Uskotko ihan oikeesti
että
hoikka= terve
vähäkalorinen= terveellinen
hedelmissä on paljon vitamiineja
eläinrasva on huonoa rasvaa
margariini on terveydelle hyväksi
file on parempaa kuin rasvaisempi liha
korkea kolesteroli on huono juttu
diabeetikoille rasva on pahempi kuin sokeri
rypsiöljy on hyvää rasvaa
lapsille täytyy juottaa rasvatonta maitoa
kananmunan keltuaiset on vaarallisia
Kommentit (27)
Suurin osa noista ei ole uskon vaan tiedon asioita. Eniten ihmetyttää motivaatiosi tehdä tällainen avaus. Onko tarkoituksesti kumota fakta, että kasvisvoittoista ruokaa syövä hoikka ihminen elää terveellisemmin kuin eläinrasvaa mättävä ylipainoinen?
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:15"]
Suurin osa noista ei ole uskon vaan tiedon asioita. Eniten ihmetyttää motivaatiosi tehdä tällainen avaus. Onko tarkoituksesti kumota fakta, että kasvisvoittoista ruokaa syövä hoikka ihminen elää terveellisemmin kuin eläinrasvaa mättävä ylipainoinen?
[/quote]
Eläinrasvaa syövä ihminen on terve ja normaalipainoinen.
Uskon kaikki muut paitsi viimeisen, keltuaiset eivät ole vaarallisia.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:15"]
[/quote]
Eläinrasvaa syövä ihminen on terve ja normaalipainoinen.
[/quote]
No hyvä kun yli 95 % suomalaisista on terveitä ja normaalipainoisia.
OT, mutta lähipiiristä olen tehnyt sellaisen havainnon, että tikkulaihat ihmiset sairastavat flunssia tms. tavallisia pikkutauteja huomattavasti useammin kuin ylipainon rajalla keikkuvat tai jonkin verran ylipainoiset. Me pulskemmat pysymme jostain syystä terveempinä.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:46"]
OT, mutta lähipiiristä olen tehnyt sellaisen havainnon, että tikkulaihat ihmiset sairastavat flunssia tms. tavallisia pikkutauteja huomattavasti useammin kuin ylipainon rajalla keikkuvat tai jonkin verran ylipainoiset. Me pulskemmat pysymme jostain syystä terveempinä.
[/quote]
"Tikkulaihan" ruokavalio VOI olla yksipuolinen, jos painonhallinta tärkeintä. Mutta normaalipainoisenkin (eikä missään ylärajoilla keikkuva) ruokavalio voi olla hyvin ravitseva ja monipuolinen, jos liikkuu tarpeeksi. Tuskin se pieni ylipaino sinänsä tervemmäksi tekee.
Ap on karppaaja. Mä uskon että syömällä terveellisesti paljon kasviksia, hyviä hiilareita ja vaaleaa lihaa ja kalaa on ruokavalio tasapainossa.
Tottakai saa joskus herkutellakkin mutta pääpainon kun pitää noissa ruoissa on hyvä elämänlaatu taattu. En mäkään käytä mitään kasvisrasvakermoja tai paistamiseen margariinia vaan aitoa kermaa ja voita... Mahdollisimman luonnonmukaista ilman lisäaineita ja välttelen eineksiä vaikka joskus niitäkin tulee syötyä.
Olen laiha, en syö lihaa ja vältän ylimääräisiä sokereita ja rasvoja. Uskon että runsas kasvisten syönti on terveellistä koska kasviksissa on kuitua sekä vitamiineja ja hivenaineita, ja vähän kaloreita. Kasvisöljyt ovat hyväksi kohtuudella nautittuna. Voita laitan silloin tällöin ruokaan mutta melko harvoin. Kananmunia pidän kaikkineen terveellisinä, kohtuus tietenkin niidenkin syömisessä. En ole sairastanut flunssia aikapäiviin, ja jos sairastun, se menee melkein huomaamatta ohi. Viralliset ravitsemussuositukset Suomessa osuvat mielestäni hyvin kohdilleen ravintokolmioineen ja lautasmalleineen. Diabeetikot taas ovat yksilöitä ja heille kullekin on hyvä räätälöidä oma ruokavalio, mutta yleensä ottaen he kiinnittävät erityishuomita rasvojen ja hiilihydraatin, varsinkin nopean hiilihydraatin käyttöön.
No en tietenkään usko. Mä luotan oman kehoni tuntemuksiin ja syön sen mukaisesti. Virallisille ruokavaliosuosituksille ei ole minkäänlaista tieteellistä pohjaa. Enkä myöskään usko, että on olisi olemassa yksi kaikille sopiva ruokavalio, vaan että kokeilemalla löytää sen itselleen sopivan. Mulle se on runsaasti luonnollista rasvaa ja kasviksia sekä kohtullisesti lihaa ja kalaa sisältävä ruokavalio.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 12:10"]
Ap on karppaaja. Mä uskon että syömällä terveellisesti paljon kasviksia, hyviä hiilareita ja vaaleaa lihaa ja kalaa on ruokavalio tasapainossa.
Tottakai saa joskus herkutellakkin mutta pääpainon kun pitää noissa ruoissa on hyvä elämänlaatu taattu. En mäkään käytä mitään kasvisrasvakermoja tai paistamiseen margariinia vaan aitoa kermaa ja voita... Mahdollisimman luonnonmukaista ilman lisäaineita ja välttelen eineksiä vaikka joskus niitäkin tulee syötyä.
[/quote]
Minua ihmetyttää tuo "saa joskus herkutellakin" -asenne. Sehän ruokkii ajattelua, että terveellinen ei voi olla herkullista. Luettelet kasvikset, hyvät hiilarit ja kalat. Etkö pidä niistä? Syötkö niitä vain terveellisyyden takia, ja sitten kun tekee mieli hyvää, vetäiset kermapekoninakit?
Korkea kolesteroli altistaa tutkitusti sydän- ja verisuonisairauksille ja voi johtaa nopeaan sydäninfarktikuolemaan. 15
Karppaus äärimmilleen vietynä voi aiheuttaa sydä ja verisuonisairauksien lisäksi vakaviakin ongelmia suolen toimintaan ja jopa suolistosyövän. 15
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 12:18"]No en tietenkään usko. Mä luotan oman kehoni tuntemuksiin ja syön sen mukaisesti. Virallisille ruokavaliosuosituksille ei ole minkäänlaista tieteellistä pohjaa. Enkä myöskään usko, että on olisi olemassa yksi kaikille sopiva ruokavalio, vaan että kokeilemalla löytää sen itselleen sopivan. Mulle se on runsaasti luonnollista rasvaa ja kasviksia sekä kohtullisesti lihaa ja kalaa sisältävä ruokavalio.
[/quote]
Pääpiirteet terveelliseen ruokavalioon perusterveille ihmisille löytyvät kyllä ravitsemussuosituksista. 15
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 12:20"]
Korkea kolesteroli altistaa tutkitusti sydän- ja verisuonisairauksille ja voi johtaa nopeaan sydäninfarktikuolemaan. 15
[/quote]
Se on pieni hinta siitä valtavasta ilosta, että sai uhmata pekkapuskia ja idunsyöjiä.
En.