Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En uskalla elää niin kuin haluaisin

Vierailija
09.03.2014 |

Olo on koko ajan kuin häkkilinnulla. :( Miten oppisi elämään juuri niin kuin itse haluaa eikä niin kuin olettaa toisten haluavan? Sen lisäksi koko ajan pelkään tekojani ja sanojani, etten vain vahingossakaan loukkaa tai järkytä toisia.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä haluaisit? Onko se jotain aika tavallista vai jotain ihan tosi erityistä? Kenen mielipidettä sä pelkäät?

Vierailija
2/24 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan jossakin vaiheessa tajusin, että saamari mun mielipide on yhtä arvokas, kuin muidenkin ihmisten. Ja mun omissa asioissa se mun mielipide painaa eniten. Kukaan muu ei sun puolesta voi elää eikä tehdä sua onnelliseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 23:08"]

Mitä sä haluaisit? Onko se jotain aika tavallista vai jotain ihan tosi erityistä? Kenen mielipidettä sä pelkäät?

[/quote]

Ei siihen ole ketään tiettyä ihmistä, että kenen mielipidettä pelkäisin. Eikä ole mitään tiettyä asiaakaan mitä haluaisin. Ei siis voi oikein eritellä.

Mutta luulen, että tämä on lähtöisin kotoani. Mun veli oli todella dominoiva ja vaikka oltiin aina tosi läheisiä ja tultiin hyvin juttuun, niin se aina naureskeli mun toiveammateille, lempibändeille jne. ja vaikka äitini ei koskaan yhtynyt siihen naureskeluun ja vähättelyyn, niin äidistä kuitenkin huokui (ja huokuu edelleen) se kuinka hänen mielestään veljeni oli aina oikeassa kaikessa.

Ehkä tämä on lähtöisin sitten tuosta. En tiedä, mutta mun olen todella vaikea sanoa mielipidettäni mihinkään tai edes fb:ssa jakaa just sitä linkkiä mitä ihan oikeasti haluaisin...

ap.

Vierailija
4/24 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun täytyy aloittaa jostain ihan pienestä. Tee joka päivä jokin asia, joka on sellainen, mitä nämä "muut" eivät pitäisi sopivana. Tiedät itse paremmin mitä ne sellaiset ovat. Pikkuhiljaa opit tajuamaan että sulla on ihan oma tahto ja hyvä sellainen onkin.

Vierailija
5/24 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lapsuus kuulostaa hyvin samalta kuin mun, paitsi äitini oli tuo dominoiva ja mun mielipiteitä vähättelevä. Lisäksi olin koulukiusattu. Tarvitsin puoli vuotta terapiaa ja paljon ajatustyötä päästäkseni tuosta eroon.

Tässä juttuja mitä itse pohdin:

- Miksi kenenkään muun mielipide olisi arvokkaampi, kuin sun?

- Miksi eläisit elämääsi jonkun toisen mielipiteiden mukaan? Kuka siitä tulisi onnelliseksi?

- Yritä ajatella itseäsi objektiivisesti, ikään kuin katselisit omaa elämääsi. Millaisia elämänohjeita antaisit itsellesi?

En tiedä toimiiko sulla samat jutut :)

Vierailija
6/24 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun voisit oikeasti yrittää järkyttää jotakuta (tai kaikkia) tarkoituksella, jonka jälkeen pääsisit vähän kärryille siitä, miltä se tuntuu ja että siihen ei oikeastaan edes kuole. 

Vierailija
7/24 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan käynyt terapiassa?

Vierailija
8/24 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa sen niminen kirja kuin Tunne Lukkosi (http://www.tunnelukkosi.fi/). Se on auttanut minua pääsemään irti juuri noista rasitteista mitä itse kirjoittelit aloitusviestissä.

Vierailija
9/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni muutos lähti juurikin havahtumisesta - tajusin, että muiden mielipiteet ratkaisivat aina päätökseni ja tekemiseni. Sanomattakin selvää, että itsetuntoni ja -luottamukseni olivat olemattomat. Koska olin totaalisen kyllästynyt elämääni kynnysmattona, tapahtui muutos kuin itsestään. Omistin päiviä vain itselleni, tein juttuja joista tuli hyvä fiilis ja jouduin tavallaan etsimään kokeilemalla mitä MINÄ haluan ja mistä pidän. Kirjoitin ylös fiiliksiäni, luin erilaisia kirjoja, kuljin aistit avoinna ja vähät välitin toisten kommenteista, olinhan päättänyt nousta oman elämäni herraksi. Kyllä se siitä, pienin askelin! Jostain täytyy vain aloittaa, eikä saa pelätä muutosta. Itse koen muuttuneeni paljonkin sekä sisäisesti, että ulkoisesti ja huomaan ikään kuin puhjenneeni kukkaan - myös ulkopuoliset ovat antaneet positiivista palautetta lyttäämisen sijaan, eli oikeilla jäljillä taidetaan olla!

