Tuhlaan joka kuu n.1000-1500e turhuuteen, miten lopettaa?
Käyn ulkona syömässä ja kahvilla, usein aina pari lasia viiniä samalla. Ostelen kauneusdenhoitotuotteita, jotka maksaa jopa 150-200e/purkki. Rakastan kalliita vaatteita, ja työn puolesta pitääkin pukeutua hyvin. Tykkään käydä ex tempore kylpylälomalla tms. Ajan joskus taksilla vain kun en jaksa ajaa itse.
Harmittaa, mutta tuntuu että nuo asiat on toisaalta sellaisia että niillä jaksan normiarkeani, joka on tosi raskasta. Siis perhe ja hemmetin stressaava työ. Mitä teen? Tiedän että elän typerästi, mutta en osaa lopettaa.
Kommentit (47)
Mulla menee toi sama summa kuukaudessa osakeostoihin. Osinkoina saan nykyisin nettona n. kymppitonnin vuodessa, ensi vuonna taas tonnin-kaksi enemmän. Laskelmieni mukaan 5v kuluttua osinkoina eli passiivisina töistä riippumattomina tuloina tulee parikymmentätuhatta euroa tilille, tasaisena kuukausittaisena virtan palkkatulon lisäksi.Ne rahat siis tulevat mulle vaikka en tienaisi enää ikinä senttiäkään ja se kassavirta vaan kasvaa kun firmat korottavat osinkojaan. Jos mulla ois samanlainen tuhlausvimma kuin sulla, varmaan käyttäisin osan pääomatuloistani itseni hemmotteluun, mutten suinkaan kaikkea.
Olen sitä mieltä että sä elät typerästi. Olen myös sitä mieltä että sä et tajua että eläkkeellä sun nettotulot on ehkä vain puolet sun palkasta joten et voi jatkaa tuolla tavalla elämistä. Käy kirjastosta lainaamassa sijoittamisesta kertova kirja, lue se ja laita jatkossa noi tuhlaamasi rahat vaikka indeksirahastoon.
Aloita pienin askelin. Esim. osta hieman halvempia kauneudenhoito tuotteita, ovat yhtä laadukkaita. Vaatteita sinulla on varmasti tosi paljon, joten jos käyttäisit niitä ja vähentäisit uusien ostoa.
Mä oon ihan samanlainen. 1500€ tuhlannu jo 2 viikossa eikä missään näy. No ostin yhdet housut, mut ne ei ollu kalliit. Harmittelen joka kuukausi jossain vaiheessa omaa leväperäisyyttäni, mut en osaa lopettaakaan sitä.
Samaa vikaa, tosin pienemmässä mittakaavassa. Minulla on meneillään joku identiteettikriisi ja ostan itselleni identiteettiä. Ne rahat todellakin kannattaisi sijoittaa. Tällä hetkellä vielä sijoittaminen onnistuu minulta shoppailun lisäksi, mutta jarruja tässä aion lyödä pohjaan. Addiktiohan tämä on. Ei siihen auta kuin laittaa totaalisesti liinat kiinni ja kärsiä vieroitusoireet.
Olen kuullut älyttömämmistäkin tuhlauskohteista. Ja isommista summista.
Hölmöä se joka tapauksessa on.
Ei me pystytä sanomaan mikä sun kohdalla toimii. Tee pihistelystä ja säästämisestä harrastus. Tai laita tavoitteeksi jokin sellainen hankinta, joka vaatii säästämistä ja joka motivoi riittävästi. Tai siirrä palkkapäivänä rahaa eri tilille ja jätä käyttötilille vain sen verran rahaa kuin siinä kuussa tarvitset. Tai anna rahojesi hallinta jollekin muulle henkilölle, joka antaa sinulle viikkorahan käyttöön. Tai pidä älä-osta-mitään-kuukausi. Tai päätä vain, että nyt tuli muutos.
Kokeile miten vähällä pärjäät. Voit yllättyä, ettei se ollutkaan niin vaikeaa kuin luulit.
Onko teillä ”tuhlareilla” jotain käryä siitä, mitä tuolla tavoittelette? Ja mistä se johtuu? Vaikeaa antaa toimivia neuvoja, jos motivaationne toiminnallenne on tuntematon.
Itseäni motivoi se, etten elä yli varojeni. Haluaisitteko siis säästää vai välttää velkaantumisen?
Eli riittävätkö rahat tuohon kuitenkin, vai elättekö nyt yli varojenne? Jos rahat riittävät, ettekä saa ennemmin säästettyä kuin shoppailtua, niin siihenkin on varmaan jokin syy?
En itsekään ole koskaan viitsinyt jemmata rahaa, koska olen saanut lähes kaksi miljoona lahjoina/perintönä.
Miksi pyörit kaupungilla?
Ala harrastamaan ruuanlaittoa ja lenkkeilyä. Näin sinulle on kiire työpäivän jälkeen kotiin, jotta ehdit käydä lenkillä ja laittaa ruokaa.
