Määräaikaisena töissä ja jäämässä äitiyslomalle.
Tulipa hieman hassu olo, kun olen jäämässä toukokuulla äitiyslomalle. Olen ollut kaksi vuotta kyseisessä paikassa sijaisena, pitkilläkin soppareilla yhtäjaksoisesti. Viimeisin soppari loppuu maaliskuun lopussa. Olen jaksanut olla hyvin töissä ja olin ajatellut, että jaksan olla loppuun asti. Kun viimeviikolla kysyin mahdollisesta jatkosta sanoi esimies, että tilalleni on tulossa ensikuussa uusi työntekijä. Ei kai siinä mitään, koska kyllä he siihen tekijän tarvitsevatkin. Mutta olisi kyllä ollut kiva olla loppuun asti töissä. Nyt vasta tajusin, että kaupunginrahojahan siinä säästetään. No ihan sama, saan ihan hyvän äp-rahan kelaltakin, mutta on tuo melkoista kiertoa.
Kommentit (9)
Ihan on laillista koska on määräaikainen työsuhde.
Ei kait kukaan tekisi kahdeksi kuukaudeksi sopparia, kun tarve on ilmeisesti pidemmälle ajalle?
Juu en ajatellutkaan, että ei olisi laillista, en sitä missään vaiheessa väittänyt. Viimeisin sopimus oli muuten vain kahdelle kuukaudelle, vaikka tarvetta on ollut ihan koko ajan. Olisi vain ollut kiva olla töissä loppuun asti, tuonne paikkaan tuskin olen enää palaamassakaan kun paikka on loppumassa lähivuosina. Olen vain tämän ajan ollut lomien sijaistajana ja ainoana alani sijaisena. No pitää ottaa siltä kannalta että saan aloittaa "äippäloman" kuukautta aikaisemmin ja olla esikoisen kanssa kotona. Ensi keväänä aloitan sitten työnhaun puhtaalta pöydältä. Ja hyvä, että joku toinen työtön saa töitä.
ap
Mikä sinun määräaikaisuuden peruste on nyt viimeksi ollut?
varmistappa kuitenkin asia liitosta
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 09:50"]
Mikä sinun määräaikaisuuden peruste on nyt viimeksi ollut?
[/quote]
Neljän vakituisen työntekijän talvilomien sijaistaminen. Kunkin vuorollaan. Yksi on jäänyt lomalle jo helmikuussa, kun jää puolikkaalle ja sitä ennen pitää olla kaikki lomat pidettynä. Yksi työntekijä myös siirtyy ensikuun alussa toiseen toimipisteeseen. Tiedän että on ollut pakko ottaa heti uusisijainen listoille kun sellaisen on saanut. Jouluna oli paljon meitä sairaslomalla ja sijaista ei saanut kuusta ei maasta, tehtiin sitten töitä alimiehityksellä. Ymmärrän siis hyvin esimiestä ja hänen tilannettaan. Jos meinaa kesäksi edes yhden tekijän saada.
ap
Ap tässä.
Työkavereiden kehoituksesta kuitenkin sitten selvittelin asiaa liitosta luottamusmieheltä ja ilmeisesti on toimittu väärin.
Sijaisen tilalle ei saisi palkata uutta sijaista, jos on osoittaa, että sijaista tarvitaan jatkossakin ja talossa on valmiina ns. vakituinensijainen olemassa.
Luottamusmies sanoi että näitä tapahtuu siltikin paljon edelleen, koska oletetaan, että raskaana olevalle ei kannata työsuhdetta jatkaa enää ns. yhden kuukauden vuoksi. Ja usein se on työnantajalta vain jonkin sortin ajatusvirhe, hän ei itsekään tiedä "syyllistyvänsä" syrjintään.
Tämän selvittely nyt sitten jatkuu.
ap
Ennen kuin joku urputtaa, että ei ole laillista, niin jos määräaikaisuudelle on selkeä peruste (esim. perhevapaasijaisuus) ei ole pakko antaa uutta määräaikaista työsuhdetta sijaiselle, kun vakityöntekijä palaa töihin.