeasti tärkeää? Osalla ei ole edes asuntoa.

Itse olen siellä töissä vapaa-ehtoisena ja loppukuusta on todellakin väliä, maksaako jauheliha 7,99 vai 2,80 paketti.

Tai ruokajakelusta saa parhaassa tapauksessa yli jääneitä tuotteita.

Siitä saa kummasti perspektiiviä, suosittelen.

Vierailija
26/47 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ostolakko. Jos yrität vain vähentää kulutustasi, pääsi pyörii todennäköisesti koko ajan sen ympärillä mitä ostat, kuinka paljon ja milloin voit ostaa.

Kun teet päätöksen olla ostamatta mitään esim. seuraavan puoli vuotta tai vuoden, sun on pakko keksiä itsellesi muuta tekemistä. Eikä se oikeasti ole edes raskasta: Sunhan ei tarvitse tehdä mitään. Nyt sulla menee aika paljon myös aikaa tavaroiden ostamiseen, ulkona syömiseen jne. Ja jotta elämä ei menisi sen murehtimiseen, mitä et voi tehdä, kannattaa miettiä heti tilalle muuta rentouttavaa tekemistä: Vaikka lenkkeily, luontokohteita lähistöllä, kirjan lukeminen jne.

Vierailija
27/47 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee ostolakko. Jos yrität vain vähentää kulutustasi, pääsi pyörii todennäköisesti koko ajan sen ympärillä mitä ostat, kuinka paljon ja milloin voit ostaa.

Kun teet päätöksen olla ostamatta mitään esim. seuraavan puoli vuotta tai vuoden, sun on pakko keksiä itsellesi muuta tekemistä. Eikä se oikeasti ole edes raskasta: Sunhan ei tarvitse tehdä mitään. Nyt sulla menee aika paljon myös aikaa tavaroiden ostamiseen, ulkona syömiseen jne. Ja jotta elämä ei menisi sen murehtimiseen, mitä et voi tehdä, kannattaa miettiä heti tilalle muuta rentouttavaa tekemistä: Vaikka lenkkeily, luontokohteita lähistöllä, kirjan lukeminen jne.

Mieti myös kuinka paljon tuo tuhlaamisesta oikeasti tuottaa sinulle iloa? Kerrot olevasi stressaantunut, joten se ei kovin tehokkaasti toimi. Joten kannattaako siihen laittaa rahaa? Entä jos sen ajan mitä hankit tavaroita ja palveluita saisitkin ihan itsellesi? Mitä tekisit? Mietin vaikka, että voisit istua sen ajan meren rannalla tuijotellen aaltoja tekemättä mitään ja ilman, että on kiire minnekään. Toisiko se sinulle enemmän vai vähemmän rentoutumista kuin viinilasillinen?

Vierailija
28/47 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on tässä ja nyt. Nauti rahoistasi, sanon minä. Ihmeellistä ajattelua nykyään, että pitäisi säästää ja sijoittaa hirmuisia summia. Toki pieni talouspuskuri on hyvä olla, mutta se riittää. Saatat kuolla huomenna. Silloin ei rahat tilillä lämmitä (muita kuin perijiä), mutta eletty, nautinnollinen elämä saattaakin vähän lämmittää mieltä.

Vierailija
29/47 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on tuohon varaa ja nuo piristää sua niin anna mennä. Ei sun tarvitse muiden takia säästää ja sijoittaa rahaa jos et itse sitä koe tärkeäksi. Väittäsin että nyt stressaavassa elämänvaiheessa rahaa palaa ja kun stressi helpottaa niin todennäköisesti kyllästyt itsekin tuhlaamiseen ja tilalle tulee luonnostaan jotain muuta.

Vierailija
30/47 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on tässä ja nyt. Nauti rahoistasi, sanon minä. Ihmeellistä ajattelua nykyään, että pitäisi säästää ja sijoittaa hirmuisia summia. Toki pieni talouspuskuri on hyvä olla, mutta se riittää. Saatat kuolla huomenna. Silloin ei rahat tilillä lämmitä (muita kuin perijiä), mutta eletty, nautinnollinen elämä saattaakin vähän lämmittää mieltä.

Mikä ihmeen ajatusmailma tämä on että eläminen = tuhlailu ja kuluttaminen ?

Vierailija
31/47 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrän palkkapäivänä osan rahoista tilille mihin ei ole pankkikorttia. On vähentänyt heräteostoksia.

Vierailija
32/47 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala harrastamaan vieraissa käyntiä, unohtuu nuo ostokset kun on muuta jännitettävää.

Vierailija
33/47 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan tuhlaamisessa, varsinkin jos siitä on päässyt tulemaan tapa mitä ei pysty enää hallitsemaan, on samoja piirteitä kuin muissakin riippuvuuksissa, peli, päihde jne. Tuhlaamisella haetaan jotain, useimmiten lohtua ja (hetkellistä) tyydytystä, hyvän mielen tunnetta. Ja se, että tällaista "joutuu" tekemään, kertoilee hieman käsittelemättömistä asioista tai tunteista menneisyydessä. Eli kuten pakonomainen humalaryyppääminen tai pelirippuuvuus, myös tuhlaaminen on jotain pimeää pinnan alla. Laatuvaatteet on toki perusteltuja järkeviä ostoksia, mikäli ovat oikeasti laatuvaatteita eikä vain ylihinnoiteltuja merkkivaatteita vailla laatua.