Olen jonkin verran sijoittanut, ja ymmärrän tuon pointin. Toisaalta välillä ajattelen, että mistä tiedän kuolenko 50v syöpään ja silloin ei osakesalkut lämmitä. Että nautin elämästä nyt kun olen vielä suht nuori.
Itse asiassa laitoin aiemmin tuon rahan säntillisesti säästöön, mutta jossain vaiheessa rahankäyttö levähti käsiin. Osin tämä liittyy rankkaan elämänvaiheeseen, kun tuntuu että elämänhallinta on päin helvettiä ja rahan käyttö antaa minulle edes hetkellisen "palkinnon" kaikesta raatamisesta ja pinnan kiristymisestä.
-ap
Miksi ihmeessä haluaisit lopettaa? Itse nostaisin kierroksia ennemmin. Laittaisin 2000-2500 vielä laadukkaampiin tuotteisiin ja viikonloppulomahemmotteluihin.
Jos et elä yli varojesi, niin riittää varmaan, että sulla on puskuri. Säästä nyt edes se. Ei ihminen muuta tarvitse. Ainakaan minusta. Vai onko sinulle pienenä sanottu jotenkin pahasti rahankäytöstäsi, tai siitä, että pitäisi säästää ja kapinoit tavallaan, että ja ..tut mun tarvii säästää? Vaikka siis haluaisitkin?
Kasaapa kaapeista tavarat keskelle lattiaa ja katso sitä tavaramäärää. Et tarvitse enää yhtään mitään lisää! Maailma hukkuu paskaan, ja se on meidän vika.
Riippuu tuloistasi. Jos minä joskus laitan parikymppiä kuussa turhuuteen, käyn vaikka kahvilassa tai ostan jonkin huulipunan, niin ehkä se on minun rahoissani sama asia kuin sinulle 1500 eur.
Terv. 1700 netto
Vierailija kirjoitti:
Kasaapa kaapeista tavarat keskelle lattiaa ja katso sitä tavaramäärää. Et tarvitse enää yhtään mitään lisää! Maailma hukkuu paskaan, ja se on meidän vika.
Juuri tämän takia ostankin niitä laadukkaita (ja todella kalliita) vaatteita/tavaroita, järkeilen itselleni.
Ap vois harkita käyvänsä pari kertaa psykologilla juttelemassa jos arki tuntuu raskaalta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tuloistasi. Jos minä joskus laitan parikymppiä kuussa turhuuteen, käyn vaikka kahvilassa tai ostan jonkin huulipunan, niin ehkä se on minun rahoissani sama asia kuin sinulle 1500 eur.
Terv. 1700 netto
Minä laitan samoista rahoista 300-400e kuussa, en edes tiedä miten voi elää tuhlaamatta alle 200e kuussa. Sehän menee jo tilipäivänä ennen kuin on aamiaisen syönyt ja mennyt ulko-ovesta ulos.
Ala pelkäämään koronaa. Et voi pyöriä kaupungilla, ravintoloissa tai oikeastaan käyttää taksiakaan, jos olet varovainen. Tilaat ruoat kotiin ja alat harrastamaan ruoan laittoa. En tiedä missä työssä tällä hetkellä tarvitsee olla kovin edustava ainakaan päivittäin: Suuri osa "siisteistä sisätöistä" tehdään tällä hetkellä etänä ja ne mitä ei voi tehdä etänä, on pääasiassa sairaanhoitoa, opetusta, siivousta yms, jossa ei tarvita tonnin jakkupukua. Ja edustavat hetket selviät vanhoilla vaatteillasi.
Siinä meni suurin osa sun tuhlauksen kohteistasi. Ja samalla säästit terveytesi koronalta.
Leiki ettei sulla ole tuota rahaa tuhlattavaksi. Mitä tekisit silloin rentoutuaksesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia ostankin niitä laadukkaita (ja todella kalliita) vaatteita/tavaroita, järkeilen itselleni.
Mutta sä olet ostanut ne jo! Ei sun enää tarvitse.
Ihan kuin sanoisi, että tarvitsee luotettavan auton ja sitten ostaa niitä pihaan riviin aina uuden parin kuukauden välein. Koska luotettava auto on hyvä. Ei tarvitse, koska sulla on jo se auto. Sama vaatteiden ja muiden kanssa. Sitten lisää, kun vanhat hajoaa eikä saa enää korjattua.
no siten että et enää tee noita. Ajattele ensin. Sijoita heti palkasta tuo summa ja mieti minkä tuoton sillä saat. Loppukuun elät mitä on. Siinä vaiheessa kun opit että tuon summan sijoittamalla saat 5€ puhtaana käteen lopun elämääsi kuukausittain, niin alat tajuamaan kuinka kallista tuo on. 10 kuukaudessa tuo tarkoittaa jo 50 euroa /kk tulon menetystä.