Vierailija
10/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa käyn läpi. Olen 31. Tajusin, että suuri osa maailman ihmisistä ei merkitse mitään. Opiskelukaverit, työkaverit, ns. ystävät tulevat ja menevät, ei heitä kannata ottaa auktoriteetiksi sanelemaan minun elämääni. Kaikkia kiinnostaa kuitenkin eniten oma napa. Annoin erään entisen ystävän määritellä, millainen olen (en yhtä hyvä opiskelija, en yhtä älykäs kuin hän), mutta kun tämä sai lapsen, minä jäin kalliolle. Kuitenkin hän yhä arvosteli elämääni, ulkonäköäni myöten. Olen karsinut tällaiset tyypit elämästäni.

Tilalle olen alkanut löytää kannustavampia ihmisiä. 

Vierailija
11/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys, miten lakata pelkäämästä? Kaikki edellä annetut neuvot ovat hyviä. minä lisään vielä sen, että sinun pitää oppia kuulemaan oma sisäinen äänesi. Mitä sinä itse ajattelet? Mitä sinä tahdot? se hämärtyy, ellei näitä asioita aktiivisesti mieti. 

Vierailija
12/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätäkin kun lukee tajuaa taas miten paljon ihmiset voi toisiin ihmisiin vaikuttaa ihan oikeesti.

Siitä en tiedä tekeekö sen tahallaan olen ite kans tällasen vuoks psykiatrisella ja psykoterapias joutunu jo monia vuosia käymään.

Vanhemmuuteen pitäis saada ajokortti myös!

Vierailija
13/24 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekaksi, et ole maailman keskipiste joten sinun tekemäsi jutut eivät oikeasti kiinnosta ketään :) Jos Utoyan ampuminen poistuu ihmisten mielistä viidessä päivässä, mitä ihmeen sellaista sinä voisit tehdä joka ei poistuisi ihmisten mielistä jo tunnissa? Kokeile!

Vierailija
14/24 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mitä tarkoitat.

t. mies

Vierailija
15/24 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 23:25"]

[/quote]

No vaikkapa siksi että se joku toinen tietää asiasta enemmän ja osaa sen paremmin kuin sinä.

Vierailija
16/24 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän mistä puhut. Minulla reilusti vanhempi isosisko teilasi kaiken mistä pidin, naureskeli harrastuksilleni ja kertoili kovaan ääneen sukulaisille ja kavereilleen miten on muka minusta huolissaan, kun olen niin nolo, outo introvertti ja ujo. Lisäksi hän haukkui minua laudaksi ja arkisen näköiseksi kun olin 12, siskoni siis tuolloin 22. Kuvitelkaa, sanoisitteko itse lapselle noin! Haukut ja nälvimiset oli aina naamioitu huoleksi tai vitsiksi esim. "Olen niin huolissani siitä ettet varmasti saa yläasteella yhtään ystävää kun juttusi ovat niin noloja" tai "Lauta-Liisa".

Todellisuudessa en ole ollenkaan ujo ja minulla on ollut aina paljon ystäviä siitä asti kun pääsin siskoni ikeestä. Olen urheilullinen ja harrastan aktiivisesti. Olin jopa ison ainejärjestöni puheenjohtaja yliopistossa. Siskoni pitää edelleen kiinni siitä, että minä olen ujo luuseri. Nykyään annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, säälin siskoani joka on selvästi yksinäinen.

Lapseni minulle antoi voimaa ajatus, että aikuisena minun ei tarvitsisi kuunnella tai totella siskoani. Ymmärsin myös varhain, ettei hän ollut reilu minua kohtaan. Vielä siskonkin kiusaa kipeämmältä tuntui se, ettei äiti puolustanut minua vaan pakeni paikalta.

Vierailija
17/24 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 15:02"][quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 23:25"]

[/quote]

No vaikkapa siksi että se joku toinen tietää asiasta enemmän ja osaa sen paremmin kuin sinä.
[/quote]

Tässä varmaan viitattiin sen tyyliseen tilanteeseen, että ap haluaa opettajaksi ja jonkun muun mielestä ap:n pitäisi hakea lääkikseen tai jonkun muun mielestä ap:n on pakko ostaa omakotitalo, kun hän itse haluaisi kerrostaloon.

Vierailija
18/24 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19/24 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei usein käsitä, ennenkuin on myöhäistä, kuinka lyhyt ihmisen elämä on. Ei ole aikaa miettiä ja pähkäillä mitähän muut nyt musta ajattelee, jokainen vastaa omasta elämästään, tekee niinkuin parhaaksi näkee, toki tekemättä muille pahaa, mutta ne asiat jotka vaikuttavat lähinnä omaan elämään, niin on kyllä päätettävä itse. Ja tosiaan, jokainen meistä on tänne alastomana syntynyt ja mitään ei mukaan saa kun täältä yksinään pois lähdetään.

Vierailija
20/24 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 23:17"]

mun olen todella vaikea sanoa mielipidettäni mihinkään tai edes fb:ssa jakaa just sitä linkkiä mitä ihan oikeasti haluaisin...

[/quote]

Tämä on mullekin tuttu tunne. Mulla on pari kiihkouskovaista FB-kaveria. He hyökkäävät seinälleni kuin tonni tiiliä, jos jaan jonkun linkin joka ei miellytä heitä. Pieni, todella pieni asia, mutta ärsyttää. Ovat sukulaisia, joten ei heitä oikein voi poistaakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi