Perheelliset! Miten arjen pyörittäminen jakautuu teillä?
Tasapuolisesti? Meillä mies käy töissä ja on lasten kanssa silloin kun minä olen töissä. Muuten kaikki laskut, pyykit, kauppakäynnit, lääkäri- & neuvolavaraukset, pvkodin keskustelut ja muistamiset, pääasiallinen siivous jää minulle jne..
Valitanko nyt turhasta? Tuntuu että yhtä velvollisuutta koko elämä.. Käymme siis melkein yhtä paljon töissä.
Kommentit (28)
Minä hoidan kaiken, koululaiset tekevät sen minkä tekevät. Ei harmita yhtään koska vieressa ei ole miestä johon voisi verrata. Jos tuossa olisi mies ja joutuisin tekemään kaiken yksin, kyllä ketuttaisi kuin pientä oravaa. Ja se ei ollut eromme syy, mies osallistui täysilla kodin ja lasten asioiden pyörittämiseen.
Meidän rakentamisesta on jo yli 10 vuotta aikaa, mutta kyllä meille kävi kuten suurimmalle osalle. Eli rahat sekä voimat loppui ja talo jäi pikkusen kesken. Onneksi saatiin pankista 20% lisää lainaa ja muutaman vuoden lepäilyn jälkeen jaksettiin rakentaa talo valmiiksi ja nyt on tehty jo pientä pintaremonttiakin.
Mä vastaan pyykeistä ja keittiöasioista, mies kaikesta muusta (siivoaa joka pv). Lasten asiat varmaan puoliksi, paitsi mies leikkii enemmän.
Miehellä on oma yritys joka tietenkin vie hänen aikaa ja voimiaan älyttömästi. Itse olen kotiäiti mikä on oikeastaan ainoa vaihtoehto tähän tilanteeseen. 4 lasta joista kaksi päivät kotona, yksi kerhossa ja yksi koulussa. Kun mies on töissä keskimäärin 12h päivässä, niin ite yritän tehdä mahollisimman paljon kotitöitä ja huolehtia lapsista. Aamuisin vien kouluun ja eskariin, sen jälkeen käyn pienten lasten kanssa kaupassa ja menemme kotiin siivoamaan tai puistoon tai mitä nyt ikinä onkaan. Pyrin tekemään joka päivä lämpimän ruuan, pienet syövät sitä kaks kertaa päivässä ja isommat tultuaan kotiin. Miehelle teen iltaisin valmiiksi seuraavan päivän eväät.
Käytännössä mä vastaan kaikesta kotihommista, mies omien voimavarojensa mukaan ja on sujunut tosi hyvin näin.
Tällä hetkellä mies tekee enemmän.
Mulla menee 10 h päivässä töihin ja työmatkoihin joten hän hoitaa koulukuljetukset, kaupassakäynnit, äitinsä kauppa- ja lekurikäynnit sekä ruuanlaiton silloin kun on Suomessa kotitoimistolla. Lauantaina hän imuroi kun hoidan puolestani anopin asioita. Minä teen ruokaa vkl ja se riittää myös viikolle pariksi päiväksi. Pesen pyykit ja vessat.
Normaalioloissa, kun olin vielä itsekin töissä ennen kesälomalle ja siitä äitiyslomalle jäämistä, teimme kaiken puoliksi. Miehellä oli oma pyykkikori, jonka pesi itse, pidettiin siivouspäivä, jolloin siivottiin yhden aamupäivän aikana koko talo ja akvaario vuorotellen. Lapsen viennin ja haun mies hoiti joka toinen viikko, kuten muutkin lapsen jutut, koska tein säännöllistä yötyötä aina viikko töissä viikko vapaalla systeemillä.
Nyt olen ollut kohta 2,5kk kotona, niin tämä puoliksi tekeminen on vähän muuttunut minun jaksamisen vuoksi.
Mies hoitaa nyt tiskit, pyyhkeiden ja omien vaatteiden viikkauksen ja lattian pesun. Itse huolehdin kaiken muun. On ollut kauhea siivousinto päällä ja ompahan päivisin tekemistä, kun käy kaikki kaapit yksitellen läpi. Tulevasta järjestelystä on puhuttu jo ennakkoon, että jatkossa mies hoitaa esikoisen hoitoon viemiset/hakemiset, koiran ja ehdottomasti lumityöt ja minä keskityn vauvaan seuraavat puoli vuotta.
Kun lapsia on enemmän kuin 3 kpl. Molemmilla on kädet täynnä töitä, silloin miehen on osallistuttava kaikkeen samoin kuin äidin .....tai äiti on kyllä tosi lassukka jos suostuu kaiken tekeen yksin. Parin lapsen asiat voi pelkkä äiti hoitaa, niitä ei ole niin paljon, mutta kuinka huonoa se tekee parisuhteelle jos isä ei tee tasapuolisesti! Meillä on 5 lasta ja kädet on täynnä töitä molemmilla, ei tulis mielenkään et joutuisin kaiken tekemään ja miehen jälkiä korjailemaan. Mutta auto ym. Asiat on isällä, minulla sitten enemmän naisten hommia pyykkiä ym. Missä olen parempi, autoista en ymmärrä mitään, enkä osaa laittaa esim. Lamppua kattoon ym. Mies hoitaa luonnollisesti kaikki ne.