Kokemuksia, ajatuksia Lahden lukioista
Olemme muuttamassa Lahteen (tai Hollolaan, Nastolaan, saa nähdä) kesällä. Esikoistytär pääsee nyt peruskoulusta ja lukioita olemme miettineet. Yhteishakua on vielä muutama päivä jäljellä, mutta alkaa jo vähän hermostuttaa, kun emme osaa päättää. Emme oikein tunne ketään Lahden seudulta, joka niin kysellään nyt täältä ajatuksia Lahden lukioista. Moni lukio on erikoistunut johonkin, mutta mitkään erikoislinjat eivät tyttöä kiinnosta eli yleislinjoista lähinnä haluaisin tietää. Lukuaineiden keskiarvo on varmaan siinä kasin pinnassa. Mitä lahtelaiset suosittelisitte omalle lapsellenne?
Kommentit (6)
Suosittelisin Lahden yhteiskoulua, mutta keskiarvo ei taida ihan teidän tytöllä sinne riittää. Toinen hyvä on siinä kadun toisella puolella, eli Lyseo.
Näin minäkin olen ymmärtänyt, että yhteiskoulu on paras (ainakin tuloksissa mitattuna), mutta keskiarvoa pitäisi saada ylemmäs. Lyseo kai yhdistyy nyt toisen lukion kanssa ja siitä tulee tosi iso. Uutena oppilaana täysin uudessa kaupungissa tosi isossa lukiossa...tyttöä ehkä vähän ajatus pelottaa. Olen yrittänyt sanoa, että siellä on varmaan moni muukin siinä tilanteessa, että ei montaa valmiiksi tunne.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:59"]
Näin minäkin olen ymmärtänyt, että yhteiskoulu on paras (ainakin tuloksissa mitattuna), mutta keskiarvoa pitäisi saada ylemmäs. Lyseo kai yhdistyy nyt toisen lukion kanssa ja siitä tulee tosi iso. Uutena oppilaana täysin uudessa kaupungissa tosi isossa lukiossa...tyttöä ehkä vähän ajatus pelottaa. Olen yrittänyt sanoa, että siellä on varmaan moni muukin siinä tilanteessa, että ei montaa valmiiksi tunne.
[/quote]
Se yhdistyy Salpausselän lukion kanssa, mutta Salppurin urheilulinja pysyy omana linjanaan ja Lyseo omanaan. En muuta paikkaa kyllä suosittelisi, ihan jo siksikin että Lyseo ja Yhteiskoulu ovat hyvillä paikoilla kaupungin keskustassa. Siellä todellakin on moni muu samassa tilanteessa, ja vielä kun kaksi koulua yhdistyy, niin sinne "häviää" joukkoon yksi uusi ;)
Riippuu täysin opiskelijasta. Koululla ei ole väliä, jos opiskelijassa ei löydy "sitä".
Yhteiskoulu on selkeästi paras. Ihan hyviä kokemuksia olen kuullut Tiirismaastakin (Tipalaksi sanotaan), Lyseon ja Salppurin lisäksi. Tiirismaakin on ihan hyvä vaihtoehto varsinkin, jos asutte sillä suunnalla.
Noihin lukioihin tulee tosiaan ympäri kaupunkia ja ympäryskunnistakin opiskelijoita, joten tyttönne ei tule olemaan "se uusi tyttö" niin kuin jossain pikkukaupungin ainoassa lukiossa.