Vierailija
34/47 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ahnehdi liian isoa palaa kakkua kerralla. Eli aloita elämäntapojen muuttaminen pienin askelin. Ihan sama logiikka mielestäni kun laihduttamisessa: jos kiellät itseltäsi kaiken lankeat kohta syömään kahta kauheammin.

Mulla on vähän samaa taipumusta kun sinulla. Olen kuitenkin päässyt ainakin pahimmasta tuhlailusta vuosien varrella eroon ja alkanut osakesijoittajaksi samalla. Minua on varmaan auttanut eniten ”keski-ikäistyminen” (olen tosin vasta 30+). Työpaikkani ei sijaitse nykyisin keskustassa, joten extempore-ostokset ja kahvittelut jää välistä. Illat ollaan pääosin lapsen kanssa kotona tai ulkoilemassa tai käydään harrastuksissa. Nyt olen vielä raskaanakin, joten ei tule lähdettyä kavereiden kanssa viinille viikonloppuisin.

Vaateostosten vähentämisessä on auttanut eniten oman tyylin löytyminen. Edelleen joskus sorrun ostamaan jotain ei niin tärkeää, mutta pääosin vaatekaapista löytyy sen verran ajatonta ja laadukasta vaatetta, että menevät töissä vuodesta toiseen. Olen ostanut muutamia kalliimpia merkkituotteita, kuten takkeja ja laukkuja, jotka on kertaostoksena olleet isoja. Olen kuitenkin kalleinta laukkuani käyttänyt vuosikaudet, joten hintaa yhdelle käyttökerralle ei tule hirveästi.

Osake/rahastosäästäminen on myös samalla tavalla koukuttavaa kun shoppailu! Suosittelen siis säästämään ajatuksella, että kerrytät omaisuutta ja seurailet oman salkkusi kehitystä. Kun siitä innostuu niin ei tee mieli ostaa 200€ vaatetta. Haluaa enemmin laittaa sen salkkuun kasvamaan korkoa.

Vierailija
35/47 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalismi auttoi itseäni vähentämään turhaa tavaran haalimista. Minusta on ihanaa kun ei vaatekaapit tursua ja ostan vain tilalle kun vanha menee rikki. Tällä tavalla voit edelleen ostaa laadukkaasti mutta lähemmäs kerran vuoteen. Sen sijaan voit panostaa palveluihin, tämä hyödyttää jo talouttakin. Tällöin tuosta summasta puolet voisi edelleen mennä huvituksiin ja puolella voisit shoppailla osakkeita kuten ylempi neuvoi. Itse aloin ostamaan osakkeita kun rahaa alkoi säästyä ja se vasta hauskaa on ja tuottaa jännitystä huomattavasti pidempään kuin uusi laukku yms.

Vierailija
36/47 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä sama summa auton ikkunasta ajellessasi ja sitten mieti onko vaikutus sen kummempi kuin 200€ voiteen hankittuasi. Ei nimittäin oo. On vaan semmonen helpottunut fiilis että huh nyt ei tarvi tuhlata.

Vierailija
37/47 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vaimoni?

Vierailija
38/47 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta käteistä 200 e ja sen jälkeen tuhia pankkikorttisi, leikkaa siru pieneksi ja roskiin.

Ylikulutus loppuu siihen.

Vierailija
39/47 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tossa on mun 2kk tulot.

Mene kerran leipälonoon ja katsele ympärille, niitä ihmisiä, mikä on oikeasti tärkeää? Osalla ei ole edes asuntoa.

Itse olen siellä töissä vapaa-ehtoisena ja loppukuusta on todellakin väliä, maksaako jauheliha 7,99 vai 2,80 paketti.

Tai ruokajakelusta saa parhaassa tapauksessa yli jääneitä tuotteita.

Siitä saa kummasti perspektiiviä, suosittelen.

Olen kerran elämässäni joutunut ruokajonoon hakemaan ruokakassia. Ainoa mitä mietin oli, että minun meikkivoide oli ennen YSL ja nyt se on Rimmel ja minä ole kerjäämässä ruokaa! Hyvä etten pyörtynyt siihen paikkaan kun kuvotus ja hysteerinen olo löi läpi. Se oli hyvä kokemus. Sitä muistoa yhä vaalin, että osaan pelätä köyhyyttä. Ehkä se on nytkin hyvä kaivaa esiin.

Eri

Vierailija
40/47 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, ei tonni riitä kuussa turhuuksiin. Tykkään kalliista hoidoista, muodista ja sisustuksesta. Pelkään jo mitä tapahtuu jos tästä tulee pudotus. Pitäisi säästää ja aina aloitan seuraavassa kuussa. Nyt sallin joululahjabudjetiksi tonnin niin etten osta itselleni mitään sillä rahalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä