Miksi en pysty tekemään etunojapunnerrusta?
Olen 168 cm ja 55 kg ihan hyväkuntoinen nainen. En ole koskaan saanut tehtyä etunojapunnerrusta suoralla vartalolla. Leukoja olen joskus vetänyt muutaman. Naisten etunojapunnerrustyyli taas on aivan liian kevyt minulle. Neuvoja?
Olen treenannut jo pari kuukautta ja vieläkään ei mene edes yhtä kertaa punnerrus. Käsivarteni ovat kiinteät mutta suhteellisen pikät. Selkäni on kunnossa ja lapaluuni normaalit. Olenlen kokeillut asetella käsiäni eri tavoin. Eri leveyksille, hartialinjaan, edemmäksi, mutta ei apua. Mitä vielä voisin tehdä. Pitkät vipuvarretko = pitkät käsivarteniko vievät voimat? Punnerran osittaisella liikkeellä sujuvasti.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 14:28"]
Rintalihakset! Naisilla lihaksisto on huonompi/haastavampi rinnoissa. Pelkkä käsien voima ei riitä, pitää olla rinnoissakin.
[/quote]
Miten niin? Onhan naisilla yleensä kuitenkin aika paljon isommat tissit kuin miehillä!
Etunojapunnerrus on nimenomaan rintalihasliike. Toki käsien asentoa muuttamalla voi tehdä myös ojentajapunnerruksen. Usein liikkeiden onnistuminen vaatii myös oikean "tekniikan" löytämistä. Naisten punnerruksia hyvin jaksava pystyy kyllä tekemään etunojapunnerruksiakin. Naisten punnerruksia tehdessä kannattaa muistaa, että pelkät polvet lattiassa liike on rankempi kuin polvet ja varpaat lattiassa. En kuitenkaan usko, että naisten punnerrukset ovat hyvässäkään kunnossa olevalle naiselle "aivan liian kevyitä". Rintalihaksia vaan vahvistamaan.
Jos saat vaikka sen yhden leuan, niin leuat myötäotteella vahvistavat osittain samoja lihaksia. Ei tosin ole tullut vielä ihmistä vastaan, joka saa leuan, mutta ei yhtään punnerrusta. Penkkipunnerrusta kannattaa myös kokeilla. Ojentajia voit reenata esim. pystypunnerruksilla. Vaikkakin rintalihakset ne tässä kyllä pääosassa on.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 15:23"]Ei tosin ole tullut vielä ihmistä vastaan, joka saa leuan, mutta ei yhtään punnerrusta.
[/quote] Niinpä! AP kuulostaa anatomiselta luonnonoikulta... ;-)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 15:23"]
Jos saat vaikka sen yhden leuan, niin leuat myötäotteella vahvistavat osittain samoja lihaksia. Ei tosin ole tullut vielä ihmistä vastaan, joka saa leuan, mutta ei yhtään punnerrusta. Penkkipunnerrusta kannattaa myös kokeilla. Ojentajia voit reenata esim. pystypunnerruksilla. Vaikkakin rintalihakset ne tässä kyllä pääosassa on.
[/quote]
Juu, kuulostaa kyllä erikoiselta. Itse en ole saanut ikinä yhtä leuanvetoa enempää, mutta miesten punnerruksia pystyn tekemään.
Negatiiviset toistot kuulostaa järkevältä! Pitääpä itsekin kokeilla noita. Miksihän mulla kipeytyy lavat punnertaessa? Tekniikkavirhettä väittää mies. Naistenpunnerrukset menee helposti. Pistäisi ihan testata montako kymmentä menee putkeen. Tekniikka on niiden osalta täysjärkisen pt:n kehuma:) Miesten punnerruksia saan tehtyä ehkä kolme:(
Terveisin, taas yksi punnerrusongelmainen
Teillä kellä ranteet kipeytyy punnertaessa niin todennäköisesti syy on väärässä asennossa. Eli ranne pääsee vääntymään väärään asentoon ja sen takia kipeytyy. Yleensä siihen auttaa kun siirtää käsiä suoraan linjaan hartian kanssa, eli että kroppa ei tule "rannelinjan yli". Monimutkaisesti selitetty, helpointa on kun pääsee näyttämään ja korjaamaan virheellisen asennon. Tuohon että miksi ei pysty tekemään punnerruksia niin vastaus on se että lihaskunto on liian heikko. Todennäköisesti sekä käsivarsissa että keskivartalossa. Teethän naistenpunnerrukset niin että rinta koskee lattiaan asti, samoin kuin maha ja lantio lähes lattiaan? Ei niin että takapuoli jää pystyyn tai että vähän notkistetaan kyynerpäistä... 8/10 ihmistä tekee punnerrukset väärin.